۰ نفر
۱۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۵

دو روز پس از آنکه مشخص شد دعوتنامه ایران از مرسی برای حضور در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها را چه کسی به قاهره خواهد برد، اعلام شد که رئیس​جمهور جدید مصر به تهران نخواهد آمد.

به گزارش خبرآنلاين، دو ماهي است که حضور يا عدم حضور مرسي در اجلاس تهران، در صدر اخبار رسانه​هاي جهان اسلام بويژه کشورهاي عربي منطقه قرار دارد. تحليل​هايي که همگي در پي پاسخ به اين سوالند که «رابطه تهران- قاهره دوباره برقرار مي​شود يا نمي​شود؟». رابطه​اي که سقوط حسني​ مبارک، نويدي به ترميمش بود اما به پس از ثبات داخلي مصر موکول شد و برگزاري انتخابات رياست جمهوري​اي که پيروزش نامزد اخوان المسلمين بود و انتظار مي​رفت که با روي کار آمدن محمد مرسي، اين رابطه روز به روز گرمتر شود.
نخستين آزمون براي محک رابطه​اي که بيش از سه دهه از قطع آن مي​گذرد، نشست آتي غيرمتعهدها خواهد بود که کرسي رياست از مصر به ايران تغيير مي​کند. به گفته وزير امورخارجه رسم بر اين است که در هر تجمع بین‌المللی و نشست بین‌المللی یک تروییکا وجود دارد که این تروییکا شامل رییس قبلی، رییس فعلی و رییس آینده‌ آن اجلاس است که اجلاس غیرمتعهدها نیز شامل این موضوع است و ایران باید ریاست این اجلاس را از مصر تحویل بگیرد. علي​اکبر صالحي که مي​گفت در واقع رییس کشور مصر باید ریاست جنبش را به رییس بعدی بدهد؛ بر اين اساس اعلام کرد که «منتظر میزبانی از آقای مرسی در تهران هستیم». اما سخنگوي دفتر رياست جمهوري مصر اعلام کرد که دعوت‌نامه‌ای دریافت نشده و مرسي عازم آدیسابابا، پایتخت اتیوپی برای شرکت در نشست سران کشورهای آفریقایی در تاریخ 15 و 16 ژوییه است. (اينجا)
پس از آن دفتر حافظ منافع ایران در مصر، اعلام کرد که «احمدی​نژاد و مرسی در اتیوپی با هم دیدار می​کنند». اما اين خبر هم تکذيب شد. خبر بعدي اين بود که «مشاور ارشد احمدی​نژاد برای دیدار با مرسی به مصر می​رود». سه روز از انتشار اين خبر نگذشته بود که اينبار شخص فرستنده دعوت​نامه تکذيب شد. وزير امورخارجه در حاشيه جلسه علني امروز عنوان کرد كه نماينده رييس جمهور دعوت‌نامه محمد مرسي را براي شركت در اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها در تهران ارائه خواهد كرد و چند قدم آن سو تر حميد بقایی گفت که هنوز فرستنده اين نامه تعيين نشده است. به اين ترتيب تلويحا تکذيب شد که مجتبي​ هاشمي​ثمره حامل دعوتنامه احمدي​نژاد خواهد بود.
بالاخره صالحي در حاشيه جلسه هيات دولت در روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که بقايي، دعوتنامه مرسي را به قاهره مي​برد. البته محمود احمدي​نژاد همتاي مرسي روز 15 تيرماه شخصا در تماسي تلفني از او براي حضور در تهران دعوت کرده بود.
پس از استقبال از اسماعیل هنیه در قاهره و تمايل ایران و مصربراي گسترش روابط دو کشور در بخش حج به نظر مي​رسيد که تحليل​هايي دال بر نزديکي ايران و مصر واقع​گرايانه تر است. اما امروز روزنامه الحيات به نقل از منابع نزديك به دفتر رييس‌جمهوري مصر نوشت: محمد مرسي، رييس‌جمهور مصر تصميم گرفت تا خودش در اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها در تهران حاضر نشود. به نوشته اين روزنامه احتمال دارد هشام قنديل، نخست وزير و يا وزير امور خارجه مصر به نيابت از مرسي در اين اجلاس كه در تهران برگزار خواهد شد، شركت كنند.
آنگونه که ايسنا به نقل از الحيات نوشته است؛ بعد از اعمال فشارها و توصيه‌هاي مكرر، مرسي تصميم گرفت تا در شرايط و زمان فعلي به تهران سفر نكند. رئیس جمهور جدید مصر چند روز قبل نيز در دستوری جدید ورود اتباع عراق و ایران را به این کشور ممنوع اعلام کرد. با يان وجود جاي اين سوال باقي است که تکليف افتتاح سفارت تهران در قاهره چه خواهد شد؟
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 232688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ا ب س IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
    40 8
    مرسی از بیم بهم ریختن کشورش می ترسد با ما رابطه برقرار کند.
  • رضا IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
    49 15
    چرا اینقدر مرسی مرسی میگید؟ مگه مرسی کیه؟ اگر آمد که خوش آمد اگر نیامد هیچی اتفاق خاصی رخ نداده
  • نیما IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
    26 3
    عزت نفسمان کجا رفته است ؟ چقدر باید منت کشی کنیم ؟ نمياد كه نياد لابد به صلاح خودشو كشورش نيست
  • محسن IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۷
    3 0
    سی سال با مصر رابطه نداشتیم چه شد ؟ در مصر که اتفاق خاصی نیفتاده مبارک رفته مرسی آمده . وگردانندگان اصلی در داخل و خارج مصر در قدرت هستند تنها بعضی مهره ها عوض شدند لذا تغییر چندان قابل توجه که منجر به تغییر مواضع مصر شود رخ نداده.