جلدهای نهم و دهم کتاب «57 سال اسارت» با موضوع تجزیه و تحلیل رخداد‌های دوران پهلوی به قلم علی محمد بشارتی، توسط موسسه چاپ و نشر عروج منتشر شد.

جلد نهم «57 سال اسارت» به حوادث بسیار مهم و اثرگذار هجرت امام خمینی (ره) به پاریس در سال1357 و همزمان با آن، سرعت گرفتن رویداد‌های کشور می‌پردازد. این جلد شامل 5 فصل با عنوان‌هایی مانند «عوامل زوال در ذات رژیم شاه»، «هجرت تاریخی و تاریخ‌ساز امام خمینی (ره)» و «ارتباط پیوسته و گسترده‌تر امام(ره) با مردم» است. جلد دهم نیز که «پایان 57 سال اسارت» نام گرفته 6 فصل با عنوان‌های «دودمان پهلوی دست نشانده انگلیس»، «امام خمینی(ره) سیاستمدار برنامه‌دار»، «تشکیل و شکست دولت نظامی»، «دولت نیم‌بند بختیار و فرار شاه»، «سرعت گرفتن رویداد‌های سیاسی» و «بازگشت پیروزمندانه امام(ره)» را شامل می‌شود.

علی محمد بشارتی این مجموعه کتاب را بر اساس اسناد به جای مانده از حکومت پهلوی نوشته است و در‌ آن نگاهی تحلیلی به رویداد‌های دوران 57 ساله این رژیم دارد.

جلد‌های نخست تا پنجم کتاب «57 سال اسارت» بین سال‌های 1382 تا 1386 توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده و جلد ششم آن در سال 1387 توسط انتشارات هنرسرای اندیشه به بازار کتاب آمده است. جلدهای هفتم تا دهم نیز بین سال‌های 1389 تا 1391 توسط موسسه چاپ و نشر عروج منتشر شده‌اند.

 

نویسنده در هر جلد موضوعی را محور قرار داده است که به ترتیب عبارتند از «دوران رضاخان»، «از تبعید رضاخان تا ترور رزم‌آرا»، «از رزم‌آرا تا شروع مبارزات امام خمینی(ره)»، «از قیام پانزده خرداد تا تبعید امام خمینی(ره)»، «از تبعید امام(ره) تا جشن‌های 2500 ساله»، «بعد از جشن‌های 2500 ساله تا سقوط هویدا»، «از ارتحال حاج آقا مصطفی خمینی تا انفجار نور در قم»،‌ «استراتژی حضرت امام خمینی(ره) برای سرنگونی شاه (از پایداری در تبریز تا فاجعه 17 شهریور)»، «از هجرت امام خمینی(ره) به پاریس تا بی‌اثر شدن تهدیدات شاه» و «بازگشت پیروزمندانه امام(ره)».

 

در صفحه 320 جلد دهم کتاب «57 سال اسارت» و ذیل عنوان «جنایت بزرگ شاه» آمده است: «حضرت امام(ره) در روز 13 بهمن 1357 طی سخنرانی نسبتا طولانی ضمن اشاره به برخی از جنایات شاه فرمودند: «جنایاتی که سلسله پهلوی در جامعه ما کرد شاید هیچ جنایتی بالاتر از این جنایت نبود که نیر‌وهای فعال انسانی ما را یا از بین بردند یا فعالیت آن‌ها را خنثی کردند برای مدت‌های زیاد. آن‌هایی که باید به این امت خدمت کنند مثل علمای اعلام و اشخاص روشنفکر این‌ها را در زندان بردند. ده سال، پانزده‌سال، پنج سال در زندان‌ این‌ها را بردند. صرف‌نظر از ‌آن زجر‌هایی که به این‌ها کردند. آن خلاف انسانیت‌هایی که با این اولیای خدا کردند این نیرو‌ها را هدر دادند. یعنی نیرویی که باید در جامعه فعال باشد. اگر مدرس است عده‌ای را تربیت بکند، ‌اگر محصل است خودش تربیت بشود. اگر فعالیت‌های سیاسی دارد فعالیت سیاسی بکند، فعالیت‌های مذهبی دارد، ‌فعالیت‌های مذهبی بکند. تمام این‌ها را دودمان پهلوی به هدر دادند.»

 

جلدهای نهم و دهم کتاب «57 سال اسارت» در قطع وزیری و به ترتیب در 289 و 345 صفحه با شمارگان 2 هزار نسخه و بهای 61 هزار ریال برای هر مجلد توسط موسسه چاپ و نشر عروج، وابسته به موسسه تنظیم و نشر‌ آثار امام خمینی (ره) منتشر شده‌اند.

 

ساکنان تهران برای تهیه این مجموعه و هر کتاب دیگری کافی است با سامانه اشتراک محصولات فرهنگی سام به شماره 20- 88557016 تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل، بدون هزینه ارسال دریافت کنند. سایر هموطنان نیز می توانند با پرداخت هزینه پست، کتاب را سفارش بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 234678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =