مهدی غبرایی مترجم کتاب معتقد است راه‌اندازی سامانه ارسال محصولات فرهنگی سام و اختصاص 7 درصد از بهای پشت جلد کتاب‌ها به پدیدآورندگان یک حرکت مثبت فرهنگی‌ است.

به گزارش خبرآنلاین، سامانه اشتراک محصولات فرهنگی «سام» که کتاب‌ها را به بهای پشت جلد به دست علاقه‌مندان می‌رساند، به تازگی متعهد شده برای قدردانی از نویسندگان و مترجمان 7 درصد بهای پشت جلد کتاب‌ها را به حساب آن‌ها منظور کند.
غبرایی که این طرح سامانه «سام» را هم به نفع تولیدکننده کتاب می‌داند و هم به نفع مخاطب، می گوید: «من به شخصه از این حرکت «سام» استقبال می‌کنم.»
او که آثار بسیاری را از نویسندگان مطرح جهان به فارسی ترجمه کرده‌، می‌افزاید: «در شرایط فعلی که مشکلات زیادی در راستای انتشار کتاب و رسیدن آن به دست مخاطب داریم، شاید با اجرای چنین طرح‌هایی بتوانیم تکانی به جامعه بدهیم.»
او با اشاره به تعهد «سام» مبنی بر منظور کردن 7 درصد بهای پشت جلد کتاب‌ها به حساب پدیدآورندگان برای قدردانی از آن‌ها می‌گوید: «اگر این اتفاق بیفتد خیلی خوب است، حداقل حسن آن برای کسی مثل من این است که خرج فیلم خریدنم در می‌آید.»
او در دسترس نبودن کتاب‌ها را یکی از مشکلات همیشگی این حوزه می‌داند و ادامه می‌دهد: «بارها برای من پیش آمده که کتابی را می‌خواستم بخرم، ولی حال و حوصله نداشتم که به مراکز خرید کتاب بروم، متاسفانه بعد از مدتی هم فراموش می‌کردم که آن کتاب را می‌خواستم، در نتیجه کلا از خرید آن منصرف می‌شدم، این طرح «سام» حداقل برای آدم‌هایی مثل ما خوب است ، چون راه دسترسی به کتاب‌ها را کوتاه می‌کند و شما می‌توانید کتاب مورد نظرتان را سفارش بدهید و در خانه تحویل بگیرید.»
او با تاکید بر این که اگر این طرح «سام» با استقبال روبرو شود بسیار خوب است، می‌افزاید: «صرف نظر از جنبه شخصی که این طرح برای نویسندگان و مترجمان دارد، به نظرم تسهیل دسترسی مخاطبان به کتاب‌ها قدم بسیار مثتبی در حوزه مطالعه است.»
این مترجم با اشاره با مشکل توزیع کتاب در کشور می‌گوید: «بارها از توزیع نامناست کتاب گله کرده‌ایم. بسیاری از کتاب‌های به دلیل توزیع نامناسب در انبارها می‌مانند، اما به نظرم با طرح‌های از این دست بخشی از این مشکلات حل خواهد شد. نکته مثبت این طرح این است که در شهرستان‌ها هم اجرا می‌شود، بسیار اتفاق می‌افتد که از شهرستانی زنگ می زنند که فلان کتاب اینجا پیدا نمی‌شود که به نظرم با این سامانه مشکل نبودن بعضی کتاب‌ها در شهرهای دیگر حل خواهد شد.»
غبرایی شرط موفقیت این طرح را توزیع گسترده کتاب از سوی «سام» می‌داند ومی‌افزاید: «باید آرام‌آرام به سطحی برسیم که مشکلات توزیع کتاب در کشورمان حل شود. الان مشکلات زیادی در راستای انتشار کتاب داریم که گرانی کاغذ یکی از آن‌هاست.»
سامانه اشتراک محصولات فرهنگی«سام» هر 15 روز بولتن ویژه ای برای جدیدترین و پرفروش ترین محصولات فرهنگی کشور منتشر و در اختیار مشترکان و خریداران خود قرار می دهد. ساکنان تهران برای تهیه کتاب یا محصول فرهنگی دلخواه خود (مجلات، لوح فشرده موسیقی، بازی، فیلم و...)، کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ «سام» تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب ها را تلفنی سفارش بدهند.

5857
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 233181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =