ین بار یک بحران سراسری رخ داده که مسیر پیچیده‌ای را در پیش گرفته است. به دلیل پیوند درهم‌آمیخته‌ی سرمایه‌های جهانی ، این پدیده به تدریج در سطح بین‌المللی گسترش یافت.

دویچه‌وله در گزارشی نوشت:

سه‌شنبه سیاه در روز ۲۹ اکتبر هشتاد ساله می‌شود. این روز شروع یک دوره سخت رکود اقتصادی در جهان بود. آیا اکنون نیز این خطر وجود دارد که بحران مالی فعلی تبدیل به یک رکود اقتصادی همه‌گیر شود؟

یکی از نقاط اشتراک این دو بحران شیوع آنها در سراسر جهان است. هر دو با بحران‌های که به طور متداول در بازارهای تجاری مشاهده می‌شوند، تفاوت زیادی دارند. این بحران‌ها معمولا تنها محدود به منطقه‌ی خاصی هستند و عمر کوتاهی دارند.

اما این بار یک بحران سراسری رخ داده که مسیر پیچیده‌ای را در پیش گرفته است. بحران مالی کنونی اولین بار در آمریکا ظاهر شد. دادن وام مسکن به افراد کم‌اعتبار از سوی چند موسسه مالی بزرگ در آمریکا، آنها را در بازپس گرفتن طلب خود از این افراد دچار مشکل کرد. این موسسات پس از مدتی اعلام کرند که به همین دلیل توانایی عمل به تعهدات مالی‌شان را از دست داده‌اند.

به دلیل پیوند درهم‌آمیخته‌ی سرمایه‌های جهانی و ورود اکثر بانک‌ها به عرصه معاملات بورس این پدیده به تدریج در سطح بین‌المللی گسترش یافت و موسسات بزرگ مالی دیگر در جهان نیز مجبور به تحمل زیان‌های گزاف آن شدند.

دیگر بحران‌بزرگ ثبت شده در تاریخ، پدیده "سه‌شنبه سیاه" است که در دهه ۱۹۳۰ با تنزل ناگهانی نرخ بورس در آمریکا، موج عظیم بیکاری و کاهش شدید سطح قیمت‌ها را به وجود آورد. اما به دلیل محدودتربودن روابط تجاری در سطح بین‌الملل دامنه‌های این بحران نسبت به بحران کنونی ابعاد همه‌گیر نداشت.

"مانفرد یگر"، کارشناس اقتصادی از موسسه مالی آلمان در کلن می‌گوید: « بالا بودن میزان بده‌کاری‌ها یکی دیگر از مشخصه‌های مشترک این دو بحران است. در هر دو مورد عدم موفقیت سرمایه‌گذاری‌های کلان بر پول قرض‌گرفته شده به تنگنا انجامیده است. هنگامی که افراد توانایی پرداخت پول قرض گرفته را ندارند، مسبب بروز اشکال در سیستم اقتصادی می‌شوند. »

او اقدامات سیاسی که برای مهار بحران مالی اخیر انجام شده را بسیار مؤثر می‌داند و اعتقاد دارد که سیاست از تاریخ عبرت گرفته و قصد ندارد که این‌بار اشتباهات گذشته را تکرار کند.

در زمان بحران دهه ۳۰ چاره‌جویی صرفا در بازارهای داخلی انجام می‌گرفت. این اقدام منجر به ایجاد مارپیچ تورم منفی در تجارت خارجی و شدت‌یافتن رکود شد. به همین دلیل مهار این بحران سالها به طول انجامید.

اما در شرایط فعلی جامعه بین‌المللی سعی می‌کند تا دروازه‌های بازارهای داخلی را باز نگه دارد. در حال حاضر به نظر می‌آید که بحران کنونی با سرعت بیشتری دوران نقاهت خود را طی کند.

"مانفرد یگر" یکی دیگر از تفاوت‌های بحران دهه سی با وضعیت کنونی را در واکنش‌های متفاوت سیاست‌های پولی می‌داند. در آن زمان بهره‌ها به شدت افزایش داده شدند و همین اقدام چرخش پول را دچار اشکالات جدی کرد. "یگر" می‌افزاید: «اما این بار موسسات بانکی با کاهش بهره‌ها به چرخش پول تحرک بیشتری بخشیدند و از این راه سیستم مالی را تثبیت کردند.»

به گفته این کارشناس در حال حاضر خطر کمبود ارائه وام وجود ندارد، چون به اندازه کافی وام در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد. همچنین با درپیش گرفتن سیاست کاهش مالیات، بار بزرگی از دوش شرکت‌ها برداشته می‌شود. به همین جهت "یگر" احتمال وقوع یک رکود بزرگ را کم می‌بیند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 21968

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =