پژوهشگران آزمایش سی.ام.اس با ترکیب اطلاعات حاصل از چند نوع واپاشی مرتبط با ذره بوزون هیگز موفق شدند رد ذره‌ای شبیه آن را در حوالی انرژی 125.3 گیگاالکترون ولت با قطعیت آماری 4.9 سیگما آشکار کنند.

خطای این اندازه گیری 0.6 گیگاالکترون ولت اعلام شده است.

معیار اعلام یک کشف، قطعیت 5سیگما است که بدان معنی است که نتایج این آزمایش فقط احتمال کمتر از 0.0004 درصد ممکن است نادرست باشد. به همین دلیل، دانشمندان رسما اعلام کردند یک ذره بوزون را با خصوصیات شبیه به بوزون هیگز و در انرژی 125.3 گیگاالکترون ولت کشف کرده‌اند.

این روش با ترکیب اطلاعات حاصل از واپاشی بوزون هیگز به 2 فوتون و واپاشی به 4 لپتون بدست آمده است. البته ترکیبات آماری مختلف، قطعیت آماری را بین 4.9 تا 5.1 سیگما بدست می‌دهد. تصویر زیر، یکی از رویدادهای مرتبط با واپاشی بوزون هیگز را به چهار لپتون (ردهای مستقیم قرمزرنگ) پرانرژی که در آزمایش سی.ام.اس مشاهده شده، نشان می‌دهد.

تصویر زیر نیز یکی از رویدادهای مرتبط با واپاشی بوزون هیگز را به دو فوتون پرانرژی (ردهای سرخ) نشان می‌دهد. این تصویر مربوط به یک شبیه‌سازی است، اما مشابه آن در اطلس و سی.ام.اس دیده شده است.

برای آن‌که از نقش ذره بوزون هیگز در عالم و ساز وکار آن اطلاعات بیشتری کسب کنید، اینفوگراف «مدل استاندارد ذرات بنیادی» را ببینید.

به روز شده در 13:08: آزمایش اطلس، ردپای ذره هیگز را در انرژی 126.5 گیگاالکترون ولت پیدا کرده است. قطعیت آماری این نتایج 5.0 سیگما است.... نتایج قطعی اطلس تا دقایقی دیگر اعلام می‌شود.

به روز شده در 13:14: آزمایش اطلس نتیجه قطعی خود را به این شکل اعلام کرد: رد قوی از بوزون هیگز در انرژی 126.5 گیگاالکترون ولت با قطعیت آماری 5سیگما. پژوهشگران اطلس، نتایج این اندازه‌گیری تا 3 هفته دیگر در قالب یک مقاله منتشر خواهد شد.

مدیرعامل سرن در پایان کنفرانس ارایه نتایج گفت: «من فکر می‌کنم ما این ذره را پیدا کرده‌ایم. شما فکر نمی‌کنید؟ (تایید حضار)... ذره مشاهده شده با ویژگی‌های بوزون هیگز سازگار است، اما کدام بوزون هیگز؟»

خبرهای تکمیلی را در اینجا دنبال کنید.

• شير فرهاد IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
    اي كه گفتي يعني چه؟
    • livhk IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
      فکر کنم میخواسته بگه تا چند روز دیگه یارانه ها تو حسابتونه !! :-*
    • حمید IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
      یک سازمانی بیاد هزینه های انجام شده برای پروژهای محقق نشده رو فقط بررسی کنه
    • امیر IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
      ها ای ای
    • دبیر سرویس دانش IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
      کاربران عزیز برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بوزون هیگز و تاثیر این رویداد به مطلب زیر مراجعه کنید http://khabaronline.ir/detail/225711/science/fundamental-knowledge
  • محسن IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
    این کشف بزرگ و شگرف رو به همه علاقه مندان علم و هستی تبریک میگم
    • بهرام US ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
      خداییش از این خبر چیزی فهمیدی که داری تبریک میگی یه جور صحبت میکنه که فکر کنم انیشتینه
    • کارگری بیش نیستم IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
      من خودم دانشمند نیستم ولی دانشمندان را دوست دارم.این تن بمیره 5دقیقه وقت بذار این کشف بزرگ و شگرف را به زبان ساده توضیح بده...
    • محسن IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
      وقتی راجع به تاریخچه این ازمایشات و علم فیزیک چیزی نمیدونید چی رو توضیح بدم ؟ همه که مثل شما بی کار نیستن فقط برن خبرای زرد بخونن من به این موضوع علاقه داشتم و از موقع شروع این آزمایشات یعنی از سال 2008 که مرکز CERN برخورد دهنده بزرگ رو ساخت خبرای مربوط رو دنبال میکنم و با علاقه مقالاتش رو میخونم . به زبون ساده این آزمایشات نشون میده چرا همه چیز تو این دنیا داری جرمه بوزون هیگز در واقع ماده ایه که به اتم جرم میده اگه این جرم وجود نداشت ذرات با سرعت نور حرکت میکردند و نمتونستند به هم متصل بشن در نتیجه دنیا به وجود نمی امد ... از خبر آنلاین تقاضای ثبت نظرمو دارم و خاهش میکنم افرادی که از موضوعی اطلاع کافی ندارند شروع به مسخره کردن نکنن
  • شهرام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
    به دوستداران دنیای علم تبریک میگم
  • بدون نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
    آیا امکان داره یک نفر از چگونگی این آزمایش و تاثیر و میزان اون در پیشرفت علوم ذرات بنیادی، توضیح ساده ای ارائه کنه.میخوام به زبون ساده بفهمم این گونه آزمایشات واقعا" تا چه اندازه در زندگی آینده بشری تاثیر گذاره...آیا با دونستن چگونگی شکل گیری دنیا میشه دنیایی دیگه ای بوجود آورد؟
    • صادق IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
      رشته من فیزیک نیست. اما تا اونجایی که میدونم توضیح ساده ای وجود ندارد. اصولا وقتی شما در مورد یک مطلب در مرزهای دانش صحبت میکنید هرگز توقع ارائه توضیح ساده نداشته باشید وگرنه همه میشند علامه دهر...
    • بدون نام IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
      دوست عزیز و گرامی، اساسا" وقتی یک انسان توجه اش به نکته ای خاص معطوف میشه دلیل این نیست که میخواد علامه دهر بشه.شما و یا هر کس دیگه ای میتونه ذکات دانش و اطلاعاتش رو نپردازه و دیگران رو از ترس علامه دهر شدن، در بی خبری بذاره.شما بهتره اطلاعاتت رو در مرزهای دانش برای خودت نگه داری و اجازه بدی یک نفر مارو از بی خبری دربیاره.
    • اسماعیل IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
      بوزون هیگز یک ذره بنیادیه که سرو کله اش از دل ریاضیات نظریه میدان ها در فیزیک پیدا شده در نظریه میدان ها نیاز به یک ذره داریم که بتونیم جرم دار شدن سایر ذرات بنیادی رو توضیح بدیم و چون جرم دار شدن ذرات تقارن ها رو می شکنه این شکست تقارن ها از طریق مکانیزمی صورت می گیره که به اون مکانیزم هیگز می گن این مکانیزم به ما پیشنهاد می کنه که یه ذره جدید باید وجود داشته باشه که به ذرات دیگه جرم بده این ذره که پیش بینی میشد خیلی هم سنگین باشه رو ذره هیگز نامیدند.
    • بدون نام US ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
      اسماعیل جان،من رشتم فیزیک بود لیسانس :دی دل خوشی ندارم از فیزیک،اما بگو ببینم خود این ذره جرمش از کجا میاد؟:دی
  • نیما نامی IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
    ایول.... غلام اون علم و صنعتتم
  • بدون نام IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
    thanks
  • بدون نام IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
    بوزون هیگزت تو حلقم...........:))
    • بدون نام A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
      بوزون هیگزتو بخورم
  • بدون نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
    انرژی هسته ای حق مسلم ماست.
  • امیر IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
    من دانشجوی رشته فیزیک,گرایش اتمی ومولکولی دانشگاه مازندران هستم.از اهمیت بالای این خبر همین بس که اگر واقعا درست باشد یکی از ارزوهای فیزیکدانان ذرات بنیادی براورده شده است و خود دلیلی بردرستی مدل استاندارد ذرات بنیادی و ادراکات وفرضیاتی است که تاکنون فیزیکدانان از جهان هستی از گذشته تا حال و اینده داشته اند و بی شک یکی ازبزرگترین اکتشافات قرن 21 خواهد بود.درپایان از مسئولان خبرانلاین به خاطر پوشش بسیار مناسب اخبار علمی به خصوص فیزیک تشکر کنم واین موفقیت را به تمام جهانیان وبه خصوص فیزکدانان و ذرات بنیادی کاران وکسانی که در شاخه های مختلف فیزیک نظری و QCDکار می کنند تبریک میگویم.
    • gigili IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
      امیر جون تشکر کردنت کم بود بیشتر جانم بیشتر
  • فرزین US ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
    ممنون از پوشش خبری کامل.
  • حامد IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
    سلام. من هم از این کشف خوشحال شدم. البته اطلاعات من هم از فیزیک اونقدر زیاد نیست ولی یه سؤالی از دوستان متخصص(مثل آقا امیر) داشتم: اگه ثابت بشه که مدل استاندارد مطلقاً درسته، می دونم که باعث میشه جواب بسیاری از سؤالات بنیادی فیزیکدانان داده بشه و افق های تازه ای در دنیای علم باز بشه، اما همه می دونیم جای یه چیزی توی مدل استاندارد خالیه و اون هم نیروی گرانش هستش. یعنی باید قبول کنیم که هیچ توضیحی در مقیاس میکروسکوپیک برای نیروی گرانش وجود نداره؟ یعنی ذره ای به اسم گراویتون وجود نداره؟ ممنون می شم اگه پاسخ بدین.
    • امیر IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
      حامد جان ,سوالت خیلی تخصصی است ومن توانایی پاسخ دادن کامل به ان را ندارم ولی اگرخیلی به این موضوع علاقه مندی بهت توصیه میکنم مقالات و کتابهایی در رابطه با موضوعات زیر را مطالعه کنی. Quantum gravity (QG) Loop quantum gravity (LQG)
  • بدون نام IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
    ذره هگز کامل کننده مدل استاندارد بوجود آمدن همه چیز است.یکی از مباحث تئوری استاندارد بیان آنست که چرا هر چیزی یک جرمی دارد .با پیدا شدن این ذره در واقع قدمی مهم برای شرح عالم و قوانین آن برداشته شده.بحث فوق فراتر از وجود الکترون ،پروتون و نوترون است و اجزای تشکیل دهنده هر کدام از آنها و روابط بین آنها را شامل میشود . جالب است بدانید فیزیکدان معروف Peter Higgs در سال 1964 وجود این ذره را پیش بینی کرده بود که امروز در این کنفرانس به گریه افتاد و در حالی که مورد تشویق و تبریک همگان بود گفت: "این واقعا فوق العادست که همه این اتفاق ها در زمانی افتاده که هنوز زنده هستم".
  • بدون نام HU ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
    ... شاید یکی از اثراتش بر زندگی معمولی قرن ها بعد استفاده بشه...مثلاً استفاده از این دانش برای تله پرتیشن ..تصور کنید وارد ماشینی بشید وشما رو تبدیل به فوتون کنه و کیلومترها دورتر دوباره تبدیل به جرم بشید
  • امین IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
    یک دلیل اینکه جرم پروتون با الکترون فرق داره به خاطره اثر واکنش این ذرات با میدان هیگز است. مثل اینکه بعضی مواد در میدان مغناطیسی بیشر اثر می پذیرند.و یک دلیل وجود میدان هیگز دره هیگز است.با این کشف میتوانیم شکل گیری جهان از بیگ بنگ تا امروز را به خوبی توضیح دهیم . تنها مسئله موجود یگانه سازی نیرو ها است یعنی تمام نیرو ها باید اول بیگ بنگ یکی بوده باشند همه ئر دمای بالا یکی شدن به جز گرانش که به جرم وابسته است و جرم هم به ذره هیگز!
    • حامد IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
      دوست عزیز حالا به نظر شما برای این نیروی یگانه و نخستین هم باید بوزون حامل نیروی مجزایی وجود داشته باشه. تا اون جایی که من می دونم، هیگز بوزون حامل نیروی الکتروضعیف(Electroweak) هستش.
    • امین IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
      در جواب اقا حامد بگویم درسته یک دلیل اینکه نیروی الکترومغناطیسی و نیروی ضعیف (الکتروضعیف) کوتاه برد هستند وجود ذرات سنگین در انهاست که جرمشان را از هیگز میگیرن که تازه امروز وجودش اثبات شده در ضمن پازل ذرات بنیادی پس از 100 سال کامل شد و منتظر حامل دیگری نیستیم در ضمن کشف هیگز میتونه توی موضوع یگانه سازی به ما کمک کنه نه مشکل را حل کنه !!
  • بدون نام IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
    ها اینایی که گفتید یعنی چه؟!!! اینا تاثیری مثبتی در گرانی ... داره؟!
  • تقی ID ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
    تحقق این آزمایش، اهمیت فیزیک نظری را که عمدتاً بر مدل‌ها و محاسبات ریاضی استوار است نشان می‌دهد. این که محاسبات و مدل‌های ریاضی (غیرتجربی و انتزاعی) برای توصیف هر آن‌چه که تا آن زمان امکان کشف یا مشاهده‌ی آن به طور تجربی وجود نداشته است، بر اعتبار فیزیک نظری می‌افزاید. نظریه‌ (تئوری)هایی که بر مبنای مدل‌های فیزیک نظری ارائه می‌شوند، الزاماً برای افراد غیرمتخصص قابل فهم نیستند زیرا فهم این نظریه‌ها به حداقلی از دانش ریاضی و فیزیک نیاز دارد. به طور مثال، عموم مردم (و حتی تحصیل کرده‌ها) جهان را با استفاده از اصول و قضایای هندسه‌ی اقلیدسی و مکانیک نیوتونی مدل می‌کنند و می‌فهمند. مانند طول، حجم، شتاب در سقوط آزاد اجسام، سرعت، اندازه‌ی حرکت، و ... این مدل‌ها عموماً خطی و ساده هستند - ادامه دارد...
  • تقی ID ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
    حال آن که برای فهم مسائل بنیادی فیزیک مدرن شخص می‌باید اطلاعاتی از هندسه‌ی نااقلیدسی، مکانیک نیوتنی (نسبیت عام و خاص)، نظریه‌ی کوانتومی، نظریه‌ی عدم قطعیت، امواج، ذرات بنیادی، ابرریسمان، کرم‌چاله، و ... داشته باشد. دانش‌مندان زیادی تلاش کرده‌اند تا این مفاهیم پیچیده را به زبان ساده توضیح دهند اما دوستان انتظار نداشته باشند که بدون تلاش و جست‌وجو در باره‌ی نظریه‌های فیزیک جدید بتوانند به صورت «آمپولی»، کشفیات جدید و اهمیت آنها را بفهمند. فیزیک جدید دنیای زیبایی است که می‌توانید از طریق اینترنت و سایت‌های فارسی‌زبان به بسیاری از مفاهیم و کشفیات آن نزدیک شوید. خانم‌ها و آقایان کمی تنبلی را کنار بگذارید و مطالعه‌تان را زیاد کنید (ضمناً فحش‌هایی را که خواهید داد نخواهم شنید!)
    • afshin CA ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
      taghi jan az tozihatet kheili mamnunam
    • كنجشك AE ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
      تنبلي كجا بيد !! وقتي اون معلومات را با معادلات بيجده رياضي بازكو مي كنند انتظار داري ما ياد بكيريم
    • بدون نام IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
  • چ CZ ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
    اين كشف بزرگ چه اتفاقاتي پيشه رو داره باعث چه اختراعاتي ميشه؟؟
  • hamed DE ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
    من هم تبریک میگم . به امید روزی که ما هم برای شناخت خالق حرف نزنیم ، عمل و تلاش کنیم . در ضمن عیدتان هم مبارک .
  • بدون نام IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
    نمی دونم جریان چیه همه دارن تبریک میگن به هر حال منم تبریک میگم .این موفقیت به خاطر دعای خیر مردم کمک مسوولیین و بچه محل ها هستش.
    • بدون نام IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
      خدایی خیلی باحالی اینقدر خندیدم که اشک از چشم هام اومد....
  • بدون نام IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۵
    من هم این کشف بزرگ رو به ملت بزرگمون تبریک میگم چون ایرانیها هم تو این پروزه سهیم بودن.