افزایش جمعیت و یا کاهش آن، دغدغه متضاد مسوولان و مردم شده است، مسوولان دولت نهم و دهم بسیار گفته اند باید خانواده ها از تک فرزندی خارج شوند و مردم هم می گویند نمی توانیم، همین قدر بس است!

امید کریمی: امروز روز جهانی جمعیت است. بیش از 7 میلیارد نفر روی زمین زندگی می کنند و البته هر لحظه هم این جمعیت زیاد می شود. اما جمعیت ایران به چه سمت و سویی می رود؟ دولتمردان و برنامه ریزان می گویند با روند کنونی زاد و ولد در ایران، باید در انتظار رشد منفی باشیم. پیش بینی های انها طبق الگوهای بین المللی البته درست است. اکنون رشد جمعیت ایران، 1.6 درصد در سال است. این درحالی است که در سال 65 پیش بینی شده بود ایران در سال 91، رشد 2.3 درصدی دارد.

 

نگاه بد بینانه

در جدول زیر، رشد جمعیت با روند کنونی 1.6 درصد و 1.8 فرزند برای هر خانواده نشان داده شده است؛

سال جمعیت درصد باروری درصد جمعیت بالای 60 سال
1390 73974000 1.77 7.5
1400 78657000 1.05 10.7
1410 78985000 0.84 16.3
1420 77392000 0.96 24.4
1440 65880000 1.23 45.5
1460 46417000 1.38 52.9
1480 31397000 1.48 47.4

 

اعداد جدول واقعا تکان دهنده است. نگاهی به اطلاعات دهه 1460 بیندازید؛ نشان می دهد بیش از نیمی از جمعیت ایران در آن سال، سالمند هستند و این یعنی خرج شدن درآمد خالص و ناخالص کشور برای قشری که فقط مصرف کننده است. یعنی کمتر از یک سوم جمعیت باید کار کند تا خرج دو سوم دیگر را که یا کودک و نوجوان هستند و یا سالمند، تامین کند. این خودش به اندازه کافی فاجعه بار است.

اگر نگاهی بیندازید به مشکلات اجتماعی که در سال های گذشته کشورهای توسعه یافته ای مانند آلمان، انگلیس و فرانسه داشته اند و به همین دلیل مجبور به افزایش سن بازنشستگی شدند، نشان می دهد آنها هم در تامین مخارج دوران بازنشستگی جمعیت سالمندشان مشکل دارند. هرچند که هنوز هم بسیاری الگوی اروپایی را برای توسعه مناسب می دانند.

 

نگاه دولتی

اما توصیه هایی که دولت برای افزایش جمعیت دارد، جمعیت ایران را از آن سوی بام پرت می کند و در کمتر از 35 سال به 100 میلیون نفر می رساند. جدول زیر پیش بینی شده است اگر هر خانواده به سمت بیش از دو فرزند برود (از 1.8 به 2.5 فرزند) چه اتفاقی برای جمعیت ایران می افتد؛

سال جمعیت (نفر) رشد (درصد) باروری (درصد)
1385 70500000 1.21 1.8
1390 74600000 1.04 1.55
1395 78600000 1.01 1.68
1400 82300000 0.84 1.82
1410 88310000 0.65 2.09
1420 94160000 0.62 2.36
1425 96960000 0.55 2.49

 

این حدول پیش بینی رویایی دولت برای افزایش جمعیت را نشان می دهد که البته کارشناسان مستقل می گویند چندان با امکانات طبیعی ایران همخوانی ندارد. پروفسور پرویز کردوانی، اقلیم شناس برجسته ایرانی دراین باره می گوید: "پس اندازهای آب ما دارد تمام می شود. جمعیت روز به روز زیادتر می شود. نه تنها بچه باید کمتر شود، کشاورزی هم باید سطحش پائین بیاید."

این یعنی تمام برنامه های توسعه ای دولت باید بازبینی شود.

 

نگاه واقع بینانه

اما میان این دو پیش بینی که یکی به انفجار جمعیت و دیگری به انقراض نسل، چیزی که دولت و برخی از نماینده های مجلس موافق افزایش جمعیت می گویند، پیش بینی واقع بینانه دیگری هم وجود دارد.

جدول زیر نشان می دهد با وجود 1.8 فرزند  برای هر خانواده که اکنون وجود دارد و ادامه روند گذشته، 35 سال آینده ایران چه جمعیتی دارد؛

سال جمعیت (نفر) رشد (درصد) باروری (درصد)
1385 70500000 1.25 1.8
1390 74790000 1.10 1.6
1395 78530000 0.87 1.54
1400 81280000 0.57 1.48
1415 84200000 0.04 1.35
1420 83960000 0.12 - 1.35
1425 82940000 0.33 - 1.35

 

این روندی است که اکنون جمعیت ایران سیر می کند. یعنی بیش از 85 میلیون نفر جمعیت، حداقل تا یک قرن آینده در ایران وجود نخواهد داشت.

 

دولت از چه می ترسد؟

اما اگر روند زاد و ولد در ایران به سمتی است که تا 50 سال آینده بیش از جمعیت فعلی را در خود جا می دهد، چرا باید دولت از آن بترسد؟ دلیل اتفاقی است که از سال 65 تا 85 در ایران افتاد. در سال 65 امار نشان می داد به طور متوسط هر خانواده ایرانی، 6.4 فرزند دارد. پس باید فکری برای ان کرد؛ برنامه ریزان پیش بینی کردند با شعار "فرزند کمتر، زندگی بهتر" که خودش اقدامات بسیاری در پی داشت، تعداد فرزندان هر خانواده ایرانی در سال 90 به 4 برسد.

اما عملا اتفاق دیگری افتاد، ایرانی ها زیادی شعار "فرزند کمتر، زندگی بهتر" جدی گرفتند؛ در سال 70، متوسط خانواده ها 4 فرزند شد، سال 79، 2.1 فرزند و در سال 90، هر خانواده ایرانی، کمتر از دو فرزند داشت؛ 1.8 فرزند.

درواقع رشد جمعیتی که 3.2 درصد بود، باید به 2.3 درصد می رسید، اما عملا به 1.6 درصد رسید.

دولت اکنون اگر با این شدت تبلیغ می کند که باید خانواده های ایرانی حداقل دو فرزند داشته باشند و رییس مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه می گوید با این روند رشد جمعیت، ایرانی ها منقرض می شوند و البته "هر زن باید تا 35 سالگی، 4 بار باردار شود، (اینجا را بخوانید) به این دلیل است.

غیر از این، وزارت بهداشت عملا برنامه های کنترل جمعیتی خودش را تعطیل کرده است؛ علیرضا مصداقی نیا، معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره کنترل یا رشد جمعیت چنین می گوید: سیاست وزارت بهداشت در امر جمعیت، سلامت خانواده است. برای مباحث مربوط به باروری تبلیغ نمی‌کنیم، مگر آنکه بخواهیم برای حفظ سلامت و جلوگیری از تولد فرزندان ناخواسته به خانواده‌ها آموزش دهیم. امروز سیاست وزارت بهداشت در قبال جمعیت، سیاست فعالی نیست، ما استفاده از وسایل پیشگیری را تبلیغ نمی‌کنیم، اما اگر جایی لازم شد به خانواده‌ها در این خصوص آموزش می‌دهیم."

 

نکته: جداول از بروشوری که به مناسبت روز جمعیت سال 2012  از سوی مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه منتشر شده، برداشت شده است.

4747

کد خبر 227234

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 97
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    372 3
    این سیر نزولی جمعیت و افزایش جمعیت سالخوردگان در ایران، نتیجه عدم مدارا با جوانان است. جوانانی که بیش از نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دادند آنقدر در منگنه فشارهای اجتماعی و اقتصادی قرار گرفتند که اینک زمزمه کاهش جمعیت آنها سروده می می شود. جوانی که امید و شغل و اعتبار و عشق و پویایی و مسکن و دلخوشی نداشته باشد منقرض می شود. مرثیه ای برای جمعیت جوان در ایران ....
    • بدون نام IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
      197 5
      موافقم همه منابع آب زیرزمینی داره تموم میشه.با جمعیت زیاد میشیم مثل آفریقا
    • بی نام IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۳
      7 0
      کاملا موافقم....برای رشد جمعیت دنبال تبلیغات نباشید....باید امید به زندگی رو افزایش داد
  • حسین IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    297 2
    با حلوا حلوا گفتن شاید دهان شیرین بشه ولی با دستور دادن جمعیت زیاد نمیشه! باید امکانات فراهم باشه تا طرف بتونه 3 تا بچه رو با استاندارد بزرگ کنه. ما هنوز شرایط ازدواج معمولی رو نداریم چه برسه به اینکه بخوایم بچه هم داشته باشیم!
    • سپهر DE ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
      205 3
      با این وضع بد اقتصاد فرزند اوردن ظلم بزرگی به خود بچه و خانواده است .......
  • بدون نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    307 5
    نیازی به برنامه های کنترل جمعیت نیست !!! گرانی ، تورم ، بیکاری ، ضعف سیستم بهداشتی و نبود امید به آینده از هر برنامه کنترل جمعیتی موثرتره!
    • بدون نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
      49 2
      بسیار جواب منطقی و عاقلانه ای بود
  • بدون نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    205 3
    الانی که ما جوونیم اگر نظام اقتصادی مناسب داشتیم میتونستیم انقدر برای کشور درامد کسب کنیم که تا زمانی که ما پیر میشدیم با استفاده از نیروی های نخبه مهاجر کار رو برای ما انجام میدادن و اقتصاد مردم رو برای 50% سالمند جامعه مهیا میکردن اما الانی که ما همه بیکاریم معلوم نیست وضع درمانی و بیمه ما دهه 60ایا تا چند سال دیگه چی بشه وقتی الانش اینه! رشد 3.9 % در زمان جنگ رشد وحشتناکی بود که پدرای ما باهر تلاشی تونستن نگهش دارن....ولی الان جز مسئولین کی میتونه بیشتر از 2فرزند نگه داره؟ مگه اینکه بهزیستی هارو بزرگ کنیم مردم بچه بزان! بدیم بهزیستی...
    • یک دهه شصتی GB ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
      84 1
      فقط خدا باید به داد دهه 60 یا برسه،از دوستان مسول آبی گرم نمیشه...
    • بدون نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
      47 1
      بدبختانه برای جوانان دهه شصتی تازه کلاس آموزش زندگی راه انداختن
  • یک ایرانی IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    بچه : فقط یه دونه (1)
    • بدون نام US ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
      105 6
      یک دانه هم زیاده با این شرایط
    • بدون نام US ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
      128 3
      خوش به حال نسلی که در کشور 30 میلیونی زندگی خواهد کرد!
    • بدون نام IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
      55 2
      اصلا نمیشه ازدواج کرد
    • بدون نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
      50 3
      اونم به خاطر اینکه مردم نگن اجاقش کوره .
    • فری US ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
      3 28
      فقط آدمای خودخواه دنبال یک بچه هستند. کمی هم به فکر اون یه بچه باش. بچه داری صرفا تلاش برای زیاد کردن اسباب بازی و خوراکی های رنگارنگ نیست. بچه عروسک نیست که اوقات فراغت پدر و مادر را پر کند. به این فکر کن: یک بچه تنها و یک دنیا گرگ. فقط آدمای خودخواه دنبال یک بچه هستند.
  • بدون نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    پول و کار نداریم که ازدواج کنیم بچه پیش کش ! بهترین سال های عمرمو هم باید برم 2 سال سربازی اونم با مدرک فوق لیسانس عمران همه کشور ها به جوانانشون کمک میکنن که در بهترین سال های زندگیشون (جوانی) بهترین بازده پیشرفت رو داشته باشن اما در ایران به دلیل اینکه دغدغه مسئولان ما اگر نگیم به صورت مطلق پیشرفت کشور و جوانان نیست موفق و پیروز باشید
  • علي IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    دولت بايد تسهيلاتي را در نظر بگيرد مثل افزايش مرخص زايمان براي زنان شاغل
    • مهناز IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
      برای چی منفی میدین ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بدون نام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
      موافقم
    • كريم IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
      23 69
      دركشورهاي اروپايي مرخصي حداقل يكسال است وزنان از بابت كارشان خيالشان راحت است
    • بدون نام IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
      60 5
      یک مثلی داریم: میگیم نره میگه بدوش
    • بدون نام IR ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۳
      30 4
      عزیز من کار بدن دستمون تا بتونیم نون در بیاریم تشکیل خانواده بدیم .... مرخصی زایمان پیش کش !
  • بدون نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    فرزند کمتر زندگی بهتر این یک واقعیت است. مگر اروپایی ها نسلشان منقرض شده که فرزند کمتری دارند؟
  • behrang IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    الان بعضی ها میان میگن مگه با این گرونی میشه رشد جمعیت داشت یا مثلا از اون 3 هزار میلیارد چه خبر ؟ همشونم واسه این که نظرشون مثبت بگیره
    • F IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
      130 2
      آره فقط بخاطر اینکه نظرمون مثبت بگیره این حرفا رو میزنیم وگرنه راستش نظرمون اینه که الان اوضاع اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خیلی خوبه ، بیکار که اصلا نداریم و همه تو رشته هایی که تحصیل کردن مشغول کارن و حتی کلی شغلم خالی مونده و خلاصه اینکه الان راحت میشه 4 تا بچه رو در شرایط عالی بزرگ کرد !!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    200 5
    دست دولت درد نکند که با این گرانی باعث شده اند تک فرزندان ما در آرزوی خواهر یا برادر بمانند.
  • بدون نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    174 3
    مگه فشار اقتصادی میذاره کسی ازدواج کنه ازدواج پیش کش آدمهای معمولی و قشر متوسط
    • جوان ناکام IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
      145 1
      ازدواج ؟؟؟؟؟ شوخی میکنی!!!!!!!
    • بدون نام IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
      122 3
      طرف دلش خوشه گفته تا 35 سالگي 4 تا بچه داشته باشيد ما تا 35 سالگي بتونيم ازدواج کنيم بايد کلاهمون را بندازيم هوا
  • بدون نام IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    259 3
    خداروشکر منقرض شیم تموم شه خیالشون راحت شه کلا..........آخه این زندگیه؟
    • بدون نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
      146 1
      متأسفانه دوست عزیز کسانی مثل ما و آسیب پذیر ها منقرض می شوند والا نسل اونها (همونها که قدرتمندتر و پرروتر هستند) منقرض نمی شود
  • بدون نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    147 2
    کارشناسانی که داد از لزوم افزایش جمعیت سر میدهند، حتی یکبار و حتی یکبار هم که شده وضعیت محیط زیست کشور را در تحلیلهای خود آورده اند یانه؟ من که ندیده ام شما اگر دیده اید رفرانس دهید. ما که در هوا زندگی نمی کنیم.
  • بدون نام FR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    171 4
    شرط اول ازدواج پول هست که دولت به شدت مانع رسیدن جوانان به آن می شه. اگر جوانان کمی بیشتر در رفاه بودند 100% میزان ازدواج و زاد و ولد هم سیر طبیعی خودش را طی می کرد. ولی در عین حال من جوان با کدام سرمایه سراغ ازدواج برم ؟ با کدام کار ؟ اگر کاری هم بود با در آمد ماهیانه 500 هزار شکم چند نفر رو سیر کنم ؟ ما که خودمون نتونستیم سوار ماشین های آنچنانی یا مسکن مطلوب بشیم پس حداقل این شرایط را برای فرزند خود محیا کنیم . چقدر همکلاسی های بی لیاقتی داشتیم که حالا زیر سایه مال پدر در اوج رفاه زندگی می کنند و ما که دانشجوی ممتاز بودیم حال باید به فکر یک پارتی باشیم تا بتوانیم در اداره ای با حقوق 400 هزار تن به هر کاری بدهیم . من در این مملکت با فرد مورد نظرم باید در کجا آشنا شوم ؟ در خیابان ؟ یا ...؟
    • حسین CN ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۳
      26 0
      آی گفتی حتما شما هم دهه شصتی هستی؟
  • رضا IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    146 4
    من الان 2سالکه عقد کردم. هم خودم هم خانومم از7صبح تا 10 شب .نفری 2 جا کار میکنیم.هنوز نتونسیم پول رهن یه خونه رو جور کنیم.واقعا" باید منطقی باشیم. با این شرایط نمیشه بچه دار شد
    • بدون نام IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
      14 97
      من با این موضوع موافقم که زندگی خیلی سخته و رهن و اجاره خونه هم خیل زیاده ولی شما با 4 تا حقوق دریافتی امکان نداره نتونین جایی رو رهن کنین . الان یه آدم که تو زمینه مسافرکشی داره کار می کنه با سرمایه 5 میلیون ماشینش ماهی 5/1 میلیون درآمد داره
  • محمد IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    138 1
    من پدرم کارگر هستش با ماهی 300 تومن. الان دو تا داداشیم خدارو شاهد میگیرم پدرم روز 12 تا 14 ساعت کارم یکنه تا بتونه خرج خونه رو بده کرایه خونه.پول آب و برق.... . هزینه های سنگین تو این گرونی.پول زیادی که باید برای مسکن مهر بدیم مگه میشه بیش از یکی بچه داشت شماروبه خدا قسم میدم یکم مردم رو درک کنید فقط یکم.
    • بدون نام IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
      24 5
      14ساعت کار 300تومان جالب
  • بدون نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    89 3
    پول و کار نداریم که ازدواج کنیم بچه پیش کش ! فرزند کمتر زندگی بهتر این یک واقعیت است. مگر اروپایی ها نسلشان منقرض شده که فرزند کمتری دارند؟ خداروشکر منقرض شیم تموم شه خیالشون راحت شه کلا..........آخه این زندگیه؟ دست دولت درد نکند که با این گرانی باعث شده اند تک فرزندان ما در آرزوی خواهر یا برادر بمانند.
  • بدون نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    139 2
    همون بهتر که منقرض بشیم ... آخه این چه زندگیه که ما ایرانیها داریم ؟ نه امید به آینده نه کار نه خونه... ...... نه اعتباری تو دنیا !
    • مینا A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
      1 6
      اتفاقا زندگی ما ایرانی ها از زندگی کشورهای دیگه خیلی هم بهتره حیف که قدر ارزشهامونو نمیدونیم و پشت کشورمون نمی ایستیم کم کاری برخی از مسیولین دلیل نمیشه که همه ایرانی ها رو بد بدونیم زنده باد ایران و ایرانی
  • بدون نام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    کلا چرا بچه؟ اگر روزی ازدواج کنم ترجیح می دهم از لحظات زندگی لذت ببرم و بیخودی خودم را به دردسر نیندازم.
  • محسن IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    96 1
    تو سیر کردن شکم خودم موندم دست یکی دیگرم بگیرم مگه میشه؟ اینا همش حرفه خدا شاهده خود خوانندهای این مطالب که نظر میدن گویای مشکلات ازدواجه و رشد جمعیته حالا هی وعده وعید بدن
  • بدون نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    113 0
    تا الان که جمعیت جوانمون زیاد بود چی شد مگه؟ کلا از جوانان چه استفاده ای میشه تو مملکت مگه؟ فقط ازشون بیگاری کشیده میشه
  • بدون نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    93 1
    تا حالا کدوم پیش بینی ها و آمار دولت درست بوده که حالا جدول کشیده رشد 35 سال دیگه را نشون میده اگه راست میگه به پیش بینی هاش در مورد عدم گرانی بعد طرح هدفمندی یارانه توجه کنه بعد دوباره پیشبینی 35 سال دیگه رو بکنه اگه است میگه مرغ 4700 بگه ازکجا میشه تهیه کرد . ما همون دوتاش سیر کنیم دولت هم به امور موظفه بپردازه نه امور خصوصی مردم هر کس صلاح کار خودش میدونه نیاز به قیم هم نداره
  • بدون نام IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    85 1
    جمعيت كم اما با امكانات و آموزش ديده بهتر از جمعيت زياد و بدون امكانات و آموزش است وقتي خانواده اي توان مالي ومهمتر از آن توان تربيت فرزندشون رو ندارن نتيجه اين ميشه كه با يك نسل بي اخلاق مواجه ايم كه مشخصا خانواده هاي اونها مسئول هستند خانواده هاي ما اول بايد توجيه بشن كه نياز يك فرزند تنها نياز مادي نيست بلكه تربيت و آموزش صحيح آنها نياز مهمتري است كه متاسفانه خانواده ها در بسياري از موارد به هيچ عنوان از پس آن بر نيامدند
    • بدون نام IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
      22 1
      گل گفتی
  • behrang IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    دیدین گفتم ؟ ببین توی نظر قبلی چندتا منفی خورم ؟ همشون ناله میکنن ولی موقع پرداخت یارانه ها عین ..... میریزن جلوی بانک ها انگار نذری میدن آره بگیرین بخورین و ناشکری کنین به موقش حالتونو می پرسم بازم منفی بدین
    • بدون نام FR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
      72 4
      دوست عزیز شما مثل اینکه صدات از جای گرم بلند می شه ؟ احتمالا ... !!!
    • behrang IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
      6 71
      اولا منم مثل بقیه ولی با غر زدن هیچی درست نمیشه دوما اون صدا نیست نفسه که از جای گرم بلند میشه
    • بدون نام IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
      32 1
      بهرنگ جان قرار نیست بخوریم و شکر خدا کنیم به گفته خود دولت مردان قراره دوباره برگردونیم به بانکها برای پول قبض آب و گاز و برق و هزار تا کوفتی که بعد توزیع یارانه ها ده برابر شده.یه نگاه هم به همین نظر سنجی خبر آنلاین برای دیدگاه مردم به تورم و یارانه ها بنداز فکر نکن مرکز زمین همونجاست که شما ایستادی هزاران نفر دیگه هم دارن نظر میدن و گویا اینطوره!
  • مریم IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    91 2
    نگران بچه هایم هستم با این که دو تا هستند. نگران وضعیت آینده خودم و این خانواده هستم در شرایطی که خودم هم بیکار ماندم، نگران بیکاری و ازدواج آن ها هستم. این جا یک عده خوب می خورند و با حق و ناحق کردن رشد می کنند...اکثریت مثل من هستند...نگران آینده...نگران آب و هوا و اجتماع آلوده....
    • بدون نام IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
      48 1
      می بینید! پدر و مادرهای ما یک عمر نگران ما بودند و هستند و خواهند بود، حالا نگران نوه های خود هم باید باشند! ما هم باید نگران آنها و بچه های خود باشیم! امان از این چرخه نگرانی که تمام نمی شود.
  • بدون نام CA ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    100 1
    چه لزومی دارد وقتی نمی توانیم برای جمعیت زیاد اشتغال، رفاه و آسایش فراهم آوریم، هی افزایش را تشویق کنیم، مگر اینکه اهدافی دیگر در پس پرده داشته باشیم. االان که اروپا و امریکا رشد کمتری دارند مگر مورد تهدید امنیتی قرار می گیرند که مسئولان بارها آن را دلیل تشویق افرایش جمعیت اعلام می کنند.
  • بدون نام IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    37 25
    به همه اين نظرهاي گفته شده چند نكته رو اضافه كنيد: اينكه دخترها چندان تمايلي به ازدواج ندارن و اگر هم داشته باشند تمايلي به بچه دار شدن ندارند. حفظ زيبايي اندام و گذروندن وقت به خوشي بدون نق نق بچه يا انجام كار و تداخل اون با بچه داري بهانه خيلي هاست. دولت در اين مدت 7 سال دستور خيلي چيزها رو داده، ولي هنوز متوجه نشده كه با دستور كاري از پيش نميره.
  • بدون نام IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    24 0
    حالا دوباره بروید سراغ استدلال علمی، به طور ساده، آقای x سخنرانی میکند، منطق و کلام را به چالش میکشد، آنگاه بیش از همه صدای نخبگان که نسبت به قضیه آشناتر و گوش به زنگ ترند در می آید. این واکنش خواص، این برداشت را که منافع خاصی از آنها در حال به خطر افتادن است را نزد توده ی جامعه تقویت میکند. حالت سلسله مراتبی در جامعه پررنگ تر جلوه میکند و توده جامعه مضطرب، هواخواه می ماند.
  • بدون نام SE ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    73 3
    منقرض بهتره
  • بدون نام IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    73 1
    بعضی ها فکر میکنن که جمعیت زیاد برای کشور قدرت میاره. بر همین اساس میگن ایران باید 150 میلیون جمعیت داشته باشه!!! مگه هند 1 میلیارد و خورده ای و پاکستان 200 میلیون جمعیت دارن، چکار تونستن بکنن؟ کیفیت مهمه نه کمیت. یک جوان تحصیل کرده و با روان سالم (که این روزها کم پیدا میشه) بهتر از صد تا جوان احمق و علافه. ملت امروز مثل ملت اوایل دهه شصت نیستن که با حرف مسئولین برای زندگی و زادوولدشون تصمیم بگیرن! همه میدونن که وضع چطوریه و همه دنبال رفاه هستن. مردم رو به حال خودشون بذارین. بذارین یه خورده هم طعم رفاه رو بچشن. فرزند کمتر زندگی بهتر.
  • بدون نام IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    79 5
    این نسلی که من دیدم منقرض بشه بهتره شاید یه ادمای دیگه بتونن این کشور رو بسازن خدا حافظ نسل بی عرضه
  • عبدالله IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    62 0
    در فراز پایانی مقاله تان یک تحریف تاریخی کرده اید که بنده متذکر میشوم. برنامه ریزان دولتی هیچگاه در دهه 60 متوجه بحران انفجار جمعیت نشدند. اساسا برنامه ای وجود نداشت. مسئله رها شده بود و فقط ابزار کنترلی در اختیار خانواده ها قرار نمیگرفت. زمانی متوجه شدند که مدارس ابتدایی در حال ترکیدن بود.مردم هم زیادی مسأله را جدی نگرفته اند بلکه زیادی جدی هست.رفتار والدین نسل قبل با والدین امروز تفاوت اساسی دارد.پدران ما هیچوقت نمیدانستند کی به دنیا آمدیم،کی مدرسه رفتیم و کی بزرگ شدیم؟پدر خود من شناسنامه ام را دو سال بزرگتر گرفته چون نمیدانست متولد چه سالی هستم. اما امروز پدر و مادر پا به پای بچه بزرگ میشوند،درس میخوانند،می لرزند و تب میکنند تا این یک یا دو بچه را درست بزرگ کنند.
    • امید کریمی، نویسنده گزارش IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
      39 3
      کاربر گرامی، توجه شما را به فعالیت های دکتر مرندی، وزیر بهداشت در دولت های چهارم و پنجم (64 تا 72) جمهوری اسلامی جلب می کنم؛ او تلاش زیادی کرد تا مسوولان را مجاب کند حداقل از تشویق مردم به زاد و ولد دست بردارند و البته موفق هم بود. پس از آن هم تنظیم خانواده و کنترل جمعیت، یکی از برنامه های اصلی وزارت بهداشت شد. می توانید خاطرات ایشان را بخوانید. پس از تلاش های دکتر مرندی بود که بخشنامه منع اعطای برخی خدمات رفاهی به فرزندان چهارم تصویب شد (مثل ندادن کوپن و...)
  • دهه 60 IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    50 2
    با توجه به اینکه نسل دهه 60 ازدواج خود را به تاخیر انداخته است، اگر سیاستهای همسن گزینی ترویج شود و پسرهای 30 تا 33 سال برای ازدواج دخترهای نهایتا 2 سال کوچکتر از خود را به همسری برگزینند، تا بجنبند، بیشتر از یک فرزند نخواهند داشت. واگر هم این آقایان ، بروند و با دخترهای رنج 25 تا 26 سال ازدواج کنند، می توانند بیشتر از یک فرزند داشته باشند. البته تعداد زیادی از دختران مجرد باقی خواهند ماند. بنابراین به نظر من با ادامه وضع فعلی اقتصادی، و شرایط جمعیتی موجود، دولت به هر دری که بزند نرخ باروری به شدت در حال افت است. البته همین جمعیت موجود به دلیل ساپورت پول نفت است که به وجود آمده و الا ما سالهاست که ظرفیت اکولوژیمان اشباع شده است. آب و انرژی از مهمترین منابع هستند که روز به روزمحدودتر می شوند.
    • بدون نام US ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
      12 27
      یک نگاهی به آمار همسر کشی ها که بیندازید، خواهید دید آمار خیانت در بین کسانی که همسن نیستند، بسیار بیشتر است.
    • بدون نام US ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
      42 1
      این میگه 120 میلیون. اون میگه 150 میلیون. همین الان با کلی جوون که از کشور رفته، هنوز پاسخگوی نیاز مردم نیستند، اون وقت افزایش جمعیت را نیز ترویج می کنند!
  • دهه 60 IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    42 3
    دور نمای کاهش آمار باروری هم افق های جدید را می گشاید. خانواده های تک فرزندی نوع خاصی از آداب و نیازها را دنبال خواهند کرد. نیاز برای آپارتمان های کوچک بیشتر خواهد شد. نیاز به ارتباط بچه ها با هم و تجربه کردن روابط جمعی در محیطی غیر از خانه بسیار بیشتر از امروزه شکل خواهد گرفت و کیفیت زندگی این نسل بیشتر خواهد شد. خوش به حالشان و باز هم آن نسل سوخته دهه 60 همگی با هم پیر خواهند شد و باز هم با کمبود امکانات مربوط به سالمندان مواجه خواهند شد . به نظر می رسد که اگر قانون معافیت های تک فرزندی همچنان به قوت خود باقی باشد، با این وضعیت بالا رفتن سن ازدواج، و رشد خانواه ای تک فرزنده اترش ایران خالی از سرباز خواهد شد.
    • بدون نام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
      34 2
      دهه شصتی ها نسل سوخته اند
  • سودا GB ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    71 6
    زنده باد انقراض
  • بدون نام IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
    44 1
    در بعضی جاها مثل تهران و شهرهای گران دیگر منقرض می شود و در دهات و شهرهایی که خرج کم است منفجر می شود.
  • بدون نام IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
    51 0
    سلام خيلي جالبه!!!! پس به نظر اين فيلسوفها تنها عامل موثر بر كاهش رشد جمعيت در ايران روشهاي پيشگيري از بارداري است. پس عوامل اقتصادي، اجتماعي.... كجا هستند؟
    • بدون نام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
      16 0
      برای بیلان اینا رو میگن
  • بدون نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
    42 2
    طبق معمول ایرانی بازی.......... یا منفجریم یا منقرض
  • سعید IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
    53 1
    من 2 ساله که ازدواج کردم ، تازه شغل نسبتاً خوبی هم دارم با حقوق حدود 1.5 در ماه ولی باور کنید حتی جرات نمی کنم به بچه فکر کنم ، چون با این کرایه خونه و هزینه ها حتی نمی تونم انتظارت همسرم رو برآورده کنم ، در ضمن لطفا در مورد مالیات حقوق بگیران هم بحث کنید مالیات من از حقوق ناخالصم در ماه حدود 300 هزار تومن هستش و من واقعا نمی دونم این پول کجا خرج میشه و در مقابلش چه سرویسی می گیرم .
  • بدون نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
    34 2
    سال 1338بابابزرگ من درسن 40سالگی فوت کرده ، 11تا بچه هم داشته ... تازه رو سنگ قبرش نوشته جوان ناکام .... حالا جونها در 35سالگی تازه آرزوی ازدواج دارن چه برسه به بچه دار شدن
  • دایناسور IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
    31 2
    زنده باد انقراض
  • منا IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
    25 1
    امروز نه بلا خره یه روز منقرض خواهیم شد بذارین مردم توحال خودشون باشن دردسر جدید بیافته به جونشون که چی بگیم ، بگیم نسلمون پابرجاس.
  • میلاد IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
    32 2
    من یه حسابدار هستم با مدرک لیسانس.30ساله هستم و 3 ساله ازدواج کردم.با اینکه همسرم هم پرستاره و جفتمون تمام وقت کار میکنیم فقط میتونیم خرج خودمون و کرایه خونه و کرایه ماشین رو بدیم.تمام چیزیم که پس انداز میکنیم سال بعد صرف اضافه کردن پول پیش خونه میشه. پس با شرایط فعلی تا حداقل 5 سال آینده برنامه ای برای بچه دار شدنمون نداریم.که نه تنها ظلم بزرگی به خودمونه ، یه نفر دیگه رو هم وارد این وضع سراسر محرومیت میکنیم. همین جوریش خرجمون با دخلمون سر به سره.بچه که دیگه پول ندارم نمیفهمه.پوشک میخاد.لباس میخاد.آموزش میخاد.دکتر و واکسن و غذای کمکی و .... میخاد. حالا من میتونم یه شلوارم رو 2 سال بپوشم.ولی مگه بچه تورم سرش میشه؟
  • بدون نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
    25 2
    دولت اگه می تونه جلوی فروپاشی خانواده های موجود را بگیره . یسری به دادگاههای خانواده و زندانیان مهریه بزنید...
  • میلاد IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
    36 2
    در ضمن بگم ما دهه شصتیها از اول بیچاره بودیم.هرچه قدر بزرگ شدیم بحرانهای مربوط به زیاد بودن زاد و ولد ما هم دنبالمون اومد. اول که بچه بودیم بحران مارس 3 شیفته و کمبود امکانات و... بزرگتر شدیم بحران کنکور و کمبود دانشگاه و ... فارغ التحصیل شدیم بحران کمبود شغل و ... ماشین خریدیم بحران ترافیک و کمبود بنزین و.... خواستیم زن بگیریم بحران وام ازدواج(تو تعداد دختر متقاضی ازدواج البته مشکلی نداشتیم استثنائا) خواستیم خونه اجاره کنیم بحران کبود مسکن و... حالا یه چند وقته من افتادم تو کار این که بحران بعدی رو پیش بینی کنم. به نظرم بحران بعدی ، بحران پوشک بچه باشه.از الان باید به فکر بود و خرید
  • بدون نام IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
    22 0
    من نمیدونم چطور نرخ باروری رو می تونن پیشبینی بکنن. همه این هیاهوی الکی از روی بیکاری بعضی آقایان است.
  • احمد IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
    20 14
    من کارمند دولتم و یک بچه دارم .یک بارداری ناخواسته پیش اومد و چون من شرایط بزرگ کردن بچه را ندارم(اجاره و هزینه های سرسام آور زندگی) با توافق خانمم دنبال سقط هستیم.من بخاطر اینکه نمی توانم با تحصیلات و داشتن شغل دولتی ، حق خودم رو نموتونم بگیرم و باید زیر بار این کار کثیف و خفت بار ب..
  • فرهاد IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
    11 21
    به نظر من شرایط زندگی متولدین دهه 40 خیلی بدتر از متولیدین دهه 50یا 60 بوده وآثار آن کاملآ در جامعه فعلی پیداست
  • دکتر بیکار (به علت خدمت) US ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
    7 25
    دولت اگر پدرهای دارای 1 بچه تا 25 سالگی معافیت موقت بده و اگه 2 بچه بشه معافیت دایم خدمت فکر کنم تا حدی جمعیت افزایش پیدا کنه. چون تامین هزینه بچه داری واقعا بالاست و خدمت سربازی بسی بی فایده برای کشور. البته مسوولان بهتر می دانند!
  • بدون نام IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
    37 2
    یاد حرف دوستم افتادم که می‌گفت: داشتیم متولد می‌شدیم مادرانمان در صف زایمان ایستادند. بعد از تولد در صف شیرخشک، رفتیم ابتدایی کلاس نبود، راهنمایی وضع بدتر بود، دبیرستان که رفتیم 3 شیفته شد. 2 سال صف کنکور بودیم. برای کنکور فوق لیسانس چه بدبختی‌هایی کشیدیم. و الان در صف دکتری هستیم. پیش بینی آینده: زن گیرمان نخواهد آمد چون تعداد دختران جوان زیر 25 سال کمتر از پسران است. بالطبع بچه نخواهیم داشت و در نهایت باید در صف غسالخانه‌ها به انتظار چند متر پارچه سفید باشیم و شاید هم از ازدحام اجساد بصورت دسته‌جمعی آتش بزنندمان نتیجه گیری:دنیا در یک بازی با نتیجه 0-0 از دست ما فرزندان دهه 60 راحت خواهد شد
  • ارمان IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
    28 4
    من الان 30 سالمه فوق لیسانس و خدمتم رفتم تا بیام کار پیدا کنم و پول واسه ازدواج با این وضع گرونی و تورم ، جمع کنم حداقل 10 سال طول میکشه که اون سنم ازدواج نکم بهتره دیگه .ما که از این دنیا خوشی ندیدیم .نشل سوخته دهه ی 60ی.
  • سهراب IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
    29 2
    سال 1460 بیش از نصف جمعیت بالای 60 سال هستند ؟؟؟اوضاع بسیار سختی خواهد بود!!! متاسفانه مردم ما بیشتر مواقعی که به حرفهای دولتمردانمون گوش کردند اوضاع بدتر شده ، چه دلیلی داشت که در سال های 60 تا اواخر دهه ی بعدی اینقدر جمعیت زیاد بشه؟؟بدون هیچ برنامه و آینده نگری!!!هنوز هم طرز تفکر به همون شکله !!! چه اهدافی مد نظر آقایون هست خدا میدونه !!! به قول دوستمون همون بهتر که منقرض بشیم ، به همون علت که بی عرضه بودیم !! . . .
  • بدون نام IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
    27 2
    پس الان که ما کار می کنیم واسه بقیه نسلها چی؟ می خواید سر بزاریم بمیریم؟؟؟
  • بدون نام IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
    7 13
    در سال های 60 تا اواخر دهه ی بعد تصور بر این بود که فرزند بیشتر بهتر است که الان مشخص شد این فکر اشتباه بودها، الان تصور بر اینکه فرزند کمتر بهتره ولی درستی این طرز تفکر30 سال دیگه مشخص میشه!
  • بدون نام IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
    19 2
    با زور وشعار که نمیشه.برای به وجود آمدن بچه نیازمند ازدواج هست که ازدواج نیاز به پول و مسکن وشغل داره وقتی این حداقل ها هم نیست یعنی کشک
  • نیایش IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۴
    12 2
    کمتر شدن رشد جمعیت ایران معلول شعارهای کنترل جمعیت نیست یعنی این که دولت بیاد شعار های کنترل جمعیت بده یا به عکس تشویق کنه که زاد و ولد بیشتر بشه تاثیر اصلی رو نداره اونی که در نظر مردم مهمه وضعیت معیشتیه در جامععه ای که اشتغال نباشه کار نباشه و جوون ها تا 35 سالگی نتونن کار پیدا کنن چه انتظاری دارین که بیان ازدواج هم بکنن؟؟؟؟؟؟؟ با این تورم و بیکاری که جوان های بیچاره گرفتارش شدن طبیعیه که دنبال ازدواج هم نمیرن با شعار دادن چیزی حل نمیشه تا وقتی که وضعیت اشتغال جوان ها حل نشه جالا شما هی شعار بدید این شعارا رو همه میدونن زمان های قدیم اطلاع رسانی نبود ولی الان همه جوان ها این چیزارو از همه بهتر می دونن پس مشکل از ندونستن نیست مشکل از یه جای دیگه ای است که هم دولت و هم مردم میدونن
  • نسل سوخته IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    20 2
    وقتی برای پیدا کردن یک شغل مناسب باید از هفت خان رستم(بیست خان) رد شوی وضع همین طور مشه! البته اگه باشه
  • فاطمه IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
    1 8
    ای کمی تا قسمی بی انصافی می کنید مگر وضع پدر و مادران و گذشتگان ما بهتر از این بود نه خیلی بدتر بود که حتی نون خشک هم به سختی داشتند اونها اینقدر توقع نداشتند که دولت سیرشون کنه دولت سرکارشون ببره دولت تر و خشکشون کنه بیشتر تلاش خودشون بود اونها مثل ما سواد نداشتند اما اخلاق داشتند قناعت داشتند تلاش داشتند چشم وهم چشمی نداشتند حالا ما چی داریم ما قناعت داریم تلاش داریم اخه این چه رفاهیه که دنبالش می گردیم خوراک خوب حداقل یکبار در ماه برنج می خوریم لباس پاره نمی پوشیم مدرسه می رویم سالم هستیم مثل قدیم این همه بیماری سرخک و غیره نداریم که از بین برویم تلویزیون رادیو تلفن گوشی میوه پوشک آب گرم حمام گاز آب برق اتوبوس قطار هواپیما همه چی .اما در عوض سهم بچه های ما باید تنهایی باشد و بی کسی
  • سینا IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    7 0
    خدایش من یکی هنوز زندگی مشترک شروع نکرده مشکلات مخارج ودردسرهای روزمره اشکمو در آورده دیگه جرات بچه داشتنو ندارم
  • بدون نام IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
    5 0
    ما یک بچه داریم وضمون هم خوبه اما هر بار که میریم پوشک بخریم کمرمون میشکنه بس که گرونه معمولیش 7100 تومان 14 توشه
  • ميثم IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    3 0
    ما جوونا كه امنيت شغلي نداريم چجوري ميتونيم ازدواج كنيم بعدشم بچه دارشيم من الان 4 سال ازدواج كردم ولي قسطم انقدر زياده هنوز نمي خوام بچه دار شم
  • سینا FR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    6 0
    بخدا زیر بار مشکللات اقتصادی هر روز میزاییم.دیگه نیازی به زاییدن بچه نیست.
  • حسین A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    7 1
    با مدرک مهندسی از دانشگاه امیرکبیر بجای اینکه دنبالمون باشن برای کار، باید کلی خفت بکشیم و با حالت ملتمسانه از این شرکت به اون شرکت بریم دنبال کار با این اوضاع جامعه از صبح تا شب فساد اخلاقی و مادی میبینیم و شرایط ازدواج هم نداریم بهمون میگن جوان ولی از یک آدم 75 ساله ناامیدتریم ما با اختیار و لذت زندگی نمیکنیم4 ما محکومیم به زندگی کردن با زجر حالا فرزند بیشتر ، زندگی بهتر یا بدتر؟

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین