۰ نفر
۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۵

در حالی که هر روز از طرف متولیان امور گردشگری کشور خبرهای خوشایندی از گشایش در کار این صنعت بالقوه می رسد زمزمه هایی هم ازایجاد محدودیت در سفرهای خارجی به گوش میرسد.

هادی معیری نژاد- بعد از گران شدن قیمت دلار و کساد شدن کوتاه مدت تورهای خارجی اکنون که فصل گردش و تفریح در سراسر جهان فرا رسیده است گویا رونق دوباره سفر باعث خوشحالی نشده است.
البته همواره در بخش گردشگری محدودیتهای سلیقه ای مشاهده می شود اما اگر دایره این محدودیتها گسترده شود همین اندک درآمد کشور از سفر و گردشگری هم از بین خواهد رفت.

تقریبا روزی نیست که در خبر گزاری های داخلی خبری از لزوم از برخورد با تورها به گوش نرسد . همچنین خبر از ایجاد محدودیتهایی که بیشتر شبیه پاک کردن صورت مسئله است مثل نوشتن سواحل خلیج فارس به جای دبی یا سواحل جنوب شرقی آسیا و مدیترانه و غیره که هر کدام بیانگر پر طرفدار ترین تورهای خارجی در ایران هستند .

در همین ارتباط محدودیتهای جدید تری در حوزه تبلیغات گردشگری اعمال خواهد شد. مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ممنوعیت تبلیغ سفرهای خارجی از طریق تبلیغات محیطی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، احسان الله حجتی با اعلام این خبر گفت: شورای فرهنگ عمومی به استناد سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی و در راستای مصوبه" تبلیغات محیطی کالا و خدمات" مورخ 12 اردیبهشت ماه سال جاری در راستای تحقق این شعار و جذب و تثبیت منابع مالی داخلی و همچنین ایجاد فرصت برای شناساندن مناظر طبیعی و جاذبه‌های ناب گردشگری و جذب گردشگر در داخل کشور، ماده واحده «ممنوعیت تبلیغ سفرهای خارجی از طریق تبلیغات محیطی » را تصویب کرد.

وی افزود: این ماده واحده به منظور گسترش و ترویج فرهنگ گردشگری داخلی و تقویت و کمک به زیرساخت‌های صنعت تبلیغات و گردشگری کشور تصویب شده است که در آن سفرهای مذهبی از این قاعده مستثنی شده‌اند و تبصره یک این ماده واحده اعلام می‌دارد که سفر حج و زیارت مزار امامان معصوم(ع)، مشمول این ماده نیست.

 

گرهی که کورتر می شود

اما سئوال اینجاست که آیا ممنوعیت تبلیغات، گرهی از کار فرو بسته گردشگری داخلی می گشاید؟

در شرایطی که گرانی هتلهای استاندارد ما ، بالا بودن هزینه غذا و خدمات و نبود امکانات تفریحی و برنامه های مفرح و شاد حتی با معیارهای مورد نظر مسئولان گردشگران را از انجام سفرهای داخلی پشیمان کرده و متمایل به سفرهای خارجی می کند این گونه اقدامات بیشتر شبیه پاک کردن صورت مسئله است.

تجربه نشان داده استکه ایجاد محدودیت و ممنوعیت در سفرهای خارجه هیچ کارکردی ندارد اگردر شرایطی تبلیغ کالاهای خارجی در سطح شهر ممنوع می شود به دلیل آن است که کالای همگن داخلی وجود دارد و برای حمایت از تولید ملی می توان این ممنوعیت را به فال نیک گرفت حتی می توان کاری کرد که کالای خارجی گران تر به دست مشتری برسد اما در صنعت گردشگری ما با این ضعف مفرط در زیر ساختها و خدمات تقریبا می توان گفت که سفرهای خارجی بی جایگزینند .

تنها یه نگاه به قیمت هتل های درجه یک کیش و مقایسه آن با یک تور سه روزه در دبی می توان به این نکته رسید که حتی در صورت ممنوع شدن کلی تبلیغات تورهای خارجی اعم از محیطی و مطبوعاتی و غیره باز هم گردشگران در مراجعه به آژانسها تورهای خارجی را بر می گزینند.
45301

کد خبر 230234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    64
    وقتی که مملکت به دو طبقه برخوردار و محروم تقسم می شود خیلی چیزها پشت بندش می اید یکی اش هم همین سفر های خارجی است بعنوان کسی که نمی توانم بروم توصیه می کنم بگذارند انهایی که دارند بروند و خوش بگذارنند اینقدر گیر ندهید شاید دلشان نرم شد تخفیفی هم روی اجاره ما بدبخت بیچاره ها دادند
  • بازنشسته IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    4
    این عدالت نیست 1-به کسی که سفر خارجه میرورد یارانه میدهند هرنفر250هزارتومان یعنی اگر 400دلار برای هرنفرحساب کنیم ولی اگر 1000دلار حساب کنیم700هزارتومان یارانه خواهد شدتا درتایلند خرج کنند 2- ایا بهتر نیست این یارانه ها را به وزارت بهداشت جهت بیمه کردن داروها یا تامین اجتماعی جهت بیمه کردن تمام ایرانیان تعلق گیرد .
    • بدون نام IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
      3
      مشخصا همه برای تفریح نمیرن! یه راهش دلار ندادن به ویزاهای توریستیه
  • بدون نام IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    51
    مشتری تورهای خارجی برای خوش گذرانی به آن طرف آبها می رود. همه موارد ارتباطی به گران و ارزان بودن ندارد. اگر این مطلب مانع از انتشار نظرم نشود باید اشاره کنم برگزاری کنسرت های مختلف و آزادی بیشتر یکی از دلایل جدی سفر های تفریحی به خارج از کشور است
  • بدون نام IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    49
    عوضش تبلیغات که ممنوع بشه رقابت در بازار از بین می ره و هر آژانس تور خارجی را به هرقیمت که بخواد می فروشه. همه آژانسها هم مشتری خودشون رو دارن. این تابلوی قوانین ارسال نظر شما هم منو کشته!!!
  • فعال گردشگري NL ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    3
    اينجا يه سوال برام پيش مياد؟ چطور يك ايرلاين داخلي كه يا كاملا دولتي هست و يا به هر نوعي وابسته به دولت هست مي تونه براي يك مسيري پرواز هفتگي و روزانه داشته باشه و پولش رو نقدا از آژانس هاي فروشنده و ياچارتر كننده بگيره ولي يكآژانس مسافرتي كه با ريسك و خطر زياد اون پرواز رو چارتر كرده و يا با هزينه ي هاي سرسام آور حياتش بسته به فروش اين نوع پرواز ها و تورهاست نمي تونه حتي در تبليغات نامي از اين مسير ها ببره، مثلا براي تور كشور قبرس كه ٢ ايرلاين دولتي ايران الان در هفته ٥ پرواز دارن، آژانس رو مجبور مي كنن به جاي قبرس در روزنامه از ((نگين مديترانه)) استفاده كنه يا براي مسيري ديگه از ((مرواريد شرق آسيا)) واقعا مسخره نيست؟؟؟
  • فرزاد مقدم IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    0
    تبلیغات رو به 3 نوع عمده تقسیم بندی می کنند. یکی از انواع تبلیغات ، تبلیغات فروشه که بر اساس نیاز و تقاضا شکل می گیره و ادامه پیدا می کنه. اگر تقاضا نباشه تبلیغات فروش هم ادامه پیدا نمی کنه. یعنی تبلیغات از زمانی به بعد معلول تقاضاست نه علت آن. این حجم تبلیغات برای تورهای خارجی هم نشانگر تقاضا ست. حالا با قطع معلول که تبلیغاته می خواهیم تقاضا که علت است را از بین ببریم!
    • فعال گرذشگری IR ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
      0
      البته من با تقسیم بندی این دوستمان و نظرشان که علمی نیست کاملا مخالفم و معتقدم کاملا بر عکس این است و جای علت و معلول باید عوض کنند ضمنا بد هم نشد یه خورده از قیمت های کذایی آگهی در روزنامه ها کاسته بشه تا قدر شناس باشند ضمنا این آژانس های کوچک هم نفسی میکشند