ایسنا نوشت:

عضو شوراي عالي مسكن با بيان اين‌كه افزايش اجاره بها متناسب با تورم بوده است، اعلام كرد: اين افزايش حدود 15 تا 20 درصد بوده است.
 همتي مشاور وزير راه و شهرسازي و عضو شوراي عالي مسكن درباره‌ي علت افزايش اجاره بهاي مسكن و اين‌كه اين افزايش چه ميزان ناشي از دلالي بوده است؟ اظهار كرد: بحث اجاره‌بها بايد جداي از بحث مسكن مورد بررسي قرار گيرد. امسال آنچه را كه رصد كرديم بالاتر از نرخ تورم نبوده و تا سال قبل متناسب با تورم اجاره‌بها افزايش يافته است.
وي با بيان اين‌كه بازار مسكن مانند دو لبه قيچي است، تاكيد كرد: براي كنترل بازار و كنترل التهاب رواني يك لبه‌ي قيچي افزايش عرضه و يك لبه‌ي كنترل سوداگري است.
وي با اشاره به طرح‌هاي دولت براي كنترل بازار مسكن اظهار كرد: ما در بخش كنترل سوداگري ضعيف هستيم. مخصوصا سياست‌هاي مالياتي و باز‌دارنده.
همتي با اعلام اين‌كه پكيج مالياتي در بخش مسكن آماده و به وزير اقتصاد و رييس سازمان امور مالياتي ارائه شد، كه متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت، تصريح كرد: تمام كشور‌هايي كه در بخش مسكن موفق بوده‌اند، عرضه و تقاضا با يكديگر تناسب داشته است.
مشاور وزير راه و شهرسازي با اشاره به فعاليت مشاوران املاك اظهار كرد: تا قبل از دولت نهم بي‌نظم‌ترين بخش‌ها مشاوران املاك بودند، اما براي ساماندهي اين بخش سامانه‌ي املاك و مستقلات را طراحي كرديم. مشاوران املاك تنها قشري از اصناف هستند كه يكپارچه به هم متصل‌ هستند و تمام معاملاتي را كه در بنگاه‌هاي املاك اجرا مي‌شود، در سامانه‌ي جديد ثبت خواهد شد.
وي با اشاره به طرح جديد براي كنترل بازار مسكن و اجاره‌بها خاطر نشان كرد: اين طرح به صورت پايلوت و براي كنترل بازار مسكن و اجاره‌بها در شهر تهران در نظر گرفته شده و براي مناطق و بلوك‌هاي مختلف قيمت‌هايي را تعيين كرديم كه تا اواسط تيرماه نهايي و اعلام رسمي مي‌شود.
عضو شوراي عالي مسكن در پاسخ به اين‌كه آيا تيرماه كمي دير نيست، با توجه به اين‌كه نقل و انتقالات در بازار مسكن آغاز شده است؟ خاطرنشان كرد: تا پايان خرداد‌ماه كه فصل امتحانات است و ما براي اجراي موفق طرح مذكور آموزش‌هاي لازم را به مشاوران املاك داده‌ايم و در حال حاضر قيمت‌ها بايد نهايي شود، بنابراين مي‌توان گفت كارهاي غيررسمي انجام شده و كارهاي رسمي از جمله اين‌كه در چه منطقه‌اي خانه با چه قيمتي خريد و فروش يا اجاره داده شود، در حال بررسي نهايي است.
همتي در پاسخ به اين‌كه طرح تعزيراتي مسكن تا چه ميزان موفق و موثر بوده است و اين‌كه چرا تمايل صاحبخانه‌ها به دريافت وديعه كمتر و تمايل به دريافت اجاره‌بها دارند، اظهار كرد: سال گذشته چنين اتفاقي رخ داده بود، اما امسال در حال برگشت است در حال حاضر جو رواني بازار در حال رفتن به سمت اين است كه موجران از مستاجران وديعه‌ي بيشتري دريافت كنند.
عضو شوراي عالي مسكن با بيان اين كه مشاوران املاك بيشتر واسطه هستند و دو طرف معاملات را به يكديگر نزديك مي‌كنند، اظهار كرد: برخي معتقدند مشاوران املاك روي تعيين قيمت‌ها تاثير مستقيم دارند، اما آنها براساس عرف بازار طرفين قرار‌داد را به يكديگر متصل مي‌كنند.
وي اظهار كرد: مشاوران املاك تعيين‌كننده‌ي اصلي قيمت هستند چراكه مالك به مشاور املاك مراجعه مي‌كند. روند منطقي بازار اين‌گونه است كه مشاور املاك براي انعقاد قرار‌داد بيشتري جهت كسب درآمد تلاش كند. قطعا هرچه معاملات بيشتر باشد، درآمد آنها بيشتر خواهد بود.
مشاور وزير راه و شهرسازي خاطر نشان كرد: مشاوران املاك تعيين‌كننده‌ي اصلي قيمت‌هاي اجاره هستند و تا به حال اين روال بوده است و در 14 سياست‌گذاري مسكن اين اتفاق افتاده است.
همتي با اشاره به برنامه‌ها براي موثر‌شدن نقش دولت در بازار مسكن اظهار كرد: سقف قيمت‌ها در تهران را اجرا مي‌كنيم كه تاثير‌گذاري بيشتر داشته باشند. از ابتداي دولت نهم افزايش عرضه را انجام داده‌ايم و مي‌خواهيم وارد كنترل سوداگري شويم.
وي در پاسخ به اين سوال كه گفته مي‌شود كه آورده مسكن مهر در اين پرديس كه سال گذشته 18 ميليون بوده، امسال به 22 ميليون نيز رسيده است خاطر نشان كرد: ما براي دهك‌هاي مختلف درآمدي برنامه‌هاي خاص خود را داريم كه مسكن مهر ويژه تهران پرديس و پرند از جمله‌ي آنهاست. در پرديس آورده از 9 ميليون تا 15 ميليون و 700 براي پروژه‌هاي ملكي 24 تا 25 ميليون هم داشته‌ايم و در پروژه‌هاي جديد پاركينگ و حياط و تغيير متراژ از 85 تا 90 تا 105 متر و آورده حدود 25 ميليون تومان هم بوده است. در حال حاضر هم در طرح جديد با آورده 10 تا 15 ميليون تومان 30 هزار واحد خواهيم ساخت.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 219981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    17 6
    این که مشاورین املاک قیمت رو تعیین میکنن یه حرف مفت بیشتر نیست.من خودم املاک دارم ولی وقتی همه چیز گرون شده امکان نداره موجر به حرف مشاور املاک حرف گوش کنه خودش از قبل قیمتوشو تعیین کرده .این یه موضوع بعد هم اینکه کمبود خونه مستاجرین بیچاره رو مجبور به قبول هر شرطی از طرف موجر میکنه که واقعا باعث تاسفه.کمبود خونه عامل اصلی گران شدن خونه هاست
  • بدون نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    20 0
    بالاخره روزی هم با آمار و ارقام دقیق عملکرد بعد از دولت نهم هم بررسی می گردد واقعا نمی دانید مردم در تنگناها و مشکلات معیشتی گرفتار شده اند.
  • مهرداد IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    25 0
    واقعا به 15 تا 20 در صد بوده اما من فکر می کنم بین 50 تا 75 در صد گران شده چرا یه سری به آرشیو نیازمندیهای همشهری سال قبل همین موقع و یا 2 سال قبل همین موقع نمیزنید پایه حقوق در ایران 420 هزار تا 450 هزار تومانه شما حتی نمی توانید با این حقوق یک آپارتمان یک خواب اجاره کنید شاید ما راه پول درآوردن توی ایران را بلد نیستیم ،حداقل یه مقاله در این رابطه از یک ثروتمند بنویسید تا ما بدانیم بدون ارث،پارتی و... چه جوری پولدار شویم که بتوانیم ماهیانه یک میلیون تومان اجاره دهیم ؟
    • علیرضا IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
      13 0
      واقعا ما راه پیدا کردن پول را بلد نیستیمرفتیم درس خوندیم و الان با مدرک لیسانس باید ماهی 500ت درآمد داشته باشیم تازه همه هم بگن خدا رو شکر کن که همین کار هم هست.
  • بدون نام IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    14 0
    يه دفعه ميگن مافياي مسكن يه دفعه ميگن مشاورين املاك يه دفعه ميگن دولت قبل.... خود مون كه پارسال ميگفتن 9 درصد اجاره گرون شده با چك و چونه با صاحب خونه 25 درصد اضافه كردم حالا امسال كه ميگن 25 درصد گرون ميشه خدا به دادمون برسه
  • محمدرضا IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    15 1
    صاحبخانۀ ما پارسال ده ميليون به وديعه افزود و امسال خواهان سي ميليون وديعه يا معادل آن اجاره است و ما مستأصل شده ايم كه چه خاكي بر سر كنيم!به بنگاه ها هم مراجعه مي كنيم نرخ رهن و اجاره مسكني نظير آنچه در آن به خاك سياه نشسته ايم، در همين حدود است.دولت بايد در روابط افراد جامعه از جمله رابطۀ موجر و مستأجر ورود پيدا كند وگرنه روابط ظالمانه شكل خواهد گرفت كه ضرر آن متوجه همه خواهد بود.كشورهاي ديگر در اين مورد چه كرده اند كه ما از تقليد از آنها هم عاجزيم! اين نكته را هم عرض كنم كه به هم رحم كنيم تا خدا هم به ما رحم كند و فراموش نكنيم كه خانه هاي ما روي گسل زلزله است!
  • حامد IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    2 0
    یه وقت میگفتن گرانی ماشین در دست نمایشگاه داران هست بعد که عرضه وتقاضا به حد معمول رسید وقیمت ها ثابت شد دیگر چیزی نگفتن حالا هم همینطور اخه چرا به اگاهی مردم توهین میکنید وهرچه به دهانتان میاید میگوئید بنگاه دار چگونه میتواند در یک مورد کلان اقتصادی نقش داشته باشد
  • بدون نام CH ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    2 1
    در مهرشهرکرج 45 میلیون بوذ امسال 90 میلیون شده یعنی صددرصد
  • بدون نام IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    3 0
    بنده واقعاً تعجب میکنم که تمام خبرگزاریهای محترم ، با اهتمام زیاد درجهت خبررسانی بازار مسکن به ملت عزیز میباشند و نتیجه این اهتمام از نظر بند بساز بفروش چیزی جز افزایش سود چند برابری آپارتمانهایم نمیباشد. خدا را شاهد میگیرم که از سال گذشته تا حالا ، قیمت آپاتمانهایم دو برابر شده و منتظرم ، گران و گرانتر شود.خدا قوت
  • بدون نام IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    0 0
    اقا مهدی از کدام شهرستان هستی.
  • pouya IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
    0 0
    من با مهرداد موافقم.........