۰ نفر
۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۹:۵۹

دکتر علی نجفی‌توانا اظهار کرد که رسانه‌ اخلاق‌گرا در بیان اطلاعات و ارایه‌ پیام‌های خود از قالب‌هایی تبعیت می‌کند که ضمن اطلاع‌رسانی، ارزش‌های اخلاقی -که وجود آن برای جامعه سالم و پویا ضروری است -را تقویت و سعی در تعمیق ارزش‌های مورد نیاز جامعه می‌کند.

وی در تعریف رسانه‌ اخلاق‌گرا اظهار کرد: ارایه‌ تعریفی از رسانه‌های اخلاق‌گرا به تعریف اخلاق معطوف است و تعریف اخلاق حول دو محور اخلاق نظری و عملی معمول و عرف قابل بیان است.

نجفی توانا در گفت و گویی با ایسنا، بیان کرد: معمولا رسانه‌ها با توجه به طبیعت وظایف‌شان و نوع رسالتی که در اهداف خود پیش‌بینی کرده‌اند، به تلفیقی از اخلاق نظری با لحاظ اصول حاکم بر اخلاق که معمولا در طول زمان کمتر تغییر می‌کند و اخلاق عملی یعنی آنچه در زندگی روزمره مردم با آن می‌گروند و عمل می‌کنند، توجه دارند. با لحاظ این داده‌ها می‌توان گفت رسانه‌ی اخلاق‌گرا رسانه‌ای است که با هدف ارتقای ارزش‌های اخلاقی در اجتماع مبادرت به انجام وظایف خود می‌کند.

این وکیل دادگستری در تشریح دیگر ویژگی‌های رسانه‌های اخلاق گرا افزود: رسانه‌ی اخلاق‌گرا حتی در بیان اطلاعات و ارایه‌ پیام‌های خود در حوزه‌ اقتصادی، سیاسی و در مسائل مربوط به حوادث روزمره از قالب‌هایی تبعیت می‌کند که ضمن اطلاع‌رسانی، ارزش‌های اخلاقی که وجود آن برای جامعه سالم و پویا ضروری است، را تقویت و سعی به تعمیق ارزش‌های مورد نیاز جامعه می‌کند.

نجفی‌توانا در ادامه گفت: رسانه‌ی اخلاق‌گرا رسانه‌ای است که به آینده می‌اندیشد و با حفظ و تامین ارزش‌های اخلاقی ضمن انجام رسالت خود، جامعه را در بستر مناسب قرار می‌دهد.

وی درباره‌ی اولویت‌های رسانه‌ی اخلاق‌گرا در حوزه‌ی رعایت اخلاق، گفت: اولویت‌های رسانه‌های اخلاق‌گرا در جوامع مختلف متفاوت است. آنچه مسلم است مهمترین اولویت برای هر رسانه‌ی اخلاق‌گرا حفظ امانت، ارایه‌ی اطلاعات درست و پیشه کردن روشی است که بر اساس آن اعتماد مردم به یکدیگر افزایش پیدا کند و به باورهای سنتی که با لحاظ شرایط عینی جامعه قابل اعتنا باشد، را در مردم تقویت کند.

نجفی‌توانا بیان کرد: معتقدم مدیران جامعه به ویژه در حوزه‌ی اجرا باید با حفظ اصول عرفی و نظری در گستره‌ی اخلاق و با ارایه آزادی بیشتر این امکان را به مطبوعات بدهند که اطلاع‌رسانی درست‌تر و بهتر انجام دهند تا در نتیجه مردم از رسانه‌های داخلی اطلاعات درست را بشنوند و طبیعتا رسانه‌ها باید ضوابط و ارزش‌های اخلاقی را رعایت کنند.

این حقوقدان در پایان تاکید کرد: آزادی بیان و مطبوعات باعث تعمیق ارزش‌های مورد نیاز در جامعه خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 22350

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شاگرد شما IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
    0 0
    استاد عزيز با نظر شما كاملا موافقم به اين اميد كه جامعه ما رو به سوي اخلاقيات برود .