آیا ممکن است فناوری استفادهشده در به اشتراکگذاری آنلاین فایلها، انقلابی در کاهش ترافیک جادهای و تصادفات ناشی از آن ایجاد کند؟ پاسخ مثبت است!
محققان دانشگاه ایالتی اروین کالیفرنیا در مقالهای که در مجله بینالمللی اطلاعات وسایلنقلیه و سیستمهای اطلاعاتی منتشر شده، نشان دادهاند یکی از علل اصلی عدم موفقیت سیستمهای جدید حملونقل، ناکارآمدی روشهای گردآوری اطلاعات کاربردی ترافیکی و انتشار آنها است.
مطابق این پژوهش که در آمریکا صورت گرفته، کمتر از یکسوم تقاطعهای اصلی که شاهراهها را به هم متصل میکنند، مجهز به ابزارهای الکترونیکی نظارتی هستند. به عبارت دیگر، بیش از 70 درصد چراغهای راهنمایی به هیچ ابزار الکترونیکیای برای تخمین تراکم ترافیکی منطقه مجهز نیستند.
خبر بد این است که اگر روزی تمام بزرگراهها به صورت کامل و دقیق هم نظارت بشوند، رانندگانی که برای رسیدن به مقصد از راههای فرعی نزدیک آنها استفاده میکنند، به اطلاعات و اتفاقات بزرگراهها هیچگونه دسترسیای ندارند.
با این حال، تحقیقاتی در دست انجام است تا با استفاده از فناوری بیسیم محلی، این اطلاعات در اختیار رانندگان قرار گیرد. این فناوری به وسایل نقلیه اجازه میدهد با استفاده از یک شبکه بیسیم اختصاصی، اطلاعات ترافیکی را شامل میزان شلوغی جادهها، وقایع احتمالی و تصادفات رد و بدل کنند.
این گروه تحقیقاتی در تلاش است سیستم رانندهمحوری با تجهیزات پایهای بسیار اندک طراحی کند. گروه نام این سیستم را Autonet نامیده است. این شبکه میتواند اطلاعات را توسط فناوری P2P به اشتراک بگذارد، همان روشی که کاربران فایلهای موسیقی و ویدیو را با سایر کاربران شبکه رد و بدل میکنند.
پژوهشگران دانشگاه اروین در حال حاضر موفق شدهاند کارآیی این سیستم را به اثبات برسانند. در مدل پیشفرض از فناوریهای بیسیم موجود استفاده شده است. کامپیوتر داخلی وسیله نقلیه که به یک رابط گرافیکی کاربر متصل شده، لحظه به لحظه سایر میزبانهای نزدیک شبکه بیسیم را کنترل میکند و اطلاعات جادههای محلی را با آنها رد و بدل میکند.
این سیستم میتواند همزمان 3500 آیتم ترافیکی را در 2 وسیله نقلیه که در بزرگراه با سرعت در حرکت هستند، اندازهگیری کند. لازم نیست تمام میزبانهای این شبکه خودروهای در حال حرکت باشند، این امکان وجود دارد که پستهای کنترل جادهای را هم به این شبکه اضافه کرد.
ساینسدیلی، 8 ژانویه / ترجمه: محبوبه عمیدی نائینی
نظر شما