به گزارش خبرآنلاین، سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، و اوانا تویو، وزیر امور خارجه رومانی، در تماس تلفنی عصر امروز جمعه راجع به آخرین تحولات منطقهای و روابط دوجانبه میان دو کشور گفتوگو و تبادل نظر کردند.
در این گفتوگو، وزیر امور خارجه کشورمان آخرین تحولات مربوط به اجرای یادداشت تفاهم و دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران در این زمینه را برای همتای رومانیایی خود تشریح کرد.
وزیر امور خارجه رومانی نیز با استقبال از تلاشهای دیپلماتیک جاری برای کاهش تنشها در منطقه غرب آسیا، بر اهمیت تداوم این روند و اجرای تعهدات متقابل از سوی طرفهای ذیربط تأکید کرد.
دو طرف همچنین بر ضرورت استمرار رایزنیها و توسعه همکاریها و مناسبات دوجانبه در دوره پیش رو تأکید کردند.
به گزارش خبرآنلاین، بر اساس بیانیه وزارت خارجه از این تماس تلفنی، اشارهای به اظهارات اخیر دبیر کل ناتو در مورد مشارکت رومانی در تجاوز نظامی آمریکا علیه ایران نشدهاست.
دو روز پیش مارک روته، دبیر کل ناتو در مصاحبهای با فاکس نیوز ادعا کردهبود که رومانی و ایتالیا به عنوان دو کشور عضو ناتو به هواپیماهای نظامی آمریکایی برای حمله به ایران کمک کردهبودند.
پیش از این کاظم غریبآبادی، معاون حقوقی و بینالمل وزارت امور خارجه در پیامی نوشتهبود: «اظهارات دبیرکل ناتو درباره استفاده آمریکا از پایگاههای ایتالیا و رومانی در حمله به ایران، موجب مسئولیت بینالمللی این کشورهاست. طبق قطعنامه ۳۳۱۴ مجمع عمومی، در اختیارگذاشتن سرزمین توسط یک دولت در جهت استفاده دولت ثالث برای انجام تجاوز علیه کشور دیگر، اقدام تجاوز محسوب می شود.»
پیش از این آنتونیو تایانی، وزیر خارجه ایتالیا نیز در تماس تلفنی با عراقچی، مشارکت ایتالیا را در تجاوز نظامی آمریکا به ایران تکذیب کردهبود.








نظر شما