بحران سوریه و بحرین، پیگیری وضعیت موشک‌های اس 300 و مسئله هسته‌ای ایران از جمله مواردی بود که امروز خبرنگاران از سخنگوی وزارت خارجه پرسیدند.

به گزارش خبرآنلاین، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل وزارت خارجه برگزار شد، در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا قرار است ایران غرامت خود را درباره سامانه موشکی اس300 از روسیه دریافت کند، گفت: گفت: قرارداد سامانه موشکی اس 300 مسئله ای طبیعی است، روال عادی خود را دنبال می کند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
یکی از خبرنگاران سئوال کرد اخیرا مطلبی منتشر شده که رئیس جمهور مصر دستور منع ورود اتباع ایران به این کشور را صادر کرده است، آیا این خبر صحت دارد؟ مهمانپرست در پاسخ گفت: اخباری که گفته شده واجد اعتبار لازم نبوده و منابع موثق اعلام نکرده اند. برخی جریانات رسانه ای به فضایی دامن می زنند تا مسلمانان را از هم دور کنند. به ویژه در رابطه با مصر برخی رسانه های جهان عرب و غرب در جهت دور نگه داشتن دو ملت ایران و مصر اقدام می کنند.
اهم سخنان مهمانپرست در ادامه به نقل از مهر می‌آید:
محور/سوال
پاسخ مهمانپرست
طرح شاه عربستان برای برگزاری اجلاس اضطراری سازمان همکاری اسلامی
ما از هر نشستی که کشورهای اسلامی دور هم جمع شوند استقبال می کنیم و در آن حضور فعالی خواهیم داشت. اما بحران ها مشخص است و این که چه کشورهایی در دیگر کشورها دخالت می کنند هم مشخص است. قطعا اگر چنین نشستی قرار است برگزار شود حل مسئله بحرین در آن در اولویت است.
آیا موضع جمهوری اسلامی در باره سوریه تغییر کرده است؟
موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال سوریه از ابتدا چارچوب مشخصی داشته و ما حمایتمان را از مردم سوریه و مطالباتشان و همچنین از اقدامات اصلاحی که دولت برای تحقق خواسته های مردم انجام داده است، اعلام کرده ایم. در درجه نخست باید در سوریه ثبات، امنیت و آرامش برقرار شود و درگیری هایی که به علت حمایت و هدایت برخی کشورهای خارجی در این کشور دنبال می شود متوقف شود.
ممکن است دوستان طرح های متفاوتی را برای رسیدن به نقطه مطلوب در خصوص سوریه ارایه کنند اما طرح کلی مورد نظر ما ایجاد فضای مناسب برای گفتگو میان بخشی از مردم معترض ودولت است. ما طرح کوفی عنان را مناسب ترین طرح می دانیم و در این خصوص رایزنی با کشورهای مختلف در دستور کار ماست.
درباره محکوم کردن ایران به جاسوسی از سوی دادستانی و وزارت امنیت جمهوری آذربایجان
روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان روابط بسیار خوبی است و ما مشترکات فراوانی از نظر تاریخی، فرهنگی و اعتقادی داریم. اینکه جریانات یا کشورهایی از روابط مناسب میان دو کشور خوشحال نباشند، هوشیاری بیشتر مقامات را می طلبد. نباید اجازه داد عواملی روابط دو کشور همسایه با مشترکات فراوان را به خطر بیندازند. ما توصیه های خودمان را در مواقع مقتضی و از طریق مناسب به مقامات جمهوری آذربایجان اعلام کرده ایم و رایزنی های خوبی میان دو کشور برقرار است .
موضع جمهوری اسلامی ایران درباره نتایج انتخابات ریاست جمهوری منطقه قره باغ چیست؟
این منطقه دچار بحران است و تا زمانی که منطقه بحرانی باشد. تا گفتگوهای میان مقامات آذربایجان و ارمنستان به نتیجه نرسد، فکر نمی کنم این اقدامات نتیجه قابل قبولی داشته باشد. باید تلاش کنیم تا مذاکرات میان دو کشور به نتیجه مشخصی برسد و در شرایط مناسب می توان اقدام کرد.
در بسته پیشنهادی ایران به 1+5 موضوعات منطقه ای از جمله راه حل ایران برای حل بحران سوریه دیده شده بود
بحث نمایندگان کشور ما و کشورهای 1+5 چارچوب مشخصی دارد و قبلاً نیز این مذاکرات در استانبول، بغداد و مسکو دنبال شد. بر اساس توافقی که صورت گرفت کارشناسان فنی نشستی در استانبول داشتند بعد از نشست کارشناسان فنی به دلیل توافقی که صورت گرفت، نشست سیاسی بین معاونان ایران و تیم مذاکره کننده 1+5 امروز در استانبول برگزار می شود. طبیعتاً موضوعات مختلفی که در پیشنهادهای دو طرف قبلاً طرح شده در این مذاکرات دنبال خواهد شد که هدف نزدیک کردن دیدگاههای موجود است یعنی پیشنهادهایی که جمهوری اسلامی ایران و 1+5 ارایه کرده اند.
   
ادعای دست داشتن ایران در حمله به اتوبوس گردشگران اسرائیلی در بلغارستان
این موضوعی نیست که مسبوق به سابقه نباشد. معمولاً رژیم صهیونیستی که خودش اولین جریانات تروریستی را به صورت سازماندهی شده در نقاط مختلف دنیا دنبال کرده و جان انسانهای بیگناه را در کشورهای مختلف به خطر انداخته، در ترور شخصیتها و سران فلسطینی و سران جریانات مقاومت دست داشته و مستقیم عمل کرده و در ترور دانشمندان هسته ای ما نقش مستقیمی ایفا کرده است. اینها برای اینکه فرار به جلو داشته باشند، معمولاً اتهامات تروریستی را به کشورهای دیگر از جمله کشور ما نسبت می دهند اما ما موضع خود را قبلاً ارایه کرده ایم و با هر گونه اقدامی که جان انسانها را به خطر بیندازد، مخالفیم و آن را محکوم می کنیم.از جمله درباره حادثه ای که در بلغارستان اتفاق افتاد صریحاً موضع گیری و آن را محکوم کردیم.
ادعای یمن در مورد بازداشت شبکه جاسوسی وابسته به تهران
ما بلافاصله پس از این ادعا موضع خود را مبنی بر صحت نداشتن این ادعا اعلام کردیم. مسائل داخلی یمن باید متوجه مطالبات مردمش باشد و طرح چنین ادعاهایی راه حلی برای مشکلات یمن نیست.
واگذاری زمین هایی در استان کرمان به قطر
ما از طرح های مختلفی که در زمینه کشاورزی و ورود سرمایه و سرمایه گذاران برای این کار باشد در چارچوبی که مورد نظر مسئولان ما باشد، حمایت می کنیم. این بحث جدیدی نیست و در کشورهای مختلف می تواند سرمایه در زمینه های کشاورزی وارد شود که یکی از روش های آن اجاره زمین های کشاورزی و سرمایه گذاری برای تولیدات است. اما مطلبی که اخیراً‌ منتشر شده، فاقد صحت به لحاظ منبع است و چنین چیزی اکنون انجام نشده و مطالبی که راجع به کشور قطر گفته شده به این شکل درست نیست. اگر پیشنهادی برای کار سرمایه گذاری در بخش کشاورزی توسط سرمایه گذاران کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه بخواهد صورت بگیرد در چارچوب نشست کارشناسی بررسی می شود و چنانچه ابعادش مورد توافق طرفین باشد اجرا خواهد شد.
دیپلماسی کشور در قبال کشتار مسلمانان میانمار
حادثه میانمار موجب تاسف و تاثر جهان اسلام شد و باید تلاش کرد حقوق مسلمانان در این کشور رعایت شود. آنها باید از حقوق شهروندی برخوردار باشند و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران بلافاصله در این زمینه موضع‌گیری داشت و از مقامات دولت میانمار خواست حقوق بخشی از مردمشان را که مسلمان هستند رعایت کند و به آن احترام بگذارد. پیگیری‌هایی برای رسیدگی به وضع مسلمانان میانمار صورت گرفته است و فکر می کنیم سازمان همکاری‌های اسلامی نیز موضع‌گیری داشت .
انتظار جمهوری اسلامی ایران از نشست امروز استانبول چیست؟
پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران برای گفتگوها روشن بیان شده و به اطلاع نمایندگان کشورهای مذاکره کننده1+5 رسیده البته طرف مقابل هم پیشنهادهایی داشته است. هدف، رسیدن به تفاهم مورد قبول دو طرف است و اگر این مذاکرات به نتیجه مشخصی برسد و نگرانی های طرف مقابل در دوره ای زمانی رفع و حقوق ما نیز به رسمیت شناخته شود بهترین شکل مسئله خواهد بود.
وزارت امور خارجه چرا اقدام به بازگرداندن شهروندان ایرانی نمی کند؟
با توجه به اینکه تلاش های زیادی شد تا سوریه و شهر دمشق با ناامنی و بی ثباتی روبه رو شود و با توجه به اقداماتی که ظرف روزهای اخیر شاهد بودیم ، مقامات کشورمان تدابیر لازم را اتخاذ کردند و خیلی از افرادی که برای مأموریت در سوریه بودند و حضور آنها و یا خانواده هایشان ضروری نبود به ایران آمده اند و برای بقیه هم مسائل ایمنی گفته شده است. از نظر زائران هم توصیه های لازم صورت گرفته و در مناطقی که ناامنی وجود داشته از جمله مرزهای زمینی و جاهایی که گروه های مسلح دست به اقدامات تروریستی می زنند ، برای حفظ جان اتباعمان با سازمان حج و زیارت صحبت هایی شده است و سفر زمینی صورت نمی گیرد البته سفرهای هوایی هم محدود شده است.اگر کسانی بخواهند زیارت به عتبات عالیات سوریه را از طریق زمینی انجام دهند معلوم است که اقدامی غیرقانونی و خارج از قاعده ای است که ما تعریف کرده ایم بنابراین توصیه ما این است که در چارچوب توصیه های سازمان حج و زیارت و نکاتی که وزارت امور خارجه اعلام می کند، عمل کنند.
 29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 230327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
    25 12
    من یک اذری هستم وقتی مقامات ایران نسبت به قره باغ اظهار بی طرفی می کند بسیار ناراحت می شوم
    • بدون نام EU ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
      7 10
      من یک ارمنی هستم وقتی مقامات ایران نسبت به ارمنیان قره باغ اظهار بی طرفی می کند بسیار ناراحت می شوم (هرچند ارمنی نیستم ولی ایران کشوری چند قومیتی است و ما در ایران ارمنی هم داریم پس منطقی باشید!)
  • بدون نام IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    8 6
    بدون نام محترم خد ايروان و قره باغ هم جزو سرزمين آذربايجان بوده اين يك و دوم آن كه ارمني ها آذربايجانيها رو در روستاي خوجالي و قره باغ ئولاچين قتل عام كردن نه آذري ها يه كمي منطقي باشيد!!!!!