به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ محمد صالحی رئیس هیئت مدیره انجمن پسته ایران امروز در جمع خبرنگاران ضمن بررسی وضعیت سالانه این محصول استراتژیک، با تأکید بر نقش کلیدی استان کرمان در امنیت غذایی و صادراتی کشور، اعلام کرد: استان کرمان با دارا بودن ۲۷۲ هزار هکتار باغ پسته موفق شد در سال زراعی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ با تولید ۱۰۳ هزار تن محصول، رتبه نخست تولید پسته در ایران را کسب کند.
صالحی با اشاره به آمارهای گمرکی اظهار کرد: از ابتدای سال زراعی جاری تا پایان اردیبهشت ماه، ۹۳ هزار تن پسته به بازارهای جهانی صادر شده است. وی افزود: «با احتساب اصلاحات مربوط به مغز سبز صادراتی، تخمین زده میشود حدود ۱۰۴ هزار تن از محصول سال گذشته همچنان در انبارها موجود باشد که این موجودی، پاسخگوی نیاز بازارهای متقاضی خواهد بود، حتی با وجود پیشبینی کاهش تولید در سال جاری.
رئیس انجمن پسته ایران در تحلیل چالشهای پیشروی صادرکنندگان، به تأثیرات تنشهای منطقهای اشاره کرد و گفت: آغاز جنگ در اسفند ماه سال گذشته و مسدود شدن مسیرهای دریایی که بیشترین سهم را در حملونقل پسته داشتند، فشار مضاعفی بر صادرکنندگان وارد کرده است.
وی خاطرنشان کرد: در دوران جنگ و شرایط آتشبس، صادرات از طریق مسیر زمینی ترکیه ادامه یافته است اما این تغییر مسیر منجر به افزایش چشمگیر هزینههای تمامشده برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان شده است.
موانع بانکی و ضرورت اصلاحات ساختاری
صالحی در بخش دیگری از سخنان خود، تحریمهای بانکی را عامل اصلی دشواری در فرآیند بازگشت ارز صادرکنندگان دانست و تاکید کرد: تا زمانی که معضل تحریمها و مبادلات بانکی مرتفع نشود، صادرکنندگان با چالشهای جدی روبرو خواهند بود.
وی همچنین خواستار اصلاحات در ساختار صادراتی شد و بر ضرورت انحصار صادرات در اختیار صادرکنندگان تخصصی قرار گیرد.
رئیس هیئت مدیره انجمن پسته ایران گفت: ورود صنایع غیرمتخصص به حوزه صادرات پسته در سالهای اخیر منجر به تداخل و آسیب به زنجیره اصلی شده است.
صالحی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم دولت با فراهم کردن تسهیلات مناسب و تسهیل فرآیند بازگشت ارز، از این محصول ارزآور حمایت کند تا جایگاه پسته ایران در بازارهای جهانی، بهویژه در چین، اروپا، هند و کشورهای حوزه خلیج فارس تثبیت شود.







نظر شما