۳۶ نفر
۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۱:۱۴

مثلا در یکی از آیات قرآن آمده است بدترین صدا، صدای خر است حالا اگر شما این را به یک نفر در کانادا یا آمریکا نشان دهید می‌گوید این بود دین شما که می‌گوید صدای خر بدترین صدا است؟ اما همین خودش یک پروژه علمی است. شما بزرگترین دکترهای اعصاب را دعوت کنید تا بر روی تأثیر صدای همه موجودات روی اعصاب انسان آزمایش کنند و آن‌گاه نظر بدهید.

اخیرا آقای حجت الاسلام قرائتی مطالبی در میان کتابداران در باره کتابخوانی و ماهیت علم مفید مضر و بی فایده بیان کرده اند که باید از آن اظهار تأسف کرد. اظهار تأسف برای مردمی که در دنیای علم و دانش فعلی، به توصیه ایشان باید با کنار گذاشتن هر نوع مطالعه ای، فقط قرآن بخوانند.
در مطالبی که آقای قرائتی در میان کتابداران بیان کرده، چنان شأن علم و عالم و دانش با استدلالهای سست و بی پایه کوچک شده که آدمی با مرور بر آن می تواند به عمق فاجعه‌ای که در تمدن اسلامی برای عقب ماندگی ما رخ داده پی ببرد.
مقدمتا باید عرض کنم که یکی از دشواری‌های ما در این تمدن اسلامی، و یکی از اصلی ترین علل عقب ماندگی ما همین تعریف نادرست از علم است که سبب شده ما مسلمانان دانش و دانایی را جز در حوزه متون دینی کنار گذاشته، به بهانه خواندن قرآن و با استناد به برخی از استدلالهای بظاهر دینی اما در باطن ضد علم، علوم طبیعی و ریاضی را خوار کنیم.
شگفت آن که اکنون هم پس از آن که پانصد سال است غرب با تصرف حوزه علم و دانش دنیا را تحت سلطه خود در آورده، یک مربی دینی، با موقعیت و محبوبیتی که به خاطر مثل ها و داستانهایش دارد، دوباره به بیان آموزه هایی پرداخته است که اگر ما به آنها عمل کنیم ما را به دوره انحطاط بر می گرداند. البته روشن است که خواندن قرآن به عنوان کتاب هدایت توصیه ای است قرآنی و دینی، اما آیا همه متفکران مسلمان، حتی در امر هدایت دینی، تنها به خواندن قرآن تمسک کرده اند؟ جای حدیث کجاست؟ جای تأمل و تفکر کجاست؟ جای این همه فقه و حقوق کجاست؟ جای این همه تاریخ اسلام کجاست؟
بنده البته از آقای قرائتی و امثال ایشان که وقت و فرصت سیما و صدا را غالبا گرفته‌اند، انتظاری ندارم، از کسانی انتظار دارم که تصور می کنند ایشان باید در باره هر چیزی اظهار نظر کند و الزاما باید پخش شود.
عجله نکنید و از آنچه عرض کردم، تعجب نکنید. اگر مطالبی که در فارس و خبرآنلاین از قول ایشان نقل شده درست باشد، مرور بر آنها می‌تواند خوانندگان محترم را با عمق این نگاه نادرست آشنا سازد.
در متن خبر آمده است:
ایشان در ادامه خطاب به کتابداران حاضر در جمع گفت: «من شما را نمی‌شناسم ولی می‌دانم حقوقتان کم است دوم این‌که آدم‌های خوبی هم هستید، سوم این‌که گزینش هم شده‌اید، اما زیر همین سقف از شما می‌خواهم نذر کنید یک دوره کامل تفسیر قرآن را مطالعه کنید. شما به هیچ کتابی نیاز ندارید و قرآن برای شما کافی است. من 33 سال در صدا و سیما هر پنجشنبه برنامه داشتم و یک شب هم این برنامه تعطیل نشده است هیچ کتابی هم مطالعه نمی‌کنم اگر شما تفسیر قرآن را بخوانید بی‌نیاز می‌شوید، هر چه که بخواهید در قرآن هست.»
از مطالب بعدی معلوم می شود که مقصود ایشان فقط دانش دینی نیست، بلکه همه دانشهاست. حتی روزنامه خوانی و دانستن این که ارتفاع هیمالیا چه قدر است و در دوره سلجوقی چه گذشته است. تازه اگر مقصودشان همان علم دینی هم بود، که نیست، باید گفت، ایشان چندان قرآن گرا شده اند که به حدیث اهل بیت هم توجهی نکرده‌اند. اما واقعیت آن است که از مجموع خبر چنین بر می آید که مقصود ایشان کلیت علم و دانش است.
اکنون باید از ایشان پرسید: اگر همه چیز در قرآن هست و مقصود از همه چیز، همه دانش های بشری است که آدمی باید با مطالعه تجارب و تحقیقات گذشته و حال بشر به دست آورد، پس این دنیای عریض و طویل علم و دانش از طب و نجوم و محصولات آن دانش در صنعت و علم و فن چیست؟
هزار سال، ایشان و اسلافشان و اسلاف بنده همگی سوار الاغ و اسب و قاطر و شتر می شدند و یک ماه طول می کشید تا به مشهد بروند، اکنون بلیطی گرفته، سوار هواپیما شده، هواپیمایی که محصول چند هزار سال دانش بشر است، و ساعتی بعد در فرودگاه مشهد پیاده می شوند. پس این هم علم پزشکی و پیشرفت و دانش طب چیست؟ ایا همه این علوم در قرآن هست؟
مقصود ایشان خطاب به کتابدارانی که وظیفه شان راهنمایی دیگران به خواندن کتاب است، در این که فقط قرآن بخوانید، با چه مقصودی ابراز شده است؟
جالب است که ایشان در همان سخنرانی، به کتابهای درسی مدارس که اساس پیشرفت علم در مدارس ماست، ایراد گرفته و بسیاری از مطالب را بی فایده و حتی مضر می دانند. ایشان در همین جمع کتابدار که باید راهنمای کودکان و جوانان ما برای مطالعه انواع کتابها در هر نوع دانش و دانستنی باشند گفته است:
خیلی از اطلاعاتی که در کتاب‌های دانشگاهی و کتاب‌های مدارس آمده است لغو و بیهوده است مثلا به بچه‌های ما چه ربطی دارد که کوه هیمالیا چند متر است، به شما چه، پدرت بالای کوه هیمالیا رفته؟ مادرت بالای کوه هیمالیا رفته؟ خودت می‌خواهی بروی؟ یا این‌که تاریخ سلجوقیان چه ربطی به بچه ما دارد.»
راستی این اندازه تاریخ و جغرافیا بی ارزش است؟ ایشان چه تعریفی از علم دارند؟ این همه تلاش در جغرافیا و دانش نقشه کشی، و اندازه گیری های دقیق، کشف راه های مهم دریایی و سفرهای دور و دراز بر اساس آن کشفیات که ایشان آنها را علم بی فایده و یا حتی مضر و وقت گیر برای دانش آموز می دانند، همه پرت و پلاست و باید از کتابهای درسی حذف شود؟ آیا غرب جز از راه همین کشفیات بر جهان تسلط یافته است؟ و هزار پرسش واضح دیگر برای بشر که ما هنوز اندر خم یک کوچه آن مانده ایم.
عجیب است که حضرت قرائتی در همین سخنرانی مدعی می شوند که همین قرآن را تا بحال کسی درست نفهمیده است و فقط عده اندکی که  لابد خود ایشان هم از آنهاست آن را خوب درک کرده است.
عبارت ایشان چنین است:
من قصد دارم درباره مهمترین کتاب یعنی قرآن صحبت کنم. به جرأت می‌توانم بگویم که کسی تاکنون قرآن را نفهمیده است به جز اهل بیت و افراد بسیار اندکی.
آخرین افاضه ایشان این است که:
من در یک سال یک ساعت هم روزنامه نمی‌خوانم، کمبود هم ندارم. خلاصه اخبار کافی است
بنابرین یک دنیا آدم در این دنیا که در کار نشر و پخش و تدوین و ترویج علم از طریق روزنامه ها هستند آدم های بیکاره اند.

اگر این روش در ترویج مفهوم در میان ما جاری باشد، مطمئن باید باشیم که هرچه زودتر باید سفره و علم و دانش را برچیده و مثل برخی از سلفی ها فقط به حفظ کردن قرآن و حدیث بپردازیم و باب عقل و علم ودانش را ببنیدیم.
در پایان باید عرض کنم آنچه برای بنده جالب است این که، در کشوری که رهبری آن دو دهه است به طور مکرر روی علم و دانش تکیه می کند و به دنبال پیشرفت کشور از راه توسعه دانشگاه ها و علم و پژوهش است و بارها در سال برای دیدار با استادان و دانشجویان نخبه وقت می گذارد و دهها سخنرانی در ترویج علم دارد، چنین مطالبی ابراز می شود.
از دیگر افتخارات ایشان در آن سخنرانی این است:
من 30 سال معاون وزیر بودم، اما کاری به وزیرها نداشته‌ام. اصلا بعضی وزیرها آمدند و رفتند و من ندیدمشان. مثلا آقای فرشیدی چند سال وزیر بود و من یک بار هم ندیدمش.
در باره اهمیت علم و دانش هم در قرآن این افاضه ایشان جای تأمل دارد:
وی در ادامه با شمردن مثال‌هایی از قرآن گفت: «مثلا در یکی از آیات قرآن آمده است بدترین صدا، صدای خر است حالا اگر شما این را به یک نفر در کانادا یا آمریکا نشان دهید می‌گوید این بود دین شما که می‌گوید صدای خر بدترین صدا است؟ اما همین خودش یک پروژه علمی است. شما بزرگترین دکترهای اعصاب را دعوت کنید تا بر روی تأثیر صدای همه موجودات روی اعصاب انسان آزمایش کنند و آن‌گاه نظر بدهید.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 230195

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 258
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
    مملكت با همين افكار اداره ميشود.(ايران در فرار مغزها رتبه اول جهان است)
    • بدون نام IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
      48 62
      امروز 4 مرداد 91 ایشان در برنامه تلویزیونی چیزی گفتند که کل خانواده هنوز داریم فکر میکنیم داستان چه بود ؟ فرمودن خداوند در قرآن گفتن اگه مجبور شدین و هیچ جور امکان زتدگی نبود مثل اسفناج و چقندر ،طلاق بگیرین ولی خانم باید در خانه مرد بماند اصلان خانه خودش است و مرد هم باید خرجی بدهد و احترام بگذارد ولی اگر خانم رفت بیرون ، دیگر احترم ندارد و فعل فاجش کرده است ! ما نفهمیدیم اگر نمیتوانند همدیگر را تحمل کنند و طلاق گرفتند یعنی چه که زن باید در خانه مرد بماند اصلا محرم نیستند در ثانی اگر زن بخواهد با کس دیگر باشد یا همچنین مرد حلال خداوند است این داستانها چیست واقعا ( خبر آنلان فیلم هست تحقیق کنید و بعد کامنت را منتشر کنید)
    • بدون نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
      44 59
      عزيزم با سياست هاي موجود، فرار مغزها ريشه كن شده، آنچه هست باقي ماندن....
    • بدون نام US ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
      69 53
      بالاخره یا جای آقای قرائتی در ایران است، یا کسانی که به تعبیر شما از ایران رفته اند
    • بنده خدا IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
      شخصیت و افکارآقای قرائتی از سخنان ویادگارهای بجا مانده از ایشان کاملا واضح و مبرهن است ولازم به تاسف و یاقضاوت وتحلیلهای نوک انگشتی ندارد ولی در مورد شما دوست عزیز که در لباس اسلام وفرهنگ هستید لازم است گفته شود که انتقادتان نه اسلامی است نه فرهنگی کجای دین وفرهنگ اجازه داده شده تمام زحمات یک نفر را به دلیل چند یا چندین اشتباه می شود زیر سئوال برد امان از سیاست که پدر ومادری برای آن نمی تون متصور بود
    • احمد IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
      90 23
      ازاقای قرائتی انتظارداریم پاسخ دهد ورفع ابهام نماید
    • بدون نام IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
      96 19
      کسی که درباره طلاق مطلب گفته یک کم مطالعه کنه اون قانون فقط در طلاق رجعی وجود داره نه بائن اونم دلیلش اینه که در طلاق رجعی در مدت عده، رجوع زوجین اشکال نداره و همینکه دوطرف راضی به رجوع باشند طلاق باطله و بدون عقد محرم هستند و اگه دقیق تر بگم اینجا بودن دوتا نامحرم با هم در یکجا مفسده نداره چون اون دوتا در زمان عده در اصل شوهر هستند و برای همین هم نفقه زن در اون مدت بر عهده مرده. و... "شمارو بخدا یک کم مطالعه کنید تا قشنگی های دین رو بشناسید و هرچی میشنوید زود منکرش نشید"
    • عابددولتی A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
      24 8
      باسلام وعرض ادب من قضاوت زمانی میکنم که حرفای اقای قرایتی هم بشنوم اما گزینشی صحبت کردن و بدون درنظر داشتن محوریت بحث ایشان درباره قران مکان.زمانی که ایشان در ان واقع بودندبنظرجالب نمیاد..درصورتی که اولأ ایشان شأن ومنزلت علم رو خوب میدانند زیرا خود قران سفارش به علم دارد.ثانیأ علم اولین آخرین درقران میباشدوحرف ایشان ثابت است ثالثأ تفسیر ایشان گویای متمسک بودن ایشان بروایات را میرساند و حرف شما نسبت ب علم حدیث درباره عدم توجه ایشان ب حدیث باطل است رابعأ اینجور نادیده گرفتن زحمات ایشان که واقعأ ازکسانی هستند آبروی حوزه روحانیت در بین خواص و عوام مردم هستن تیشه ب ریشه زدن هست خامسأ ایشان وقتی میگویندمثلأ ارتفاع هیمالیا چقدر هست درصورتی بچه شیعه ها ازعلوم مفیدقرانی بی اطلاع هستن باطل نیست.فتآمل
  • سینا IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
    همچنین است افاضه اخیرایشان در برنامه سمت خدا که فرمودند؛ ...مثلاً همین میراث فرهنگی، هم خوب است هم بد ... برای چه باید پول بیت المال را صرف نگهداری و تعمیر آثار طاغوت کنیم ... به ما چه که پیشینیان چگونه زیسته اند و چه کرده اند، ببینیم اسلام چه کرده و قرآن چه می گوید
    • مهدی IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
      خدمت ایشان بفرمائید : در همین قرآن نوشته شده سرگذشت پیشینان خود را بخوانید !
    • بی نام IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
      منم اون برنامه رو دیدم. اون طرف آب اصلاً تمدنی ندارن و آثار صد سالشون رو مثه چی نگهداری میکنن اونوقت ما کلاً همه چی رو طاغوت میبینیم.آقای قرائتی ما ایرانی مسلمانیم. هم ایرانی بودنمون مهمه هم مسلمان بودن و این دو هویت ما هستن و از هم جدایی ناپذیرن.
    • میلاد IR ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
      91 62
      بابا حالا اینقدم این بنده خدا را نکوبید.(بابا جون همه اشتباه میکنند.حالا اگه یه حرف اشتباه زد باید اینطوری بسازین؟؟؟) خداییش خیلی این بنده خدا خیلی زحمت کشیده جواب زحمتاش این نیست.
    • حامد IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
      30 25
      در احمقانه بودن چنین دیدگاهی شکی نیست ولی من شک دارم آقای قرائتی چنین حرفی زده باشند چون نتوانستم این به قول شما «افاضه اخیر ایشان» را در اینترنت بیابم! درحالی که اگر ایشان واقعاً چنین اظهار نظری کرده بودند، بایستی در سایت ها و وبلاگ های مختلف انعکاس می یافت و اصل ویدئو و متن سخنان ایشان منتشر می شد. بد نبود اگر می گفتید در کدام قسمت سمت خدا چنین چیزی گفته اند.
  • بدون نام US ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
    جناب متاسف!! برای مطرح کردن خودت راه های دیگر رو امتحان کن!!
    • احمد IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
      جناب بدون نام!! رسول جعفریان به اندازه کافی شناخته شده هست و وجاهت داره!! شما بهتره برای فرار از پاسخ منطقی به این اظهارات راه دیگه ای رو انتخاب کنی!!
    • بی نام IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
      بالاخره آقای قرائتی هم یک انسان هست و جایز الخطا نباید که این طوری نقد بشن. ایشون اینهممممممممه حرف های آموزنده و خوب میگن و جوانان رو جذب می کنن حالا یه اشتباهی هم کردن نباید که تو بوق و کرنا کنیم شما اول برید نقد منطقی رو یاد بگیرید بعد بیاید خودتونو مطرح کنید! آقای متاسف!! ماشالا توی ایران همه فقط همدیگرو نقد میکنن کسی جرئت نداره خودشو نقد کنه!!
    • ع.ک IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
      عزیزم آقای رسول جعفریان از کسانی است که واقعا اهل قلم و تحقیق است این را از من بشنو که سالها چه در دوره ی دانشجویی و چه پس از آن وقتم را در کتابخانه تاریخ ایران و اسلام سپری کرده ام. ایشان هم اکنون نیز ریاست کتابخانه مجلس را بر عهده دارد و به واسطه ی دید روشنی که دارند بیشتر نسخه های خطی که پیش از آن هیچ کس توان دیدن آن را نداشت با همت و پیگیری ایشان بر روی سایت کتابخانه قرار گرفته تا پژوهشگران به آسانی به آن دسترسی داشته باشند و به پژوهش خود برسند. ایشان نیاز به مطرح شدن ندارند کافی است آثار و تالیف های ایشان را دیده باشید. البته برای این کار کافی است نام ایشان را در سیستم جستجوی کتابخانه ملی یا مجلس وارد کنید.
    • بدون نام IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
      89 21
      دو گروه مقصرند 1- صداوسیما 2-اندیشمندان ما که حالا بد سالیان شجاعت نقد سخنان ایشان را پیدا کردند
    • بدون نام IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
      28 33
      آقای محترم برو تعداد تالیفات و مقالات آقای جعفریان را بخوان بعد بیا در مورد ایشان نظر بده . اکثرا مورخین اروپایی که بر روی تاریخ ایران بخصوص صفویه کار می کنند ایشان را می شناسند . ایشان فراتر از ایران است .
  • بدون نام IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
    جناب از شما بعیده این طور مغلطه آمیز حرف بزنید حتما و حکما منظور جناب قرائتی این نبوده که شما می گویید ایشان می خواسته است محوریت علوم قرآنی را گوشزد کند بله همین هم هست ما اگر قرآن بخوانیم ( بخوانیم به معنی خواندن واقعی) یعنی اگر در آن تدبر کنیم درست به مثال توجه و تذکرهای پی در پی قرآنی حتما و حکما می شود علوم را هم به نحو درست اش استنباط و استنتاج کرد چرا نشود مگر نه این که قرآن کتاب زندگی است حالا چه می شود این کتاب نتواند به نیازهای علمی و اجتماعی و فرهنگی جواب دهد می فرمایید جواب نمی دهد و کافی نیست پس خواندن شما و من و همه ی ما اشکال دارد و گفته های جناب قرآتی این را گوشزد می کند نه منظور شما شتابزدگی چرا شما می توانستید مطلب را کامل کنید تبیین بیشتر کنید نه تخطئه
    • بدون نام IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
      دوست عزیز ایشان شواهد متعددی از سخنان ایشان آورده اند... اینکه جناب قرائتی خود را کاملا بی نیاز از مطالعه روزنامه یا سایر کتب میدانند آیا فضیلت است؟ اینکه نیازی نیست دانش آموزان مثلا ارتفاع هیمالیا را بدانند در راستای طرح محوریت قران است؟ نه اخوی اینها نمونه افراط و تفریط در امور است. علوم قرانی سرجای خود دنبال علوم هم رفتن سرجای خود..
    • بدون نام IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
      اتفاقا به دلیل همین آوردن شواهد متعدد می گویم حکم جناب جعفریان جای تامل دارد آخه مگه همه ی خواندنی ها خواندنی است مگه همه علوم علم مفیده است مگر دانستن ارتفاع کوه هیمالایا برای همه لازم است مثلا همین روزنامه ها مگه همه اش خواندنی است و خواندن اش برای همه مفید است خودتان هم می دانید که نه این چنین نیست. ما در اسلام علوم مضره هم داریم فعل بیهوده هم داریم اشتغال به غیر هم داریم مثال قرائتی شامل همه این ها می شود وگرنه اگر شنونده ی حرف های ایشان بوده باشید دهها مثال از قرآن اوردند که کاملا علمی بود و ما مثلا علوم شناسان بعد از 1400 به درستی آن پی بردیم این که ایشان می گوید با مطالعه قرآن از علوم دیگر بی نیاز می شوید دقیقا شامل این طرف قضیه است. وگرنه کجای حرف ایشان رد علم است
    • سید IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
      به نظر من نقد ایشون بیشتر بر مبنای حب و بغض بوده البته چنین نیست که من نه ایشون رو بشناسم و نه آقای قرائتی بنده مطالبی رو در قرآن دیدم که بشر واقعا نتونسته حتی به آن فکر کند آقای قرائتی حقیقتا جزء نخبه ها هستند
    • رسا IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
      27 14
      در پاسخ به همه عزیزانی که حمایت فرموده اند و گفته اند نیازی به کتب و مطالب دیگر نیست می گویم بهتر است پس شما ندانید و در اینترنت چرخ نزنید بروید فقط قرآن بخوانید آخر وقت شما حیف و میل می شود فرموده شده یک ساعت تفکر بهتر از هفتاد سال عبادت ، خدا گفته الف ولی همه اش را که نگفته اگر اینطوری بود حکایت لقمه جویده می شد که تو فقط باید قورت می دادی اگر گفته الف من به «ا» علاقه پیدا کردم می روم تا آخرش را در می آورم . نه اینکه خدا گفت الف خوب همین الف برای من بس است اگر می خواهی در همین حد بمانی که ظاهر هر چیز را بدانی تورا بس وگرنه وظیفه مسلمان تحقیق و تفحص است والسلام
  • اکبر A1 ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
    تبریک به خبر آنلاین! ناپرهیزی تا این حد! ... بالاخره " دو کلمه حرف حساب" احسنت
  • بدون نام IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
    حالا نوچه های آقای رفسنجانی زیاد خودشونو ناراحت نکنن شان علم داره تو مرکز تحقیقات مجمع مصلحت اندیشی بالا میره؟
  • یک شهروند EU ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
    امیدوارم آقای قرائتی از ایشان به خاطر این نقد سازنده قدردانی نمایند و اگر برایشان سخت نیست از مردم عذرخواهی کنند
  • arad EU ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
    .ایشان از این دست افاضات زیاد دارند ....مثلا در یک سخنرانی در باب کراوات می گویند هر کس یک خاصیت از کراوات بگوید جایزه اش میدهم ....اما همین ایشان چند سال قبل گفتند در قم به راننده های تاکسی گقتند کراوات بزنند که خیلی خوب بود چون دیگر یقه شان باز نبود و کفش پیرهن و شلوارشان را هم مرتب می کردند ... و بالاخره بسته به موقعیت می توانند از هر پدیده ای 2 تعریف نقیض ارائه دهند ...
  • شهرام IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۲
    حاجی جون حرص نخور . تظام پر است از این .... حالا اگه توهین نکرم انلاین جان بذار بریم بالا
    • مونا IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
      5 19
      شما اول طرفتو معلوم کن بعد نظر بذار که امثال خودتو دچاراشکال نکنی!!!!!!!!!!! امثال شمایید که نظامو داغون کردید.
  • بدون نام IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    98 20
    خدا رفتگان شما را بیامرزه.با امید وجود گوشهای شنوا و نظرات بلند
  • بدون نام IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    ولی این تیکش که حقوق کتابدارا افتضاحه واقعیته ها(466 هزار تومان با مدرک کارشناسی ارشد)
  • فتحی DE ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    با سلام من چند سوال از آقای قرائتی دارم. 1-چرا پیامبر اکرم(ص) به طبیب مراجعه می کردند؟ 2-اگر تاریخ به درد کسی نمی خورد چرا بخش قابل توجهی از قرآن کریم ذکر تاریخ است؟ 3-دانستن ارتفاع هیمالیا قسمتی ار علم اقلیم شناسی و هوا شناسی است. کشاورزان زحمتکش ما چگونه بفهمند چه شرایط جوی در پیش است؟ و صدها سوال دیگر ایشان قبلا هم بارها در موضوعات دیگر اظهار نظرهای اینچنینی داشته اند مانند لباس ورزشکاران. وای بر ما نه این مفسر قرآنمان باشد.
    • راضیه A1 ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
      12 15
      جواب سوال 1-خداوند حضرت موسی را بیمار کرد اما حضرت موسی به طبیب مراجعه نکرد وبه خداوند گفت خدایا میخواهم تو خودت مرا درمان کنی چرا که شفای همه بیماری ها در دست توست.خداوند در پاسخ فرمودند ای موسی تو با این کار خود حکمت مرا باطل میکنی من دوست دارم که به وسیله ی بنده ام درمان شوی2- فکر کنم منظور آقای قرائتی علم انساب بوده که به نقل از معصومین علم بیهوده ای است3-شاید کسی دوست نداشته باشد کشاورز شود ,آیا مجبور است تمام این علوم را بداند؟
  • فرهنگ IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    نتیجه :صدای خر مهم تر از ارتفاع کوه هیمالیا است!!!
  • بدون نام IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    خدا به داد دنیای علم برسه. نفهمیدیم قرائتی برتره یا علم؟؟؟؟؟
  • بهرام DE ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    موضوع انشا برای هفته آینده: علم بهتر است یا محسن قرائتی؟
    • سعید CA ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
      12 19
      فقه بهتر از همه است!
  • بدون نام IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    93 17
    کم نیستن ازین آدما که اینجوری فکر میکنن تو مملکت!کلا اسلام رو عوض کردن!
  • مهدی IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    والله خدمتی که آقای قرائتی در حوزه تخصصی خودش کرده شما جناب آقای جعفریان نکردید. به عنوان مورخ چه کردی . زیاد در جزئیات مصادیق پیش پا افتاده خودتونو خورد نکنید. همه ایراداتی که مرقوم فرمودید خود جای بحث دارد . وگرنه آقای قرائتی بهتر از شما و ما میداند که قرآن درباره مطالعه سرگذشت گذشتگان به ما سفارش کرده است
  • بدون نام IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    امام سجاد (ع): چیزی را به من ندهید فقط یک قرآن بدهید برای من کافیست.متاسف برای این آقا و متاسف برای خبرآنلاین که شعور نداره که چی رو بزنه وچیرو نزنه.
    • حسین CH ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
      یک سوال: امثال "آقای قرائتی" بازنشستگی ندارند؟(هم در ریاست ظاهرا مادام العمرشان که حاصلش اصلا موفق نبوده و هم در منبر رفتنشان). آثار کهولت سن در ایشان به وضوح پیداست و این فرمایشات اخیر هم مدرک حتمی آن.
    • مرتضی IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
      معلوم نیست خبر آنلاین چقدر شیتیل از این جعفریان بی خرد گرفته که مطلبشو گذاشته
    • بدون نام IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
      67 7
      دوست من واقعا بر این باورید که این سخن از امام سجاد است؟! جایی که خود قرآن ما را دعوت به شنیدن سخنان مختلف و گزینش بهترین آنها کرده؟ فبشر عبادی الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه؟ اگر منظور از بهترین سخنان فقط منظور فقط خود قرآن بود که می گفت بیایید فقط قرآن بخوانید و تمام...
    • بدون نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
      28 4
      سلام به شما این حدیث از پیامبر بزرگوارمان: برای تحصیل علم تا چین هم بروید ایشان پیامبر خدا بوده اند و درعین حال علوم مفید را اینچنین ارج میگذاشتند چرا که در علوم اصیل قدرت لایزال الهی به خوبی مشهود شده و قلب و عقل سر تعظیم بر عظمت پروردگار میسایند.
    • بی نام A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
      0 2
      ببخشید این حدیث امام سجاد رو از کجا آوردید. مگر امامان ما قران ناطق نبودند؟
  • بدون نام IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    فکر کنم آقای قرائتی مخالف دانشگاه است. در جلسه ای با تمسخر فرمودند نگویید دانشگاه، بگویید پاسگاه، چون همه فقط به دنبال پاس کردن واحد هستند...
    • بهمن IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
      42 78
      من خودم توی دانشگاه تدریس می کنم. خداییش همینطوریه.
    • بدون نام IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
      شما ییکه تو دانشگاه تدریس میگنی چرا کاری میکنی که دانش آموز دنبال پاس کردن باشه؟
  • بدون نام US ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    33 22
    مطلب اساسي: خداييش اين مطالب آقاي منتقد را ما هم هنگام خواندن متن صحبتهاي حاج آقا فهميديم و با همين دلايل پيش خودمون رد كرديم ! حالا انصافا اگر ما مي نوشتيم خبر آنلاين چاپ ميكرد؟ نتيجه اين ميشه به نظراتي كه درسته و مستدل احترام گذاشته شود و منعكس شود! ما كه از دست اين سايت خسته شديم!
    • بدون نام IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
      6 5
      مطلب رفيق بعدي هم كه همينو ميگه پس چرا نمره منفي؟
  • بدون نام IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    هنگامی که سخنان قرائتی را خواندم؛حرف برای گفتن زیاد بود ولی می دانستم درج نمی کنید. واقعا اگر در تمام ماه مبارک یک ثواب برده باشید درج همین مطلب آقای رسول جعفریان است. سی و سه سال است که قرائتی یک طرفه ، بی هیچ نقد و داوری در رسانه ی ملی هر چه می خواهد بر زبان می آورد و درباره ی هرچه که می خواهد کارشناسی می کند و ارائه ی طریق می کند و هیچ مسوولیتی در قبال حرف هایش گریبان گیرش نشده است . من که استاد دانشگاه هستم هر بار که سر کلاس می روم والله که صدها بار با خودم مرور می کنم که چه بگویم چه نگویم آن هم در رشته ای که در آن دکتری دارم و بیست و هفت سال در آن تدریس کرده ام و کتاب ها و مقاله ها در آن نوشته ام.باز هم با تردید می نویسم و می گویم ولی قرائتی به راحتی هر چه می خواهد در هرباره ای می گوید؟
  • saeed IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    27 63
    و لا رطب و لا یابس الا فی کتاب مبین
    • فتحی DE ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
      49 12
      با سلام اخوی محترم هیچکس منکر این آیه نیست. شما لطف کن بگو پس چرا پیامبر هنگام بیماری به پزشک مراجعه می کردند؟
    • محسن A1 ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
      6 8
      منظور از کتاب مبین لوح محفوظ در نزد خداست نه کتاب موجود قران دربین ما،لوح محفوظ رو غیر از خدا کسی از ان اطلاع ندارد
  • بهمن IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    35 84
    سلام. هرچنذ که نقد بدی نیست ولی فکر می کنم دوست عزیزما قدری زیادره روی کرده.
  • بدون نام IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    17 9
    خبرآنلاین چرا نظر منو در پاسخ به اون دوستمون که گفته: «جناب متاسف!...» نمی ذاری روی سایت؟ در آن نظر به کسی توهین نشده است پس دلیل ندارد که آن را منتشر نکنی!
  • مهسا نکونام دانشجوی فلسفه اسلامی EU ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    33 7
    حاکمیت خطاهای رفتاری اسنادی در رسانه ی ملی نیاز به جراحی عمد دارد.متاسفانه عد کارشنسی درست و بی کیفیت شدن برنامه ها در پشت نام تولید زنده و رقابتبا شبکه های جهانی مفقود شده است.
  • عغ IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    44 11
    پس از آقای قرائتی هم میشود ایراد گرفت.
  • بدون نام IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    در زمان نوجواني به سخنان آقاي قرائتي گوش مي كردم ولي در يكي از سخنراني ها ايشان گفتند اگر اديسون به جاي اين همه اختراع دو ركعت نماز مي خوانند بهتر بود از ان به بعد ديگر پاي صحبت ايشان ننشستم. فكر كنم اديسون به اندازه كافي براي بشريت خدمت كرده است.
    • بدون نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
      24 20
      واقعـــــــــــــا کار درستی کردی
  • تلن IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    3 31
    درسته میگه
  • محمد EU ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    58 22
    یک جوری صحبت های آقای جعفریان رو به گوش آقای قرائتی برسونین شاید تاثیر داشته باشه! خدا کنه خودشم بخونه هرچند که ایشون مطالعه اینجوری ندارن!
    • بدون نام IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
      45 21
      محمد آقا کسی که علم را قبول ندارد که اینترنت را هم قبول ندارد که مقاله آنرا بخواند . اوایل انقلاب آقای قرائتی به آقای هاشمی پیشنهاد داده بود که کتب مدارس و دانشگاهها را بدهید حوزه های علمیه بنویسند و آقای هاشنی ایشان را به شهید باهنر که آنزمان وزیر آموزش و پرورش بود معرفی می کند و شهید با هنر در برابر این پیشنهاد فقط لبخند می زند. البته ایشان عادت کرده که سالها در تلویزیون متکلم وحده باشد و در همه چیز نظر بدهد و کارشناسی کند در حالیکه اگر یک نفر جامعه شناس در مورد مسائل دینی اظهار نظر کند همین آقای قرائتی می گوید دین در تخصص تو نیست پس حق حرف زدن نداری. ضمنأ پیامبر اسلام می فرماید بدنبال علم تا چین سفر کن یعنی قرآن را کافی نمی داند و اموختن علوم را توصیه می فرماید.
    • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
      15 9
      جواب به آقای مدافع اولا درخواست آقای قرائتی و جواب آقای باهنر واقعیت نداره و هیچ شاهد تاریخی ذکر نشده دوما اینکه پیامبر گفتن به دنبال علم برید به هیج وجه دلیل بر کافی نبودن قرآن نیست چون منظور حضرت از علم همون طور که در روایات دیگه آمده فقه و عقائد و اخلاق هست که از راه قرآن وبا تفسیر اهل بیت مشخص میشه پس منطور حضرت این بوده که در راه حصول این سه علم با ارزش قران و روایات رو بررسی کنیم و دقیقا بر عکس حرف شما رو میگن در شگفتم کسی که در تمام عمرش یکی دو بار قرآن رو کامل نخونده چه طور اونرو نقد میکنه؟
  • اویس IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    آقای بی فکر که مثلا داری تز روشن فکری میزنی شما برای خودت متاسف باش که داری به یه مفسر فرآن ومعلم قرآن اینجوری بی احترامی میکنی تو با این مطلبت داری علم رو مقابل قرآن قرار میدی؟ خوب مغالطه بلدی از منطق فقط بخش مغالطه رو فهمیدی؟ توی قرآن کم مباحث علمی اومده؟ فقط معارف دینی هست؟ چرا داری با القای اینکه منظور آقای قرائتی این بوده که هیچ کتابی مطالعه نکنین همه ی اذهان رو ضد ایشون سوق میدی؟ تو اگه انسی با قرآن داشتی هیچ وقت اینجوری مطلب نمینوشتی الحق که همیشه قرآن غریب بود وهست کار قرآن به جایی رسیده که چهارتا بی سروپا میان اینجوری در موردش قضاوت میکنن تو گرچه به ظاهر حرف آقای قرائتی رو نقد کردی اما در واقع توهین کردی به قران . یه سرچ بزنی اینترنت عظمت قرآن رو در مسائل علمی میبینی
    • کمیل IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
      7 3
      قران-علم-قرائتی چرا این همه زحمت برای اثبات رابطه نظریه قران یا علم جناب قرائتی؟ مسلما منشا تفکردر خصوص علم در میان مسلمانان قران بوده وهست توصیه به علم اموزی هم در قران وهم در حدیث اما نه هر علمی
    • النا IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۹
      17 1
      ما انسانهایی هستیم که ازاد خلق شدیم و میتونیم آزادانه درباره هرمطلبی صحبت کنیم اما نکته قابل توجه اینه که دوستان عزیز سوای درست بودن یا نبودن صحبتهای آقای قرائتی و آقای جعفری در درجه اول باید ادب سخن گفتن رو رعایت کنن بهرحال آقای قرائتی و آقای جعفری با هر تفکری که داشته باشن افراد تحصیل کرده ای هستن و بحث شما هم درباره "علم " هستش پس حق و حرمت علم رو نگه دارین و در بیان کردن نظراتتون مودبانه انتقاد کنید. تحصیلاتم در رشته فیزیک اتمی هستش و قران درباره این علم هم صحبت کرده (مثقال ذره) اما آیا قران درباره رابطه معروف انیشتین(رابطه جرم و انرژی) صحبت کرده؟شاید هم صحبت کرده و ما هنوز به این درجه از تفسیر نرسیده ایم.آیا مسلمانانی که قبل یا همزمان با دانشمندانی مانند بوهر و رادرفرد و تامسون
    • النا IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۹
      8 1
      زندگی می کردن تفسیر مثقال ذره رو میدونستن؟علم و عمل هردو درکنارهم معنا داره اگه قران میگه مثقال ذره این وظیفه منه که برم جستجو کنم برای فهمیدن مثقال ذره. کتاب آسمانی ما یه کتاب کامل هستش که دراره تمام علوم با اندازه اشارتی صحبت کرده و وظیفه ما تحقیق و یافتن رابطه ها هستش.اگرقرار بود قران درباره هر شاخه و گرایش علم به تفسیل سخن بگه که دیگه حجم قران به اندازه کنونی نبود.سخنان آقای جعفری و آقای قرائتی بنظرمن در طول و راستای همدیگه اسهمدیگه اس
  • monsef IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    29 71
    جمله ی آخری که از ایشان نقل شد نشان میدهد که استاد قرائتی به اهمیت علم و دانش واقف هستند . ایشان در مقام بیان اهم و مهم بودن علوم هستند سرور گرامی حضرت استاد جعفریان دقت بفرمائید
    • علی IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
      27 10
      ببخشید شما امام سجاد را با اقای قرائتی مقایسه می کنید!!!!!!!!!
    • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
      0 2
      کسی چنین مقایسه ای نکرده حرفشون کاملا متینه فقط بعضیا که نمیفهمن شروع میکنن به تخریب غیر منطقی
  • بدون نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    51 15
    خوشحالم از اینکه آقای جعفریان این حرف ها رو زد. من مطمئنم اگه لب کلام آقای جعفریان رو ده گزاره ی جدا از هم فرض کنیم و فرض کنیم که ده کاربر این نظرات رو برای خبرانلاین می فرستادند حتی یکی هم درج نمی شد. به همین دلیل از جسارت آقای جعفریان ممنونم. گاهی باید آدم هایی مثل آقای جعفریان حرف بزنند تا اشخاصی (من جمله خبر انلاین بر اساس شخصیت حقوقی) که ضعف شنوایی دارند بتونند اون حرف ها رو بشنوند. کافیه به ده خبر اخیری که از آقای قرائتی منتشر شده نگاه کنید و ببینید که تنها در خبر اخیر هست که نظرات درج شدند.
  • binam IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    60 5
    علم را بياموزيد ولو در چين(حضرت رسول اكرم(ص))
  • بدون نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    70 13
    این همه کشور مسلمان دور هم جمع شدیم. هنوز یه لباسشویی با کیفیت نمی تونیم بسازیم. بقیه فناوری ها پیش کش... همین تفکرات است که سال های سال بخش عظیمی از جوامع مسلمان ما را تحت تاثیر خود قرار داد و ما را به واردکننده تکنولوژی و علم تبدیل کرده. اگر یک روز این غربی نباشند نه دیگر انیترنتی در کار است، نه ارتباطی و نه هیچ چیز دیگری... تعادل مهمترین توصیه حضرت علی به انسان هاست. قران جای خود، علم جای خود.
  • سیاوش دولت سرایی IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    62 7
    چه کسی بود که به مردمانش توصیه می کرد "به سراغ علم بروید حتی اگر در چین باشد" یادتان هست؟؟
  • شهرزاد IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    68 14
    به نظر من محبوبیت ایشان بخاطر عالم بودنشان نیست.متاسفانه مردم ما کمبود خنده دارند ! و لحن طنز گونه ایشان باعث شده که برنامه های ایشان برای بعضی ها جالب باشه. من خودم یکی دوبار اتفاقی نگاه کردم.
  • کیومرث IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    8 23
    من حرف آقای جعفریان را در جلسه درس هایی از قرآن سازمان مدیریت بحران گفتم. آنجا که آقای قرائتی رو به رییس سازمان ثبت احوال کرده و گفت تو اینجا چکار می کنی؟ خوشبختانه با واکنش فوری و قاطع جناب رییس که در مواقع زلزله و مرگ و میر چه کسی باید اموات را ثبت کند تا آقای قرائتی متوجه شد. البته این مطالب من به هیچ عنوان از ارادتم به ایشان و سخنان زیبایش در تدریس قرآن نخواهد کاست.
  • فرزانه IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    23 47
    حتي و حتي اگر هم آقاي قرائتي در بيان افكار و ايده شان دچار اشتباهي شدند و يا اصلاً منظور غير از آن چيزي بوده كه ما مي پنداشتيم، برادران و خواهران ما مسلمان هستيم و پيكان استكبار و جامعه غرب به سمت دين و فرهنگ ماست. ما مسلمانان اگر هواي هم رو نداشته باشيم غرب مي خواهد از ما حمايت كند؟ اين تبادل آرا و افكار كه باعث رشد ديني ما مي شود خيلي خوب است اما شما رو به خدا اينجور در رسانه همديگر را نكوبيد. جلسات آزاد انديشي بگذاريد به جاي اينكه در رسانه خود را متاسف و ديگري را خاطي معرفي كنيم.
    • علی IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
      16 9
      ببخشید میشه بگید استکبار از کجا سعی میکنه توی جوامعی مثل ما رخنه کنه؟! از راهی غیر از همین خلق و خوهای عجیب و غریب مون؟ تا کی مماشات؟!
  • امید IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    20 47
    تعجب میکنم از اقی جعفریان اگر منظور اقای قرائتی رومتوجه نشدند ایشان همواره با مثال منظورشون رو میرسونند ایشان میگویند من اینگونه هستم وکمبودی هم ندارم ومیخواهند اهمییت قران را بگویند ایا قران علم نیست مگر نمیگییم علوم قرانی اگر ایشان با علم مخالف بودند که عمرشان را صرف قران نمیکردند اگر افکارشون قدیمیست چرا در اکثر مجامع علمی سخنرانی دارند وشما که طرفردارعلمید بک صدم ایشون دعوت ندارید
  • بدون نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    19 55
    برادر نویسنده مقاله خود را به کج فهمی زده است ،مفهوم کلام آقای قرائتی واضح است ،می گوید علم با محوریت قرآن باشد .
    • محمد IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
      20 10
      شما خود را به کج فهمی زده ای ... ایشان خیلی واضح میگوید کتاب دیگری نخوانید! همین یک جمله به نظرشما غیراصولی غیرمنطقی و متحجرانه نیست ؟
  • يك خبرنگار IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    39 11
    با تمام ارادتي كه به آقاي قرائتي دارم و با اينكه مخاطب پرو پاقرص برنامه درس‌هايي از قرآن هستم؛ اما گاهي چيزهايي مي گويند كه درست نيست. ايشان تا كنون با هيچ رسانه‌اي مصاحبه نكرده اند و به جز سخنراني‌ها و درس‌هايشان ارتباطي با مخاطبان عام ندارند شايد اگر ايشان گاهي تن به مصاحبه بدهند و نظرات مختلف را درباره خودشان و عقايدشان بشنوند، اين نوع خطاها در گفتارشان كم شود. و البته ما هم نبايد در مورد ايشان بي انصافي كنيم و چشم بر علم ايشان ببنديم و چند اشتباه را به حدي بزرگ كنيم كه محاسن بيشمار از چشم بيفتد. كاش استاد جعفريان هم لحن ملايم‌تري به كار مي‌برند تا شان جناب قرائتي تا اين حد زير سوال نرود.
    • رسا IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
      9 10
      خبرنگار جونم آخه بعضی اشتباهات رو نمی شه فراموش کرد مثلا قتل انسان هم یک اشتباست آموزش غلط هم یک اشتباست ولی هر دو آینده افرادی را نابود می کنند
  • تورج IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    17 54
    آقای محترم خیلی از مرحله پرتی....مگه آقای قرائتی استاد فیزیک هساتن که این چیزا رو ازشون میخواید...ایشون معلم قرآن هستن و قرآن فقط به پند و اندرز هم نپرداخته و تمام نیازهای انسانی رو تعریف کرده....بنظرم هیچ خوب نیست که بخوایم چهره یک کسی که سالها قرآن درس میدهد رو خراب کنیم
    • ایمان IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
      33 14
      عمق فاجعه اینجاست که آقای قرائتی در جمع کتابداران این صحبت رو کردند. وگرنه آقای قرائتی از این حرفها زیاد زدند، کسی هم از ایشون توقع نداره فرمول ریاضی و فیزیک بگن، همون حرفهای قرآنیشونو بزنن به بقیه کاری نداشته باشن کافیه--- ثانیا صرف تدرس و قرائت قرآن که کسی رو از انتقاد مبرا نمی کنه،، ایشون اگه علوم دیگه رو بی فایده بدونن اشکالی نداره، ولی کسی از ایشون انتقاد کنه می شه خراب کردن؟؟
  • سعید IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    17 8
    به نظر من بحث فقط بر سر تعیین اولویت هاست مطلب برای یادگرفتن زیاد است ... اطلاعات عمومی برای یاد گرفتن زیاد است ... دانش علمی تخصصی برای یاد گرفتن زیاد است ... قران هم که هست ... بحث بر سر این است که در تعیین اولویت ها هر کدام باید در کجای صف قرار بگیرد مثلا به نظر من هر کسی باید در رشته ی تخصصی خودش تسلط کاملی داشته باشه ... در مرحله ی بعد دانش قرانی مهمترین دانشی هست که باید به عنوان اطلاعات عمومی داشته باشه ... بقیه ی انواع اطلاعات عمومی باید در درجات بعدی اهمیت قرار بگیره
  • بهلول IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    13 26
    ای کاش به توصیه ی همان قران عزیز سعی در فهم همدیگر داشتیم نه فقط کوبیدن هم! آقای اویس به فرموده همان قران این روش انتقاد از یک هموطن یا مسلمان یا اصلا انسان نیست! قضاوت سهل است اما تاچه حد درست یا غلط باشد شرط!!
    • بدون نام IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
      21 4
      آخرین باری که یه مناظره برگزار شد بعدش پدرمون در اومد. این یکی رو بیخیال شین
  • شایسته IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    26 8
    ... إِنَّ أَنكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ (سوره لقمان - ۱۹) زشت‏ترین صداها صداى خران است. در تفسیر آیه فوق از امیرالمومنین علیه السلام روایت شده که حضرت فرمودند: خداوند گرامی تر است از آنکه مخلوقی را بیافریند و آن را تحقیر و یا انکار نماید, و مراد از "حمیر" در آیه شریفه الاغ نیست بلکه مراد از آن فلانی و دوست او می باشند که در تابوتی از آتش به صورت دو الاغ بوده و چون صیحه می زنند اهل آتش و جهنم از صدای آنها در عذاب بوده و منزجر می شوند. بحارالانوار 30/277
    • حسین IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
      4 4
      ممنون ولی بحث سره چیزه دیگست!
  • هم وطن IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    18 10
    سلام چه خوبه اين دو استاد بزرگ در يك مناظره با هم شركت كنند
    • رضا IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
      4 6
      دوست عزیز، فرمودید استاد! می شود در مورد میزان تسلط آقای قرائتی بر علوم دینی توضیحاتی بفرمایید. ایشان بارها از همین رسانه ملی اعلام کرده که تحصیلاتش را تکمیل نکرده
  • بدون نام IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    19 7
    اقای قرائتی نگفتن این کتابدارا چقد مظلومند؟باید برا افزایش حقوقشان کاری کرد؟نگفت ی آقای کتابدار با ماهی 400هزار تومن چطور باید زندگی کند؟کاش در جمع کتابدارا ی چیز دیگه میگفت.
  • سعید IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    19 22
    اصلا منظور آقای قرائتی اینی که نویسنده برداشت کرده نبوده من خودم بارها از آقای قرائتی شنیده ام که میگفت علمی یاد بگیرید که یا به درد دنیاتان بخورد یا به درد آخرت، یا به درد فرد یا به درد اجتماع ایشان بر روی این مطلب زیاد تـأکید دارند و به نظر من در اینجا هم به همان مفهوم "علم لاینفع" یعنی علمی که یکی از چهار کاربرد بالا را نداشته باشد نظر داشته اند... برداشت من این است چون چندین بار این تأکید را از ایشان شنیده ام
    • بدون نام IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
      3 13
      آقای سعید من فکر می کنم تمام علوم در یکی از 4 حالتی که می گین صدق می کنه. چون اگه غیر از این بود اصولا تولید نمی شد
    • بهرام DE ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
      14 7
      آقا سعید اشکالی نداره بپذیریم که آقای قرائتی اشتباه میکنه. اتفاقا خیلی هم خوبه. وفتی ایشون دقیقا داره از تاریخ و جغرافی و علوم دیگه حرف میزنه دیگه جای دفاعی باقی نمونده.
    • حسین IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
      7 4
      اشتباه ایشون اینه که صحبت های دیگه اقای قرائتی رو گوش نکردن یا نمیخواستن گوش کنند البته قبول دارم که اقای قرائتی در بیان مقصودشون اشتباه کردن
  • سها IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    17 12
    به نظر من استاد جعفریان کاملا حق دارند و درست می فرمایند. خود خداوند هم در قرآن کریم این نگاه به علم را از ما نخواسته. منتهای مطلب، استاد یه کمی تند صحبت کرده اند. عوضش حُسنش این است که شاید حرفشان تأثیر بیشتری بگذارد.
  • صالح IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    11 21
    به نظر من این همه نظر باعث شده هم حرف آقای قرائتی بهتر جا بیافته هم نظر تندآقا رسول مورد ارزیابی و واکنش قرار بگیره بقیه اش پوچه پوچه !
  • سادات IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    21 40
    با سلام جناب آقای جعفریان! اگر شما از نظر خودتان شخص با وجاهتی هستید در وجاهت آقای قرائتی هیچ شخصی شکی ندارد. ایشان با خواندن کتابهای دیگر مخالفت نکردند بلکه فرمودند قرآن شامل تمام علوم میشود و اگر کسی تنها قران را بخواند او را کفایت میکند. مطلبی که ایشان در مورد لغو و بیهوده بودن بعضی از مطالب کتب درسی فرمودند حرفی است که معلمان و دانش آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف بیان میکنند. البته نه همه مطالب.مطلب شما نشان میدهد به ندرت سخنرانی های آقای قرائتی را ندیده اید. چون ایشان در خیلی از سخنرانی ها کتاب معرفی میکنند.اینکه شما این مطلب ساده و حقیقی را درک نکرده و آن را دست آویزی برای توهین به ایشان قرار داده اید جای تأمل دارد. انشالاه خداوند حب و بغض های ما را در جهت اسلام و قران هدایت فرماید.
    • مریم IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
      27 6
      دوستان عزیز مسئله این نیست که کتاب دیگری هم باید خواند یا نه. مسئله طرز نگاه به علم و دانش است. درد این است که ما فکر کنیم از علوم دیگر بی نیازیم و خودمان با اظهار نظرهای غیرتخصصی می توانیم کار دنیا را پیش بریم. آقای جعفریان مسلمان و مؤمن و شیعه است. اعتقاد دارد قرآن کتاب خداوند است و حق است. اما مسئله این نیست. بحث بر سر این است که هر کاری تخصص می خواهد، کار را باید به کاردان سپرد. مثلا اگر هم قرار است کسی بر اساس قرآن اقتصاد مملکت را اداره کند و اسلامی کند، باید اقتصاددان باشد و مبانی اقتصاد اسلامی را از قرآن کریم و آیات و روایات بفهمد، نه این که عمه ی پیر من باشد و چند آیه هم درباره ی اموال بلد باشد و بعد هم به نام اسلام درباره ی مسائل دقیق، اظهار نظر کند.
    • بدون نام IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
      18 12
      جناب آقای سادات! این که شما نوشتین "به ندرت ندیده اید" هم جای شک دارد در سواد شما. در ضمن بنده اعلام می کنم که در وجاهت آقای قرائتی شک دارم. لطفا از طرف خودتون نظر بدین فقط . آدمی که برای هر کاری دست به تسبیح شده و استخاره می کند، مورد اعتماد بنده نیست.
  • یوسف IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    18 12
    واقعا دم خبر آنلاین گرم که یک نقد درست و حسابی از یکی از افرادی که تو این نظام اون بالا بالاهاست کرد
  • عبدالله IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    20 25
    به نظر بنده باید کل سخنرانی را با هم خواند و تحلیل کرد . اگر یک بخش را مستقلا در نظر بگیریم ، ممکن است حتی نظر عکس هم بدهد . مطمئن هستم نظر آقای قرائتی بد برداشت شده است .
  • صالح IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    21 30
    با سلام . منظور از سخن آقای قرائتی نخواندن کتابهای دیگر نبوده بلکه علم و دانستنیهای بی پایان قران است . این را من که یک انسان معمولی هستم متوجه شده ام . تعجب میکنم که شما با توصیه برای خواندن کتابهای علمی و گواناگون به درک آن نرسیده اید . www.jangedakheli.blogfa.com
  • علی TH ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    14 22
    به جای تیکه و تنه زدن به هم به داد مردم برسید و برای اسم بالن کردن به در دیوار نزن . برو ببین خمس و زکات دست کیه برسون به دست فقیری که با این تورم پول خرید مرغ را ندارد . یا علی مدد
    • سعید CA ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
      5 14
      مدیرانی که افکارش را امثال آقای قرائتی درست کردند باعث این وضع شده اند عزیزم.
  • محمد IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    24 19
    باز جاي شكرش باقيه كه امثال آقاي جعفريان هستند
  • بدون نام IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    24 24
    آقای جعفریان شما را فرد محققی می دانم و می دانستم ولی نمی دانم چرا در این ماه مبارک اینچنین حرف می زنید و این مطلب اصلا نقد نیست بلکه ترور شخصیت و حمله به یک شخصیت کردن بدون نگاه مجموعه ای به اوست من خود بارها در درس هایی از قرآن دیده ام که ایشان به علم آموزی تاکید کرده است و به نظر می آید شما از مغالطه ی بزرگ نمایی که کار روزنامه نگار هاست استفاده کردید و به تحلیل یک قضیه بدون نگاه همه جانبه پرداخته اید و بیشتر یک نگاه حب و بغضی نسبت به یک شخص در این نوشتار را انسان احساس می کند.خیلی انسان ها بی تکلف و خودمانی بودن روحانی ها را در ایشان مشاهده کردند و دیدند که ایشان از روحانی هایی هست که از جنس مردم هست و دغدغه های مردم را فهم می کند .
    • حامد IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
      10 13
      اتفاقا زمان مناسبی رو برای نقد شخصیتی مثله آقای قرائتی پیداکردند زمانی که ایشون با استفاده از این روزهای عزیز سعی در سوءاستفاده از احساسات و اعتقادات مردم و تزریق افکار و عقاید متحجرانه خود هستند.
  • زهرا IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    32 19
    درست است که این اظهارات کاملا بی پایه و اساس و نادرست است ولی قرار دادن بخشی از صحبت یک شخص و نادیده گرفتن بقیه جملات مطمئنا به چنین جملات نامفهومی می انجامد! یک سخن مانند یک پیکره است و نباید تنها بخشی از آن را مورد نقد قرار داد. به نظر من این یک نقد نبود بلکه تنها تخریب شخصیت است.
    • محمد IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
      9 6
      باسلام در بین نظرات نظر شما منطقی بود . سپاسگزارم
    • متین IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۳
      2 3
      من هم باشما موافقم
  • بدون نام IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    26 2
    از طریق این نظرات میتوان به سطح فکری و شعور خوانندگان پی برد.
  • وحید IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    29 33
    من خودم این سخنرانی رو گوش کردم،چطور چنین استنباطی از این سخنرانی شد!!!؟؟هر کسی سخنرانی رو گوش کنه راحت میفهمه که این استنباط کاملا اشتباست.من هم موافق ترور شخصیت بودن این نوشته هستم.بچه هم میدونه که علم یک ضرورته ولی چه علمی؟ آیا هر علمی مفیده؟قرآن مطالب علمی را بیان کرده که بشر سالها بعد نیز شاید بهش نرسه.بعد چطور یک مفسر قرآن منکر علم بشه!!! قرآن سراسر علم و نوره.این نقدی غیر منصفانه و بعید از این سخنرانی بود.
    • رسا IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
      5 10
      وحید جان دوباره گوش کن
  • پریناز میرزائی DE ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    11 25
    روزی از استاد فقیدم دکتر ایرج افشار سوال کردم چگونه بنویسم . فرمودند آنچنان که زبان نقادان بربندی که سلاح نتوانند برگیرند . در اواخر عمر گرانمایه اشان بار دگر پرسیدم همچو گذشته رفتار کنم در کتابت و نگارش . فرمودند خیر . من بعداز این به گونه ای سخن بگو و بنویس که با توجه به اوضاع اجتماعی و اقتصادی آخوری درآمد زا برای نقادان تعبیه کنی و که انسانهائی بی دریوزه گی از محنت رنج تو ، به نان رسند. یاد و خاطره استاد گرانقدر گرامی باد .
    • بدون نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
      5 4
      آنچه احتمالا استادتان بايد مي گفتند مايه نگذاشتن از وجود ايشان بوده است.
  • مریم IR ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    25 40
    کسی منکر این نیست که اقای قرائتی نمیتونه اشتباه کنه اما قطعا اقای جعفریان هم میتونه اشتباه کنه.نقد مغرضانه بود. غرضها تیره دارد دوستی را .
  • بدون نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    21 36
    نوشته ایشان بیشتر به یک تسویه حساب دیرینه با اقای قرائتیمی خورد تا نقد یک رئیس کتابخانه مجلس و استاد رشته تاریخ؟
  • م IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    10 23
    حرف آقای جعفریان حرف حسابه، ولی یه کم تند روی کردن. تقصیر آقای قرائتی تنها نیست، کل سیستم بیماره.
  • محمد IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    10 13
    آدم وقتی قرار هست هر پنجشنبه به مدت 30 سال حرف بزنه بعضی وقتها هم اشتباه میکنه . خوبه ایشون حرف زدن را کمتر بکنه.منم از اظهارات اخیر ایشون در مورد دانشگاه و حجاب و تفکیک جنسیتی خوشم نیومد
  • بدون نام IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    8 2
    با سلام خدمت دوستان متاسفانه چیزی که باعث انحطاط و گوشه نشینی دنیای اسلام عدم توجه به علوم دیگر است واز دیدگاه برخی افراد فقط علم دینی وبس درحالی که در قرآن آمده در آیات ونشانه های خداوند بنگرید تا به خداشناسی برسید آیا شناخت سایر علوم غیر ازین است ویا به گفته مولا علی (ع)عقل بعد دیگری ازدین هست واین دو به هم وابسته اما متاسفانه در اکثر مناطق اسلامی به تنها چیزی که در کنار دین توجهئنمی شود عقل وتعقل در دنیای اطراف هست
  • یار IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    19 12
    سلام آقای جعفریان شما فکر کرده ایید که قرآن یک کتاب معمولی است یا کتاب داستان است که انسان با خواندن چند بار آن یا تفکر ... شما فکر کرده اید توان فکری ما بیشتر و ظرفیت بشراست یا مفاهیم قرآن البته من انسان های عادی منظورمه نه شما که فکر کنم به تمام ... راستی مگه متن قران و احادیث ائمه نیست که تمام علوم در قرآن است ، یا خدایی نکرده آقای قرائتی هم دنباله رو ائمه است البته از نظر جناب عالی.... برادر من چرا باید وسعت دیدمان اینقدر کم باشد فهم قرآن یعنی عمل به آن و عمل به آن یعنی پیشرفت ،یعنی فهم علوم دیگر یعنی شکوه جامعه اسلامی
  • mahdi IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    22 14
    به کجا چنین شتابان؟؟؟؟؟؟؟ آقای جعفریان قرآن اشتباه گفته؟ یا درک شما از قرآن سبقت گرفتهء؟ {{و لا رطب و لا یابس الا فی کتاب مبین}}
  • حسن IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    15 15
    حالا همین آقای رسول جعفریان که همیشه ازدیگران انتقاد میکنه خودش کدام دانشگاه درس خونده ورشته تحصیلی اش دردانشگاه چی بوده که شده رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی؟ ایشان همیشه میگردددنبال سوژه های بسیاردم دستی ازآدم های معمولی که تشخیص وسره وناسره بودنش برای همه اظهرمن الشمس است. ایشان همیشه ازطریق انتقادکردن میخواهد خودش رامطرح کندواین دون شان رئیس کتابخانه مجلس است که باید به کارهای بزرگتری بپردازد.
  • زهرا IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    9 10
    توی مسجد یه عده قرآن میخوندن یه عده درمورد یه مسئله علمی صحبت میکردن پیامبر پیامبر وارد مسجد شدن و از بین اون دو گروه رفتن نشستن بین گروهی که در مورد مسئله علمی حرف میزدن به نظر قرائتی پیامبر کار بیهوده کردن
  • بدون نام IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    12 3
    جا دارد جناب جعفریان به احترام همه ی این نظرات چه موافق چه مخالف مطلبی تکمیلی توضیحی بلکه اصلاحی بنویسد بلاخره خودشان هم خوب می دانند با این مقاله چنان تفهیم کردند که گویی قرآن خوانی در تضاد با علم آموزی است یا حداقل پایین تر از آن است یا شاید هم هیچ ربط و سنخیتی با هم ندارد اگر این طور نیست اصلاح کنند. بلاخره ایشان خوب می دانند که همه ی آن مثال هایی که آوردند تنها در حیطه دانش است یعنی حداکثرش واقعیت زندگی است اما حقیقت جای دیگری است مسلما اگر این دو با هم شوند بهتر نتیجه می دهد و علم و پیشرفت بشر دیگر این همه هزینه پای انسان نمی گذارد
  • علی CN ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
    6 18
    باید حرف استاد قرایتی را در چارچوب شغل ایشان فهم کرد. مثلا اگر به بازار بروید حلیم فروش میگوید ‍«اقا بیا از این حلیم ببر دیگه هیچ غذایی لازم نداری. همه عمرت حلیم بخور. حلیم ضد سرطان. حلیم حلال مشکلات. حلیم مقوی قوه باه. حلیم نشاط ‍اور...». مردم حلیم می خرند و میخورند ولی حلیم فروش را هم زیاد جدی نمیگیرند. شما هم استاد قرایتی را زیاد جدی نگیرید. خودش جدی گرفته.
  • محسن IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
    16 15
    جناب آقای قرائتی: به قول سعدی بزرگ: زین نمط که تو قرآن خوانی ببری رونق مسلمانی
    • مستشار IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
      16 13
      گر تو قران بدین نمط خوانی/ببری رونق مسلمانی
  • محمد IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
    11 21
    من دانشجو هستم و آقای قرائتی سه روز در هفته امام جماعت مشجد دانشگاه هست، بعضی سخنرانی های ایشان را هم در تلوزیون دیده ام. قبول دارم که بهضی وقت ها سخنان افراطی و بی منطقی داره، ولی نویسنده این مقاله هم به نظر میرسه بی حساب انتقاد کرده و انتقادش شخصی بوده.
  • حسین IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
    9 15
    باسلام سالهاست استاد قرائتی را میشناسم خدمات فراوان ایشان جدا قابل ستایش است اما نقد استاد رسول جعفریان را هم وارد میدانم واین یک بحث طلبگی است که نباید تفسیرهای دیکر بر آن تحمیل کرد
  • ناشناس IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
    13 9
    سی وسه سال است که آقای قرائتی در صدا و سیما تدریس و تفسیر قران دارند از اینکه ایشان در اموزش به قران و تفسیر ان کوشا هستند تشکر ولی اکثرا" مباحث ایشان از منظر خودشان قابل تفسیر است و گاه رد پای تحجر در سخنانشان ملموس میباشد چه تمام سخنرانی را شنیده باشی چه جزیی از ان را بازهم محتوی همان است که ایشان بطور قاطع نظرات خود را ارائه میدهند که البته مردم با اینگونه مباحث که کم هم نیستند آشنا هستند ولی بهتر است که علما و نخبگان در ارائه مطالب درست و اصولی نظرات و انتقادات خود را منعکس نمایند و این تشخیص که این انتقادتسویه حساب شخصی است یا نه به عهده خود مردم میباشد.
  • حامد IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
    10 21
    حرف های آقای قراِيتی زیاد جدی گرفته شده اگر از خود ایشان سوال کنید بیش از بسیاری از ما از دستاوردهای علوم مدرن استفاده میکنند.انسان وقتی مدت طولانی به یک کار مشغول باشد کارش به تعصب و حرف های نا معقول میکشد.آقای جعفری نقد خوبی کردند ولی تمام اشکالات را نگفتند.عده ای از دوستان هم به استناد سوابق طولانی استاد تعصب نشان داده اند . به نظر من بازنشستگی برای انسان چیز خوبی است. چون در نهایت بعلت ضعف قوای بدنی کار انسان ممکن است به ابتذال بکشد.من یک سوال هم دارم .اگر استاد قراِِيتی علوم مدرن را قبول ندارد چرا برای تایید مطلب قرانی متوسل به پزشکان اعصاب میشود؟دوم مگر الاغ آفریده خداوند نیست چرا مورد تمسخر و طعنه واقع شده و صدایش که دست خودش نبوده آزاردهنده معرفی شده؟
  • نقداستاد IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
    26 11
    استاد جعفریان قبلا هم با همین نوع نقدهای احساسی و شخصی آقای خسرو معتضد را تخریب کرده بودندحالا نوبت آقای قرائتی است. آقای قرائتی بارها گفته که علوم انشگاهی لازم و بلکه فضیلت است. منتهی جناب جعفریان که سطح خود را بالاتر از این حرفها می بینند با مباحث آقای قرائتی آشنا نیستند و تنها به فارس و خبرآنلاین استناد میکنند. حال آنکه این بنده خدا دهها جلد کتاب و هزاران ساعت تفسیر دارد که بارها در آن درباره ارزش علوم روز صحبت کرده است.جناب جعفریان بیشتر از انتقاد به بی فایده بودن برخی مباحث تاریخی برآشفته است. روشن است که تمام مباحث تاریخی هم مفید نیست و روایات اهلبیت هم بر آن تاکید دارند چون اگر مفید بود آقای جعفریان علاوه بر تاریخ اسلام و ایران به تاریخ بومیان امریکای جنوبی هم میپرداخت ...
    • حسین US ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
      11 20
      آقای قرائتی مصداق کامل "تفسیر به رای" است. ایشان برداشت هایی از قرآن می کند که حتی در برخی موارد شنونده عامی (مثل بنده) را هم به خنده وا می دارد. مطرح کردن گذاره های بی منطق و احساسی از عادات ایشان است. من مطمئنم اگر همین الان ایشان متن سخنرانی خود را ببینید خودش متعجب خواهد شد. مشکل در اینجاست که علم آقای قرائتی هم محدود است. ولی متاسفانه به دلیل عدم وجود یک سیستم انتقادی به جا و آزاد، ایشان هیچگاه احساس نمی کنند که در برخی موارد می بایست منش خود را اصلاح کنند. خدارا شکر که امثال این آقای معمم هستند که بتوانند حرف دل بسیاری را با استفاده از یک رسانه همکار بزنند. یک روزنامه نگار غیرمعمم جرات مطرح کردن این حرفها را هم ندارد، وگرنه هزار اتهام بی دینی و کفر می خورد.
  • بدون نام IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
    7 18
    آقای قرائتی یک روحانی سنت گرا است ونتوانسته است خود را باروز تطبیق دهد اسلام دین اجتهاد است وباید مسایل باتوجه به روز بیان شود وگرنه ظاهر اجتماع امروز باید ماند صدر اسلام باشد واین شدنی نیست
  • طلبه IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
    21 17
    جناب اقای رسول جعفریان:جناب حجة الاسلام قرایتی یکی از دانشمندانی هستن که بیشترین تو صیه ها رو در مو رد کتا ب و کتابخانی بیان نموده اند در اون مجلس هم برای جامعیت قران مطالبی فرموده اند که هیچ منافاتی با کتاب و کتابخانی نداره. وشما می توانستید اگه انتقادی هم دارین به خود ایشان مکتوب یا حضوری بیان می کردین؟؟؟اگر دین نداری لا اقل ازاد مرد باش و 33 سال علم و ادب و درس قران و تقوی ایشان رو زیر سوال مبر . البته برای مطرح شدن اصول اخلاقی و دینی را خیلی ها مثل شما زیر پا می گذارن...وای بر هوای نفس تو و امثال تو در این ماه مبارک رمضان.
    • سعید CA ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
      10 15
      ببخشید کشف مهم این دانشمند شما چه بوده؟ چه اختراعی کرده که گره از کار مردم باز کنه؟ چه تز فکری ، اقتصادی اجتماعی علمی ایشون داده که مشکلات مردم رو حل بکنه؟ چه تحقیقاتی ایشان کردند؟ با چند صاحب نظر سر مسائلی که عنوان کردند بحث کردند؟ چه اصراری دارید به هرکسی بگید دانشمند؟
  • افشین CA ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    8 22
    یک تحقیق در مورد میزان تاثیر کلاسهای قرائتی در سالهای گذشته بر مردم انجام شده و کلاس ایشان را با کارتون پلنگ صورتی مقایسه کرده اند. نتیچه تحقیق میگه حرفهای قرائتی فقط 7% تاثیر داشته و دارد در حالیکه پلنگ صورتی 37% در یادگیری موثر شناخته شده این در حالیکه پلنگ صورتی کاملا بی صدا است .. پیدا کنید علم و دانش را...
    • امین IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
      3 1
      این مثلا تحقیقی که شما ادعا دارید کجا انجام شده ؟ چه مخاطبانی جواب دادن؟ و......اصلا یک حقیقت کیفی را چگونه می توان با کمیت بیان کرد. اگر من ادعا کنم یک تحقیق در خصوص مباحث اقای قرائتی انجام شده با تاثیرگذاری 80% شما چگونه انرا می خوای رد کنی .
  • مقداد US ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    3 12
    اولین وآحرین و شایسته ترین نظر رو شایسته گفت راستی دقت کردید هر کی مخالف جعفریان حرف زده تعداد آراء منفیش بیشتره.
    • بدون نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
      9 4
      بهتره یک باره دیگه ارا رو با دقت نگاه کنین بعدت نظر بدین!!!! مشکل اینه که همه دنبال عیب یابی هستن
    • شادی IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
      12 6
      بهتره یک بار دیگه اراء رو با دقت نگاه کنید بعد قضاوت کنید!!!! داوریه شما هم مثل نقداقای جعفریان و انتشار خبر ازسوی خبر انلاین مغرضانه است!!!! اقا مقداد شما در دیدن درست اراء اشتباه کردید و اقای جعفریان در برداشت صحیح از سخنان اقای قرائتی! چرا ما فقط دنبال عیب جویی از دیگرانیم؟!!! مگه خداوند نفرموده:ویل لکل همزة لمزه؟
  • سعید CA ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    9 9
    آقای فرائتی در مورد علوم هسته ای و موشکی و نظامی هم همین نظرات رو دارند؟
  • عنابستانی IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    7 4
    بنظرم این دو بزرگوار حق اظهار نظردارنددر حوزه تخصصی خودشان،ومردم هم حق انتخاب دارند،راه رشد همین است در نهایت این دولت مردان هستن که بایداز همه جرایان های فکری وشخصیتهای علمی در رسانه ها استفاده کنند
  • علی IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    12 7
    جالب است که بعضی ها حتی گفته غلط ایشان را هم می خواهند بر پایه سیاست توجیه کنند بابا ما همه انسانیم معصوم که نیستم بعضی مواقع اشتباه می کنیم منتهی اشتباهات کوچک از انسانهای مهم خیلی زود بچشم میاد در ضمن ماه رمضانه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • طلبه در جواب سعیدو افشین IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    17 7
    سلام. دانشمنددر نگاه قران تمام انهایی که اهل علم هستند شامل می شود. خود اقای قرایتی 20 جلد تفسیر قران نوشته که خیلی ارزشمندهستش و کتب زیادی در پیرامون علوم قران دارن.کجای ودر چه کتابی نوشته که دانشمند باید مخترع باشه با مغالته و فضای علمی را با حرفای کوچه بازاری مه الود نکنید.اقای قرایتی معصوم نیس شاید هم اشتباهی داشته باشه ولی به بهانه ای همه ی زحمات 33 سال درس قران و معارف قرانی را ندیده گرفتن انصاف نیست...اقای افشین هم درس های قران ایشان را با پلنگ صورتی در نظر سنجی مطرح نمودن که در یک جمله باید گفت اگر دین نداری ازاد مرد باش. اگه حضرت نوح 900 سال تیلیغ کردن 7 نقر ایمان اوردن...کار دین تکلیف و عمل به تکلیف هستش .اگر ذره ای درد دین داشتی قران و جلسات قرانی را با پلنگ صورتی مقایسه نمی کردی؟
  • سعید IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
    5 8
    دوستان علم و قران لازم و ملزوم هم است اگر ارتفاع هیثمالیا را ندانی معنی والجبال اوتادا را نمیفهمی و اگر متخصصین صوت و تفکیک صدا و دسیبل و ... نبود انکر الاصوات قابل تشخیص نبود و اگر سی سال خبر و گتاب نخوانی تفسیر قران را برای روز نمیتوانی و اگر چند صدایی نباشد انسان خودش را فهم کامل میداند و اگر اقوال مخثلف نباشد یتبعون احسنه مهنی ندارد لذا سعی کنیم یک طرفه فکر نکنیم و اقای قرائتی هم احتمالا به این حرفهای همه ما در بالا مراجعه میکند و تغییراتی در بعضی احوالش میدهد و چون ایشان هم نیاز به بروز شدن برای استخراج مفاهیم بالاتری از قران دارد وماهم بدانیم قرائتی هم اشگال دارد ولی از درخت قرائتی سیب سرخش را بچینیم و بخشهای هرسی ان را هیزم اجاق کنیم .
  • حمیدرضا IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
    19 16
    واقعا براتون متاسفم، خیلی واستون زوده بخوایید سخنان حاج آقا قرائتی رو تایید یا رد کنید، صد تا مفسر قرآنم بیاد یکیشون آقای قرائتی نمیشه.
  • کاکاوند IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
    19 12
    سلام امان از ....همین آقا خودش بچه استاد قرائتی حساب میشه و با منبر ایشون و تفسیر ایشون بزرگ شده حالا به جای اینکه در یک جلسه این حرفها رو با خود استاد در میون بگذاره اومده برای رسیدن به شهرت به تخریب استاد رو آورده حدیث از امام جعفر صادق ع است که میفرماید هر چیزی با جنس خودش خراب میشه دکتر را دکتر خراب میکنه آخوند رو آخوند معلم رو معلم برات متاسفم حاجی جوووووون
  • بي نشان IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    14 8
    امان از اين دنيا و آدم ها و سياستشون وقتي چشم ديدن موفقيت كسي رو نداريم ببين كه چه كارا كه نمي كنيم، اگه ما آدم ها اشتباه نداشتيم كه مي شديم معصوم و دنيا بهشت بود عيب و اشتباه آدم ها رو نبايد جار زد ميشه به خودشون گفت كه درستش كنن، وجود آقاي قرائتي يك افتخار بزرگه براي ما ايرانيان و بس.
  • شادی IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
    14 5
    ماه رمضان پارسال بودکه بااقای قرائتی کلاس داشتم ایشون سرکلاس حرفایی که درجمع کتابداران زدنومیگفتن منم روزاول تمام انتقادات اقای جعفریان روداشتم،اماتوکلاس بابغییه حرفاشون منظورشونوفهمیدم پیامبر به خداگلایه میکنه ازما که قرانو مهجورکردیم(وقال الرسول یارب ان قومی اتخذواهذاالقران مهجورا) وقتی مفسرحقیقی قران ظهورکنه تازه میفهمیم همه علوم توقران بوده،چون خداقران(بیان لکل شیء)معرفی میکنه ما الان نمیتونیم ازقران علوم روخارج کنیم چون رهاش کردیم و رفتیم سراغ علم و اکتشاف ازجای دیگه دغدغه اقای قرائتی اینه که ازفرصت کوتاه حیاتمون بهترین استفاده روکنیم....
  • خاتمی IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    16 6
    با سلام خیلی متاسفم برای یک روحانی که داره اینطوری قضاوت میکنه درباره آقای قرائتی بابا ما هم عقل داریم سخنرانی های ایشون رو دیدیم و می دونیم ایشون نظرش چیه. چرا گزینشی انتخاب می کنین و.. کی گفته ایشون میگه علم بده؟ بیشتر از هزار بار گفته کاری و درد مبخوره که سه شرط داشته باشه 1- یاحب باشه 2- یا مستحب باشه 3- یا مشکلی و گرفتاری از جامعه و مردم برطرف کنه " یعنی خدا وکیلی اینو نشدید؟؟" اما کسی که درباره طلاق مطلب گفته یک کم مطالعه کنه اون قانون فقط در طلاق رجعی وجود داره نه بائن اونم دلیلش اینه که در طلاق رجعی در مدت عده رجوع زوجین اشکال نداره و همینکه دوطرف راضی به رجوع باشند طلاق باطله و بدون عقد محرم هستند و اگه دقیق تر بگم اینجا بودن دوتا نامحرم با هم در یکجا مفسده نداره
    • محمدسعید IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۹
      8 3
      همه شنیدن منتها برای کوبیدن اقای قراعتی یا دادن پز روشنفکری البته اگه تفکری هم وجود داشته باشه یا برای کوبیدن نظام یا برای زیر سوال بردن اسلام خودشونو به اون راه میزنن البته وقتی یه عمامه به سر اینجور حرف بزنه از بقیه دیگه چه انتطاری هست . بحث روشنه گفته از لغویات و بیهوده گویی در کتاب درسی بپرهیزی و به جاش علوم کاربردی تر بذارید . حالا شما هی یاسین بخون در گوش این جماعت
  • بدون نام IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۷
    7 3
    استاد گرامی جناب آقای جعفریان ؛ با آنکه اسم شما برای این جانب احترامی بینهایت دارد از نقد اینگونه از سوی جناب عالی حیرت کردم امیدوارم با تبین بیشتر رفع شبه نمایید . درحوزه ها مثلی معروف وجود دارد وآنست که طلبه ها درمباحث علمی با کتاب به سر همدیگر می کوبند اما درفضای خارج بحث دوستانی صمیمی هستند چه اتفاقی افتاده که شاگردان حضرت صادق علیه السلام اینگونه نقد می کنند .آنچه که به دفعات امام صادق را خوشحال کرده بود نقد های عالمانه ابن هشام وشاگردان برجسته آن امام بوده ؛ نامه نگاری درپاسخ به شبهات یکی لز راههای مهم است .امیدوارم این عنوان را ازطرف شما ببینم (نامه رسول جعفریان به محسن قرائتی)
    • بی نام A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
      0 3
      خواهشن آقای جغفریان جواب بدن این بود تعهد اخلاقی شما این بود همون ایمانی که به قرآن داشتید ایا علم و قرآن با هم منافات دارند نقد شما باعث جری شدن یه عده ظاهرا متمدن میشه باعث واق واق کردن غرب زده ها میشه
  • ذاکر حسین IR ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    13 5
    با سلام جناب آقای رسول جعفریان شما که حوزوی هستید و از اهل علم هستید و با خبرید اختلاف بین علما در بسیاری از موارد وجود دارد اما اینکه مسأله مورد اختلاف را رسانه ای کنند و یا پتک کنند و بر سر طرف مقابل بکوبند این روش علمایی نیست اگر شما انتقاد دارید نسبت به ایشان می توانید با ایشان مناظره کنید یا کتبا مطالبتان را به ایشان برسانید. مخصوصا که این مباحث باید به صورت کارشناسانه حلاجی شود.
  • شایسته EU ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    11 5
    به نظر من نقد اقای جعفری خیلی بی انصافی بود. شاید بعضی از صحبت های اقای قرائتی شامل این نقد بشه ولی همشو نمی تونه شامل بشه درست نیست که به خاطر کینه و دشمنی نسبت به یه چیز(!) این طوری نقدکنید. اقایی که نقد کردی سعی کن دفعه دیگ که خواستی کسی رو نقد کنی همه صحبت هاشو گوش بدی نه با یه تکه از سخنرانیش تمام شخصیتشو زیر سوال ببری.
  • بدون نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
    10 4
    به نظرمن اقای جعفریان رانمی توتن ازان دسته المومن مرات المومن دانست.وگرنه نقدشان بجای تخریب درپی اصلاح میبود.یاعلی
    • بدون نام IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
      0 5
      کاملا درسته و موافقم
  • بدون نام IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    11 4
    راسته که میگند قطار تا وقتی ایستاده هیچکی باهاش کار نداره اما وقتی شروع به حرکت کرد بهش سنگ پرتاب می کنند از آقای جعفریان انتظار بیشتری داشتیم
  • m.z IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
    6 5
    مخالفت با قرائتی مخالفت با قران است . فراموش نکنیم که نظرات ما فقط در این سایت ثبت نمی شود بلکه در نامه ی اعمالمان هم .... مسلمان باید از حقیقت ها دفاع کند خصوصأ اگر حقیقت مظلوم واقع شود .
  • سهیل IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    7 1
    با نظرات شما کاملا مخالف هستم.
  • حامد IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    4 1
    بسم الله الرحمن الرحیم-: «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء و َرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ وَلاَ یَزِيدُ الظَّالِمِينَ إَلاَّ خَسَارًا »، ين آيه بيان‌گر درمان معنوی قرآن برای انسان‌ها در تمامی دوران‌ها است. لازم به ذکر است: که هدف بعثت پیامبران هدایت بشر بسوی کمال و سعادت حقیقی وابدی است که با ابزار شناختهای عادی نتوان به آن پی برد.
  • کوروش کبیر IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۲
    10 6
    اگه در هر شغل وصنفی یک قرائتی( البته به روز) داشتیم اوضاعمان بعض این بود.کسیکه حقایق وتفاسیر قرآن را بدون غرور و به صورت قابل فهم برای هردرجه وسوادی ارائه می کند نادان وعقب مانده است؟متاسفانه روحانیون ماهم مثل اکثر جاهای دیگر هرچه میگذرد از خودمتشکرتر ومغرورتر میشوند.متاسفانه قرائتی ازبازماندگان روحانیون مردمی است.بعد از او کسی دیگر علاقه ای به روحانیت پیدانکرد چون تمام حرفهایشان طوطی وار وخشک و خسته کننده وغیرقابل فهم شده .مردم از انسانهای از جنس خودشان علاقه دارند نه فخر فروشان علم.به جای حسودی خواهشا به مردم نزدیک شوید .این حرف ها قشنگترش درکتابها هست .کمی انسان باشید به قول معروف ملاشدن چه آسان آدم شدن محاله
  • مریم IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۹
    9 3
    بعید می دونم که منظور ایشون این بوده که به جز قرآن دیگه هیچی نخونید. چون خود ایشون کتاب های زیادی تالیف کرده که مطمعنا برای خوندن عموم تالیف کرده و این کتاب ها خیلی هاش مربوط به سیره پیامبر و امامان هست نه قرآن. در ضمن اینکه قرآن منبع تمام علوم هست شکی نیست منتهی کار هر کسی نیست که علوم رو کشف کنه. معمولا وقتی آدما یه علمی کشف می کنند بعد می فهمن قبلا تو قرآن ذکر شده بود. من خودم خیلی از مشکلات مادی، روحی و حتی معضلات جسمی خودم رو با معانی قرآن و احادیث حل کردم.
  • بدون نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    12 5
    برات متاسفم ندانستی حاج آقا قرائتی چه گفت و تو چه کردی امیدوارم روزی بفهمی که چه کردی اگر دیر نشده باشد
  • خداداد IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
    8 6
    مثل شما مثل نماز باکفشه -راست میگی بیا کفششو تودرآر باوجود اینکه از خیلی از روحانیون خوشم نمیاد ولی قرائتی یه چیز دیگه است
  • بدون نام IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
    9 5
    بسمالله الرحمن الرحیم من برای تفکر آقای رسول جعفریان متاسفم که ایشان چگونه شخصیت علمی آقای قراتئی بیش از 40 سال ( زمان رژیم پهلوی و چه در دوران انقلاب اسلامی) نشناخته اند . امیدوارم نظر استاد جعفریان از روی دلسوزی باشد و بوی از ..... ندهد . هر کسی که با سخنرانی های آقای قرائتی در مجالس مختلف آشنا باشد نظر آقای رسول جعفریان را کودکانه و ساده به حساب می آورد . اسناد به خوبی نشان می دهد که ایشان چه قدر برای تفکر ، مشورت ، جهانگردی و پژوهش احترام قائل هستند . آقای جعفریان آیا تفسیر قرآن غیر از تشویق انسان ها به کسب علم و دانش است ؟ آیا تفسیر قرآن غیر تشویق انسان ها به سفر به نقاط مختلف جهان است ؟ آیا تفسیر قرآن غیر از تشویق به تفکر در تمام آفرینش هستی است ؟ آیا تفسیر قرآن دور از تاریخ
  • محمد IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    4 4
    یا سلام از کسی مانند آقای رسول جعفریان توقع بعضی چیزها را نداریم خوب خود شما دارید با یک دید سطحی به سخنان آقای قرائتی می نگرید، و بلکه عجولانه قضاوت می کنید که علت آن را نمی دانم که چرا این طور عمل می کنید؟!!! سخنان ایشان ممکن است ساده باشد اما بسیار حکیمانه و چون معصوم نیستند قطعا دچار اشتباه هم می شوند ولی شما حق ندارید وجهه ایشان را خراب کنید به نظر بنده کد پاسخ ( بدون نام ۱۳۹۱ دوشنبه ۱۵ آبان - ۱۹:۲ ) پاسخ منصفانه ای به قضاوت عجولانه حضرتعالی داده اند
  • آقا رضا IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    6 3
    بنظر من تا زمانی که آقای قرائتی بزرگوار نسبت به پاسخ این معرکه گیری اقدام ننمایند تعابیر گوناگون ناجوانمردانست.شاید برداشت بد شد.
  • رضا ساری IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    11 3
    با سلام به همه دوستان که نظر دادند،سخنان دلنشین حاج آقا قرائتی ممکن کلاسیک امروزی نباشه ولی معنای معرفت و انسان دوستی داره این روحانی جلیل القدر که از استاد قرائتی انتقاد نمود منطقی و قابل قبول نیست این نظر من جمع بندی نظرات چند جوان کاسب کار و اجتماعی میباشد
  • nashenas NL ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    13 3
    آقای جعفریان ما تا انجا که یادمون هاست پدر و مادرهای ما هم علوم ریاضی و حساب و ... رو خوندن. یادش بخیر ما خودمون چقدر تست چهار جوابی این علوم مفیدرو زدیم. ولی حالا کجا رو گرفتیم. به عنوان یک مسلمان نه چیزی از اسلام فهمیدیم نه چیزی از این علوم. منظور از فهمیدن، فهمیدنی هست که بشه واقعن یک کاری حسابی کرد با این علوم. مشکل این بود که کسی نبود به ما حالی کنه که آقا این قرآن میگه: ان هذا القران یهدی للتی هی اقوم. یعنی اینکه ما به عنوان مسلمان تکلیف خودمونو معلوم کنیم که میخایم تو این دنیا چه بکنیم. اگه اینو میفهمیدیم این دنیا که هیچ تا هفت دنیا بعدشو هم میساختیم. آقای قرائتی اگه فقط همین یک کارو بکنه که مردم رو به کتاب اساسی اسلام سفارش کنه، کارش از صدتا دانشگاه هم بهتره.
  • بدون نام IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۳
    14 3
    شاید شما خانم یا آقای محترم اشتباهی متوجه سخنان آقای قرائتش شدید ایشون هیچ وقت بی منطق حرف نمیزنند .آره قبول دارم حرفاش به درد غرب زده ها نمیخوره
  • ناشناس IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    5 1
    به نظر من باید از آقای قرائتی بخواهیم که شفاف سازی کنند من فکر نمی کنم نظرشون نادیده گرفتن علوم دیگه باشد. درضمن کی گفته پایه ی علوم دیگه در قرآن نیست و کسانی که قرآن را مانند ائمه فهمیدند به علوم دیگه مسلط نشدند از آقای جعفریان و دیگران که با ایشون هم نظرند می خواهیم که در مورد چیزی که اطلاع ندارند نظر ندن. این نقدها جز غرزورزی چیزی نیست و فایده ای نداره. حالا ایشون که با علم موافقن چقدر در جهت رشد علمی کشور تلاش کردن. و به سخنان رهبر که هر جا هر کی به نفعش باشه از ایشون مایه میذاره چقدر عمل کردند. آیا ایشون موافقن که افراد این طور همدیگه رو نقد کنن. نقدی که فایده نداره و باعث بشه سریعا بعضی ها قضاوت کنن و بگن کشور و نظام پر از این آدماست کار درستی هست؟! ما باید خودمونو اصلاح کنیم
  • بدون نام IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    12 3
    اخه حاجی تابلوی که با قرائتی مشکل داری گیردادی به حرفاش.ببین بازم تابلوی که قرائتی از باب اهمیت داشت تاکید می کرد اخه حاجی.ناراحت نشی ها ولی تابلوی
  • Milad EU ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
    9 3
    بريد ببينيد حاج آقا قرائتى درباره ى علم چى گفته، فقط همين يكى رو ميزان قرار نديد كه ، اينجا ايشون ميگن كه قرآن كتاب جامعيه عميقيه بى نهايته و همه چى توش هست اگه اينجورى بود هممون يه بار قرآنو ميخونديم ميذاشتيم كنار اصلا چرا تا الان قرآن كهنه نشده چون تو هر زمانى حرف داره چه قبلا چه الان چه پونصدهزار سال ديگه معجزه يعنى اين . من با ايشون موافقم كه ميگن ارتفاع قله ى هيماليا چه ربطى به ما داره يا اينكه فلان پادشاه اسم شوهرخالش چى بود، اين چيزارو "حفظ" كنيم كه چى بشه؟ اصل داستان هاى تاريخى مهمه كه بفهميمشون نه اينكه حافظه محور باشيم ...
  • بدون نام EU ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۸
    14 4
    من از آقای جعفریان بسیار متعجبم که نسبت به شخصی که زحمات بسیاری برای ملت کشیده با اینکه ممکن است حرفش غلط باشد با ادبیاتی کاملا مخالف با شان هر دو صحبت میکنند. وا عجبا !!!!
  • بدون نام IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۸
    11 1
    آقای جعفریان کاش تحمل داشتند یه کم به حرفای آقای قرائتی فکر می کردند! امروزه بر همه روشن است که هرچه در دنیای امروز به عنوان علم به خورد ما می دهند یا مدتی بعد رد میشه که نمیشه به این علوم اعتماد کرد یا اینکه ما مسلمانها بعدش می فهمیم صد حیف اینو قرآن گفته بود. کاش همین حرف قرائتی درست باشه تا دانشمندها و علما به قرآن رجوع کنند.
  • سید IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    13 3
    اصلا هر دو انسان های دانشمند و پر تالیف و کاردرست ولی من سوال دارم: آیا این شیوه ی انتقاده که طرف رو کاملا بشورن؟؟؟ اگر آقای قرائتی رو نمی شناختیم در مورد ایشون چه ها که فکر نمی کردیم؟ اگر نیتتان از انتقد خیر باشد کمی هم از زحمات و نقاط مثبت ایشان ذکر می شد ولی سوال اینجاست که آیا نیت خیر است؟
  • بدون نام IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    15 5
    آقای متاسف چه قدر بدبختی حسود.برو برای مطرح شدن خودت راه دیگه ای رو انتخاب کن.عقده کرده بودی تا همین جند روز پیش کسی حتی اسمت رو هم نمی دونست بیچاره
    • بی نام US ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
      3 1
      این سایت تباید اجازه دهد این کلمات زشت در یک مباحثه علمی نشر شود.
  • میترا EU ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    14 3
    مشابه ی حرفای ایشونو من تو بی بی سی و صدای آمریکا شنیدم... معمولا رو یه قسمتی از صحبتهای مسئولین یا روحانیون زوم می کنن و ازش بهره برداری سیاسی میکنن. مثل یه فیلم مستندی که اونطرف ،از ایران ساخته شده و تو اون امام -ره- میگن :این انقلاب خون میخواد... و بدون نشون دادن بقیه ی سخنرانی،ایشونو طالب خونریری معرفی کردن !!! من تمام سخنرانی های آقای قرائتی رو گوش میکنم به همراه دختر نوجوونم .ایشون معمولا مباحثشون دنباله داره، بخصوص تو برنامه "سمت خدا" و البته هیچ وقت همچین برداشتی از صحبتای ایشون نکردم ؛ در ضمن بهتره وقتی آقای جعفری میخوادکسی رو نقد کنه،سطح سواد خوانندگان نقدش رو در نظر بگیره! البته زیادم بد نشد،باسرچ اسم آقای قرائتی،هم من ِخونه دار آقای جعفری روشناختم ، هم آمار سایت بالارفت !!
  • تنها IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
    7 1
    سلام آقای قرائتی برای افراد عادی جامعه معمولا برنامه ضبط میکنند .اشخاصی که از سطح معلومات بالا تری برخوردارند بهتر است از سخنرانیهای اساتیدی همچون علامه جعفری و..... استفاده نمایند.در ضمن افراد عادی چون معمولا این درسها رادنبال میکنند میدانند آقای قرائتی همیشه به تحصیل علم دانش ومطالعه اهمیت ویژه میدهد .
  • پروین IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
    7 4
    سلام اقای قرائتی با علم مخالف نیست با علم بی حاصل و غیر تحلیلی مخالف است مثلااینکه اندازه دقیق قله هیمالیا را برفکر بچه تحمیل کنیم و او را طوطی صفت باربیاوریم مخالف است اینکه خبرهای سطحی بخوانیم و کارهای بی مورد و بی جا بکنیم مخالف است ولی با علم ودانایی واقعی مخالف نیست با مدرک گرایی مخالف است علم ودانایی ای که به درد خدمت به مردم بخورد ودردی از دل انسان ها بردارد نه اینکه شبهای امتحان را شبهای یادگیری های بی مورد بکند ووقت انسان ها را تلف نماید وگمان نمایند معلوماتی دارند در حالی که ندارند وبصیرت نیافته اند و به درد نخورده اند علم بایدهویت داشته باشد وگرنه یا سلاحی در دست قدرتمندان می شود یا اینکه باعث ضربه به وضع اجتماع یا محیط زیست و ... ویا انکه سراز دنیای بی هدفی در می اورد لطفا با فه
    • مهدی IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
      3 5
      باید به شما گفت کاتولیک تر از پاپ خود ایشون می گن به هیچ کتابی جز قران نیاز ندارید. اون وقت شما نقد شخصی می کنید از کسی که به روشنی می گه به هیچ کتابی جز قران نیاز ندارید؟ ایشون دانش رو اصلا دسته بندی نکردند که بخوان بگن مفید و غیر مفید.
  • من IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    2 4
    سلام بر همگی چرا همه دارن باهم دعوا میکنن حالا چرا دارید یه طرفه به موضوع نگاه میکنید اصل قضاوت اینه که دو طرف حاضر باشن بعد قضاوت بشه اینکه یکی بگه فلانی چرا ایجور گفت و چرا منظورش این بود؟ و غیره که نمیشه کار.اصلا شاید آقای نویسنده این مطالب متوجه منظور آقای قرائتی نشده چون جناب قرائتی خیلی با فضل و منش هستند و بعید است که این چنین منظوری داشته باشند پس باید در این مورد تجدید نظر کرد .سوء تفاهم ها رو بذارید کنار و به هم خوشبین باشید و در کنار هم باشید نه روبروی هم .همه دلسوز اسلام و علم هستید ولی همه دارید ریشه علم و اسلام و فرهنگ مسلمانی را با طبر تفرقه میزنید . کمی هوشیاری باعث میشه بفهمیم که تو زمین کی داریم توپمون پاس میکنیم
  • ... IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
    3 2
    آقای طرفدار علم مثل اینکه علم سکولاری که وارد جامعه اسلامی ما شده مارو به این نقطه تاریک از جامعه رسونده! ، شما که طرفدار علم هستید و بها میدید چرا با این همه تاکید رهبر بر علوم اسلامی دینی اقدامی نمی کنید؟ ، فقط اقدامات افراد کم نظیری چون آقای قرائتی رو زیر سوال می برید!، این صحبت رهبری کوتاهی شما و امثال شما رودر حوزه های علمیه و قشر روحانیت می رسونه ، این ضعف شماست که جوان امروز جامعه اسلامی مفاهیم والا و کاربردی و کاملا علمیه اسلامی رو درک نمی کنه!، اصلا نقد کردن فرهنگ می خواهد و شما با زیر پا گذاشتن اصول نقادی دست به همچین کاری زدید، متاسفم ؛ همین!
  • زززز IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
    8 1
    واقعا متاسفم برای اونایی که به هر دلیلی ، به هر دری میزنند تا دیگران رو در چشم مردم خوار کنند یک یا حتی چندین اشتباه دلیل بر بد بودن کسی نمشه چون انسان جایز الخطاست و ممکنه حتی توی حرف زدنش اشتباه کنه!!! شما خودتون مواظب رفتار خودتون باشید
  • صادق IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    7 4
    سلام. اگر اینگونه به مسأله دقت کنیم می بینیم که باید به پیامبر بزرگوار اسلام (ص) هم ایراد گرفت! چرا که فقط کتاب خدا و اهل بیت (ع) را وصیت فرمودند پس مابقی علوم چه میشود؟ عزیزان چرا بجای ژرف نگری، به مباحث سطحی و جدل بی مورد می پردازیم؟ آیا علما و عرفای بزرگ که کراماتی نظیر طی الارض داشتند به همه علوم پرداخته بودند؟ مخصوصاً علوم غربی؟ آیا نه آین است که همه را در لوای هدایت قرآن و اهل بیت یافته اند؟ پس پایه و اساس در همین دو حوزه است و مقصود این نیست که دیگر کسی سراغ پزشکی و هنر و ... نرود. لیکن فرد عالم به قرآن راه علم مفید را خودش خواهد یافت. یله دوستان ما برای اظهار نظر آزادیم ولی آیا همین آزادی به ما اجازه می دهد تا دیگران را به هر دلیلی تخریب کنیم؟! هیچ کس کامل نیست جز ذات مقدس الهی.
    • باقر A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
      1 2
      سلام دمت گرم اقاصادق مرحبابناصرنا.
  • صادق IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    4 1
    امام رضا (علیه السلام) می فرماید: قرآن، سخن خدا است از مرز آن مگذرید و هدایت و سعادت را در غیر آن نجویید که گمراه خواهید شد. امید آنکه با توجیهات واهی و بهانه های گوناگون شامل افلا یتدبرون و افلا یعقلون و ان الانسان لفی خسر نشویم، چرا که ان اکرمکم عندالله اتقاکم.
  • مرضیه و فریبا IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    5 5
    آقای جعفریان کم آدمایی نبودن که پای درس آقای قرائتی مسیر زندگیشون تغییر کرده،ایشان چه خدماتی که به اسلام نکردن!!!!!!!!!!!! راستی شما چه کار برا دین کردین ؟ اگه اینقدر تو دل مردم جا دارن که خودتونم معترفید چون به منبع الهی (قرآن) وصلند. واقعا متأسفم.
  • mohsen A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    5 5
    دوستان عزیز من نظر آقای قرائتی را قبول دارم .قران برای انسان کافی است . قران کتابی است که شما را به تمام علوم وصل می کند . قران کتابی است که شما را به هر آ«چه نیاز دارید بدانید تشویق می کند . قرآن کتابی است که هر آیه آن باب هر علمی را برای شما وصل میکند . شما می توانید بر اساس چارچوب قران علم مدیریت را تبین کنید . براساس قرآن تمامی علوم (پزشکی ، نجوم ، فلسفه ، منطق و ....) را در چارچوب آن ترسیم کنید و یقینا فضا و گستره علم بر اساس قرآن بسیار افزایش خواهد یافت و علم های دیگری نیز تولید خواهد شد. با تشکر از شما عزیزان
  • stahmadi A1 ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    2 1
    تا اونجایی که نظراتو خوندم یه جور جوگیر شدن مخاطبا خواهرا و برادرای عزیز از قدیم گفتن در مثل مناقشه نیس علم مفید و علم مضر منظور این نیس که یه علمی واسه همه مضره یا واسه همه مفیده دونستن یه سری از دانشها برای همه مفید نیس چون به کارشون نمیاد فقط وقت تلف کردنه پس واسه اونا میشه مضر ینی وقتی رو که میتونستن بزارن واسه یادگیری یه چیزی که به کارشون بیادو الکی صرف یه چیز دیگه کردن تو علم ارتباطم میگن آدم وقتی یه چیزی میگه احتمال اینکه مخاطبش دقیق بفهمه منظورشو خیلیییییییی کمه قبل اینکه یه نفرو اینهمه بکوبین یه خورده تحقیق کنین لطفا
  • ابر غران IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    6 4
    جهل بیشتر از علم احساس امنیت ایجاد میکند. به همین دلیل جناب قرائتی که در سال حتی به اندازه یک ساعت هم جز قرآن مطالعه ندارند، احساس کمبود نمیکنند!
  • یکی مثل همه IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
    6 2
    با سلام تعدادی از نظرات رو خوندم و متاسفم واسه همه حضرات :! نمی دونم کسی مفهوم سخنان اقای قرائتی رو درک کرده یا نه :! ولی بی شک از شخصیتی با این سابقه همچین مفهومی متصور نیست بهتر بود قبل از انتشار این نقد با اقای قرائتی بحث و گفتگو میشد نه این که ابتدا به ساکن دست به قلم واسه این نقد شد :!
  • بنده IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    3 3
    باید بیشتر تحقیق کرد بعد نظر داد شاید منظور را بد متوجه شده باشیم
  • محمد A1 ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    6 4
    بسم تعالی آقای جعفریان اشکالاتی که به آقای قرائتی کردی دو حالت دارد 1- نمی فهمی که نفهمیدی حرف آقای قرائتی را که در این صورت باید به حالت تأسف خورد 2 - یا فهمیدی ولی جنابعالی غرض دیگری دارد کی (بسوزد پدر سیاست) 2- آقای جعفریان کاملا مشخص مراد آقای قرائتی چیه خود قرآن می فرماید همه چی در قرآن است یعنی محوریت باید قرآن باشه تو که این همه تاریخ کار کردی یه دور تفسیر قرآن خوندی نه که نخوندی بخاطر همین نمی فهمی اصلا قرآن چیه 3-مشکلات همه ما در زندیگمیان اینه که قرآن نمی خونیم تفسیر قرآن کار نمی کنیم اگر شما یکمی اهل قرآن بودی اینقدر می فهمیدی کسی که نقدی به دیگری دارده چگونه باید مطرح کند ، بی احترامی نباید به دیگری کند اصلا روش قلمت ضد دینی است لذا انتظاری از جنابعالی نیست که ؟؟؟؟؟؟
  • نادیا IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    6 4
    اقا ی محترم فحوای کلام قرائتی رو نگر فتی از سر حسادت ................... اقای قرائتی گفتن به انرازه ی وقت گذ اشتن برا خوندن روزنامه برا قران هم وقت بذارین بعدش هم علم گذشته وحال واینده توی قر انه منظورش این بود جوونا از هوش و استعدادتون برا تفسیر واستخراج علم از قران استفاده کنین ا ستین بالا ب زنین راست میگه برا همه دکتر مهندس شدن مهم شده علم تو قرانه بعضیاتون به جای حل جدول وارتفاع هیمالیا بیاین علم استخراج کنین
  • یک زن A1 ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    1 8
    از وقتی که قرائتی ، زن را کالای جنسی معرفی کرد حالم ازش بهم میخوره
  • سید زهیر مجاهد IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    6 2
    فقط یه جمله؛ ایشان خوبی های فراوانی دارند که با یک جلسه و یک جمله نمیشود از بیانات مفیدشان چشم پوشید!
  • محسن جهانده کارشناس ارشد علوم قرآن وحدیث A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    4 3
    خطاب به یک زن: این بهتانی عظیم است. بد فهمیدی. خطاب به آقای جعفریان: من نیز با پاره ای از صحبت های آقای قرائتی مخالفم ولی انصافا نقد جنابعالی نیز کوبنده است نه نقد علمی
  • تذکر IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    5 4
    سلام همه برادران و خواهران محترم را دعوت می کنم نامه دردمندانه اقای قرائتی راجع به مهجوریت قرآن را بخوانند و بعد نظر بدهند از جناب اقای جعفریان بعید بود چنین نقدی به نظر من نقدشان اصلا علمی نبود. و متاسفانه افرادی هم منتظرند یکی اینگونه اشتباه مطلب بزاره بر علیه کسی و بقیه هر چی دلشون می خواد بار دیگران بکنند. خواهران و برادان شما همه در قبال گفته هایتان و قلم هایتان مسئولید، مسئول.
  • غلامعلی RU ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    2 3
    خطاب من به شماست که تفسیر به رای می کنید و بی خودی آسمون ریسمون می بافید یه مصداق از صحبتها در نظر میگیرید تعمیم میدید به بقیه ی مسائل، از یه استاد قران انتطار دارید بگه برید کتابهای دیگه بخونید مسلمه که میگه برید قرآن و تفسیر بخونید، در ضمن تو تفسیر هم قرآن هست هم حدیث و روایت البته اگه خونده باشید، اصلاً شما کل اخبار و چک میکنید؟ اصلاً می رسید،؟ اگه بخواید هم نمی تونید، بعد واسه خودتون میبرین و میدوزین که گفته خبر و روزنامه نخونین و فقط قرآن بخونید، خلاصه همه قضاوتهات نادرست و من در آوردیه، خوبه دستت جایی بند نیست و الا پدر مردمو در میاوردی؟
  • یه نفر GB ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    3 2
    نامردا این چه حرفیه میزنید ................. خدا همه شما رو هدایت کند خدا دشمنان اسلام رو نابود کند خدا کسانی رو که خلاف دین نطق میکنن هدایت کن ...الهی آمین
  • مظلوم A1 ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    5 3
    چرا از علم قرآن در عمل بهره نمی بریم وفقط حرف می زنیم
  • محمد IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    3 3
    به نظرم جناب جعفریان بزرگوار باید کمی در طرح مبحث وشیوه نقد کمی باید ظرافت به خرج میداند منصفانه نبود و اصلا چرا چنین نقدی مطرح شد حالا همه مشکلات حل شده بود فقط مونده بود که قرائتی رو بزنند دیگه هیچ مشکلی در جامعه اسلامی نبود همین مونده بود و اونم اینجوری دوستان به ایشون بپردازند و شاخ و برگ بدن متاسفانه عدالت و انصاف کجاست ایشون که معصوم نیستند شاید دوتا حرف نادرست زده باشند ولی همه خدمات ایشونو ندید گرفتن عجیبه در ضمن این نقد چقد به ذائقه مخالفین نظام خوش آمد به جناب جعفریان باید تبریک بگم این موفقیت بزرگی بود و البته اونایی که از ایران رفتند مغز بودند و اونایی که موندن مثل جناب جعفریان و رفقای بی انصاف ما هستند خدا رحم کنه
  • بی نام EU ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    4 4
    شخصیت و افکارآقای قرائتی از سخنان ویادگارهای بجا مانده از ایشان کاملا واضح و مبرهن است ولازم به تاسف و یاقضاوت وتحلیلهای نوک انگشتی ندارد ولی در مورد شما دوست عزیز که در لباس اسلام وفرهنگ هستید لازم است گفته شود که انتقادتان نه اسلامی است نه فرهنگی کجای دین وفرهنگ اجازه داده شده تمام زحمات یک نفر را به دلیل چند یا چندین اشتباه می شود زیر سئوال برد امان از سیاست که پدر ومادری برای آن نمی تون متصور بود
  • بی نام EU ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    4 4
    گمونم این اقا کلا با خوبا مشکلای عجیب غریب داره اصلا این شیوه صحبت و انتقاد نیست قبلا تو مطالب اقای پناهیان هم انتقاد عجیب داشتن
  • مسعود IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    4 4
    با سلام بهتر است این خبر یا حذف شود و یا به بایگانی برود.این جناب جعفریان انگار خود را عقل کل دانسته و یا فهم درستی از سخنان استاد قرائتی ندارند.هیچ گاه حاج آقا قرائتی سایر علوم را رد نکرده و به کسب علوم متنوع دانشگاهی که برای جامعه مفید است توصیه نموده تا کشور را از نیاز به بیگانگان برهانیم ولی مطابق واقعیت،بهترین علم را قرآنی دانسته و این از نظر ما هم بهترین علم است.آگاهی و بینش خود را بیشتر کنید.در ضمن دست خبر آنلاین هم درد بکنه که این خبر رو تا الان نگه داشته است.
  • حسین IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    4 3
    زمانی که اعراب به ایران حمله کردند به عمر بن خطاب نامه فرستادند که کتابهای بسیاری یافته ایم چه کنیم عمر در نامه خود نوشت ما بجز قرآن به کتاب دیگری نیاز نداریم و اعراب تمام زحمات چند صدساله دانشمندان و متفکرین ایرانی را با سوزاندن کتب از بین بردند متاسفانه این تفکر که همه علوم در قرآن نهفته است از صدر اسلام سابقه دارد و هنوز گریبانگیر امت اسلامیست و چه بسیار ادعیه ای که برای مشکلاتی چون درد دندان و گریه بچه و .... سفارش شده که همه ریشه در این تفکر دارد
  • بی نام A1 ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
    2 0
    از اینا گذشته اگه راست میگند و مرد هستند 1کاری برا جوانهای مملکت کنند...
  • salar IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۵
    3 0
    حرف شما متین ولی بنده فکر می کنم شما منظور آقای قرائتی رو خوب متوجه نشدین ایشون بیان کردن با تفکر در قران به تمام سوالاتون جواب داده می شه ولی نگفتن کتاب به جز قران کتاب دیگه ای نخونین پس لطف کنین قبل از اطمینان از چیزی مطلب ننویسین از شما می پرسم به عنوان مسلمان چه حد شناخت از قران دارین اگه داشتین می فهمیدین که بی ربط نگفتن اگه واقعا قران فهمانه شود تمام سوالا جواب داده می شه حتی مسائل پزشکی ریاضی .....با تشکر
  • مرصاد IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    2 0
    سلام دوستان. یکی از چیزهایی که در جامعه ما زیاد شایع شده این هست که ما قسمتی از حرف کسی را می گیریم و برای خودمان تا ثریا می رویم. یا قسمتی از یک کلیپ ، فیلم یا سخنرانی راست باشد یا دروغ را می بینیم و باور و عقیده ی مارو نه نسبت به اشخاص و نظام و دین و سیاست حتی در مورد خودمون هم کلا عوض می شود. شما به این جمله توجه کنید: «شما به هیچ کتابی نیازی ندارید و قرآن برای شما کافی است اگر شما تفسیر قرآن را بخوانید بی‌نیاز می‌شوید، هر چه که بخواهید در قرآن هست.» این جمله ها به ما می گه که خواندن قرآن و تفسیر آن را در اولویت کارهامون قرار بدیم. حالا این جمله را ببینید: شما به هیچ کتابی نیازی ندارید و قرآن برای شما کافی است هر چه که بخواهید در قرآن هست» این جمله ها فقط خواندن و فهم قرآن را ادامه دارد.
  • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    3 0
    خیلی از مواقع ما قضاوتهای عجولانه و اشتباه میکنیم و قرص و محکم هم پای آن می ایستیم. به نظرم بی انصافی هست که ما فقط با شنیدن چند جمله از صحبتهای آقای قرائتی یا هر شخص دیگری بخواهیم اینطور قضاوت کنیم حداقل حداقلش که سخنرانی صحبت میکنه نیم ساعت هست فکر میکنید تو نیممم ساعت چند تا جمله میشه گفت و ما چقدر از اون رو شنیدیم که این طور قضاوت میکنیم بله اگر فقط همین چند جمله گفته باشن واقعا حرف اشتباهی است که بعید است ایشان که این همه سال سخنرانی میکنند و منبر دارند و به خصوص که طلبه هم هستند فقط همین ها رو گفته باشند . هر چند قرآن برای همه کفایت میکند البته نه شعار قرآن که بعضیا میدن چون در خود قرآن از اهل بیت گفته از تاریخ گفته و از میکروبهای بهداشتی گفته از مورچه و عنکبوت و تاریخ و همه چیز ...
  • مرصاد IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    3 0
    گفته و راه رو برای تحقیقات کاملتر و جزیی تر باز کرده. کسی که قرآن رو بفهمه به سراغ همه علوم میتونه بره و از هر کدوم سر رشته ای در بیاره چون قرآن از هر چیزی کدی در اختیار مخاطبش قرار می ده. ولی بدون قرآن حداقلش اینه که شخص در یک یا چند تا از علوم محصور میشه. نظر همه محترم هست اما یک لحظه فکر کنیم روزی قرار هست به خاطر همین نظر بازخواست بشیم روزی که حتی به خاطر یک دست تکان دادن هم آدم باید جواب پس دهد ...
  • سارا EU ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    3 0
    قرآن کتاب کاملیه. من فکر میکنم منظور آقای قرایتی اینه که فهم قرآن آدم رو از خودندن هر کتابی بی نیاز میکنه چون نویسنده اش خداست. فکر کنم شما درباره آقای قرایتی قضاوت خوبی ندارید. ایشون حرفای عمیقی میزنن باید بیشتر دربارشون تامل کنید
  • 123456 IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    6 0
    سلام .خواهش این نظر را با تامل یک بار بخوانید.قرآن سخن خداوند است،احادیث و روایاتی هم که شما میگویید هم سخن خداوند هستند و مطمئن باشید قرآن کلی است و احادیث و روایات جزئی تر هستند.ما که دردانشگاه درس خواندیم چیزی نصیبمان نشدفقط مقداری دیدمان وسیع ترشدونه تنها من بلکه فکر میکنم اکثر کسانیکه من دیدم چیزی یاد نگرفتند.مطمئن باشید اگر قران را درست درک میکردیم به بقیه چیزها هم میرسیدیم ولی جای تاسف اینجاست که بچه شیعه هنوز در قرائت قرآن مشکل دارد چه رسد بخواهد آن را یاد بگیرد.پس حرف آقای قرائتی کاملا درست است که میگوید قران رایاد بگیرید.چون اگر این کار را میکردیم احتمالا امام زمان عج تاالان تشرف آورده بودند.هزار هم کتاب های دیگر را بخوانید تا خدا را نشناسی آن دانش را در راه درست خرج نمیکنی. یا علی
    • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
      2 0
      ممنون
  • بی نام IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    6 4
    خفه شو بی سواد فکر کردی خیلی بلدی که استاد قرائتی را متهم می کنی؟ خدا اون سایت بی مصرفتون از رو زمین برداره
  • پری A1 ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    2 1
    من توی نهج البلاغه خوندم امام علی گفتن یکی از راههای آسایش انسان عائله و فرزند کمتر است پس چرا آقای قرائتی و اکثر روحانیون با تعداد فرزند زیاد موافقن؟
  • خادم القران A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    5 2
    به نام خدا اللهم اجعلنا من المتمسکین بولایه القران برادر عزیز شما که می فرمایید آقای قرائتی به حدیث اهل بیت توجهی ندارند بگو ببینم مگر خود همین اهل بیت نفرمودند هر حرفی که ما زدیم از ما بپرسید از کجای قرآن است حرف اهل بیت قرآن است همان آیات قرآن را به زبان ساده بیان کرده اند. و شما به جای این حرف هایی که شخصیتی قرآن و دلسوز اسلام را محکوک کنید دقت کنید چه می گویید و این حرف هایی که نباید می زدید را نمی گفتید. شما بهتر بود اول دیدگاهتان را با خود آقای قرائتی در میان می گذاشتید اگر قانع تان نمی کردید بعد در فضای مجازی همچین مواردی را بحث می کردید. برادر حکیم قرانی دلسوز رهرو نائب امام زمان و دوستدار انقلاب ما ارادت مند شماییم پروردگار شما را حفظ بفرمایند.
  • مریم خانم IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    16 3
    با سلام آقای قرائتی اصولا از قران حرف میزنه وحرفاش کاملا علمی و قرانیه. لطفا کسایی که میخان ازش نقد کنن درست نقد کنن نه اینکه اول وآخر حرسانسور کنن وسطشو بگن به این میگن تحریف مواظب رفتارتون باشید. دنیا برای ما نمی مونه ما باید توی آخرت جواب پس بدیم پس بهتره اول مواظب رفتار خودمون باشیم بعد دیگران.
  • ناشناس EU ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
    5 8
    قرآن را به بازی گرفته اید؟ خدا را؟ قرآن را کم و بی ارزش می پندارید؟ فکر می کنید علم درون قرآن کمتر از مغز های پوچ شماست؟ آقای قرائتی صد در صد راست گفته که فقط قرآن..... شما که مغز های پوچتان عقلش به قرآن نمی رسه فکر می کنید قرآن بی فایده است؟ الله اکبر این فقط توهین به قرآن است. از خدا بترسید حقا که قرآن برای اندیشه گران و دانشمندان واقعی است نه شما ها
  • zeinab IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    5 5
    شماها اول برین درمورد دینی که انتخاب کردین یکم تحقیق کنین یکم آگاهی تون بره بالا بعد بیاین هر چرت و پرتی دلتون خواست به شخصیت بزرگی مثل آقای قرائتی نسبت بدین اینی که دلیل گفته های ایشونو درک نمیکنین اینه که ادمای کوچیک گفته های ادمای بزرگو نمیتونن تجزیه تحلیل کنن میان براش حاشیه میسازن.اول برای خودت متاسف باش بعد برا دیگران. فک نکن ادم خیلی بزرگی هستی که برا اقای قرائتی ایراد میزاری و براش توهین میکنی..
  • محمد A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
    3 4
    افرین از خوب حربه ای می خواهید خودتان را معرفی کنید ولی کور خوانده ای بچه
  • امیران RO ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    5 4
    کسی که ۳۰سال مردم رو بخنداند و یه چیز جدید یادشان بده یک نابغه است. کسی که ۳۰ سال به مردم مساله قرآنی جديد یاد میده ، یک عالم دینی بی سابقه است. کسی که ۳۰ سال خلاف جهت همه مدرسان و آخوندها ، تدریس میکنه ، صاحب سبک تدریس است. پس مراقب اظهار نظر خود باشید پس مراقب شخصیت های ایران اسلامی باشيم
  • ناز IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
    3 4
    منکه یه آدم عادی هستم منظور آقای قرائتی رو متوجه شدم شما نفهمیدی آقا؟برو برا خودت متاسف باش.
  • بها A1 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    3 5
    سلام.خب مگه آقای قرائتی بد حرفی زدن.وقتی انسان قرآن بخونه تمام دستورات داخل قران هست.از جمله توصیه میکنه سراغ علم برید و مطالعه داشته باشید و آیات و نشانه های الهی را کشف کنید این افعالی که شما فک کردید آقای قرائتی مخالفن اتفاقا موافقن چون میشه عمل به قران.مثلا مگه قران مخالف پیشرفته
  • ناشناس A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
    3 2
    شما اگر قصد انتقاد داشتی به خودش انتقاد میکردی نه این که تو یه سایت تخریب میکردین برادر من
    • نیما A1 ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
      3 6
      متاسفانه ایشون گوش شنوابی برای انتقاد ندارند
    • بی نام A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
      3 4
      خیلی هم گوش شنوا دارن شاهدش اینه که خودشون توی نامه ای که به منتفد دادن درخواست گفتگو کردن کسی شما رو مجبور نکرده جواب بدین
  • علی علیزاده A1 ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    4 2
    سلام اما بعد تشکر از همه کسانی اینجا نظر دادن و زیاد هم هست اولا : آقای قرائتی معصوم نیستند ثانیا : اگر در مقابل ایشون انتقاد بشه قطعا جواب برای این حرفها داره ثالثا : خدمات ایشان بیشتر از عیب هاش هست پس نباید نصف خالی لیوان را همیشه دید . رابعا : هدف ایشان کوبیدن مطالعه کتابهای دیگر نیست بلکه ایشان میفرمایند کسی که مسلط به قرآن باشه کتابهای دیگر رو هم بهتر میفهمه چون قرآن یک معجزه هست و نمونه اش رو در سید محمد حسین طباطبائی و دیگر حافظین قرآن دیدیم که در تمام زمینه ها موفق هستند . خامسا : تالیفات ایشان ثابت میکند که ایشان کتابهای دیگر هم میخوانند .
  • بی نام IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    4 2
    سلام آقای قرائتی در مقام بیان فضیلت علمهای دیگر نبودند والا منکر علم نیستند در ضمن جغرافیا و تاریخ و...طبق فرموده علما علم نیستند بلکه فضیلتند
  • محمد رضا US ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    8 1
    سلام منظورشون اصلا نبود این اگه منظورشون اینکه کتاب دیگه نخونیم پس چرا خودشون چندین کتاب نوشتن؟ پس این اقای مثلا منتقد اشتباه فهمیدن
  • علی احسانی مقدم IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    3 1
    سلام به همگی قضاوت کردن در مورد دیگران کار خوبی نیست اما چرا همیشه نیمه خالی لیوان رو ببینیم ما جماعت... شیخ محسن و امثال این بزرگواران سالها برای ترویج اسلام و تشیع زحمت کشیدند به راحتی نمیتونیم ایشون رو نقد کنیم.. ایشون قدر و منزلتشون بالاتر از این حرفهاست شاد و بهشتی باشید
  • محمدرضا A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    5 0
    با سلام حاج آقا فرمودن علم باید چهارتا ویژگی داشته باشه تا اون رو یاد بگیریم 1:واجب باشد 2:مستحب 3:نیاز فرد باشد 4:نیاز جامعه باشد متعجبم چرا بعضی از دوستان فرافکنی میکنند
  • ایرانی مسلمان A1 ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    4 3
    سلام با این توهین ها و این مطالب زننده و این بر چسب ها چیزی از زحمات بی شائبه ایشان در این سی چهل سال کم نمیکنه . اولا هیچ کدوم از ما معصوم نیستیم که در گفتارمان اشتباه نباشد. دوما جناب اقایی که این مطلب را نوشتن چه کار ارزشمندی برای فرهنگ یا دین کرده اند ؟
  • بی نام A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
    1 0
    جایگاه تعبد خیلی بالا تر از تفکر است آدم ها محدود هستن هرچه قدر هم که فکر کنن راهی به بی نهایت نخواهند داشت ولی با تعبد این هدف محقق میشه و با تقرب به خدا انسان میتونه کامل باشه
  • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
    0 1
    آقای حامد کسی به خر توهین نکرده شما ناراحت نشید این چیزیه که در خود قرآن اومده و کنایه از اینکه صدا رو نباید بلند کرد.یکم مطالعه و فهم گاهی اوقات مفیده
  • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۴
    2 2
    بغضیا فرار کردن اونور آب معلوم نیست تو روز چند بار لب ساحل و استخر و... هستن اونوقت میان خیلی راحت به مقدسات توهین میکنن کج فهمی هاشونو به مردم ساده ی مسلمون تزریق میکنن اونوقت چهارتا روشن فکر هم میان به این اراجیف دامن میزنن کسی فکر کردن رو ممنوع نکرده اشتباه فکر کردن هم همین طور فقط گاهی اوقات اعتماد به نفس رو بزار کنار یکم سوال بپرس شاید یه چیزی فهمیدی کنار گذاشتن تعصب و سکوت کردن ممنوووووع نیست. محض اطلاع کسایی که از اونور آب خط میدن
    • مینا A1 ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
      1 0
      سلام .قرآن کتاب هدایتگر انسان است من تمام قران را خواندم آیات زیادی هست که مردم را تشویق به فهمیدن میکند .حتی آیه ای دیدم که گفته شده بود انسان مومن تمام حرف ها رامیشنود ولی از بهترین تبعیت میکند یعنی درها را باز میکند نه اینکه ببندد.
  • علی دلیلی RO ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    1 0
    بنام خدا. سلام بر قرآن پژوان و قرآن دوستان. سطوح عقول افراد و بطون قرآن برای آزمایش بشریت است و نیز پله هایی برای رویش و ریزش. با فقط چند اصل میتوان از هر شخص و مطلب هم عالیترین دروس و نکات را گرفت و هم منفی ترین ها را. هر روش و برنامه و ارائه باید برای جذب عقول آن سطح و هدایت به سطوح بالاتر باشد. حتی نباید مثلا 30 تا 50 سال درس فلان استاد عالی و مفسر را فقط رفت و اصلا سعی در ارائه تفسیر نکرد. از ماست که به مطالب در یک سطح دل می بندیم و خود را به سطوح بالاتر نمی رسانیم. راستی ... برخی از ما منتقدین و منقدین را اگر فرصت و مسئولیتی مشابه بدهند براحتی کارهای مشابه را انجام میدهیم و استدلال کرده که مخاطبین بیشتری با ادامه این نوع کارها داریم وگرنه مدیریت ما و برنامه ما را جایگزین می کند. موفق..
  • بی نام A1 ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 13
    باسلام ای کاش یک زره شهامت داشتید به جای انتقاد از استاد قرائتی، از کسانی انتقاد کنید که اصل نظام و انقلاب و اسلام و ماهیت حقیقی ایرانی را نشانه رفته اند و همچنان آزادانه در ایران زندگی و فعالیت میکنند آن هم در رفاه کامل چیز عجیبی نیست اکثریت ایرانیان و انسان ها در طول تاریخ با خوبان مشکل داشتند نه ظالمين این همه زحمت چند ساله کشیدن تا امروز اما یک حرف های که برای برخی بیسواد ها قابل حضم نیست این همه انتقاد داشت؟؟ تمام علوم امروز که شما با سوادها به عنوان پیشرفت از شرق تا غرب عالم میبینید توسط پیامبران و امامان به بشریت تعلیم شده پس تمام علوم در قرآن است اگر چشم دیدن داشته باشید که توسط امامان به دانشمندان رسید. شما که مدعی مطالعه هستید چطور نميدانيد؟؟
  • بی نام A1 ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 1
    مثلاً میدانید اولین ایده پرواز. و وسیله برای پرواز توسط یک مسلمان انجام شد؟؟ اما امروز این را دربست به نام برادران رایت ثبت شد بدون اشاره به پیشنه اختراع وسیله پرواز و نام مسلمانی و کاملا انحصاری به نام آمریکا که حکومتی و کشوری تازه تاسیس... ماجرا انشتين و شگردش دکتر حسابی یک مسلمان ایرانی چطور متوجه علوم شد؟؟ کتب ابو علی سینا در علم پزشکی و تا به آخر باشه قرآن خواندن در حد حفظ و مسابقات برای ما استفاده علمی و فناوری برای بیگانگان مخصوصا غیر مسلمان به امید دیدار در روزی که حقایق روشن تر از خورشید چشم برخی ها را کور خواهد کرد و از شدت وحشت نمیدانند چه کنند وقتی فرست ها برای پیدا کردن و انتخاب و تقویت راه حق و باطل تمام شود برای هر فردی تمام شود. اللهم عجل الولیک الفرج
  • بی نام A1 ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    1 0
    در ضمن مطالعه در تاریخ و آثار باستانی برای تقویت و رشد فکری و انسانی نه تقویت نژاد پرستی و تبلیغ تلویحی و حتی مستقیم طاغوت و غلط معرفی کردن ظالمين تاریخی به عنوان دلسوز مردم در آن دوران و مساوی طبقاتی عموم مردم مثل رفاه و برابری و عدالت در دوران آن پادشاهان.. مطالعه و تحقیق و سرمايه برای پس گرفتن نام علم ها که به دروغ به نام دانشمندان و مخترعان غیر مسلمان ثبت شده حتی دیدم که احادیث امامان با قید نام فلان دانشمند و فیلسوف و متفکر غیر مسلمان ثبت شده الله اکبر عجب از این همه غصب احادیث و علوم مسلمانان و ایرانیان و خواب بودن بعضی از منتقدان شجاع به امید روزی که انتقاد ها درست و به جا شود، همانگونه که از امامان یاد گرفتیم و رهبر انقلاب به دون ذکر نام از شخصیتها انتقاد میکنند
  • عبدالاحقر RO ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
    2 2
    همه ، در آخرت ، در مورد آنچه که انجام می دهیم، مورد سوال قرار می گیریم، اگر حق بود فبها ولیکن وای بر ما اگر نتوانستیم ثابت کنیم ، مراقب باشیم حتی در اظهار نظرهامان.... حق الناس.... پناه می برم به خدا از شر شیطان رجیم.
  • عبد الله A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
    6 8
    خدایا جامعه روحانیت و معلمان بی نظیر ی چون ححه الاسلام والمسلمین قراءتی رامحافظت وطول عمر عطا کن.
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
      0 0
      خدایا جامعه روحانیت را بدست خودشون نگه دار و اصلاح کن.
  • سلام A1 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    1 0
    سلام، برخی انتقادات ارزش پایگویی ندارد، بخصوص اگر با اغراض سیای همراه باشد.
  • بی نام A1 ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    2 3
    آقای قرائتی راست می گن اینکه قله هیمالیا چند متر است به چه درد من می خورد، یا در دوران مدرسه اینهمه تاریخ سلجوقیان، هخامنشیان و.... را گفتند که نه برای ما پیشرفت آورد نه کار و نه آب و نان داشت انچه باید آموخت که نیاز روز جامعه است و بدرد آینده زندگی ما بخورد ما را به گذشته ها که چه کردند چه ربطی دارد هر غلطی کردند به من و تو چه
  • بی نام A1 ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
    12 2
    با عرض سلام جناب آقای جعفریان از شما که اهل علم هستید بعیده که برداشتی عامیانه بکنید در حالی که مراد ایشان محور قرار دادن قرآن است نه اینکه همه چیز کنار رود و این را یک طلبه پایه اول میتونه برداشت کند ولی شما...
  • mahdis.m.a529 A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
    6 1
    سلام.با اون قسمت کتب درسی با شخص مورد مخاطب موافقم.اکثر کتب درسی یا مطالبشون اضافه هست و فقط مغز بچه هارو پر می کنه.من خودم دارم درس می خونم دیگه.