۰ نفر
۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۶

شهریار شفیق کتابی در شرح لمعه شهید اول دارد که در صندوق امانات سری انگلیس به شماره ..... نگهداری می شود

لازم نیست بنده در باره مدخل ذیل که در دایرة‌ المعارف تشیع (ج 12 ، ص 539) آمده است، حرفی بزنم. خودتان بخوانید و قضاوت کنید که در یک مدخل عجیب و غریب تا چه اندازه می توان حرفهای شگفت و بی پایه زد، آن هم چنان جدی که پس از سالها انتشار آن (1386) تاکنون کسی در باره آن حرفی نزده یا دست کم بنده ندیده ام.
سخن از دایرة المعارف تشیع (در چهارده جلد) است، دایرة‌ المعارفی که بر اساس آنچه در صفحه اول آن آمده زیر نظر سه تن از نویسندگان معروف این کشور منتشر می شود. دایرة المعارفی که امروز کتاب دست پژوهشگران جوان در کتابخانه های ایران است. دایرة المعارف تشیعی که در کشور شیعه نوشته شده است.
 

این مدخل را در حرف «ق» یعنی ذیل همین عنوان قانون درخشان اسلام می توانید مطالعه کنید:

 

قانون درخشان اسلام یا شاهکار شهید اول: کتابی است به سه زبان انگلیسی، پارسی و عربی. در شرح و ترجمه لمعه شهید اول (م 786) و در فقه استدلالی شیعه امامیه با استناد به فتاوای برخی معاصرین و نظرات آنها که مترجم و شارح آن شهریار شفیق (م 1979 م پاریس) آن را در سنین جوانی و با مشورت دکتر منوچهر اقبال (م 1356 ش) و پس از وفات وی، به امر آیت الله العظمی گلپایگانی (م 1372) به سبک و روش فقهای اخباریین به نگارش در آورده است و نظرات خود را مطرح می کند. عنوان انگلیسی کتاب:
The Luminary Law Of Islam Or: The first Martyr,s Master piece.
عنوان عربی کتاب:
تبیین اللمعة الدمشقیة فی فقه الامامیة باللغة الفارسیة و الانجلیزیة و العربیة، خلیقة (شاهکار) الشهید الاول و ترجمة شهریار الشفیق.

 

یک بار دیگر مرور کنید:

بر اساس نوشته بالا:

1 - شهریار شفیق پسر اشرف پهلوی که در سال 1979 در پاریس ترور شد کتابی با نام قانون درخشان اسلام در ترجمه و شرح لمعه شهید اول نوشته است.
2 – وی این کتاب را در سنین جوانی با مشورت منوچهر اقبال (رئیس شرکت نفت ایران) نوشته است.
3 ـ بعد از مرگ او وی این کتاب را به امر آیت الله گلپایگانی ادامه داده است.
4 ـ روش وی در این کتاب فقه اخباری است که کتاب را بر اساس آن نگاشته است.

 

 شهریار شفیق کیست؟ شهریار شفیق متولد 1324 افسر نیروی دریایی ارتش شاهنشاهی ایران، فرزند اشرف پهلوی و احمد شفیق ملقب به والاگهر.. بعد از پیروزی انقلاب در ایران در روز 30 بهمن 1357 و یک هفته بعد از فروپاشی رژیم سلطنتی و اعلام بیطرفی ارتش ایران را ترک و در فرانسه به همسر و 2 فرزندش پیوست. هم‌زمان در ایران صادق خلخالی رئیس دادگاه انقلاب اسلامی وقت برای وی دادگاهی غیابی ترتیب داده بود و وی را همراه با تنی چند از فرماندهان ارشد ارتش شاهنشاهی به «افساد فی الارض» متهم و محکوم به اعدام کرده بود. شهریار شفیق با نفوذی که در ارتش ایران داشت قصد انجام کودتایی را برای بازگرداندن محمدرضا شاه پهلوی به ایران را داشت که در نهایت در ساعت 13 روز جمعه 16 آذر ماه 1358 هنگام خروج از اقامت‌گاه مادرش اشرف پهلوی در پاریس، به ضرب دو گلوله افراد مسلح که به پشت گردن و سر وی اصابت کرد، به قتل رسید. (ویکی پدیا)
آیا این شخص همان کسی است که در دایرة المعارف تشیع، صاحب کتاب قانون درخشان اسلام یا شاهکار شهید اول معرفی شده است؟ (سال مرگ هم یکی است 1979 در پاریس!)
تکلیف منوچهر اقبال هم روشن است، کسی که سالها رئیس شرکت نفت ایران بود و شناخته شده تر از آن است که در باره وی چیزی گفته شود. بر اساس نوشته بالا، ایشان راهنمای شهریار شفیق بوده است!
نکته بعد یعنی این که شهریار شفیق بعد از فوت منوچهر اقبال به امر آیت الله العظمی گلپایگانی به نوشتن این کتاب ادامه داده، از نکات خنده داری است که باید از ذکر آن در دایرة‌المعارف تشیع گریست.
برای این که شما تردید نکنید، نام انگلیسی و عربی کتاب هم برای شما ارائه شده است.
ممکن است کسی بگوید:‌ آقا! این یک شهریار شفیق دیگر است؟ و منوچهر اقبال هم همین طور؟ به نظرم اگر کسی این را بگوید باید وی را ساده انگاشت، چون به خیلی از پرسشها باید پاسخ بدهد. اصلا فکرش را نکنید بهتر است.

 به یاد داشته باشید که منوچهر اقبال پدر زن شهریار شفیق هم هست!!

اکنون دنباله ماجرای معرفی کتاب شهریار شفیق در شرح لمعه دمشقیه، که از آنچه گذشت باز هم شیرین تر و خواندنی تر است:

 

پاپ ژان پل دوم (م 2005) در کتاب اسلام شناسی خود که عنوان ایتالیایی آن Oltre Monte E Mare (ماورای کوه و دریا) می باشد از این کتاب و مؤلف جوان و فقید آن بسیار تمجید می کند و آن را بهترین کتاب برای شناخت اسلام حقیقی و احکام آن معرفی می نماید. همچنین از دیگر فعالیت های علمی و مذهبی مؤلف نیز یاد می کند (فاتیما ، فاطمیا).

آنگاه نویسنده ادامه می دهد:

این سه ترجمه و شرح سه زبانه، از هم جدا نیستند. بلکه مؤلف ابتدا بخش یا مسأله یا پاراگرافی از متن لمعه را به عربی می آورد و سپس با لفظ اقول (= می گویم) به توضیح عربی لغات، اصطلاحات و عبارات و مباحث مربوطه همان بخش پرداخته و پس از پایان نگارش عربی، آنگاه به ترجمه مذکور به پارسی و سپس به شرح پارسی آن می پردازد و .... لذا این کتاب تلفیقی از سه متن عربی و پارسی و انگلیسی است. معتبرترین و فنی‌ترین ترجمه انگلیسی از متون فقه اسلامی و شیعی را در همین اثر نفیس می توان یافت. چون شهریار شفیق با وجود قلت سن و سال در انتخاب معادل های دقیق انگلیسی برای اصطلاحات پیچیده فقهی و لغات ظریف عربی، مهارت عجیبی از خود بروز داده است و گویا قصد داشته که این اثر نفیس را به زبان های دیگر از جمله زبان ایتالیایی و فرانسوی نیز ترجمه کند اما توفیق آن را نیافته و در همان جوانی از دنیا رفته است....

 

تو را به خدا یک کسی به ما پاسخ دهد:
 

کتاب ژان پل دوم در باره اسلام شناسی با نام ماورای کوه و دریا کجاست؟
چطور وی اهمیت این کتاب را دریافته و تا به حال به گوش احدی نرسیده است؟
این جوان کیست ؟ همان شهریار شفیق پسر اشرف پهلوی یا .... 

در میانه بحث این عبارت هم عجیب و غریب است:

در اینجا پس از اظهار سوگواری در مرگ نابهنگام مترجم شرایع که دایی وی بوده [منظورش علیرضا پهلوی است] و در سانحه سقوط هواپیما در کوهستان البرز ایران جان داده است.. توضیحاتی پیرامون کتاب العین خلیل بن احمد می دهد...

جل الخالق! علیرضا پهلوی هم ترجمه شرایع داشته است!
 

نویسنده به نقل از خاتمه کتاب چنین نقل می  کند:

 اکنون این است ترجمه تشریحی من  از متن مقدس لمعه دمشقیه فاضل معاصر جناب آقا رفیعی طالقانی از شاگردان مبرز پاپ اعظم جهان اسلام بروجردی بزرگ که از جناب سید محمد رضا موسوی گلپایگانی پاپ اعظم اسلام در ایران کنونی آن را به ضمیمه چندین کتاب دیگر برای اینجانب به پاریس فرستاد. بار پروردگارا ببخشای بر من و بر پدر و مادرم و بر مومنان حقیقی در روز حساب و کتاب. بار الها و همچنین بیامرز مرا و بیامرز استاد فقید و درگذشته مرا دکتر منوچهر اقبال ـ که بر او باد خوشنودی خدای متعال....

 

این کتاب الان کجاست؟ دست کم پاسخ سوال اخیر را با شگفتی در پایان این مدخل بلند بالا خواهید دید.

 

ادامه مطلب دو صفحه بزرگ دو ستونی دایره المعارفی است که در باره محتوای این کتاب بحث کرده و در پایان آن آمده است.

 

معتبرترین نسخه این اثر نفیس به خط خود شهریار شفیق که این اثر را به دایی خود تقدیم نموده است هم اکنون در صندوق امانات سری انگلیس بخش امانات دکتر ابراهیم مهدوی به شماره رمز B_TLLOI - +21+sh. Sh. Sh. نگهداری می شود.

 

اگر کسی این ابراهیم مهدوی را هم می شناسد [در ج 13 دایره المعارف تشیع ص 316 او را شاگرد آقای خویی می داند]  یا دسترسی به این صندوق امانات با رمز یاد شده دارد، ما را هم از کتاب این شهریار شفیق فرزند اشرف پهلوی آن هم در باب فقه امامیه که به روش فقهای اخباریین بدست یک جوان ناکام با مشورت منوچهر اقبال و به امر آیت الله گلپایگانی نوشته شده آگاه نماید. آیا چیزی با چیزی خلط شده؟ نقش شهریار شفیق چیست؟ منوچهر اقبال کدام است. رفیع قزوینی کیست؟ ابراهیم مهدوی چه کسی است؟‌ بقیه کتابها کجاست؟ چطور به دست این مؤلف رسیده؟ و....

 

(به علاوه می توان دایی ایشان را هم شناخت، کسی که کتاب به او اهدا شده است. او کسی جز علیرضا پهلوی نیست؟

 

شما فکر می کنید پشت سر این نوشته چه اراده ای نهفته است؟ نویسنده این مدخل سید احمد سجادی است که امیدوارم پاسخی برای این مطالب داشته باشد. طبعا مسوولیت مقاله با اوست.

 

داستان ادامه دارد.....


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 233390

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    46 21
    همه نوشته هاتون استاد یک طرف، این نوشته یک طرف. قلمتون واقعا عجیب و زیباست. در عین تندی و پرخاش که معلومه وقتی عصبانی بودید، نوشتید، طنز عجیب و تلخی در آن هست که البته بسیار شبیه شخصیت خود شماست. اعصابتون راحت ان شااله
    • آرش IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۷
      16 12
      خبر آنلاین لطفاً در ارتباط با مطالب تخصصی نظرات هر کاربری را منتشر نکن! این که خبر سیاسی یا ورزشی نیست که هر کس نظری می ده و شما هم منتشر می کنی. بخش عمده ای از این دوستانی که نقد کردند اصلاً نمی دونند که لمعه و شرح لمعه چی هست. لطفاً در انتشار نظرات دقت کنید.
  • الف- ب IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    20 9
    در اوج عصبانیت نوشتید، هرچه در عیارنقد با کمال آرامش پاسخ داده بودید، اینجا در نهایت عصبانیت و ناراحتی جواب دادید. اما اگر واقعا همینطور باشد که شما میگید ای وای بر ما وای برما. سید جوادی خرمشاهی و فانی از بزرگترین های این مرزو بومند واقعا چه جوابی خواهند داشت؟ با نظر بالا موافقم که هر چه تا بحال نوشتید یه طر ف این یه طرف
  • عباس IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    58 2
    والا اين همه نوشتين اخرش نفهميدم پسر اشرف ادم خوبي بود يا نه!!
    • محمد A1 ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
      8 1
      والا من از استاد باقر عاقلی که مورخ معروفیه راجع به این مسئله سوال کردم ایشون گفتن که من خبری از چنین کتابی ندارم ولی از شهریار شفیق بعید نیست چون از یه قماش دیگه غیر قماش پهلوی بوده و از نبوغش حکایتی نقل کردند اضافه بر اینکه پدرش احمد شفیق مصری عرب بوده و خودش هم بخاطر اشتغال توی نیرودریایی زبان انگلیسی و فرانسه و ایتالیایی رو خوب میدونسته پس چندان بعید بنظرم نمیرسه که واقعیت داشته باشه
  • سید اصغر US ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    45 5
    از پسر آقای دکتر حسابی سؤال کنید که نامه کذائی اینشتین به آیت الله بروجردی را در همین صندوق ابراهیم مهدوی در بانک لندن سراغ کرده است. تفصیل داستان در سایت شیعه نیوز و سایت آیت الله بروجردی و غیره.
  • یچه شط IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    1 9
    استاد منتظریم ، لطفن زودتر بنویسید .
  • بدون نام IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    16 2
    والاگوهر شارح لمعه بودن و ما خبر نداشتیم! عجبا از بی خبری و قضاوت زود
  • سید اصغر US ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    20 5
    لینک شیعه نیوز برای پرفسور ابراهیم مهدوی و کتاب اینشتین در اثبات حقانیت تشیع از زبان پسر دکتر حسابی: http://www.shia-news.com/fa/news/19024/نامه-نگاری-انیشتین-با-آیت-الله-بروجردی هردم از این باغ بری می رسد!
  • سید محمود IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    8 7
    دقت نظر شما همیشه برای ما زبانزد بوده است
  • كارشناس IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    42 10
    نويسنده اين كزارش جون خيلي خيلي خودش را مطلع مي دانسته با ديدن اين موارد شوكه شده در حالي كه هيج جاي تعجبي ندارد اكر آدم ديكران را نيز مستعد تحقيق و علم بداند حتى شاهزاده ها را و همه امور را سياسي نكاه نكند شفيق بدرش يك مصري بود، دانستن زبان عربي براى وي زبان بدري بود با كمي مطالعه و كمك راهنما و بودن شرحهاى فارسي نبايد يك شاهزاده ايراني جند زبانه كمتر از مستشرقهاي كاكول مترجم اثار عربي باشد انها را با اعجاب نقل مي كنيم اينها را با انكار
  • بدون نام IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    5 9
    حاج آقا وقتی کتاب ها بدون نظارت و به اسم افراد معروف منتشر میشه وضعیتی بهتر از این نخواهند داشت.
  • بدون نام IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    4 3
    ایشون ربطی به آقای سید احمد سجادی مدیر سایت راسخون و همین طور مرکز رایانه ای حوزه علمیه اصفهان ندارند. فقط تشابه اسمی است
  • منتقد IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    13 10
    نویسنده این مطلب حتما یا راهش ندادند در این دانشنامه یا پولش را نداده اند
  • بی نام IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    51 24
    برو بابا توام. چرا تخریب می کنی. می سوزید نمی توانید ببینید کی از پهلوی ها اهل دین باشد. دین فقط مال شماست؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    19 5
    جناب آقای دکتر جعفریان سلام؛ نوشته اخیر شما را (شهریار شفیق و شرح لمعه!) خواندم و داغم تازه شد. تا جایی که به یاد دارم همین آقای سجادی که گویا مدیر داخلی همان مجموعه هم بوده اند مدخلی داشت درباره یکی از شاگردان لئوناردو داوینچی که شاگرد مقدس اردبیلی هم بوده و حدیقة الشیعه را ترجمه کرده! الان کتاب را در دسترس ندارم که ببینم همان است یا خیر. مبادا که مدخلی دیگر هم ازین دست داشته اند و ما خبر نداشتیم. ببینید فاجعه تا کجا دامنگیر جامعه علمی و دینی ما شده است. افسوس. خب آن روزها خیلی برای من باعث شگفتی شد. بعدها دیدم که همین قلم و تعابیر در ماجرای سراسر کذب مکاتبات انیشتین و آیت الله بروجردی و دقیقا با همان نشانی ها و سبک تکرار شد و متاسفانه به صورتی فراگیر مورد اعجاب و قبول مؤمنین خدا قرار گرف
  • بدون نام IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    16 3
    مدتهای مدید هم سایت منسوب به بیت آقای بروجردی این مطلب را در صدر همه مطالب سایت گذاشت. خود من بارها با این بیت محترم تماس گرفته و شناعت این دروغ و مطالب موهن سایت را تذکر دادم که همه را نادیده گرفتند و بلکه حمل بر حسادت و تخریب گذاشته باشند. اخیرا هم بزرگ این خاندان درباره اعتبار این ماجرا مصاحبه ای جانبدارانه در مطبوعات و رسانه ها انتشار داد که یا للعجب. محقق شد که تاکید و ثبت این دست مطالب عالما عامدا و با چشم باز صورت گرفته است. چشم باز و گوش باز و این عما؟! حیرتم از چشم بندی خدا! عین همین مطالب را در وبلاگهای بی نام و نشانی به وفور خواهید یافت و گمانم این است که نویسنده زودباور و ساده لوح دائرة المعارف هم جمله این مطالب را ازین وبلاگها نقل کرده باشد. پشت پرده این نیرنگ هرچه باشد دست کم ا
    • بدون نام IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
      3 5
      احسنت احسنت احسنت ...
    • بدون نام IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
      11 15
      تمام این جعلیات هدفمند صورت میگیرد به ذکر موثق تاریخ لئوناردو داوینچی فرزند نامشروع یک حسابدار بود (به ویکیپدیا مراجعه کنید) پشت سر این هجویات چه چیزی خوابیده قصد منحرف کردن چه چیزی را دارند خدا میداند با تشکر از جناب جعفریان لطفا روشنگری کنید
    • محمد A1 ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
      10 1
      آقای "بدون نام که داوینچی رو حرومزاده میدونی هیچ توجه داری که یه بار یکی از صحابه ی امام صادقع یه مرد مشرک رو زنازاده خطاب کرد حضرت چقدر ناراحت شد و دست کوبید بر پیشانی مبارکش؟ چرا نسبت زنازاده بودن میدی؟ چرا فحش میدی؟ ما از اسلام دور شدیم بخدا
  • بدون نام IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    7 5
    حیرت من بیشتر از خواص قوم بود که با چه آب و تابی این ماجرا و نامه را نقل مجالسشان ساختند. مدتهای مدید هم سایت منسوب به بیت آقای بروجردی این مطلب را در صدر همه مطالب سایت گذاشت. خود من بارها با این بیت محترم تماس گرفته و شناعت این دروغ و مطالب موهن سایت را تذکر دادم که همه را نادیده گرفتند و بلکه حمل بر حسادت و تخریب گذاشته باشند. اخیرا هم بزرگ این خاندان درباره اعتبار این ماجرا مصاحبه ای جانبدارانه در مطبوعات و رسانه ها انتشار داد که یا للعجب. محقق شد که تاکید و ثبت این دست مطالب عالما عامدا و با چشم باز صورت گرفته است. چشم باز و گوش باز و این عما؟! حیرتم از چشم بندی خدا! عین همین مطالب را در وبلاگهای بی نام و نشانی به وفور خواهید یافت و گمانم این است که نویسنده زودباور و ساده لوح دائرة المع
  • صدرا IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    4 6
    کار از این کارها گذشته حاجی. این ها نتایج نظارت ارشاد است دیگر. چه می شود کرد؟
  • بدون نام IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    11 5
    هم جمله این مطالب را ازین وبلاگها نقل کرده باشد. پشت پرده این نیرنگ هرچه باشد دست کم این هست که آفریننده این قصه های پر از دروغ های شاخدار همه این سالها نشسته و از ته دل به ریش همه قوم قهقهه ای جانانه سر داده است. خدا خیرتان دهد که چون همیشه با خیرخواهی و جسارت روشن گری می نمایید. نمونه این سایت ها را که ممکن است خود دیده باشید ذیلا می آورم: لئوناردو داوینچی و گرایش سرّی به دین اسلام ترجمۀ آخرین اثر کشف شدۀ داوینچی، که در آن به اسلام گرویده است: IL MIO SPAZZOLINO = "مِسواک من!" http://davinci-islam.persianblog.ir/ http://davinci2008.blogfa.com
    • محمد A1 ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
      3 0
      از انصاف و عقلانیت دور نشیم اینهمه مطلب نمیتونه ساخته ی یه نفر باشه
  • سلامت IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    8 7
    واقعا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! چقد عجیبه1 از استاد خرمشاهی بعیده !
    • سعید IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
      1 1
      احتمالا نقش استاد خرمشاهی و فانی در این اثر، ویرایش صوری و زبانی و... بوده است.
    • بدون نام IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
      2 1
      هیچم بعید نیست. به مقاله به کجا چنین شتابان مصطفی ملکیان در نقد ترجمه خرمشاهی از دائره المعارف دین میرچا الیاده مراجعه کنید.
  • بدون نام IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    4 4
    حاج آقا ادخال السرور فرمودید!
  • بدون نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
    4 2
    حقیقت چقدر آسیب پذیر است !!!!!! وشما در این میانه سرگردان بدیهیاتتان
  • ربیعی IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
    7 0
    من هم در ابتدا خندیدم، اما برام جالب شد و جستجو کردم. راستش الان شک کردم که شاید حقیقت داشته باشد. مثلا این وبلاگ را ببینید http://zartosht3000.persianblog.ir/ و تگ شهریار شفیق و منوچهر اقبال را کنترل کنید. اشعاری در مدح حضرت رسول(ص) از شفیق! با یک وجه دیگر از شخصیت اقبال هم آشنا می شوید. در مورد آقای مهدوی و سجادی هم سری به این وبلاگ بزنید: http://jahanbakhsh1390.persianblog.ir/ والله اعلم.
  • ع ق IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
    2 4
    دست مریزاد حاجی.
  • عبدالله IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۷
    4 5
    اين از معجزات لژهاي ماسوني است كه افسار همه آنها بدست سركار خانم ملكه بريتانياست.واقعا" تعجب ندارد.
  • k1 IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۷
    1 3
    زودتر ادامه ماجرا را بنويسيد كه خيلي جالب بود
  • مصطفا US ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۷
    9 2
    من دارم فکر میکنم بجز اینکه این مطلب را بعید دانسته اند چه دلیل منطقیی برای انکار این مطلب آورده اند؟
    • بدون نام IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
      2 2
      دوست عزیز یعنی پاپ ژان پل دوم...اصلا ولش کن دوباره مقاله رو این بار بادقت بخون
  • حامد IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۷
    8 0
    خبر آنلاین یک رسانه حرفه ای و توانا شناخته می شود. امیدواریم با مسئولان دائره المعارف تشیع از جمله بهاءالدین خرمشاهی یا کامران فانی هم در این باره تماس بگیرند تا پاسخ آنها هم درج شود و این داستان اینگونه به صورت یک طرفه بیان نشود.
  • جوادی IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    7 1
    چرا آقای جعفریان که ریاست کتابخانه مجلس مملکت را به عهده دارند رسما از نویسندگان دایره المعارف تشیع اسعتلام نمیکنند و پاسخ آنها را علنا اطلاع رسانی نمیکنند؟ چرا بعد از گذشت چندسال الان این مسایل مطرح میشود؟ چرا....؟ چرا....؟
  • بدون نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    3 1
    همفر و دالگورکی در طول زمان تکثیر می شوند
  • بدون نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    4 3
    "برای خراب کردن یک حقیقت خوب به آن حمله نکنید بلکه بد از آن دفاع کنید" این ادعاهای خنده دار در دایره المعارف ... روش هوشمندانه ای است برای صدمه زدن به تشیع
  • بدون نام US ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۰
    1 3
    این آقای سید احمد سجادی که ظاهراً مریدانی هم دارد (برای نمونه به http://jahanbakhsh1390.persianblog.ir/tag/سید_احمد_سجادی مراجعه کنید) چه ارتباطی با آقای جویا جهانبخش که از دوستان صمیمی و معتمدین جناب خرمشاهی است، دارد؟ به نظر میرسد جویا جهانبخش حلقه ی وصل جناب سجادی با خرمشاهی باشد. جهانبخش هم مثل سجادی اصفهانی است، مخالف فلسفه است و جالب اینکه در وبلاگ فوق کسی با عنوان «ا. جهانبخش» در فضایل احمد سجادی می نویسد که البته به هیچ وجه قلمی شبیه جویا ندارد. مع الوصف شباهت هایی وجود دارد؛ اگر جهانبخش حلقه ی اتصال باشد، داستان خیلی جالب می شود.
    • جویا جهانبخش A1 ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
      4 0
      نه از این ارتباطات خبری داشته ام و نه کسی را با کسی آشنایی داده ام و نه ... . خلاصه ببخشید که داستان خیلی جالب نشد
  • فاطمه IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۸
    6 3
    همه نوشته ها واقعيت هست لطفا"اينقدر بد برخورد نكنيد چرا پسر اشرف نتونه خوب باشه؟ و چرا اينقدر شما موضع گيري ميكنيد
  • سید A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    7 6
    اقای بی سواد مگر هرکسی خاندانش ضال و مضل باشد خودش هم این طور است . مگر ندیدی محمد بن اباکر را که پدرش از اصحاب سقیفه شد و خودش از اصحاب ولایت . جناب حمید رضا از شاگردان انشتین رحمت الله علیه بودند .و مراوداتی با جناب بروجردی اعلی الله مقامه داشتن و خط ایشان با پدرش کاملا جداست . در ضال و مضل بودن فلاسفه خذله الله هم که اصلا جای شک نیست
  • سید الیاس IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    1 0
    دایره المعارف جهان اسلام رو توی سایت قرار بدین
  • ملکی A1 ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    1 2
    سید جان اصلا بحث این نیست که پسر اشرف خوب است یا نه؟ بحث اینست که قرائن زیادی بر دروغین بودن این مطالب وجود دارد که اهل فن که با تاریخ معاصر و تاریخ تشیع و کتابهای عربی و اسلامی آشنایی کافی دارند متوجه هستند. ضمنا در یک دایرة المعارف هر جمله باید دارای سند و منبع باشد. این مطالبی که درباره پسر اشرف پهلوی نوشته اند همگی بی مدرک و صرفا ادعاست. ئر واقع یک فرد نفوذی خواسته است از طریق اعتبار دایرة المعارف تشیع ، مزخرفات خودش را نشر بدهد. اگر در این مسایل پیگیری و افشاگری نشود آینده بسیار غبارآلود خواهد شد و اعتماد به منابع معاصر از بین خواهد رفت. افرین بر استاد رسول جعفریان.
  • بی نام DE ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    7 0
    مطالب شمارو خواندم ولی شما سندی ارائه نکرده اید فقط ابهام وسوال وتااونجا که امکان داره سعی کردید بالحن دهن کجی به مطالب مطروحه اینشتین موضوع روکم رنگ جلوه بدید اولا اینشتین اسلام نیاوردکه اسلام تایید بشه بلکه ایمان آوردتا خودش تایید بشه، هم دردرگاه رب جلی و هم درمحکمه وجدان خودش همانطور که در آیه ۱۸ سوره زمر میفرماید، بندگان کسانی اند که مطالب رو میشنوند و از بهترینش پیروی می‌کنند همه مردم کافربشن ازاسلام وتشیع چیزی کم نمیشه واگرهمه شیعه بشن به اسلام چیزی اضافه نمیشهجهت اطلاع ثانیاً نه شما ونه هیچ فردمعمولی دیگری ازدل افرادخبرندارید که به طورحتم دارید محمدرضا پهلوی رو ازاین جریانات مبری میکنید. بنده ازجنایات پهلوی‌ها منزجرم ولی حکم وفتوی مطلق هم نمیدم ادامه دارد