ایسنا نوشت:

وزير صنعت، معدن و تجارت از عملكرد ايران خودرو و سايپا در مديريت حاشيه بازار خودرو وبه ويژه تنظيم بازار اين محصول در اواخر سال گذشته انتقاد كرد.
 مهدي غضنفري در مراسم افتتاح خطوط توليد انبوه دومين خودرو ملي ايران خودرو (رانا) اظهار كرد: متاسفانه اواخر سال گذشته مشكلي در تنظيم بازار خودرو رخ داد كه در اين زمينه مديران عامل ايران خودرو و سايپا را جهت بررسي موضوع دعوت كرديم.
وي با بيان اين‌كه به مديران عامل ايران خودرو و سايپا اظهار كردم كه آيا انتظار داريد وزارتخانه در تنظيم بازار خودرو نيز ورود كرده و مانند پرتقال و سيب، اين محصول را ذخيره سازي و در فروشگاه‌هاي عرضه مستقيم عرضه كند؟ خاطرنشان كرد: بايد بررسي كرد كه چرا خودروساز ما تصور مي‌كند كه منافعش در حاشيه بازار شكل مي‌گيرد و اصلا چرا بايد حاشيه بازار با قيمت‌هاي ديگري شكلي گرفته و مصرف كننده در ميان قيمت‌هاي مختلف سردرگم شود.
غضنفري ادامه داد: آيا خودروساز اين گونه مي‌خواهد در بازارهاي جهاني حضور پيدا كند، درحالي كه خودروساز بايد ابتدا بازار داخلي خود را مديريت كرده و پس از آن بتواند در بازارهاي خارجي عرض‌اندام كند.
وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: بسيار بد است كه اواخر سال گذشته چند جلسه شوراي سياست گذاري خودرو به بررسي اين موضوع گذشت كه خودرو را با چه قيمتي بفروشيم و حاشيه بازار اين محصول را چگونه مديريت كنيم. در حالي كه اساسا اين اقدام وظيفه خودروسازان بزرگ كشور است.
وي با بيان اين‌كه در شرايط فعلي صنعت خودرو نيازمند طراحي و تدوين يك آرمان مشترك است، تصريح كرد: آرمان مشترك دراين خصوص حضور در بازارهاي جهاني است كه غول‌هاي خودروسازي جهان نيز در آنجا حضور دارند.
غضنفري ادامه داد: بياييد دهه 90 را دهه حضور صنعت خودرو ايران در بازارهاي جهاني هدف گذاري كنيم؛ آن هم بازارهاي جهاني همچون اروپا، آسياي غربي، خاور دور، آمريكا و آمريكا لاتين كه غول‌هاي خودروسازي جهان در آن جا حضور دارند و البته بازارهاي خارجي را فقط كشورهايي همچون عراق و ونزوئلا ندانيم.
وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد:‌ خودروساز و قطعه ساز كشور بايد از ورود گسترده به بازار سرمايه خودداري و منابع مالي را به جاي اتلاف در حوزه‌هاي مختلف در حوزه طراحي و مهندسي هزينه كند تا مشكل كمبود منابعي كه در حال حاضر خودروساز با آن مواجه است، برطرف شود.
وي افزود: مديران ارشد خودروسازان بزرگ كشور بايد روند مديريتشان به سوي بازار و جذب مشتريان داخلي باشد تا در رقابت با خودروهاي وارداتي رضايت مشتريان ايراني را تامين كنند، در حالي كه امروزه متاسفانه بيشتر نگاه مديران به بازارهاي مالي مانند بورس و ارتقاي ارزش سهام است.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 221179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • لقمان IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
    26 1
    آقای وزیر دقیقا مشکل شما در این است که سیاست گذاری فروش خودرو را به سازندگان تفویض کرده اید. خودروساز باید دنبال بازار بدود نه این که بازار را دنبال خودش بدواند.
  • بدون نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
    17 1
    آقای وزیر شما باید اقدام کنید، نه اینکه انتقاد کنید!!!!!!
  • مطلق US ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۹
    5 0
    آقای وزیر فعلا که ما از بازار خودرو های اروپایی و ژاپنی به بازار برای خودرو های چینی تبدیل شدیم. خودتان قضاوت کنید: - رانا، همون 206 صندوقدار فیس آف شده است. - هنوز برای تامین بسیاری قطعات به فرانسه و ترکیه و ... محتاجیم - پس از 20 سال که مردم به اجبار از خودرو سازهای داخلی حمایت کرده اند، کماکان با بی کیفیت ترین خوردو ها در بازار مواجه هستیم و دریغ از یک خوردو که طراحی و تولید داخل باشد. - هنوز جان و مال و آسایش مردم برای مدیرعامل هایی که صنعتشون بزور و اجبار سرپا ایستاده، هیچ اهمیتی نداره.