۰ نفر
۲۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۹

ایسنا نوشت:

دبیر انجمن خودروسازان ایران کمبود نقدینگی خودروسازان و قطعه‌سازان را از دلایل اصلی کاهش شدید تولید خودرو در دو ماهه اول سال جاری دانست.
احمد نعمت‌بخش  در خصوص دلایل کاهش شدید تولید خودرو اظهار کرد: این موضوع دلایل متعددی دارد که از مهم‌ترین آنها کمبود نقدینگی در صنعت است.
وی با بیان این‌که در حال حاضر صنایع خودرو و قطعه به شدت از کمبود نقدینگی رنج می‌برند، خاطرنشان کرد: در این شرایط اگرچه بانک‌ها می‌توانند تا سقف 20 درصد سرمایه‌ هر شرکتی به آن تسهیلات پرداخت کنند، اما بانک مرکزی این سقف را در صنعت خودرو به 15 درصد سرمایه شرکت کاهش داده است.
نعمت‌بخش ادامه داد: این موضوع نیز در محدودیت اخذ تسهیلات از سیستم بانکی از سوی تولید‌کنندگان خودرو تاثیر‌گذار بوده و البته وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال اصلاح این قانون است.
وی افزود: از سوی دیگر موضوع ذی‌نفع واحد صنایع خودرویی را تحت فشار نقدینگی قرار داده است به‌گونه‌ای که در قانون ذی‌نفع واحد، بانک‌ها گروه‌های خودروسازی را با زیرمجموعه‌های آنها یک شرکت واحد دانسته و از ارائه‌ تسهیلات جداگانه به این شرکت‌ها خودداری می‌کنند درحالیکه گروه‌های خودروسازی ایران دارای زیرمجموعه‌های بسیاری هستند که هر یک باید به تنهایی بتوانند تا 20 درصد سرمایه‌ خود از بانک تسهیلات دریافت کنند.
نعمت‌بخش تصریح کرد: از سوی دیگر در حال حاضر حدود دو هزار میلیارد تومان از نقدینگی شرکت‌های خودروساز در گرو فروش اقساطی محصولاتشان است در حالیکه فروش اقساطی خودرو و تامین منابع آن باید از سوی شرکت‌های لیزینگ انجام شود اما پایین ‌بودن سود فعالیت این شرکت‌ها موجب خروج آن‌ها از این بازار شده است.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی خودروسازان نمی‌توانند مطالبات قطعه‌سازان را به موقع پرداخت کنند که به همین دلیل نیز مشکلات نقدینگی به قطعه‌سازان منتقل شده و بعضا از تامین منابع مالی برای تهیه مواد اولیه ناتوان هستند.
وی افزود: در این شرایط بهترین راهکار، افزایش سرمایه‌ بانک‌ها برای رشد سقف ارائه‌ تسهیلات به صنعت است اما در حال حاضر به دلیل محدودیت سرمایه، بانک‌ها عملا امکان چنین کاری را ندارند.
دبیر انجمن خودروسازان با بیان این‌که پیشنهاد کرده‌ایم دو میلیارد دلار از صندوق توسعه‌ ملی برای خرید خارجی شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز به صورت ریفاینانس اختصاص یابد، خاطرنشان کرد: در صورت تحقق این شرایط می‌توان امیدوار بود که مشکلات نقدینگی حل شده و کاهش تولید خودرو در سال جاری جبران شود.
نعمت‌بخش تصریح کرد: علاوه بر موضوعات یاد‌ شده برخی مشکلات خارجی نیز در کاهش تولید خودرو موثر بوده است به‌گونه‌ای که قطعه‌سازان و خودروسازان برای تامین قطعات و مواد اولیه‌ خارجی با مشکلاتی مواجه هستند اما شرکت‌های خودروساز آمادگی دارند در صورت حل شدن این مشکلات، کاهش تولید رخ داده در سال جاری را جبران کنند.
تولید انواع خودرو در کشور در دومین ماه سال جاری نیز همچون ماه ابتدایی سال با کاهش قابل ملاحظه‌ای مواجه شده است.
براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در اردیبهشت ماه امسال تولید انواع خودرو در کشور با کاهش 32 درصدی به 100 هزار و 201 دستگاه رسید. به این ترتیب تولید دو ماهه خودرو در کشور با کاهش 32.2 درصدی بالغ بر 157 هزار و 934 دستگاه شد.
3939

کد خبر 220815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    47 0
    عاقبت كم فروشي وگران فروشي بهتر از اين نميشه.
  • بدون نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    40 1
    اينها ميخوان با اين حرفها جيب خودشون رو پر پول كنند والا به فكر مصرف كننده كه ملت باشن نيستن!!!
  • بدون نام IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    22 2
    تمامش هم مربوط به کمبوند نقدینگی نیست.بحث تحریم ها هم خیلی تاثیر داره.من خودم تو صنعت خودرو کار میکنم.الان امکان باز کردن ال سی وارسال پول به خارج امکان نداره.خیلی از کالا ها هم که تحریمن وامکان ورودش نیست مثل مواد پلیمری.مسئولان اگر فکر اساسی نکنن یک سونامی تو صنعت خودرو به وجود می اید.الان تو خراسان رضوی که یکی از بزرگترین قطب های قطعه سازی ایران هست خیلی از شرکت ها کارگران رو شدیدا تعدیل کردن.تو شرکت خود من 350 نف بعد از عید اخراج شدند.
  • موتور گازی! IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    36 0
    کافی است قیمتهای داخل را با قیمتهای خارج مقایسه کنید...کیفیت را هم ببینید...خدا وکیلی قیمت تمام شده واقعی یک خودرو که در داخل تهیه!! می شود را اعلام کنید. آن وقت خودرو ساز انحصاری باید برای سر پا ماندن وام بگیرد؟! کجای دنیا ماشین تولید نشده را می فروشند؟! تیبا یا همان مینیاتور را یادتان هست؟ چه روندی طی شد تا بالاخره بعضی از ثبت نام کنندگان اتوموبیلشان! را دیدند. بعضی چون بقیه یا انصراف دادند یا با یک خودرو دیگر مجبور به معاوضه! شدند...در سال 2012 در تبلیغ یک ماشین تهیه!! شده در داخل این جمله به عنوان مزیت!! یاد می شود: با امکان!! نصب ایربگ! خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل....
  • بدون نام IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    26 0
    همه اینها بهانهست..با قانون جدید قیمت گذاری خودرو(شناوری قیمت و قیمت کارخانه بر اساس قیمت بازار) خودروسازها تولید را کاهش میدن تا قیمتش تو بازار بالا بره و سپس زبق قانون(!) مطابق بازار قیمت را بالا میبرن!!!
  • بدون نام TR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    21 1
    سال حمایت از تولید داخل. جالب هست. لجبازی تا کجا
  • بدون نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    28 1
    خب گرونش کنین مشکل حل شه! تو این مملکت که کاری نداره
  • بدون نام IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    32 1
    با این کیفیت پایین خودرو ها امیدواریم هرچه زودتر تولید خودرو به صفر برسه. بابا قبول کنین شما ها خودرو ساز نمیشین 70 ساله با جان و مال ملت بازی میکنین ولی بازهم با انحصار خودرو می فروشین
  • بدون نام IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    26 0
    اي كاش دليل اين کمبود نقدینگی رو هم ميگفتن يا بدهي بسيار بالاي خودروسازان به قطعه سازان رو!!!!!
  • مردم IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    45 1
    بهتر ان شاءالله کاملا متوقف بشه ماشینهای بی کیفیت، آلوده کننده هوا ، هدر دهنده منابع کشور ارابه های مرگ
  • بدون نام IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    44 1
    این ها هم بهانه هست که مردم را گول زد و بتواند با بهانه مختلف پول ملت را به جیب خودرو سازن ببرند ان اشالله کاملا قطع بشه و راهی برای ورود خودرو ارزان خارجی...
  • بدون نام US ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۵
    10 0
    از خبرانلاین یه خواهش دارم درباره 206تیپ 5 یه سوالی از ایران خودرو کنید 6 ماهه که دنبال این خودرو هستم اما ایران خودرو برای این ماشین اصلا فروش نقدی و پیش فروش نداره گفتم شاید با افزایش قیمتها براش فروش بزارند اما بازم خبری نیست با ایران خودرو هم تماس گرفتم اما متاسفانه برخورد بدی با من داشتند و تلفن رو قطع کردند متاسفانه جواب افراد عادی رو نمیدند بازم از خبرانلاین خواهش میکنم این مورد رو که خواست خیلیها هم هست پیگیری کنند ممنون
  • بدون نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
    2 0
    یه سوال خودشون سوار این ماشین های که میسازند میشند؟