ایسنا نوشت:

سود ميلياردي واردكنندگان خودرو از يك سو و آشفته بازار خودروهاي وارداتي در ايران از سوي ديگر باعث شده تا رئيس سازمان سرمایه‌گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران به شدت نسبت به اين وضعيت انتقاد كند.
 بهروز عليشيري در اين باره گفته كه برخي شركتهاي داخلي سالهاست كه از شركتهاي خودروسازي معتبر خارجي مانند تويوتا خودرو وارد ايران مي‌كنند، اما سوال اينجاست كه چرا تويوتا بعد از اين همه سال واردات صرف، اقدام به سرمايه‌گذاري در كشورمان براي توليد محصولاتش نكرده است؟

وي گفته كه شركتهاي داخلي به دليل ضعف و ناكارآمدي قادر به فشار به شركاي خارجي خود براي سرمايه‌گذاري مشترك در كشورمان به ويژه در حوزه توليد نيستند.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي اين‌را هم گفته كه برخي شركتهاي داخلي تنها نقش دلال را در واردات محصولات خارجي بازي كرده و متاسفانه حاضر نيستند وارد مشاركت توليدي با شركاي خارجي‌شان شوند يا دست كم قدرت مشاركت توليدي با شركاي خارجي خود را ندارند.
اين در حالي است كه عليشيري پيشتر در گفت‌وگو با ايسنا از مذاكره با يكي از خودروسازان معتبر خارجي به منظور سرمايه‌گذاري در ايران خبر داده بود. البته به نظر مي‌رسد اين مذاكره نتيجه‌اي در بر نداشته و باعث انتقاد معاون وزير امور اقتصاد از عملكرد واردكنندگان خودرو به كشور شده است.
محاسبه قيمت خودروهاي وارداتي با قيمت فروش اين خودروها در بازار حاكي از آن است كه واردكنندگان از كنار واردات هر دستگاه خودرو به ويژه خودروهاي لوكس بين 50 تا 100 ميليون تومان سود خالص به جيب مي‌زنند كه در فضاي اقتصادي ايران كنوني دستيابي به چنين سود هنگفتي براي هر فعال اقتصادي بيشتر به يك رويا مي‌ماند.
سود هنگفت واردات خودروهاي خارجي به كشور در حالي به جيب تعداد معدودي از واردكنندگان مي‌رود كه متوسط درآمد مردم ايران براساس آمارهاي منتشر شده بين 700 تا 800 دلار در ماه بوده و بسياري از مردم براي خريد ارزان‌قيمت‌ترين خودرو موجود در بازار از هزار جا درخواست وام و قرض مي‌كنند.
تعدادي از شركتهاي خارجي سال‌هاست كه در بازار خودروهاي وارداتي ايران حضور دارند، اما در اين مدت حتي يك دلار هم در صنعت خودروسازي كشورمان سرمايه‌گذاري نكرده‌اند. از سوي ديگر طي سال قبل و امسال حجم واردات خودروهاي لوكس به كشور به شدت افزايش يافته و اين موضوع بار ديگر سود ميلياردي واردكنندگان خودرو را پررنگ‌ كرده است.
3939

کد خبر 227899

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۴
    41 1
    تولید به جای خود ! شما چند تا تعمییرگاه رسمی برای این خودروهای وارداتی در ایران دارید؟! چندتا تعمییر کار دوره دیده رسمی دارید؟ در همین تهران وضع افتضاح است
    • بدون نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۵
      20 1
      از نظر تعداد درسته چون واردات با تعرفه بالا قشر محدودی در کلان شهرها فقط می تونن استفاده کنند مثلا بنز و پورشه در تهران و مشهد دیده میشوند دیگه لزومی نداره در دیگر استانها هم نمایندگی بزنه واسه شهری که فروش نداره ؟؟!!!بعدم کیفیت خدمات و استفاده از قطعات تایید شده کمپانی مادر در نمایندگی ها چون تویوتا و بنز و کره ها به مراتب بالاتر از ایران خودرو وسایپاست که چند برابر نمایندگی دارند امار و نظرسنجیها این رو میگه
  • بدون نام IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۴
    29 0
    لااقل مجبورشون کنید یک فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی ( با رعایت شرایط و ضوابط فروشگاه های الکترونیکی / با نماد اعتماد فروشگاه های الکترونیکی) داشته باشند
  • سام EU ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۴
    20 2
    نه خواهشا برند معتبر تویوتا رو با تولید داخلی و نصب موتورهای اون روی 10 اتاق مختلف خراب نکنید.برید سراغ هیوندای.البته به همین دلیل تا حالا تویوتا دنبال راه اندازی خط تولید در ایران نبوده و نخواهد بود.بهتر اینه که خط تولید این شرکت معتبر رو زیر نظر خود ژاپنیها و فقط و فقط با قطعات اصلی راه اندازی کنیم در جهت ایجاد اشتغال و پایین امدن قیمت خودروهای تولیدی که با توجه به اوضاع سیاسی فعلی تقریبا غیر ممکن هست این کار.
  • بدون نام IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۴
    39 0
    شما که اینقدر دلتون واسه مردم می سوزه چرا تعرفه واردات رو کم نمیکنید که هم ارزونتر بشن و هم تولبد کنندگان داخلی به خودشون بیان و یه اذره روی کیفیت کار کنن.راستی سود تولید هر دستگاه پرایدی که تولید میشه چند میلیون تومن بود؟
  • بدون نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۵
    37 1
    تویوتا تولید بشه بعد کی 207 و 206 و پارس بالای 20 میلیون بخره یا حتی کی مگان میخره؟؟پس لابی خودروسازا بزرگترین مانعه بهانه بر سر واردات طبیعی نیارید ..اگر مشکلتون گرونیه و دلتون به حال ملت می سوزه واردات رو از ازانحصار شرکتها خارج کنید و دوم تعرفه رو کم کنید ببینید مانند بازار چین چه رقابتی ایجاد میشه
  • بدون نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۵
    28 0
    تا تولید خودرو درانحصار دولت باشه واین صنعت خصوصی نشه مردم باید ماشین های بی کیفیت با قیمت بالا سوار بشن. فقط رقابت علاج درد است همین وبس
  • بدون نام IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    9 0
    من با بحث خودرو کاری ندارم فقط میخوام بدونم کی گفته متوسط درآمد ماهانه ایرانیها 700 تا 800 دلار؟ با ارز دولتی هم که حساب کنید بین 850 تا 950 هزار تومان میشه.تازه این محاسبه درآمد با ارز آزاد (1900 تومان) که خیلی بالاتر از اینا میشه.در حالیکه اکثریت مردم ماهیانه کمتر از این حقوق میگیرن و حداقل حقوق طبق بیمه تامین اجتماعی کمتر از ماهی 390 هزار تومانه.
  • mehran keramati IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
    0 0
    با عرض سلام و خسته نباشید.ببخشید منظور از خبرتون چیه؟؟؟؟/ هیچ خودرویی با ارز دولتی وارد مملکت نمیشه که شما میگه رانته...من خودم واردات خودرو می کنم طی 6 ماه اخیر هیچ خودرویی با ارز دولتی وارد مملکت ما نشده تمامی اینها با ارز 2200 تومانی وارد مملکت میشه که دولت به ازای هر دستگاه خودرو 90% ارزش خودرو رو میگره و تا 20 در صد دیگر هم بابت شماره گذاری و بقیه هزینه ها میگیره.آخه انصافتون کجاست یک شرکت این خودرو را تولید میکنه به قیمت 50 میلیون تومان می فروشه و دولت ما فقط و فقط اجازه وارداتش رو میده از همون خودرو 60 میلیون تون میگیره.این رانت نیست؟

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین