رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش نظارتی مجلس در موضوع گرانی، گفت: ریشه این مسئله جنبه تقنینی ندارد بلکه سازوکار مدیریتی کشور است که باید اصلاح شود.

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی که در حاشیه مراسم تودیع و معارفه سه معاونت نظارت، تنقیح قوانین و اجرایی مجلس در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، در مورد افزایش جلسات کمیسیون‌های تخصص مجلس اظهار داشت: به نظرم این تغییر معقولی است؛ البته این کار به طور موقت انجام می‌شود و همیشگی نیست، چرا که ابتدای مجلس نهم کمیسیون‌ها باید وقت بیشتری بگذارند و خوراکی که مجلس باید داشته باشد برایش تهیه کنند. بر همین اساس ما یک روز را تعطیل کردیم و به جایش دو جلسه کمیسیون پربار گذاشتیم تا نتایج کار بررسی‌هایی که در دولت به صورت لایحه ارائه شده یا در مرکز پژوهش‌ها به صورت طرح به مجلس می‌آید در کمیسیون‌ها بررسی شود و بعد به صحن بیاید.
وی افزود: بعد ازاینکه کار کمیسیون‌ها مرتب‌تر شود و کار کمیسیون‌ها روی غلتک بیفتد ممکن است مجلس همان روال سه روز در هفته خودش را داشته باشد.
اهم صحبت‌های رییس مجلس را به نقل از فارس بخوانید:
-          تحریم‌ها هم در این گرانی ها  نقش داشته ولی حدش این نبوده که همه این گرانی‌ها مربوط به تحریم باشد؛ بنابراین نقش مجلس بیشتر این است که مسائل مردم را ببیند و نظارت کند.مثلاً در مشکل نان مجلس ورود کرد؛ در مسئله شیر و لبنیات مجلس دنبال کار بوده و پیگیر است و اصولاً مسائلی مثل گندم و برنج از مواردی است که تبعاتی را به وجود آورده است؛ بر همین اساس قرار شده که فردا جلسه‌ای داشته باشیم که ممکن است این جلسه به چهارشنبه برسد که در آنجا بحث مفصلی خواهیم کرد.در این جلسه مسئولین دولتی نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون‌ها حضور دارند و این بحث‌ها یکجا انجام خواهد شد تا ببینیم که مشکلات چیست.
-          {در پاسخ به سوال خبرنگاران} برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده ندارم. {در واکنش به احتمال تعدد کاندیداهای اصولگرا در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده} فکر می‌کنم شما حرف حسابیتان تمام شده و می‌خواهید زور بزنید که سؤال کنید!
-           حضرت آیت‌الله یزدی در ملاقاتی که اخیراً با ایشان داشتم موضوع تغییر قانون انتخابات را مطرح کردند، موضوع مطرح شده بیشتر این بود که چه سازوکارهایی برای انتخابات می‌شود ترتیب داد که این فشار به شورای نگهبان نیاید؛ در کشورهایی که احزاب بزرگی دارند خودشان یک طوری این مسأله را حل می‌کنند ولی احزاب در کشور ما این طور نیستند.
-           در انتخابات یک حداقل صلاحیت‌هایی در قانون ذکر شده است و باید ببینیم که آیا این مسائل درست عنوان شده است یا نه؛ آیا این مسائل درست طراحی شده یا خیر؛ مسئله بعدی این مسئله است که چه کسی انتخابات را برگزار کند و آیا این سازوکار موجود مناسب است یا نه؛ به اعتقاد من اینکه دولت در قانون انتخابات نقش داشته باشد معقول است چرا که دولت قوه مجریه است و نباید کنار باشد.
-           این که آیا می‌شود در رأس کار سازوکاری را فراهم کرد تا بخش‌های مختلف دیگر هم درگیر باشند و انتخابات از منظر همه بخش‌ها مورد توجه قرار گیرد باید مورد توجه باشد؛ البته من نمی‌خواهم اظهار نظر قاطعی داشته باشم و در مورد مسائل دیگر هم می‌توانیم قوانین را کامل کنیم.
-          در مورد عدم ارائه شرح وظایف وزارتخانه‌های ادغام شده هم ما نباید مشکل دولت را حل کنیم؛ آنها موظفند لایحه‌ای بنویسند و پیشنهادهای خود را درباره این ابهام‌ها ارائه دهند.
/29220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 229859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =