۰ نفر
۳۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۲

محمد نهاوندیان

شرو ع به کار مجلس نهم فصلی دیگر از برگ های دموکراسی پس از انقلاب اسلامی است.

این اتفاق در حالی صورت می‏گیرد که تجربه 30 ساله کشور نشان داده است که مجلسی مقتدر همواره توانسته است در تمامی زمان‏ها با اتخاذ تصمیماتی مهم پنجره‏ای جدید از کار و کوشش را به فضای فعالیت کشور تزریق نماید. از آنجایی که موتور متحرکه کشور نیز قوانین موضوعه هستند و نرم افزار حرکت کلان و رو به جلوی جامعه در مجلس تهیه و تصویب می‏شود، نقش بی‏بدیل و موثر مجلس شورای اسلامی که در کلام عمیق و دقیق رهبری؛ «مرکز و قله و به تعبیری ویترین مجموعه نظام اسلامی است که جلوی چشم قرار دارد» غیرقابل خدشه است.
با توجه به اهمیت این موضع مجلس نهم باید مقارن با این فضای مورد اشاره و شناخت صحیح و اصولی از مسایل داخلی و خارجی بدون فوت وقت و رعایت تقدم و تأخر در اولویت‏ها وظیفه تاریخی خود را به سامان برساند. اما پیرامون اولویت‏ها و تقدم «اهم»ها بر «مهم»ها نکاتی قابل تأمل است که به نظر باید در سرفصل فعالیت‏ها قرار گیرد.
با توجه به تحریم‏ها و تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی به نظر می‏رسد با بررسی همه جانبه و کارشناسی گلوگاه‏های اقتصادی کشور شناسایی و با تدوین قوانین موثر ضمن تسهیل امور نقش بی‏بدیل فعالیت‏های مردمی در اقتصاد کشورر برجسته‏تر شود. در فضای کنونی با توجه به برخی مشکلات بوجود آمده در خصوص حمایت‏های واقعی از بخش‏خصوصی موضوع تعیین ساختار نظام تامین منابع مالی و یا استقلال بانک مرکزی و یا موضوع تخصیص منابع ارزی مورد نیاز بخش‏خصوصی از صندوق توسعه ملی می‏تواند با جدیت در اولویت‏های کاری مجلس نهم قرار گیرد.
به طور حتم یکی از وظایف اصلی مجلس، قانون‌گذاری و نظارت در زمینه‌ی طرح‌ها و لوایح اقتصادی جهت تحقق اهداف اسناد بالادستی هم‌چون سند چشم‏انداز و برنامه‌های توسعه است. این امر نیازمند توجه اساسی مجلس به ظرفیت‌ها و اهداف اقتصادی مورد مطالبه در قانون‏اساسی و سند چشم‏انداز و… است که در صورت عدم توجه به این امور و پرداختن به مسائل حاشیه‌ای و فررفتن در ناکارآمدی و فساد، مانع بزرگی در مسیر رشد و پیشرفت ایران اسلامی ایجاد خواهد شد. بر همین مبناست که توجه جدّی به اقتصاد اسلامی و اجرایی کردن آن در حوزه‌ی قوانین و نظارت و هم‌چنین کمک به چرخه‌ی رشد و توسعه‌ی کشور و بهبود فضای اقتصاد سیاسی کشور از مطالباتی است که از مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود.
شاید بتوان گفت؛ مجلس نهم در طی مدت مسؤولیت خود موظف است که در جهت اجرایی کردن اهداف برنامه‌ی پنجم توسعه گام بردارد و هم‌چنین در مورد طراحی برنامه‌ی ششم توسعه، برنامه‌ریزی و هدف‌دهی داشته باشد تا با برنامه‌ای که از سوی دولت ارایه می‌شود، برخورد سازنده‌ای داشته باشد. به نظر می‏رسد با توجه به زمان چهارساله فعالیت نمایندگان برای خدمتگذاری، برنامه‏ریزی و زمان‏بندی امور باید سرلوحه بخش‏های مختلف فعالیت نمایندگان قرار گیرد تا با بهره‏گیری از نخبگان و تجارب سایر صاحب‏نظران بهترین عملکرد را در پایان مسئولیت خود به نمایش بگذارند. بخش خصوصی کشور نیز با توجه به تجربه خود در مجلس هشتم در تصویب قانون بهبود فضای کسب و کار امیدوار است با تعامل و همکاری‏های مناسب و هدفمند ضمن کنش‏گری در فعالیت‏های اقتصادی به عنوان مشاوری امین بهترین محصولات خود را یعنی تجربه‏های واقعی و میدانی بدست آمده را در اختیار نمایندگان منتخب مردم قرار دهد چرا که آرزوی همه مردم کشور رشد و پیشرفت و توسعه کشورمان ایران است.
*رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 222144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =