سیاست کنترل موالید باروری در سال 71 محقق شد به گونه ای که میزان باروری از 6.2 نوزاد در سال 1367 به 2.1 نوزاد در این سال رسید .

زهرا تالانی: پس از سال 71 باید سیاستها به گونه ای بود که رشد جمعیت تثبیت و حتی افزایش می یافت اما چنین نشد ودر سال 1390، 1.6 نوزاد به ازای هر زن در کشور متولد شد.

محمد جواد محمودی رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه در نشست خبری گفت: با اشاره به افزایش کیفی جمعیت با توجه به افتضائات سلامت، معیشت و فرهنگ به عنوان یکی از اهداف و سیاست‌های کلان کشور نسبت به وقوع پدیده‌ انقراض نسلی در دهه‌های آتی با توجه به رشد پایین جمعیت در کشور هشدار داد.

وی در پاسخ به سوال خبرآنلاین که برخی به دلیل بیکاری و مشکلات اقتصادی حاضر به بچه دارشدن نیستند و چه راه حلی برای این موضوع وجود دارد، گفت: اقتصاد بخشی از داستان است برخی به دلیل فرهنگ بد فرزند را دست و پاگیر می دانند و درحالیکه مثلا یک خانمی که در سن 24 سالگی ازدواج کرده و تا 35 سالگی امکان زایمان 4 فرزند را دارد به دلیل فرهنگ بد که به دلیل ماهواره اشاعه یافته تا 30 به دنبال تفریح و گذران وقت است و بچه دار نمی شود.

محمودی با بیان اینکه میانگین سن ازدواج هنوز هم در برخی شهرستانها همان 24 سالگی است افزود: یک زن تا سن 35 سالگی که به گفته پزشکان بهترین سن باروری است باید 4 فرزند به دنیا آورد.


هرمزگان و سیستان وبلوچستان پرجمعیت ترین استانها

محمودی گفت: در سال 1385، چهار استان کشور میزان باروری بین 1.2 و 1.6 فرزند و 13 استان نیز باروری بین 1.7 و 2.1 فرزند داشته‌اند؛ میزان باروری کل در 12 استان بین 2.1 و 2.4 فرزند بوده و تنها استان‌های هرمزگان با میزان باروری کل 2.5 و سیستان بلوچستان با باروری کل 3.7 فرزند، بالاترین باروری در کل کشور را دارا بوده‌اند.


افزایش جمعیت سالخورده
رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه با اشاره به نرخ مرگ و میر 12 در هزار برای کشور انگلستان و6 در هزار نفر برای ایران افزود: با وجود این نرخ مرگ و میر و کاهش میزان باروری کل در کشورهایی مانند ایران درسال 1420 پیش‌بینی می‌شود که قدر مطلق رشد جمعیت به صفر رسیده و در این سال با پدیده انقراض نسلی و سالخوردگی جمعیت مواجه شویم به گونه‌ای که در صورت ادامه روند رشد جمعیت فعلی در سال 1420 جمعیت کشور به حدود 77 میلیون می رسد که 24 درصد آن را افراد مسن تشکیل می‌دهند که با توجه به این موضوع نیاز به تدوین سیاست‌ها و برنامه‌ها برای متناسب سازی باروری خانواده‌ها در راستای ارتقای کیفی جمعیت وجود دارد.

محمودی درباره چالش سالمندی جمعیت گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های الگوی جمعیتی ما بعد جمعیت سالمندی رو به ‌رشد است؛ براساس گزارش سازمان ملل در سال 2004 بیش از 20 درصد جمعیت کشورهای توسعه یافته بالاتر از 60 سال سن داشتند و این نسبت تا سال 2050 به 4/32 درصد جمعیت کشورهای توسعه یافته خواهد رسید.


عوامل کاهش سریع میزان باروری
رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه ادامه داد: مطابق گزارش توسعه‌ انسانی که هر ساله توسط سازمان ملل منتشر می‌شود مردم (مردان وزنان) ثروت واقعی هر ملتی را تشکیل می‌دهند اما ساختار روند جمعیتی در بسیاری ازکشورها در حالت عدم تعادل قرار دارد به طوری که در برخی از کشورهای در حال توسعه با رشد بی‌رویه جمعیت و در برخی کشورهای توسعه یافته با رشد منفی و سالخوردگی جمعیت مواجهیم.

او با بیان این که ساختار کلی جمعیت مانند یک اندام‌واره است که باید میان بافت‌های آن نوعی تعادل پویا برقرار باشد، گفت: تغییرات جمعیت متاثر از بسیاری عوامل اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی بوده و هدف سیاست‌های جمعیتی در هر کشوری حفظ تعادل پویای ساختار کلی جمعیت است؛ به گونه‌ای که تغییرات جمعیتی باید به طور مداوم مطالعه شده و دور نمای تحولات جمعیتی ترسیم شود. در صورتی که مطالعات انجام شده احتمال خارج شدن جمعیت از حالت تعادلی خود را نشان دهند، سیاست‌های جمعیتی لازم باید اعمال شود اما متاسفانه تاکنون در ایران نهاد خاصی را برای پیگیری موضوعات سیاست‌های جمعیتی نداشتیم این در حالی است که در بسیاری از کشورها، کمیته‌ها وکمیسیون‌های تخصصی جمعیتی وجود دارند و البته در حال حاضر در ایران به دنبال راه‌اندازی یک نهاد در این زمینه هستیم.

وی درباره عوامل کاهش سریع میزان باروری در کشور عنوان کرد: دخالت علمای مذهبی، دخالت دولت، افزایش میزان باسوادی زنان، توسعه‌ شهرنشینی، افزایش سن ازدواج، توسعه‌ اشتغال زنان، گرایش زنان به تحصیلات و آموزش عالی، افزایش تعداد جمعیت با تحصیلات عالی نسبت به هر هزار نفر، تغییر در کارکرد خانواده، کاهش فاصله طبقاتی و کاهش صله ارحام باعث کاهش سریع میزان باروری و رسیدن آن به 1.6 فرزند برای هر مادر در کشور شده است.


تقلید کم فرزندی
رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه در ادامه افزایش سن ازدواج، تمایل کمتر به تشکیل خانواده، افزایش ناسازگاری‌های زوجین، افزایش طلاق، کاهش نرخ شیوع ازدواج، افزایش نرخ تجرد قطعی و تمایل کمتر برای داشتن فرزند را از جمله بحران‌های ساختاری خانواده برشمرد و افزود:‌ فضای گفتمانی کم فرزندی در جامعه پیامدهایی را مانند شیوع و تقلید کم فرزندی، هدایت تنظیمی، پزشکی شدن فرزندآوری، رفاه و کیفیت فرزندان، وجاهت اجتماعی، کم فرزندی و ایجاد دانش تحریف شده در این زمینه را به همراه داشت به گونه‌ای که در زمینه دانش تحریف شده آگاهی‌ها، احکام و قضاوت‌‌هایی درمورد مشکلات و چالش‌های بیش جمعیتی برای کل جامعه و باروری بالا برای خانواده به دنبال داشته اما در مقابل هیچ معنای خاصی درباره‌ی پیامدهای کم فرزندی در کل جامعه نشان داده نشد. بنابراین مردم از این امر اطلاع ندارند که کم فرزندی نیز در طول زمان می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

محمودی گفت: این در حالی است که تجربیات بین‌المللی نشان از اعمال سیاست‌های افزایش باروری اثربخش دارد و این سیاست‌ها در صورتی در کشورموثر است که تغییرات در همه‌ نهادهای اجتماعی و همگرایی نهادی، جامعیت و فراگیری سیاست‌ها، حمایت از خانواده‌ها به عنوان پاشنه آشیل سیاست‌ها، بازگشت به الگوی خانواده‌ اصیل اسلامی و پرداخت هزینه اصلاحات و تغییرات نیز در نظر گرفته شود تا بتوان نسبت به ارتقاء کیفی جمعیت کشور از طریق متناسب‌سازی باروری خانواده‌ها با شرایط اقتضائات سلامت، معیشت و فرهنگ آنها اقدام کرد تا این میزان به 2.1 فرزند به ازای هر خانواده برسد.


رسیدن به جمعیت 150 میلیونی
محمودی در ادامه با اشاره به تاکیدات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در خصوص وجود امکانات برای رسیدن به جمعیت 150 میلیونی افزود: با این پیش فرض به موضوع کیفیت جمعیت می پردازیم که مباحث اقتصادی را نیز شامل می شود. اگر وضعیت اقتصادی کشور در موقعیتی باشد که بازده نیروی انسانی مثبت باشد و یک فرد حداقل بتواند در جهت رفع نیاز خود حرکت کند.

وی تصریح کرد: افزایش جمعیت موجب افزایش تولید ملی می شود. جمعیت مطلوب از نظر درآمد ملی و تولید ملی حدی از جمعیت است که در آن بازده نهایی نیروی انسانی برابر با صفر باشد. در چنین حالتی افزایش یا کاهش فیزیکی جمعیت موجب کاهش درآمد ملی می شود. به معنایی که کاهش و افزایش جمعیت ارتباطی مستقیم با افزایش و کاهش درآمد ملی دارد.
به گفته او بر اساس گزارش توسعه انسانی که معیار آن هر ساله توسط سازمان ملل اعلام می شود، زنان و مردان را ثروت واقعی هر ملت معرفی می کند.
45232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 226807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 86
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    واقعا برای موضوع مهمی همچون بچه دار شدن می توان به سخنان فردی که این چنین اظهار نظر می کند اطمینان کرد: "به دلیل فرهنگ بد که به دلیل ماهواره اشاعه یافته تا 30 به دنبال تفریح و گذران وقت است و بچه دار نمی شود." واقعا سطحی نگری تا چه حد نفوذ کرده است؟
    • دانا IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      183 2
      نمیتوان با توجه به گستردگی کشور گفت که برای 150 میلیون نفر جا و امکانات. در حقیقت به خاطر اینکه 80 درصد مساحت کشور ایران یا بیابانی و نیمه بیابانی است و یا کوهستانی، کشور برای جمعیت بین 30 تا 50 میلیون نفر امکانات کافی دارد.
    • دانا IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      150 2
      کمبود منابع آبی در ایران مشکل دیگری است که در نتیجه افزایش جمعیت ایران از 25 میلیون نفر به 80 میلیون نفر طی چند دهه گذشته به وجود آمده است. به دلیل احداث انواع سد ها و آب بندها برای کشاورزی و آب شرب، بسیاری از دریاچه های ما رو به خشک شدن گذشته است. دریاچه ارومیه، دریاچه مهارلو، دریاچه بختگان، گاوخونی و تعداد زیادی دیگری از دریاچه های ما تبدیل به صحرا شده اند و یا در حال تبدیل شدن به صحرا هستند. متاسفانه چون این خشک شدن ها طی زمان صورت گرفته، کمتر کسی متوجه ارتباط افزایش بی رویه جمعیت با خشک شدن این دریاچه ها می باشد. با توجه به متوسط بارندگی 200 میلیمتر در سال در ایران، ایران برای جمعیتی حدود 50 میلیون نفر منابع آبی در اختیار دارد.
    • بدون نام IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      188 6
      هر کس که دلش به حال ایران بسوزد و به حرف کارشناسان گوش دهد، افزایش جمعیت را تبلیغ نخواهد کرد. اقتدار کشورهایی مانند آلمان مدیون کنترل جمعیت است. آلمان تقریبا از 50 سال پیش تا به حال جمعیت ثابتی داشته است.
    • بدون نام IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      177 5
      150 میلیون نفر کجا زندگی کنند؟ در بیابان های ایران؟ مگر نمیبینید که خانه متری چند میلیون تومان شده. مگر نمیدانید دلیلش چیست؟ چون در بیابان یا کوهستان نمیتوان زندگی کرد و شهرها که لوله کشی و خیابان و درخت دارند، ظرفیت کمی برای پذیرش جمعیت دارند. در ضمن 10 ها میلیون جوان بیکار نشان دهنده افزایش بیرویه جمعیت است. ایران فقط برای 30 میلیون نفر جا داره. مگر چه گناهی کرده ایم که باید در خانه های 100 متری زندگی کنیم. تازه فرزندان ما باید در خانه های 50 متری زندگی کنند. واقعا چرا فکر می کنید جمعیت اقتدار میاورد، وقتی حجم اقتصاد کانادا با جمعیت 35 میلیون نفر چندین برابر ایران 80 میلیون نفری است.
    • بدون نام IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      104 8
      په نه په بخاطر تفکر در نظام افرینش بچه دار نمیشن
    • سیاوش IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
      29 1
      اگر قیمت مسکن و اجاره انرا به یک هزارم قیمت فعلی برسانید و قیمت مایحتاج را هم به یک صدم قیمت فعلی برسانید ما قول میدهیم در طول یک دهه اول هرکداممان 12 الی 20 فرزند بدنیا بیاوریم. ولی با شرایط فعلی زن که نمگیریم هیچ تازه ما مردا داریم میریم کلا" خودمونو مقطولع النسل کنیم و ....
    • بدون نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
      11 1
      كارشناس محترم خودشون چند تا فرزند دارن ؟؟‌آيا به گفتهخودت 4 تا فرزند داريد ؟
    • بدون نام IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
      14 2
      خدا این کارشناس رو شفا بده، یک پولی هم به ما بده!
  • مسعود IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    305 4
    واقعا جای اندوه دارد که یک کارشناس محترم کشور ریشه مشکل را در تقلید زنان از ماهواره جستجو می کند، به اقتصاد بهای کمی می دهد و به سادگی از مردم می خواهد برنامه زندگی خود را دست کارشناسان این مرکز تحقیقاتی بدهند. آقای رئیس! شما عنصر امید به آینده، ارزشمندی جان و مال و حیثیت انسانی، استقلال مردم در تعیین تعداد بچه های خود و هزار و یک مشکل دیگر را از تحلیلهای خود به کنار گذاشته اید. "زنان و مردان ثروت واقعی هر ملت است"! واقعا؟
    • فاطمه IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      لبته ایشون حرف خوب رو بد زده. تا جایی که یادم میاد سالهاست که بچه کمتر پز و افتخار خانواده های طبقات بالا بود و داشتن بچه زیاد ویژگی خانواده های طبقات فرودست و روستایی.متاسفانه با ترویج شعار فرزند کمتر زندگی بهتر این تفکر در فرهنگ ما نهادینه شد و سالها وقت لازمه که بشه تغییرش داد.چیزی که امروز فرزند داشتن رو به مسئله اقتصادی تبدیل کرده هزینه های زیادیه که به دلیل تغییر سبک زندگی پدر و مادر برای فرزند نیامده متصور هستند.درحالیکه همه ما میدانیم بسیاری از آنها گزاف و زائد است.در این تغییر سبک زندگی بطور قطع وسایل ارتباط جمعی از جمله شبکه های ماهواره تاثیرگذار هستند.درحالیکه در تفکر دینی ما با تولد هر انسانی خداوند روزی او را مقرر میکند و احدی نمیتواند بیشتر یا کمتر از آن دریافت کند.
    • بدون نام IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      23 89
      اگه مشکل اقتصاد بود که رشد جمعیت المان منفی نبود یا برعکس 80 سال پیش نباید یه خانوادهای 10 نفره میداشتیم سطحی نباشید
    • بدون نام IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
      8 1
      کسی نگفت که فقر یا رفاه تعیین کننده میزان بچه است. ملت میگویند در حال حاضر به خاطر مشکلات مالی نمیتوانند ازدواج کنند تا حتی آن 1 یا 2 بچه احتمالی را به دنیا بیاورند.
  • آنه گلدی IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    261 5
    ما موندیم با این درصد دادن شما وبرنامه هاتون درخبرهاخوندم اگردر اسپانبا کودکی ازمادر متولدشدماهی 150 یورو حقوق داره برای پدر مرخصی3ماهه برای زن 1ساله وشما بگید اروپادرحال فروپاشیست
  • محمد- ش IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    216 5
    به خاطر تغذیه بد و ضعف جسمانی و مشکلات اقتصادی ،جوون های این دوره زمونه فکر نکنم یه دونه بچه هم بخوان داشته باشن ، چه برسه به 4 تا !!
    • بدون نام IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      144 1
      بله من فرزند خانواده ای با 6 فرزتد هستم دوران جنگ و شرایط ان زمان و فقر سبب سو تغذیه در دوره طفولیت شده این موضوع همراه با شرایط فعلی اقتصادی موجب شده من مجرد بمانم این کارشناسان چی میگن؟
  • احمدی IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    237 7
    با این گرانی و مشکلات که جوانان خرج خود وهزینه اولیه زندگی را ندارند آوردن 5 یا 6 بچه چه معنی خواهد داشت لطفا آقایان توضیح دهند آیا فقط با نان بربری میتوان بچه بزرگ کرد؟ آیا از سرنوشت دهه شصت که هر خانواده چندین و چند فرزند بدون پشتوانه مالی آورذ و ما اکنون با سیل جوانان بیکار و جویای کار مواجهیم درس عبرت نمیگیرید؟ تا کی باید تاوان اشتباهات و حرف های نسنجیده عده ای از مسئولین از همه جا بیخبر را جوانان بیکار بپردازند؟ چند میلیون جوان بیکار باید بخاطر مشکلات ناشی از بی همسری یا بیکاری به بزه یا مواد مخدر آلوده شوند تا آقایان دست از سر ملت بردارند؟ وقتی قیمت اجاره خانه با قیمت خون صاحبین املاک از خدا بی خبر برابر شده است چطور در این وانفسا مردم را تشویق به آوردن 4 بچه و بیشتر میکنید؟
    • من همانم IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      87 6
      آی گفتی... گل گفتی
    • بدون نام IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      94 7
      میشه بگید برا چی منفی دادید....مث اینکه شما تو این مملکت و گرونی زندگی نمیکنید
    • یک ایرانی IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
      16 2
      آقای احمدی عزیز بهترین پاسخ رو دادی ... و حق مطلب رو ادا کردی ... چه به جا گفتی از جوونهای سوخته دهه شصت ... زنده باشی ...
    • کشاورز IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
      17 2
      خداوند شما را از بهشتیان قراردهد جوان این کلماتی که به رشته تحریر درآوردی داغ دل و بغض فروخورده ی میلیونها جوان دهه ی 60 بود
  • بدون نام GB ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    232 5
    شما بهتره همین جمعیتی را که در دهه 60 ایجاد کرده اید را به نوایی برسانید بعد بیایید تقاضای تولید جمعیت کنید متولیدن دهه 60 الان نه خونه دارند نه ازدواج کرده اند نه کار دارند حاج اقا
    • معلمان شرکتی اخراجی IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
      79 3
      میگن چرا ازدواج کم شده بچه کم شده نسل منقرض میشه !! فقط بیکاری تورم دهه 60 یکی مثل ما معلمان شرکتی . وقتی آموزش پرورش به ما احتیاج داشت تا مرز کشور هم رفتیم با کمترین حقوق ماهی 30000 هزار تومان اما برای اینکه کمبود معلم جبران بشه . بعد 2 سال یا بعضی ها بشتر تدریس اخراجمون کردند !! یه آزمون بی ربط از همه گرفتند که 95 درصد شرکت کنندگان داخل آزمون رشته و تدریس آنها ربطی به آزمون نداشت . اینکه آزمون برای همه {آموزشیاران و حق تدریس ها }سنوات استخدام بود اما معلمان شرکتی گفتند نمره نیاوردید اخراج !! مهندس چطور می تونه آزمون رشته بهداشت یا آزمون رشته ابتدایی نمره بیاره ! خیلی ها متاهل بودند خیلی ها می خواستند ازدواج کنند زندگی همه پاشیده . نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهشا کاری انجام بدید . .
    • یه معلم شرکتی IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
      11 1
      قربون دهنت
  • بدون نام US ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    178 4
    بابا مامانای ما با 4 تا بچه تو هزینه های زندگیمون موندن. واقعا داشتن بچه زیاد اشتباه....
  • بدون نام DE ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    90 4
    واقعا با این تحلیلتون!!! اقتصاد که درست بشه همه چی درست میشه عزیز
  • يه نفر از جمعيت IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    99 1
    "افزایش میزان باسوادی زنان، توسعه‌ شهرنشینی، افزایش سن ازدواج، توسعه‌ اشتغال زنان، گرایش زنان به تحصیلات و آموزش عالی، افزایش تعداد جمعیت با تحصیلات عالی نسبت به هر هزار نفر، تغییر در کارکرد خانواده، کاهش فاصله طبقاتی و کاهش صله ارحام باعث کاهش سریع میزان باروری " 1.جناب انديشمند موارد بالا رو منفي ميدونه 2.كيفيت زندگي اصلا واسه ايشون مساله نيست 3.حالا جمعيت ما شد 200 ميليون، خب بعدش؟
  • tabriz IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    55 2
    چرا ما اینطوری شدیم؟ به چه دلیل ؟ به چه کسی ؟ چرا؟
  • بدون نام IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    94 3
    منی که واسه پیدا کردن کار مشکل دارم چطور می تونم به فکر ازدواج باشم
  • بدون نام IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    103 2
    این درست نیست که با اتکا به گزارشی که اصلا چنین حرفی نزده شما حرف خود را به کرسی بنشانید. انقراض کدومه؟ مگر اروپا که 50 ساله نرخ باوری زیر 1 بچه است منقرض شده اند؟ ممکن است 50 سال دیگر و نه الان در اثر فوت شدن دهه شصتی ها جمعیت ایران یک 20 میلیونی کاهش یابد و از 90 میلیون به 70 میلیون برسد. ولی انقراض حرف مسخره ای است. چون آلمان هم با همین پدیده روبه رو است. آن هم از 50 سال پیش ولی جمعیت آن تقریبا ثابت مانده و به اقتدار سیاسی و اقتصادی رسیده است. ولی در طرف دیگر، کشوری مانند پاکستان با 170 میلیون نفر جمعیت دچار افراط گری و فقر و بدختی است.
  • بدون نام IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    85 2
    چرا به مسایل، ریشه ای نگاه نمیشه !!! الان زن و شوهرای جوان به خاطر مسایل مالی نمی تونن برن سر خونه و زندگی شون ، اونوقت 4 تا بچه رو بزارن گنار دله شون. بابا کمیانصاف داسته باشین ، کمی فکر کنید ، بعدش تحلیل کنین. الان هزینه یک بچه توتهران ، ماهی بالای 400 ، 500 تاست ... 4 بچه ، 2 تومن راحت هزینه داره ، سوای هزینه زایمان و بیمارستانو ...
  • فاطمه IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    متاسفانه چیزی که در کشور ما اصلا معنا ندارد کار کارشناسانه است.همانطور که زمانی به لطف آقایان وزیر و وکیل سیاست فرزند کمتر زندگی بهتر آنقدر توی بوق شد که امروز شاهد عوارض بد آن هستیم،امروز هم دلایل درست عواقب تک فرزندی بیان نمیشود.اقتصاد تنها عامل نیست چون همه خانواده هایی را میشناسیم که از وضعیت مالی متوسط و خوبی برخوردارند اما در سن بالاازدواج میکنند و زیربار بچه دار شدن نمیروند.آنچه که به اندازه مسائل مالی مهم است و چه بسا علت اصلی باشدموضوع تغییرات فرهنگی است.نوع نگاه به هدف از فرزند دارشدن،تربیت و امکانات مورد نیاز و ضروری و...است که تغییر کرده و فرزند به چشم موجودی نگاه میشود که باخود انواع هزینه های سرسام آور به همراه دارد.این بی اعتمادی به کلام خداست که روزی هرکس را برعهده گرفته است
    • بدون نام IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
      37 2
      مي شه از عوارض منفي آن بگيد ما هم بدونيم؟
    • بدون نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
      14 2
      بله شما درست میگید اما شاید اون خانواده ها مثل شما همه رفاه رو در مسائل مالی نمیبینن!شاید مشکلات دیگه ای هم در جامعه میبینن که ترجیح میدن بچه دیگه ای رو توی این دنیا بدبخت نکنن!این آمار ها رو بذارین یه طرف ترازو صد تا امار فقر و بیکاریو جرم جنایتم یه طرف دیگه بعد بفهمید علت چیه!
    • مسعود IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
      21 2
      فاطمه خانم درست می فرمایید اقتصاد عامل اول و آخر نیست. اما فکر می کنید طبقه مرفه چرا کمتر بچه دار می شوند؟ به هزار دلیل: ناامیدی و بی اطمینانی به شرایط امروز و آینده، وضعیت نامناسب فرهنگی: الان کدام پدر و مادری بچه خود را با خیال راحت به مدرسه می فرستد؟ شرایط نامطلوب محیط زیست که دورنمای کشاورزی و صنعت و اسکان را مخدوش می کند کم رنگ شدن عشق و مهر و عاطفه میان مردم اعصاب خرد و روحیه پریشان عدم امنیت شغلی که برای مردان اهمیت حیاتی تر از بچه دار شدن دارد و ... اگر قرار بود شما با شعارهای خود همه چیز را درست می کردید، تا به حال باید درست می شد ولی نشده است. بله روزی دست خداست ولی چرا شمار زیادی از هم میهنان ما طعم گرسنگی و فقر را می چشند؟
    • ذره بین IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
      17 3
      اگر شما فاطمه خانم خانواده هایی را می شناسید که وضع خوبی دارند ولی در سن بالا ازدواج میکنند دلیل بر این نیست که غالب جامعه این گونه اند.برعکس اگر بهتر پرس وجو کنید در می یابید که مشکل اکثر مجرد ها تمکن ضعیف مالی است.
  • بدون نام IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    زندگی بهتر با فرزند کمتر دختر یا پسر یک بچه کافیست
  • بدون نام IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    121 6
    جمعیت دایناسورها منقرض شد، چی شده؛ بزار این دفعه جمعیت انسانها منقرض شود
  • بدون نام IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    82 8
    دختر یا پسر یک بچه کافیست فرزند کمتر زندگی بهتر با این وضع اقتصادی
    • رسول افغانی IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
      4 27
      طبق نظر پزشکان یا نباید بچه دار شد یا در صورت بچه دار شدن باید 2 بچه باشند چرا که 1 بچه به تنهایی دچار مشکلات روحی می شود.
  • مجرد IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    76 6
    این تحلیل کاملا نادرست است...
    • مجید IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
      0 0
      تو مجردی از کجا میدونی که این اشتباه میکه
  • سیدمهدی موسوی IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    109 5
    پدر و مادر من که شغل دائم و با ثبات داشتند و استخدام رسمی بودند خانه 150 متری داشته اند و از سن 21 سالگی صاحب اولین اولاد خود شده اند و تا سال 69 کلا" 7 فرزند متولد نموده اند امروز حتی با رشد فرزندان شدیدا" از داشتن تعداد بالای اولاد پشیمان هستند و جوانی و شادابی زندگی خود را تباه شده می بینند . تور ا به قرآن ای جوانها به افکار چنین کارشناس ها توجه نکنید و خود و اولاد خود را یک عمر بدبخت نکنید امروز دو فرزند هم زیادیست همان یکی هم به شرط شرایط اقتصادی قابل بررسی است.
    • لیلا IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
      19 3
      خدا به شما و خانواده تان و پدر و مادرتان سلامتی بدهد ، ولی واقعا بچه زیاد اشتباهه ؛ ما هم یه دونه از شما کمتر هستیم ولی به خدا اشتباهه ...... جوونها دیگه گول این حرفها رو نمی خورن ، ما تو فامیلمون به ندرت خانواده با دو تا بچه داریم ... اکثرا یه دونه دارن و کار درست همینه ... مگه شوخیه یک بچه اینده میخواد ... مسکن ، شغل ، باید زندگی کنه نه اینکه بیاد تو این دنیا و عذاب و حسرت بکشه ... می خواستم بگم منم با فرمایشات شما موافقم ...
  • بدون نام IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    107 4
    حالا اگر خفت کردیم چهارتا بچه بی آینده تولید کردیم خرج و هزینه اش را از کجا بیاوریم ؟!!! تمام اماکن و بانکها و بقالی ها همه دوربین مخفی گذاشته اند و نمیتوانیم برویم دزدی !!!
    • بدون نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
      17 0
      یعنی مردم از خنده جواب این مقاله همین بود!
  • دانشجوی پزشکی IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    88 6
    من که یه دانشجوی پزشکی هستم نمیدونم تا 27 سالگی( تا پایان طرحم) میتونم ازدواج کنم یا نه، اصلا همون موقع چقدر طول میکشه که تا مایحتاج اولیه زندگی رو بتونم فراهم کنم بعد شما میگی باید فکر تدارک یه زندگی با چند تا بچه هم رو بکنم تا برای جمعیت مشکلی پیش نیاد! واقعا این قبیل کارشناس ها بین مردم زندگی میکنن؟!
  • بدون نام IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    77 3
    جمعیت را در آپارتمان50 متری و حقوق 800 900 تومن نمی توان زیاد کرد. جامعه شهر نشین الان هم جامعه عمدتا روستایی 50 سال پیش نیست. تا کی باید بدیهیات را انکار کنیم؟
  • بدون نام IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    111 2
    باتشکرازکارشناس فهیم دیروزمطلبی میخواندم درموردحیات وحش که میگفت حیوانات درسالهای خشکسالی کمتربچه میاورندودرسالهای پرباران بیشتر حالاشما فکرمیکنید شعورمردم ازحیوانات کمتراست؟مسلم است که اینگونه نیست.وقتی یک خانواده3نفره برای معاش خودبایدنهایت تلاشش رابکند وبازهم لنگ باشد خودتان قضاوت کنیدکه این نظرات درست است یانه؟
  • بدون نام IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    86 2
    من هنوز موندم ایده ایران 150 میلیون نفری بر اساس کدام واقعیت الان تبلیغ میشه. یکی از اولین و مهمترین فاکتورهایی که جمعیت زیادتر لازم داره ، آب هست. آیا ما اصلا" منابع آب کافی داریم؟ آیا جمعیت 2 برابر به منابع آب دو برابر نیاز نداره ؟اگر آب به اندازه کافی داریم پس چرا اینهمه سال تبلیغ کردین که منابع آب محدوده؟ یعنی همه اون تبلیغات دروغ بوده ؟مگر غیر از اینه که منابع آبی ایران داره یکی یکی از بین میره؟ حالا امکانات دیگه مثل داشتن آموزش مناسب ، کار مناسب ، بهداشت و سلامت ، مسکن و هوای سالم به کنار که شکر خدا هیچکدوم از اونها رو هم نداریم.
  • سینا IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    114 6
    شما خرجی اش را بدید ما سالی یک فرزند تحویل می دیم!!
    • بدون نام EU ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
      11 0
      خيلي بامزه بود .سپاس
  • F IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    107 3
    از شما بعید نیست یه روز بگین داشتن 4 فرزند اجباریست!!!!
  • بدون نام IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
    87 2
    با این اوضاع اقتصادی مگر کمبود دزد و قاتل احساس می شود که افزایش توالد داشته باشیم؟ توزیع عادلانه ثروت در جهان صورت نمی پذیرد چه برسد به کشورمان.
  • adel IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    31 1
    خدایی با این وضعیت دور ازدواجو باید خط کشید چه برسه به 1 دونه بچه آوردن 4تا آوردن یعنی دیوانگی محض
  • از اهواز IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    1 0
    من حرف شما را تایید می کنم البته به شرطی که امکانات ورفاه خانواده هم بالا برود وچند سال بعد شرمنده بچه نشویم.
  • فلاحی IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    0 0
    ما 5 تا بچه ایم، چهار تامون بالای 24 سالمونه (24 تا حدود 30 سال) و همه مجردیم... اگه شرایط ازدواج فراهم باشه نیاز به تولد 4 فرزند در یک خانواده نیست. هر خانواده با 2 فرزند به همان جمعیت مورد نظر آقایان می رسند.
  • محسن IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    0 14
    1- کاهش جمعیت ضربه ای سهمگین بر پیکر مسلمین است. 2-مشکل در توزیع جمعیت نامناسب و تراکم در مر کزهای شهری است در حالی که در حومه شهرهای بزرگ برای کسی که بخواهد «کار تولیدی» کند مناسب است. البته سیاست دولت بها دادن به بخش صنعت است و این اشتباهی بزرگ است. 3- سفارش پیامبر و ائمه علیهم السلام به افزایش جمعیت در زمان رفاه مسلمانان نبود
  • بدون نام IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    8 0
    الان که جمعیت منقرض نشده مگه چه گلستانی هست؟ حالا منقرض بشیم طوری نیست که
  • مهدی IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    12 0
    اگه نخایم مشکل اقتصادی رو مطرح کنیم پس کی اینارو تربیت کنه با این اوضاع اجتماع....... دیدی هیچ دلیلی برای اون نمی تونی پیدا کنی الکی چندتا موجود زنده رو بیاری تو این دنیا که همش پره از دروغ و رنج و بدبختی..............
  • بدون نام GB ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    12 0
    رییس مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه لطفاکمی مستند تر و منطقی تر درباره جمعیت صحبت کنید.
  • بدون نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    11 1
    ببخشید این کارشناسان عزیز یک کدومشان بچه هاشون ومدرسه دولتی می گذارند؟امکانات در حد انتظار واستاندارد با شد چرا که نه آدم 4 تا 5 تا...بچه می آوردالان شرایط 2*2=20 است
  • بدون نام IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    18 0
    بابا زندگی که فقط شکم نیست که خدا گفته شکمت را سیر میکنم, قبول, اما کجا گفته تربیتش میکنم امکانات بهداشتی میدم رفاهیات میدم گفته اینکارا وظیفه انسانهاست. دولت هنوز در دادن امکانات جزیی فعلی به این جمعیت مونده چه برسه به جمعیت 150 میلیونی.
  • من همانم IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    16 0
    با تایید صحبت های سایر دوستان می خواستم عرض کنم بحث فرزندآوری فقط و فقط به مسائل اقتصادی مربوط نمی شود. بحث چگونگی تربیت و رشد فرزند نیز مهم است. مگر پدر و مادر چقدر می توانند زمان برای تربیت فرزند صرف کنند که حالا 4 تا 4 تا هم بچه بیاورند! با این دنیای تکنولوژی، دنیای ارتباطات، تغییرات سریع ، آسیب های فراوان اجتماعی، خطرهای گوناگون جسمی و روحی و ... واقعا می شود 4 تا بچه آورد و همه را هم به سلامت به ثمر رساند؟ مگر الان مثل 30 سال پیش است که صبح بچه ها را از خانه بیرون کنید و تا موقع ناهار آن ها را نبینید. بروند در کوچه بازی کنند و بزرگ شوند و ....
  • بدون نام IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    6 40
    تنهاراهش اينه كه دولت تضمينش كنه: 1-بيمه عمروسرمايه تاسن 20سالگي دولت تابتوان سرمايه خوبي درسالهاي جواني بدست آورد. 2-پرداخت كمك هزينه ماهيانه براي هرفرزندجديد
  • بدون نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    46 4
    از این اقای رییس باید پرسید خودت چندتا بچه داری و در چه شرایط مالی زندگی میکنی .
  • وحید IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    53 1
    کدام نسخه اقایون در مورد مشکلات جامعه جواب داد که نسخه جدید میدن
  • مارون IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    48 3
    به نظر من الان هرکسی با توجه به شرایطی که داره بچه دار میشه و در این زمینه هم نباید به حرف کسی گوش بده
  • بدون نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    11 1
    حالا این آقای کارشناس خودش چند تا بچه دارد خود ایشان 7-8 تا بچه بیاورند تا ما ببینیم که چگونه با این همه مشکلات آنها را بزرگ می کند ما هم یاد بگیریم.
  • زن IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    0 22
    نگین تورو خدا یه بچه خیلی بده اینا که تک فرزندن خیلی بدبختن،2 تا دیگه نرمالشه،تک فرزندی نکشیدی ببینی چه دردیه،من خودم اگر بکشم میخوام 3 تا بیارم.تازه خیلی هم با فرهنگم...
  • بدون نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    28 1
    من عضو یک خانواده 13 نفری(11فرزند)هستم با بدترین شرایط مالی - بهداشتی و...در روستا بدنیا اومدم.سخت ترین کارهای کشاورزی و دامداری و ...را انجام دادم.دیپلم را با هزار و یک بدبختی گرفتم وارد دانشگاه پیام نور رشته مدیریت شدم بعد از 4 ترم در شرایط سخت انصراف از تحصیل دادم سربازی اجباری را رفتم و بعد دنبال کار افتادم در همان حین مدیریت بازرگانی تهران شمال قبول شدم که بدلیل شرایط بد ثبت نام نکردم. در آژانس و شرکتهای مختلف و... کار کردم ... در 40 سالگی بدون عروسی و جشن ازدواج کنم الان هم با هزاران بدبختی و گرفتاری و وام و قرض دارم زندگی میکنم در ضمن بدلیل شرایط بد و سوئ تغذیه بیماری گرفتم که تا آخر عمر باید داروهای گران مصرف کنم جناب محمودی - کارشناس محترم !!جناب دکتر! احمدی نژاد تو کجای دنیایی؟؟؟
  • سید یونس DE ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    3 29
    ما یک جفت دوقلو داریم که تا چن روز دیگه به دنیا می‌آن ایشالله برای آینده هم برنامه داریم :) ۲۷ ساله از مشهد :) روزی رو خدا می‌رساند. ما مکلف به کار و وظیفه‌ایم و نه نتیجه. تربیت صحیح رمز موفقیت است که الحمدالله کتاب‌ها و مقالات آموزشی کم نداریم، فقط باید همت کرد :)
    • بدون نام DE ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
      6 0
      با کتاب میخوائی بچت را تربیت کنی این کار را نکن ما یه معلمی توی خانوادمون هست میخواست بچه هاش از همه سرتر باشن ولی همشون روانی و بیکار شدن.
  • بدون نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    46 1
    این آقایان کارشناس چی می گن جوان 30 ساله کار نداره ازدواج کنه تازه خیلی از اونایی که ازدواج می کنند به خاطر فشارهای اقتصادی طلاق می گیرند بعد اینها می گن به خاطر ماهواره مردم بچه دار نمی شوند. خوب شد یه ماهواره تو این کشور اومد که هر مشکلی رو ربطش بدیم به ماهواره و از خودمان سلب مسئولیت کنیم.
  • بدون نام GB ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    44 1
    شما براي جوان بيكار كار فراهم كن كه بتواند يك زندگي را بچرخاند ان وقت خودش دنبال ازدواج خواهد رفت ولي وقتي در خرج خودش مانده ان وقت برود ازدواج كند كه سال بعد طلاق بگيرد وبخاطر مهريه برود زندان؟
  • soltan IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    21 1
    خودتونو با آلمان مقايسه ميكنيد كه بعد از تولد هر كودك تا سن 18 سالگي ماهيانه 500 يورو پول به خانواده پرداخت ميكند و باز هم مردم از توليد مثل اجتناب ميكنند براي داشتن رفاه بيشتر اجتماعي خودشون، شما كه اين نظرات رو ميديد چهارتا كشور با اون پولهايي كه از بيت المال بيچاره حقوق هاي ميليوني ميگيريد و انقدر بيسواديد بريد بعد نظرات كارشناسي از خودتون در ور كنيد
  • بدون نام IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    25 0
    عجب کارشناسی مردم منگل فرض کرده جوونا بیکارن از بی پولی نمیتونن ازدواج کنن این آقا یا خانوم داره میگه 4 تا فرزندم بیارین آقای کارشناس شما کجا زندگی میکنین ؟ ما که ایرانیم.
  • میثم IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    1 17
    بله اگه اقتصاد کشورمون بهتر بشه مردم تمایل بیشتری نسبت به بچه دار شدن خواهند داشت البته این نکته رو نیز باید در نظر داشت که فرهنگ هم تاثیر زیادی داره. همین که سبک زندگی تغییر کرده و زن و شوهر هردو شاغلند دیگه وقت و حوصله ای واسه بچه داری نمیمونه. همچنین یک مشکل دیگه اینه که خونوتده ها دوست دارن شرایط ایده آلی رو واسه بچه هاشون فراهم کنند که به نظر بنده این اشتباهه
  • بدون نام IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    25 0
    آقا میخواین جنگ راه بندازین نیرو ندارین به خانم ها بهتان نزنین من ماهواره ندارم دوتا بچه هم همون سه سال اول زندگی آوردم حالا فقط تو خرج تحصیلشون موندیم تازه هردو مون شاغلیم رسمی هستیم گاهی بچه ها از من می پرسن شما با این وضع چرا بچه دار شدین حالا 4 تا هم بیاریم که آقایون به مطامعشون برسن خودتون بچه بیاین جنگ راه بندازین آقازاده ها را بفرستید جنگ ما میخوایم نسلمون منقرض بشه به شما چه
  • بدون نام IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    22 0
    فقط می خوان با این حرفا مردم هرچه بیشتر تو بدبختی فرو برن . راست میگن اول رفاه اجتماعی رو درست کنن بعد حرف از ازدیاد جمعیت بزنن هیچکس از بچه بدش نمی یاد ولی نگرانی از اینده و وضیعت بد اقتصادی و اجتماعی که روز به روز هم بدتر می شه ادم رو وادار می کنه که بچه ی کمتری داشته باشه چون هیچ کس دوست نداره جگر گوشش اینده خرابی داشته باشه
  • سحر IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    23 2
    شمارو به قران اول یه فکری برا بچه های زنانی که تا 30 سالگی 4 تا بچه داشتن بکنین بعد اینو بگین مامان ما تا 28 سالگی 5 تا بچه داشته بدبخت هزینه کرده همه باسواد و تحصیلات دانشگاهی یکیمون کار درست حسابی نداریم الان زن 30 ساله اگه 4 تا بچه داشته باشه بدبخت نون برا خوردن پیدا نمیکنه چشمهای خوشگلتون گوش مردمو تا کجا دراز میبینه؟
  • مجرد در حال انقراض IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    20 2
    شما این خط فقر رو که قبلا اعلام کردید 950 هزار تومان برسون به 100 هزار من قول میدم 4 تا زن بگیرم از هر کذوم هم 6 تا بچه! ایشالا که راضی بشی مملکت هم بی آدم نمونه!
  • علی IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    30 2
    بنده 41 سال دارم،مهندس شیمی هم هستم.حقوقم در یک وزارتخانه 650 هزار تومان در ماه است.ازدواج هم نکرده ام،چه رسد به آن که بچه دار شوم.بخاطر گزینش هم رسمی نشده ام و بهمین خاطر وام هم نمیتوانم بگیرم.اگر این جناب کارشناس به من بفرمایند بنده و میلیونها نفر امثال من چطور میتوانند رهنمود خردمندانه ایشان را عملا اجرا کنند،ممنون میشوم.در ضمن تنها دلخوشی من در دنیا ماهواره است.
  • شهروز US ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    21 0
    150 میلیون !!!!! برای 70 میلیون آب کافی نداریم کمبود برق داریم امکانت بهداشتی و پزشکی کافی نیست به اندازه کافی جاده سالم و خیابان و پارکینگ و فضای ورزشی و.. نداریم اینا که سهل است نان دونه ای 500 تومان نون خور اضافه میخواهیم چیکار
  • محمد IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    20 0
    وقتی دولت نمیتونه برای اینده برنامه ریزی بکنه اونوقت مردم به این فکر میافتند که خودشون برای اینده باید مسوولیت پذیر باشند-با خط فقر یک میلیون و درامد 380 هزارتومان توقع چی دارید اونم 4 تا بچه داشته باشیم-شهریه یکسال مهدکودک متوسط 2 میلیون تومان-قیمت لباس و...دیکه نگو-
  • mohammad EU ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    17 1
    جمعیت بیشتر=رفاه و تسهیلات کمتر=عقده های بیشتر=خشونت بیشتر=امنیت کمتر=بیماریهای روانی بیشتر= قتل و تجاوز بیشتر= اعدام بیشتر و بیشتر و بیشتر !!!!!