مهر نوشت:

با گذشت 5 سال از اجرای سهمیه بندی بنزین، اعمال تغییرات جدید نرم افزاری در سامانه هوشمند سوخت به‌منظور انتقال و جابه جایی سهمیه بنزین کارت سوخت خودروها و به اصلاح "کارت به کارت سهمیه بنزین" در دستور کار قرار گرفته است.

 

ستاد هدفمندی یارانه‌ها اواسط سالجاری با صدور مصوبه‌ای خواستار تبدیل سهمیه بنزین 100 تومانی ذخیره سازی شده در کارت‌های هوشمند سوخت به دو لیتر سهمیه بنزین 400 تومانی شد.
بر این اساس با اجرای این مصوبه عملا 45 میلیون لیتر بنزین 100 تومانی به بنزین 400 تومانی تبدیل شد که مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی یکی از مهمترین دلایل صدور این مصوبه توسط ستاد هدفمندی یارانه‌ها را اعمال تغییرات جدید معماری در سامانه هوشمند سوخت عنوان کردند.
همزمان با تغییر و تحولات بنزینی، برخی از کارشناسان تبدیل بنزین 100 تومانی ذخیره‌سازی شده در کارت‌های هوشمند سوخت را متناسب با سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف انرژی در کشور عنوان نمی کنند و معتقدند با اجرای این سیاست امکان فرهنگ سازی برای مدیریت و صرفه‌جویی مصرف سوخت در ناوگان حمل و نقل فراهم نمی‌شود.
از سوی دیگر با گذشت پنج سال از اجرای نظام سهمیه بندی بنزین، با وجود مزیت‌های متعدد اجرای این طرح مدیریت مصرف سوخت اما یکی از مهمترین نقاط ضعف این طرح ملی عدم امکان ذخیره بنزین کارت‌های هوشمند سوخت به کارت سوخت دیگر است.
محسن روحانی مدیر سامانه هوشمند سوخت در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفتگو با مهر با بیان اینکه سهمیه واریز شده در کارتهای هوشمند سوخت به خودرو تعلق دارد، گفت: این سهمیه بنزین برای اشخاص واریز نمی‌شود.
این مقام مسئول همچنین در پاسخ به اینکه یکی از اشکالات کارتهای هوشمند سوخت عدم انتقال و جابه جایی سهمیه بنزین است و این مشکل مانع احیای فرهنگ صرفه‌جویی مصرف سوخت توسط مردم در بلندمدت می‌شود، اظهار داشت: طراحی ابتدایی سامانه هوشمند سوخت برای خودروها است.
وی با اعلام اینکه در حال حاضر امکان کارت به کارت کردن سهمیه بنزین خودروها وجود ندارد، تاکید کرد: با توجه به تغییرات نرم افزاری انجام گرفته در سامانه هوشمند سوخت، اگر مصوبه‌ای توسط دولت صادر شود امکان ارائه این خدمت جدید به دارندگان کارتهای هوشمند سوخت وجود دارد.
روحانی با بیان اینکه با انجام تغییرات جدید نرم افزاری در سامانه هوشمند سوخت امکان جابه جایی و یا "کارت به کارت" کردن سهمیه بنزین در اینده وجود دارد، خاطر نشان کرد: اجرای این تغییرات مستلزم موافقت دولت و ابلاغ آن به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است.
بر اساس یک برنامه زمان بندی تعریف شده پیش بینی می شود از نیمه دوم سالجاری امکان توزیع و عرضه گسترده نسل جدید کارت‌های هوشمند سوخت خودروها فراهم شود.
در این کارتها علاوه بر افزایش ضریب ایمنی، امکان دریافت خدمات بیشتری بانکی و شهری برای کاربران همچون خرید کالا از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز تجاری فراهم می‌شود.
علاوه بر این، همزمان با توسعه کیف الکترونیکی سوخت در جایگاه‌ها در نسل جدید کارتهای سوخت برنامه ریزی‌های گسترده‌ای برای اتصال کارت سوخت خودروها به شبکه بانکی کشور دیده شده است.
در حال حاضر برای بیش از 17 میلیون و 716 هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلت کارت هوشمند سوخت صادر شده است.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 227206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    76 8
    بابا مورچه چیه که کله پاچش باشه!!! دیگه دوتا قطره بنزین توی کارت این حرفارو نداره...
  • ماني IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    29 1
    بنظرم كار بسيار خوبي است. اگر اين طرح به درستي اجرا شود، حداقل بااين كار جلوي سوء استفاده مامورين جايگاهها گرفته مي‌شود. الان دراكثر جايگاه‌ها مامورين بنزين 400 توماني را با نرخ 700تومان ميفروشند. شايد يكي از دلايل آن اين باشد كه صاحبان خودرو فكرميكنند اگر سهميه خود را باقيمت آزاد نرفروشند، هنگام واگذاري خودروشان اين سهميه از كسيه‌شان رفته
  • محمود EU ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    6 17
    چرا بعد از 5 سال هنوز باید یک عده سهمیه 100 تومانی داشته باشد ؟ اگر محتاج بودند تا حالا استفاده کرده بودند. این افراد شاید جزء کسانی هستند که چندین خودرو دارند و دو گانه سوز هم هستند و حتمآ خودرو های دولتی زیر پاهاشونه.!
    • بدون نام IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
      9 2
      من خودم جزو کسانی هستم که بنزین صد تومانی دارم نه خودرو دولتی سوار میشم نه چندتا خودرو دارم یک پراید دارم مدل 83! اما تا اونجا که ممکن بوده از وسایل نقلیه عمومی استفاده کردم و از خودرو جایی بهره بردم که یا اضطرار حکم به استفاده میداده یا با وسایل نقلیه عمومی رسیدن به مقصد مشکل میشده چرا در جایگاه قاضی میشنیم و هر انگی میخوایم به ملت میچسبونیم؟؟
  • بدون نام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    10 0
    خیلی خوبه لااقل کارت های سوخت را هم یه جوری تعویض کنید که کم دردسر باشه مثلا از طریق یک سایت اینترنتی
  • بهروز IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۱
    6 2
    به نظر من دولت باید کسانی راکه بنزین سهمیه خودرا پس انداز میکنند تشویق کند با اقداماتی چون پرداخت جوایز به کسانی که سهمیه خود رادر مدت طولانی مصرف میکنند
  • بدون نام IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۲
    2 0
    دوستان گرامي گشت بيخود نمي زنم مسيرهاي كوتاه بدون بار را پياده مي روم فيلتر هواي اتومبيلم را به موقع تميز وعوض ميكنم.اتوبوس تند رو خط انقلاب به امام حسين سوار نمي شوم چون معمولا در ايستگاه وزارت كار جيبم را مي زنند .هنگام مسواك زدن شير آب را مي بندم پس آب تشت لباسشويي رو به جاي سيفون كشيدن در توالت استفاده ميكنم. در زمستان هواي اتاق را روي 20 درجه نگاه ميدارم و بجاي گرم كردن اضافي خانه لباس اضافي مي پوشم.و ...... حالا ميتوانم اسوده در چشمهاي كودكان هم وطنم نگاه كنم بچه ها سعي ميكنم در حد امكان محيط زيست را براي شما و براي آينده گان آلوده نكنم. و به قول فرو غ فرخزاد كور شوم اگر دروغ بگويم. حالا بنزين اضافه مال من است يا مال خود رو؟