تأکید بهارستانی‌ها بر اجرایی شدن طرح تحول اقتصادی در سال 89

اظهارات دیروز رئیس‌جمهور در خصوص پس گرفتن لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در صحن مجلس دو دیدگاه مختلف را در میان نمایندگان بوجود آورده است. براین اساس برخی از نمایندگان که به قول برخی‌ها از قدیمی‌های مجلس محسوب می‌شوند با استناد به قانون اساسی این حق را برای رئیس دولت قائل می‌شوند که لایحه را در حین بررسی و قبل از تصویب کامل از مجلس پس بگیرد و اما دیدگاه دوم حاکم در مجلس نیز با استناد به همین قانون و تعریفی دیگر از آن معتقدند وقتی مجلس مصوبه‌ای را تصویب می‌کند یعنی قانون و براساس قوانین موجود دولت مجاز به پس گرفتن آن نیست.

در این بین نکته قابل تأمل تأکید هر دو این دیدگاه‌ها در مجلس بر ضرورت اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در کشور است. هر دو این دیدگاه‌ها در نهایت به یک نتیجه واحد اما با راهکارهای مختلف می‌رسد. براین اساس نمایندگانی که بر مجاز بودن پس گرفتن لایحه از سوی دولت تأکید دارند در تلاشند تا با جمع‌آوری نظرات دیگر نمایندگان طرحی را در قالب لایحه فعلی به بررسی بگذارند و در نهایت دولت را در قالب طرح ملزم به اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها کنند و اما دیدگاه دوم نیز با تأکید بر مجاز نبودن پس گرفتن لایجه نیز بر ضرورت اجرای این لایحه اصرار دارند. در حال حاضر آنچه مسلم است اصرار تمام نمایندگان مجلس بر هدفمند کردن یارانه‌هاست چه در قالب طرح و چه در قالب لایحه.

در این میان نیز برخی از نمایندگان مجلس نیز راه میانه را در پیش گرفته‌اند و با تشبیه اتفاقات اخیر به اختلاف سلیقه‌ای کوچک میان دولت و مجلس راه میان بری را پیشنهاد می‌کنند که براساس آن کارشناسان دولت و مجلس باید با برگزاری جلسات مختلفی پیشنهادی را ارائه کنند و در قالب تبصره یا ماده به این لایحه اضافه شود که نظر دو قوه را جلب کند.

از سویی دیگر اکثر نمایندگان در گفت‌وگو با «خبر»، پیشنهاد رئیس‌جمهور برای بررسی مجدد برخی از ماده‌ها و تبصره‌ها را غیرممکن می‌دانند و در عین حال پس‌گیری این لایحه توسط رئیس‌جمهور را احتمالی ناممکن می‌خوانند.

درخواست دولت خلاف قانونی است

جمشید انصاری عضو کمیسیون اقتصادی وعضو کمیته ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی مجلس ضمن تأکید بر غیرقانونی بودن سخنرانی بدون هماهنگی دیروزاحمدی‌نژاد در صحن معتقد است: در صورتیکه رئیس دولت بخواهد لایحه را پس بگیرد قطعاً این تصمیم باید در صحن بررسی شود و در صورت موافقت نمایندگان محقق خواهد شد.

انصاری با اشاره بر اینکه بسیاری از اظهارات دیروز رئیس‌جمهور در صحن مجلس که بیشتر براساس استناد بر قانون اساسی صورت گرفته بود اشتباه بوده و این امر حکایت از عدم تسلط احمدی‌نژاد بر قانون اساسی و تعریف درست آن دارد تأکید کرد: نمایندگان مجلس برای اجرای درست قانون اساسی سوگند خورده‌اند و اجازه نمی‌دهیم نظارت مغایر با این قانون در کشور اجرایی شود که متأسفانه در شرایط فعلی خواست رئیس‌جمهور نقض کردن قانون اساسی کشور است.

این عضو کمیته ویژه طرح تحول اقتصادی در مجلس خاطرنشان کرد: تبصره و ماده‌هایی که تاکنون بررسی شدند و با تغییراتی به تصویب رسیده‌اند به هیچ وجه قابل تغییر نیستند و امکان بررسی مجدد نیز وجود ندارد.

دولت باید بپذیرد تابع قانون باشد

مؤید حسینی‌صدر عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز تأکید دارد: دولت باید بپذیرد وقتی لایحه‌ای به مجلس ارسال می‌کند مجلس مجاز به تغییر در ماده‌ها و تبصره‌هاست تا جایی که می‌تواند کل لایحه را تغییر دهد و دولت نیز بدون هیچ‌گونه مخالفتی ملزم به اجراست.

وی معتقد است: توقع رئیس‌جمهور از مجلس خلاف قانون است چرا که دولت تا زمانی که لایحه‌ای را پیشنهاد نکرده مالک آن محسوب می‌شود اما از زمانی که لایحه به مجلس ارسال می‌شود دولت تنها می‌تواند منتظر تصویب نهایی و اجرای بدون چون و چرای آن باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 22854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =