بدنبال درج مقالات انتقادی حجت الاسلام والمسلمین رسول جعفریان در باره برخی مندرجات دایره المعارف تشیع، دبیرخانه این دایره المعارف، توضیحاتی را ارسال کرد.

در اين توضيح آمده است:

مدیر محترم سایت خبرآنلاین

با سلام و احترام عطف به نقد منتشره در آن سایت به قلم دانشمند ارجمند جناب حجةالاسلام والمسلمین رسول جعفریان دربارة مدخل هایی در دایرةالمعارف تشیع، نکات ذیل را به اطلاع می رساند:

مدخل های مذکور به قلم آقای سیداحمد سجادی است که در تعدادی از مجلدات پایانی این مجموعه با ویراستاران همکاری داشتند و به جهت برخی دقت نظرهای مشاهده شده در ایشان مسئولیت بازخوانی و اصلاح نسخة نهایی متن به ایشان سپرده شده بود و نام ایشان به عنوان ویراستار در صفحة شناسنامه این مجلدات به چشم می خورد.

ویراستاران اصلی اندکی پس از چاپ مجلدات بازنگریستة ایشان دریافتند که متأسفانه آقای سجادی، با نقض امانت، مداخلی را بی آنکه به رؤیت و تصویب ویراستاران رسیده باشد به قلم خود یا برخی دوستانشان بر مداخل اصلی افزوده اند یا بندی از مداخل نگاشته شده به قلم دیگران را کاسته یا بر آن افزوده اند.

این مطالب یا مداخل افزوده شده عموماً محتوای مشترکی دارند و در آنها با استناداتی غریب و البته تماماً بی پایه ادعا شده است که برخی از مشاهیر عالم غربی در پایان عمر به تشیع گرویده اند یا از نوعی اخباریگری مورد علاقة مؤلف دفاع شده و نظایر این ها . در عموم این مدخل ها نیز به آثار به اصطلاح تحقیقی چند نویسندة معلوم الحال یا مجهول الحال وصندوقچة اسرار آنها ارجاع داده شده است.

ویراستاران، پس از آگاهی از این امر، که متأسفانه پس از چاپ جلد سیزدهم رخ داد، در نسخة آمادة چاپ جلد چهاردهم تجدید نظر کردند و تا آنجا که به چشم آمد به حذف مطالب مذکور دست یازیدند و البته از این مجلد نیز آقای سجادی دیگر نقشی در ویرایش یا حتی نگارش مطالب ندارند.

دایرةالمعارف تشیع با تشکر از دقت نظر محقق و مورخ گرانمایه جناب آقای دکتر جعفریان و ضمن پوزش از مخاطبان و خوانندگان فرهیختة دایرةالمعارف تشیع، به اطلاع می رساند که در تجدیدچاپ سه مجلد اخیر این اثر (یعنی مجلدات یازده، دوازده و سیزدهم، گرچه قلم فرسایی ایشان بیشتر در مجلد دوازدهم نمود داشته است) این نوع مدخل ها و مطالب البته معدود ـ که عموماً خارج از طرح مدخل نامه بودند ـ حذف شده اند و امید می بریم که در ویرایش جدید دایرةالمعارف، که در حال طرح ریزی است، علاوه بر تعمیق مطالب و تهذیب مد خل ها، این گونه سهوها و خطاها به طور کلی مرتفع شود و در این راه از محققان و مؤلفان ارجمند تقاضای یاری و همراهی داریم.

با تشکر

دبیرخانة دایرةالمعارف تشیع

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 234401

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    3 2
    عجب دقتي در جمع آوري اين دايره المعاف شده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • محمد قراملکی GB ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
      4 3
      والا من از استاد باقر عاقلی که مورخ معروفیه راجع به این مسئله سوال کردم ایشون گفتن که من خبری از چنین کتابی ندارم ولی از شهریار شفیق بعید نیست چون از یه قماش دیگه غیر قماش پهلوی بوده و از نبوغش حکایتی نقل کردند اضافه بر اینکه پدرش احمد شفیق مصری عرب بوده و خودش هم بخاطر اشتغال توی نیرودریایی زبان انگلیسی و فرانسه و ایتالیایی رو خوب میدونسته پس چندان بعید بنظرم نمیرسه که واقعیت داشته باشه
  • بدون نام IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    3 2
    با تشکر از دبیرخانه که ابهامات پیش آمده را برطرف کردند
    • محمد A1 ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
      4 1
      بنظر میرسه دشمنی با شخص آقای سجادی وجود داره چون من در دایرة المعارف تشیع مقالاتی خیلی قابل نقدتر دیدم که کسی اصلا اونها رو نقد نمیکنه سرنخها حاکی از دشمنی با شخص ویراستاره
  • بدون نام IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    2 2
    شرم اوره. یعنی ویراستار هر جی جرت و پرت میگه مینویسه بعد از چاپ معلوم میشه.
  • علی IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    1 2
    واقعا مسخره است. اصلا توجیه مناسبی نیست.در تهیه ی کتابی با این عنوان و با این حجم، چطور چنین تسامحی صورت گرفته؟ اصلا وظیفه و نقش ویراستار مشخص است و افزودن بر متن، آنهم مطالبی چنین یاوه، جز با سوء نیت نمیتواند باشد. ظاهرا این توضیح هم برای انتقال بار مسئولیت از دوش تهیه کنندگان به دوش یک ویراستار ِ احتمالا گمنام صورت پذیرفته است. یا اینکه ویراستار مذکور، به عمد و به دلایلی همچون اختلاف حساب مالی، به عنوان انتقام، چنین کرده است.
  • بدون نام IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
    1 2
    مطالب کذایی ار جلد 11 که در سال 1384 چاپ شده تا جلد 14 که در سال 1390 چاپ شده ادامه داشته است. چطور مسوولین دایره المعارف در این 6 سال متوجه نشده اند و الان که قضیه لو رفته عذدرخواهی می کنند؟ چرا خودشان قبلا مردم را آگاه نکردند؟
  • علی IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    2 2
    بسمه تعالی این توضیح که به توجیهات غیر موجه نپرداخته جای تقدیر و تشکر دارد.
  • بدون نام IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    5 2
    بنازم به واحد ممیزی وزارت ارشاد که سوزن "زوال کلنل" محمود دولت آبادی از دروازه اش رد نشد و این فیل 3 جلدی رو فرستاد واسه چاپ...انشا الله با مدیریت دوستان در وزارت ارشاد همه "ارشاد" می شویم. آمین
  • بدون نام IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    2 2
    این عذر بدتر از گناه است نخوانده منتشر می کنید. مگه شهر هرته
  • بدون نام IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۹
    1 3
    واقعا باید براحوال علم واهل علم گریست که اثری که همچین اسمی رو یدک میکشه در چنین بلبشویی ویرایش میشه که ویراستار به تحریف میپردازداصلا چگونه چنین راهزنی امین پنداشته شده که کتاب به وی سپرده شده و خوشنامان را بد نام کرده ظاهرا خوشنامی و بزرگنامی در عرصه علم این مرز و بوم در روزگار اخیر جز هوچی گری نیست و قحط الرجال گردیده اقایان:بیانه تان و داستان پیش امده از صد جوک رکیک مفتضح تر و احمقانه تر است.این رسوایی زیر دست کدام مدیر زد وبندی و رابطه ای پیش امده که اکنون درپستو خزیده و رخ نمینمایاند؟
  • عليرضا IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
    1 3
    اينقدر بي دقتي نوبره!