در ایتالیا هنوز هم از سیستم 2-5-3 استفاده می‌شود.

علی بنی شیخ الاسلامی / امروز اگر تیمی در ایران با سیستم 2-5-3 بازی کند همه از آن انتقاد خواهند کرد. مربی اش سنتی خطاب می شود چرا که بازی با این شیوه از نگاه ما منسوخ شده است! حال جالب است در ایتالیا، کشوری که در سال های اخیر با قهرمانی در جام جهانی 2006 و نایب قهرمانی در یورو 2012 موفقیت آمیز عمل کرده، هستند تیم هایی که با این سیستم بازی می کنند.
در جدولی که پیش روی شماست می بینید از 20 تیم حاضر در فصل آتی سری آ 4 تیم ناپولی، پارما، سی ینا و ادونیزه می خواهند با دفاع مرکزی بازی کنند. این بدین معنی نیست که مربیان این تیم ها به علم روز فوتبال آشنا نیستند و تمایلی به بازی با دفاع خطی ندارند بلکه ابزار بازی با سیستمی غیر از سیستم 2-5-3 در تیم های تحت هدایت آنها مهیا نیست. در فوتبال ایران هم برخی تیم ها ابزار بازی با 4 مدافع را ندارند اما ترس اینکه از سوی رسانه های گروهی مربی سنتی خطاب شوند، ترجیح می دهند 4 مدافع را در خط دفاعی قرار دهند. نکته جالب این جدول بازی تیم تورینیو با سیستم 4-2-4 است، شیوه ای که در فوتبال رایج نیست و کمتر در مورد آن صحبت شده است. در این شیوه بر خلاف تصور 4 بازیکن خط سوم در چیدمان اولیه در منطقه یک سوم دفاعی حریف بازی نمی کنند بلکه به عنوان یک واحد بعد از توپ گیری دروازه تیم مقابل را هدف قرار می دهند و بعد از، از دست دادن توپ هم گروهی دفاع می کنند.
این چهار بازیکن به صورت مربع بازی می کنند (دو بازیکن در عقب و دو بازیکن در راس) و با توجه به گردش توپ مدام شیفت می شوند و از آنجایی که چهار مدافع و دو هافبک دفاعی مجاز نیستند جلوتر از توپ حرکت کنند بی محابا حمله می کنند چون اطمینان دارند در صورت از دست دادن توپ 6 بازیکن با دو لایه دفاعی خواهند داشت و به این جمع می توانید دروازه بان را هم اضافه کنید. اشاره کردیم در این سیستم 4 بازیکن خط سوم به صورت مربع بازی خواهند کرد که البته با توجه با شرایط بازی گاها شکل لوزی به خود خواهند گرفت تا در عمق خط دفاعی حریف اقدام به ارسال توپ کنند.
از 20 تیم حاضر در فصل آتی سری آ 18 تیم ترجیح داده اند از مربی داخلی در راس کادر فنی خود سود ببرند. جالب اینکه دو مربی غیر بومی نیز اهل کشورهای چک و بوسنی هستند. بها دادن به مربی بومی این حسن را دارد که جلوی سرمایه سوزی را خواهد گرفت. البته این نباید بدین معنی تعبیر شود که مربی غیر بومی مفید نخواهد بود خصوصا در فوتبال ایران که مربیان بومی همه علم روز را در اختیار ندارند. روبرتو دونادونی که یکی از گزینه های پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات بود با پارما حضور در این فصل سری آ را تجربه خواهد کرد و جالب اینکه تیم او یکی از چهار تیمی است که می خواهد با دفاع مرکزی بازی کند، شیوه ای که گفته می شود در کناره ها فضای زیادی برای حریف ایجاد می شود. البته شیوه بازی با سه دفاع در فوتبال امروز با فوتبال دیروز متفاوت است و گاها تیم ها با سه دفاع خطی بازی می کنند. این را هم باید اضافه کنیم بازی با دفاع خطی به زغم گرفتن فضای کناره ها از حریف در عمق آسیب پذیر است و گاها فریب آفاسید را می خورد.
 
سیستم بازی تیم ها در فصل جدید سری آ ایتالیا
ردیف
تیم
مربی
ملیت
سیستم
1
آتلانتا
کولانتونو
ایتالیا
1-1-4-4
2
بولونیا
آندره ا پیولی
ایتالیا
1-3-2-4
3
کالیاری
فیکادنتی
ایتالیا
3-3-4
4
کاتانیا
رولندو ماران
ایتالیا
3-3-4
5
کیه وو
دی کارلو
ایتالیا
2-1-3-4
6
فیورنتینا
ویچنزو مونتلا
ایتالیا
2-4-4
7
جنوا
روبرتو دی کانیو
ایتالیا
2-4-4
8
اینترمیلان
آندره استراماچونی
ایتالیا
1-3-2-4
9
یوونتوس
آنتونیو کونته
ایتالیا
3-3-4
10
لاتزیو
ولادمیر پتکوویچ
بوسنی هرزگووین
2-4-4
11
آث میلان
ماکسیملیانو آلگری
ایتالیا
2-1-3-4
12
ناپولی
آندرا ماتزاری
ایتالیا
1-1-5-3
13
پالرمو
جوزپه سانینو
ایتالیا
2-4-4
14
پارما
روبرتو دونادونی
ایتالیا
2-5-3
15
پسکارا
دانیله استروپا
ایتالیا
2-4-4
16
آث رم
زدنک زمان
جمهوری چک
2-4-4
17
سامپدوریا
چیرو فرارا
ایتالیا
2-1-3-4
18
سی ینا
سرسه کوزمی
ایتالیا
2-5-3
19
تورینیو
نیکولا ونتوره
ایتالیا
4-2-4
20
اودنیزه
فرانچسکو گوئیدولین
ایتالیا
2-5-3
 
 
43 43
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 231239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس US ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
    16 0
    آقا شما نسبتی با سرهنگ علیفر ندارین ؟