ایلنا نوشت:

«آیت الله حائری شیرازی» گفت: بسیاری ازخانواده‌ها از ترس اینکه قدرت تهیه جهیزیه دختران خود را ندارند حاضر نیستند حتی چهره دخترانشان را نشان خواستگار بدهند که مبادا بعدا درعدم پرداخت جهیزیه آبرویشان برود.
وی درحاشیه دیدار طلاب حوزه علمیه شهر قمصر عاملی اصلی افزایش آمار طلاق در ایران را نقد نبودن مهریه و زیاد بودن مقدار آن و در نتیجه عدم توانایی پرداخت از طرف شوهر ذکر کرد و گفت: اگر قراربود مهربه ذمه مرد شود هیچ مردی خوش قول‌تر ازعلی ابن ابی طالب (ع) نبود و هیچ پدرزنی اعتمادش نسبت به دامادش بیشتر از حضرت محمد (ص) نبود به طوری که حضرت علی (ع) حاضر نشد مهریه حضرت فاطمه زهراء (ع) را به ذمه قبول کند.
وی با اشاره به اینکه حضرت علی (ع) به خاطر اینکه مهریه همسرش به ذمه خود نباشد حاضر شد تنها زره‌ای که برایش ضرورت زیاد داشت و در جبهه‌ها به آن نیاز داشت، بفروشند و نقد کنند، یادآور شد: آنجا هم نیامدند بگوید مهرش را یک جلد کلام الله مجید کردیم در حالیکه بر اساس توان داماد عمل کردند.
«آیت الله حائری شیرازی» با انتقاد شدید از گفتن مهریه‌های سنگین و با اشاره به اینکه زوجهای جوان کشورمان باید درس زندگی کردن را از حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت علی (ع) یاد بگیرند گفت: تمام جهیزیه و خرج عقد و عروسی حضرت فاطمه زهراء (س) در آن زمان از زرهی که حضرت علی (ع) فروخت تامین شد و اگر امروز بار جهیزیه از دوش خانواده عروس برداشته شود همه دخترهایی که در خانه هستند ازدواج کرده و به شوهر می‌رسند.
وی با بیان اینکه خرج عروسی حضرت علی (ع) و مهریه حضرت فاطمه زهراء (س) را نه پدر عروس و نه خانواده داماد داد و نه یک قرآن مجید بود بلکه تمام هزینه عقد از جیب فتوت داماد پرداخت شد، تصریح کرد: این داستانهای واقعی نشان می‌دهند که نباید با گفتن مهریه‌های سنگین که حرکت زشت تلقی می‌شود دین اسلام را بدنام کنیم.
وی گفت: اگرهمه عروس‌ها و داماد‌ها از ازدواج فاطمه زهرا (س) و حضرت علی (ع) سرمشق بگیرند ومانند آن‌ها عمل نمایند مطمئنا داماد قدرعروسش را می‌داند چون سیلی نقد بهترازحلوای نسیه است.
وی با اظهار تاسف از اینکه در یک کشور اسلامی مانند ایران برای عقد یک عروس 20 هزار سکه می‌گویند بعد هم که داماد توانایی پرداخت آن ندارد، خاطرنشان کرد: بعد می‌گویند ماهی دو تا سکه به عروس بدهید که در طول 40 هزارماه باید داماد این تعداد سکه را بپردازد و وقتی محاسبه می‌کنیم می‌بینیم که داماد باید 3 هزار سال سکه به عروس بدهد، ضمن اینکه عروس هم باید صبر کند تا مهریه‌اش را بگیرد.
وی با تاکید براینکه واقعا چنین مهریه‌های سنگینی در یک کشور اسلامی مسخره است گفت: ما نباید در دین اسلام را با این حرکت‌های زشت تردید ایجاد کنیم و دین اسلام را با چنین کارهایی بدنام کنیم زیرا اسلام در هیچ موردی سختگیری نکرده است.
حائری شیرازی بهترین راه ازدواج آسان و زندگی مستحکم را پرداخت نقدی مهریه، آن هم درحد توان مرد دانست و گفت: مرد پس ازاینکه ازدواج کرد باید دنبال کار برود و اساس کار نیز در اینگونه ازدواج‌ها تامین هزینه جهیزیه زن باید از مهریه پرداخت شود.
وی با اظهار تاسف از افزایش آمار طلاق به دلیل گرفتن مهریه‌های سنگین تصریح کرد: یکی از دلایل ازدواج نکردن دختران به خاطر عدم توان خانواده‌ها در تامین جهیزیه آنهاست که دون شان کشوری اسلامی است.
47232
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 225200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام MY ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    53 14
    حتما خرج عروسی رو هم پدر عروس متقبل میشوند
    • هموطن EU ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
      10 7
      خوب مگه چه عیبی داره؟پدر ما هم جهاز داد هم خرج شب عروسی.فکر نکنیی خیلی پولداره ها.نه.کشاورزه
  • بدون نام UA ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    77 0
    زندگی که نشه با روی خوش و مهربونی نگه داشت با مهریه سنگین و زندان هم نمیشه نگه داشت!
  • بدون نام IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    34 9
    میگم الان ما مردها با حقوق 500 هزار تومان خانه بتوانیم اجاره کنیم کلی توجه کنید کلی هنر کردیم بابا بیخیالو...................
  • بدون نام IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    47 14
    حاج اقا اگه آقايون درامد داشته باشند و اين رسم و رسومات دست و پاگير نباشه نيازي به جهيزيه خانم نيست و ازدواج زياد ميشه در ضمن چرا مرد بايد هم مهريه بده، هم هزينه هاي زندگي رو متقبل بشه و .... پس اين وسط زن چكارست؟ من خودم هم كارهاي خونه رو انجام ميدم و هم بيرون كار ميكنم و نيازي به كلفت يا عروسك ندارم.
    • بدون نام IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
      23 4
      مسئله سر انسانیت و فرهنگه که این روزها همه چی بهم ریخته!!!!!!! زن و مرد هر دو انسانند و هر یک برای شروع زندگی مسئولیتی خاص دارند
  • بدون نام IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    35 7
    بابا اینقدر هوای دختر ها رو دارین. نمیگین داماد بیچاره و خونوادش از کجا بیارن. از قضا مشکل کاهش ازدواج در عدم رغبت خانواده دختر نیست بلکه هزنیه های کمر شکن برای پسرها مقدار ازدواج رو کم کرده. خبر دارین یا نه؟؟؟
    • بدون نام US ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
      0 0
      آقایون سرشون مثل کبک زیر برفه ، از کجا خبر داشته باشن بنده خداها؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    33 5
    خیلی هزینه عروسی برای داماد ها کم هست اینم روش .
  • بدون نام IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    34 4
    جناب آقاي آيت الله اگه مشكل مالي باشه براي همه ي خانواده ها هست نه تنها براي خانواده عروس
  • ای دا IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    41 25
    آقایون درامد خوبی ندارن درست و ولی چرا سوال1 از خانواده عروس اینه : پدر دختر چکارس ؟ خونه عروس آپارتمانه یا تک واحدیه ؟ چند متره ؟ ( برگزاری مراسم و صرفه جویی در تالار ) ، غیر از این خونه دیگه چی دارین ؟ همش همین ؟ حالا این سوالات مربوط به آقایونیه که فقط لیسانس هستند با درامد ماهی600 تومان حالا اگه بیشتر باشه که دیگه هیچی .. چنان متکبرانه رفتار میکنن که نگار می خوان واسه خودشون برده بخرن !اونوقت وقتی جواب - می شنون میگن دخترا همش دنبال پول و ثروت دامادن ، آخه با کسی که هنوز نیومده داره حساب و کتاب دارایی پدر دختر رو میکنه که اگه خدای نکرده مرد چی می خواد بهش برسه میشه زندگی کرد؟ یا کسی که تمام حرفش اینه که من اینو دارم اینجور پول خرج میکنم ، سالی چند بار مسافرت خارجی میرمو...
    • popo IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
      28 39
      سوال اول شما خانما 1-آقا داماد ماهی چند میگیری؟ 2-مهریه دوستم سال تولدشه ماله من کمتر نباشه آبروم میره 3_راستی ماشین داری 4-عروسی تو تالاره دیگهشام کمتر ار 3نوع نباشه آبروم پیشه دوستام میره بعدشم همین الانم پسرای بدبخت 3 تا کالای اصلی رو میارن که بعد اونوقت دخترا چیکار میکنن ......یه حلقه یه کت شلوار یه سری خرت پرت........قضاوت با خوانندگان عزیز البته اگه نظر من منتشر بشه
    • بدون نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
      21 3
      هر مردی برای پول به در خانه ای ای برای خواستگاری برود برای گدایی می رود. حاج خانم چهار تا گدا صفت هم پیدا میشه !!!!!!!!
  • معلم EU ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    24 9
    می گن یارو را تو ده راه نمی دادند سراغ کد خدا رو می گرفت.پسرها اصلا پولی برای ازدواج ندارند حالا باید جهیزیه هم بدهند!! حتما مدتی بعد هم باید مهریه مادر زن و قس علی هذا!!!؟؟؟
  • رضا کرد US ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
    17 2
    دولت اسلامی اگه دوست داره ازدواج از بین نره باید براش از خودش مایه بزاره داماد بیچاره هم هزینه اجاره مهریه و جهیزیه بده تا دختر نیومده هولش بده تو زندان ابدی اگه ازدواج این مدله که مهریه دست و پاگیر داماده و جهیزیه دست و پاگیر عروس با بی مسئولیتی مسئولان بهتره که منسوخ بشه دولت خونه های ارزان کوچک با وسایل مختصر و لازم نه تشریفاتی درست کنه به قیمت ارزان برای خرید یا اجاره در اختیار انها بگذارد ادعا ها هم کم شود همین مهریه های سنگین و توقعات بیش از حد دخترها که فکر می کنن از اسمون اومدن پسر ها را وادار به دزدی و رشوه خواری و قاچاق مواد مخدر می کنه