براساس آمارهای بانک مرکزی از وضعیت چکهای برگشتی در فروردین ماه سال 91 بالغ بر 2.3 هزار میلیارد تومان چک برگشت خورد.

علی پاکزاد: تازه ترین گزارش بانک مرکزی از وضعیت چکهای برگشتی در فرودین ماه سال 91 منتشر شد. در این گزارش میزان چکهای برگشتی معادل 2.3 هزار میلیارد تومان اعلام شده است.
قابل ذکر است در فروردین ماه شاهد اوج گرفتن نرخ چکهای برگشتی هستیم. در فروردین ماه سال 90 بالغ بر 335 هزار برگ چک برگشت خورده است که این تعداد معادل 12.4 درصد از کل چکهای برگشتی بوده است. این در حالی است که در سال 91 با برگشت خوردن 391 هزار برگه چک این نرخ به 13.7 درصد رسید.
قابل ذکر است از اردیبهشت ماه سال جاری بانک مرکزی با تغییراتی که در دستورالعمل افتتاح حساب های جاری و سخت گیری بیشتر برای صادر کنندگان چکهای بی محل تلاش کرده که نرخ چکهای برگشتی را اصلاح کند ولی این وضعیت با توجه به اعترافی که مدیران بانک مرکزی داشته اند بیشتر محصول وضعیت نامناسب اقتصادی کشور بوده و افزایش سخت گیری ها بیش از آنکه به کاهش نرخ چکهای برگشتی منتهی شود می تواند بر کاهش استفاده از این سند بهادار منتهی شود و این مسئله تنها به پاک شدن صورت مسئله منجر می شود. در چنین حالتی بانک مرکزی مسئولیت خود را در قبال مبادلات پر ریسک کاهش داده ولی در فضای کلی اقتصاد کشور تا رکود تورمی ایجاد شده بر طرف نشود نمی توان انتظار بهبهود ریسک مبادله را داشت.
البته نکته قابل توجه آنکه مصطفی پور محمدی رئیس کل سازمان بازرسی در یک مصاحبه تلویزیونی با انتقاد از این سخت گیری های قانونی بر تاثیر چنین سخت گیری هایی بر کاهش مبادلات آنهم در سال حمایت از تولید ملی تاکید و از آن انتقاد کرد.
قابل ذکر است که کاهش مبادلات در همین آمار هم مشخص است. در حالی که طی فروردین ماه سال جاری در مقایسه با سال 90 تعداد چکهای برگشتی 17 درصد رشد داشته است کل مبادلات صورت گرفته با این سند بهادار از 2.7 میلیون برگ چک به 2.85 میلیون برگ رسیده که گویای رشد 6 درصدی کل مبادلات چکی در دوره مورد اشاره است، بنابراین می توان گفت رشد مبادلات حدود یک سوم رشد چکهای برگشتی بوده است. 
 
 22239
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 221274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • mohsen IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
    0 1
    حتما حالا همه مردم یابد پولاشونو بدن به بانک که بانک 1 درجه خوب به مردم بده که بانک یه شکل مطمئن چکاشونو پاس کنه ؟؟؟ شما اگه با نرخ 24 درصد اوراق سپرده سکه فروختی و حالا فهمیدی ته میتونی سکه بدی نه سودشو و اگه شما اوراق مشارکت بی حد و حساب فروختی و حالا فهمیدی اشتباه یوده و فقط بانک بدهکار شده بدون هیچ اقزایش در GNP و اگه شما به این نتیجه رسیدی که سیاستهای پولی کمک به سیاستهای کلان اقتصادی میکتد و اگه شما به این نتیجه رسیدی حالا که من توانستم ار منابع مالی صاحبان صنایع و کشاورزی و خدمات و ... در حهت تامین سرمایه بانکی خودم استفاده کنم و هیج مسدولیتی در قیال صاحبان سرمایه فوق نداشته و پاسخگو نباشم حالا حتما به حساب مردم چشم خواهی دوخت
  • را IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۷
    0 1
    چراکسی جلو این اقتصاد بیمار رو نمیگیره کسایی که چک برگشتی دارن از گرفتن دسته چک منع کنین به خدا اینجوری این اقتصاد بیمارم نجات پیدا میکنه همین افراد هستن که کلی تاجر و بازرگان رو برشکست میکنن
  • بدون نام IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۸
    0 1
    یک خطر بزرگ وزارت آموزش و پرورش اخیرا اعلام کرده که به‌دلیل تشکیل نشدن کلاس‌های پایه اول راهنمایی و جلوگیری از ضرر مالی احتمالی به مؤسسان مدارس غیردولتی، مدارس راهنمایی غیردولتی مستقل می‌توانند در مدارس خود دوره پیش‌دبستانی دایر کنند. آنچه مسلم است اینکه مسئولان وزارت آموزش و پرورش بدون توجه به فاصله سنی دانش‌آموزان با کودکان دوره پیش‌دبستانی چنین تصمیمی گرفته‌اند و به آسیب‌های اجتماعی این کار و پیامدهای آن توجهی نداشته‌اند