۰ نفر
۲۶ دی ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۴

ویندوز 7، جدیدترین نسخه ویندوز، برای بازخرید آبروی مایکروسافت، سال آینده به بازار عرضه می‌شود

استیو بالمر، مدیرعامل مایکروسافت در نمایشگاه سی.ای.اس 2009 در لاس‌وگاس، نسخه آزمایشی سیستم‌عامل جدید کامپیوترهای شخصی را معرفی کرد. این سیستم‌عامل که ویندوز7 نام گرفته، قرار است تا یک سال دیگر وارد بازار شود. انتظار می‌رود بیش از یک میلیارد نفر در سرتاسر دنیا برای فعالیت‌های اینترنتی، کاری و شخصی از آن استفاده کنند.

نسخه بتای این ویندوز در زمان تعیین‌کننده‌ای عرضه می‌شود، چراکه شهرت مایکروسافت به نوآوری تحت‌الشعاع فعالیت رقیبان دیگری مانند اپل قرار گرفته است. ویندوز7 جایگزین ویندوز ویستا خواهد شد، سیستم‌عامل مضحکی که از زمان ورودش به بازار در سال 2007، رکورد انتقادات از پایداری، امنیت و مسائل مربوط به حریم خصوصی را پست سر گذاشته است.

آقای بالمر گفته که ویندوز7 برای سرعت بخشیدن و آسان‌تر کردن امور روزمره، و با دخیل کردن بازخورد‌های مصرف‌کنندگان طراحی شده است. بررسی کارشناسان بر نسخه‌های آزمایشی، سرعت بیشتر ویندوز7 را نسبت به نسخه‌های پیشین تصدیق می‌کند.

در قلب فناوری امروز
بالمر عقیده دارد ویندوز همچنان در قلب تجهیزات فناوری برتر کاربران باقی خواهد ماند. وی مدعی است که مایکروسافت، تمامی شاخصه‌های ضروری را مانند سادگی، قابلیت اطمینان، و سرعت، در ویندوز7 قرار داده است و همکارانش به سختی درتلاشند تا آن را هر چه سریع‌تر وارد بازار کنند.

مایکروسافت همچنین اعلام کرده که این نسخه از نظر امنیتی قابل اطمینان خواهد بود و به علاوه با سخت‌افزارها، نرم‌افزارها و درایورهای قطعاتی که ویستا با آنها کار می‌کند، سازگار است. این مساله باعث رفع نگرانی از کاربرانی شد که تصور می‌کردند برای استفاده از ویندوز7 باید تمام سیستم خود را جایگزین کنند.

بالمر مدعی است که مشخصه‌های جدید ویندوز7، به محافظت از حریم خصوصی و داده‌ها، عملکرد یکنواخت کامپیوتر و بازیابی سریع‌تر از مشکلات احتمالی کمک خواهد کرد. در صورت صحت این ادعا، انتظار می‌رود که بسیاری از گلایه‌های کلیدی از ویندوز رفع شود.

البته هنوز معلوم نیست که اشخاص حقیقی و حقوقی باید چه مبلغی را برای ارتقای سیستم‌عامل کامپیوترهایشان به ویندوز7 هزینه کنند. با این وجود شنیده شده که مایکروسافت برای ترغیب بیشتر کاربران، تخفیف‌هایی را در نظر گرفته است. حتی گفته می‌شود که شاید در برخی موارد به طور رایگان ویندوز را به‌روز کند.

7 برای جبران بدشانسی ویستا
معرفی سیستم‌عامل جدید مایکروسافت به جایگزینی بی سروصدای ویستا تعبیر می‌شود، نسخه‌ای از ویندوز که یک شکست فاحش تجاری بود.

یکی از تحلیل‌گران حوزه فناوری با اشاره به این‌که ویستا از هر لحاظ یک سقوط بود، می گوید: « این سیستم‌عامل جان هر ماشینی را که جدیدترین نیست، می‌گیرد؛ به طوری‌که عملکرد آن به شدت کند می شود.»

مایکروسافت مدعی است برای رفع این مشکل، ویندوز7 حافظه کمتری مصرف می‌کند و به این ترتیب کاراتر از نسخه‌های پیشین خواهد بود. به گفته مسوولان این غول نرم‌افزاری، نسخه آزمایشی ویندوز7 برای عموم از طریق دانلود در دسترس است.

ویژگی های منحصر به فرد
مدیرعامل مایکروسافت در جریان رونمایی از ویندوز7 از یک شاخصه منحصر به‌فرد در این سیستم‌عامل سخن به میان آورد. این شرکت باور دارد که محصول جدیدش می‌تواند با آسان کردن استفاده از نمایشگرهای لمسی، انقلابی در شیوه کاربری کامپیوترها پدید آورد. این وی‍ژگی جدید کاربران را قادر می‌سازد تا کارهای ساده‌ای نظیر انتخاب یک پوشه را بدون استفاده از ماوس انجام دهند و به وسیله قلم استایلس یا حتی انگشت بر روی صفحه بنویسند.

البته منتقدین معتقدند که کاربران خانگی و اداری تمایل چندانی برای ترک مهارت‌های تایپ که به سختی بدست آورده‌اند، نشان نخواهند داد. جان کوران، رییس ویندوز در انگلیس با اذعان به این‌که برخی از کارها و برنامه‌ها نمی‌توانند به راحتی با این شیوه ورودی سازگار باشند، می‌گوید: ‌«شیوه لمسی دارای مزیت‌هایی در طراحی و دست‌کاری بعضی چیزها است. این مزیت‌ها حاصل نوآوری ما است.»

مایکروسافت در ویندوز7، قابلیت جدید دیگری را موسوم به Device Stage قرار داده که فرآیند به اشتراک‌گذاری داده‌ها را میان کامپیوتر‌ها و وسایل دیگر راحت‌تر می‌کند. به طور دقیق‌تر می‌توان ادعا کرد که ویندوز7 برای تعامل با ویندوز موبایل7 و لایو-ویو3 طراحی شده است. صاحب‌نظران دلیل تصمیم مایکروسافت را برای تعبیه چنین قابلیتی، تمایل این شرکت به سنکرون کردن تمام زندگی آفلاین و آنلاین کاربران از طریق نرم‌افزارهایش می‌دانند.

آفیس جدید مایکروسافت در راه است
به موازات معرفی ویندوز جدید، خبر در راه بودن نسخه جدیدی از آفیس مایکروسافت منتشر شده که به کاربران امکان می‌دهد تا از محل‌های متفاوت، هم‌زمان بر یک سند کار کنند. بالمر تاکید دارد که محصولات جدید، توانایی ارتباطی نرم‌افزارها و وسایل جانبی را به شکل دگرگون‌کننده‌ای ارتقا خواهد داد.

بزرگ‌ترین تولیدکننده نرم‌افزار در جهان، همچنین از بسته شدن قراردادهای ساخت برنامه‌های Live Search، موتور جستجوی اصلی نصب‌شده بر بیشتر کامپیوترها و گوشی‌های همراه خبر داد.

سال‌ها بود که شخص بیل گیتس برای معرفی محصولات جدید مایکروسافت در معرض عموم ظاهر می‌شد، ولی پس از آن‌که وی در تابستان گذشته از کارهای اداری دست کشید، این وظیفه به استیو بالمر محول شد و امسال، برای اولین بار بود که مدیرعامل جدید مایکروسافت از محصولات جدید این شرکت رونمایی کرد.

آقای بالمر معتقد است که مایکروسافت وارد دوره افول انتظارات شده است و بنابراین، اکنون زمانی است که این شرکت به شرایط خوش‌بینی نسبت به محصولاتش بازگردد و دوباره به مشتریانش امکان بلندپروازی دهد. او مجددا تکرار می‌کند که مایکروسافت برنامه‌های تحقیق و توسعه خود را ادامه می‌دهد، بدون توجه به آن چه به سر اقتصاد آمده یا این که دوره رکود چقدر طولانی خواهد شد. او می گوید: «باور دارم که زندگی دیجیتال ما همچنان پربارتر خواهد شد.»

مایکروسافت امیدوار است با قرارداد جدیدی که با شرکت Dell، از تولیدکنندگان کامپیوتر عقد کرده، تعداد کاربرانی را که از موتور جستجوی لایو استفاده می‌کنند، به‌شکل قابل توجهی افزایش دهد؛ چرا که این موتور جستجو در رده‌بندی‌ها بسیار عقب‌تر از گوگل و یاهو قرار گرفته است.

بر اساس این قرارداد، دل روی بیشتر سیستم‌هایش، به ویژه سیستم‌های خانگی یا تجاری کوچک، نوار ابزار لایو و یک سری از نرم‌افزارهای اینترنتی مایکروسافت را نصب خواهد کرد. این قرارداد جایگزین قرارداد مشابه دل با گوگل خواهد شد.

هم‌چنین خبرهای جالبی از دفتر مایکروسافت در واشنگتن به گوش می‌رسد، مبنی بر این‌که این شرکت قابلیت پشتیبانی از فرمت فلش را که برای دیدن کلیپ‌های یوتیوب ضروری است، در نسخه اینترنت اکسپلورر ویژه‌ گوشی‌های همراه قرار داده است. هم‌چنین در این نسخه اینترنت اکسپلورر، لینکی بین فیس‌بوک و شبکه اجتماعی مایکروسافت در ویندوز لایو، قرار داده شده است که با وجودآن، وقتی کاربر در یکی از این سایت‌ها اطلاعات یا عکسی را قرار می‌دهد، این اطلاعات به طور خودکار در سایت دیگر هم بارگذاری خواهد شد.

 تایمز، 8 ژانویه / ترجمه: علیرضا نورایی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =