۰ نفر
۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۰

یک عضو دفتر پاسخگویی به مسائل شرعی آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: در صورت امکان، همه‌ اجساد مناطق زلزله زده باید غسل داده شوند، مگر این‌که جسدی متلاشی شده باشد یا کشف جنازه‌ها طول بکشد و امکان غسل دادن وجود نداشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی دربانی با اشاره به احکام شرعی غسل و کفن و دفن اجساد در مناطق زلزله‌زده، تصریح کرد: در صورتی که امکانات غسل دادن در آن حد نباشد یا بدن میت ظرفیت پذیرش غسل را نداشته باشد، به شکلی که اگر غسل داده شود از هم می‌پاشد، یا این‌که نفرات لازم برای این‌که جنازه‌ها را سریع‌تر غسل دهند وجود نداشته باشد، تیمم کفایت می‌کند.

این عضو دفتر پاسخگویی به مسائل شرعی آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: تمام این موارد در حالتی است که اضطرابی وجود داشته باشد، بنابراین در چنین حالتی بر اساس آن‌چه در رساله‌های توضیح‌المسائل آمده، باید میت را تیمم دهند و به خاک بسپارند.

 دربانی هم‌چنین درباره‌ نحوه‌ اقامه نماز میت برای این اجساد گفت: در مورد نماز نیز اگر بتوانند اقامه کنند بهتر است برای هر فرد یک نماز خوانده شود، اما اگر مقدور نباشد، می‌توانند به طور دسته‌جمعی نماز بخوانند. البته ضمائر نماز میت را باید به صورت جمع بخوانند و پس از آن سریع دفن کنند.

 وی افزود: دفن اجساد به صورت دسته‌جمعی نیز اگر به گونه‌ای نباشد که جنازه‌ها روی هم قرار بگیرند، مشکلی ندارد، اما اگر بتوانند قبرهای بزرگ بکنند باید اجساد را کنار هم بگذارند و میانشان یک حائل قرار دهند و پس از آن خاک بریزند. لازم نیست حتما برای هرکس قبر جدا کنده شود.

 این کارشناس مسائل دینی با تاکید بر این‌که «باید در مراحل کفن و دفن احترام میت به طور کامل حفظ شود» گفت: این درست نیست که به سبب اضطرار یا نبود امکانات جنازه‌ها را روی هم قرار دهند و در یک جا دفن کنند؛ چرا که احترام مومن حتی میت مومن باید حفظ شود.

 دربانی در پاسخ به این سوال که آیا در کنار هم قرار دادن اجساد زنان و مردان در یک قبر مشکلی ندارد؟ اظهار کرد: اشکالی ندارد که زن و مرد در کنار هم دفن شوند؛ زیرا ما چیزی به عنوان قبرستان زنان یا مردان در اسلام نداریم، اما بهتر است زنان در کنار هم و مردان در کنار هم دفن شوند و این از جهات مختلفی اولویت دارد، اما در صورتی که این امکان وجود نداشته باشد به شرحی که گفته شد، با قرار دادن حائل میان اجساد، تدفین صورت گیرد.

/62303

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 235802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • hadi IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    23 0
    اشک از چشمانم جاری شد خدا صبر بده تو رو خدا کمک کنید
  • بدون نام IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    16 0
    تصور اینکه انسان عزیزی رو از دست بده واقعا سخته چه برسه به اینکه جمعی از عزیزانشو به یکباره از دست بده فاجعه س اونهاییکه رفتن که خوش به سعادتشو ولی بیچاره باز مانده هاشون که هم بیکس شدن هم اواره و بی خانمان عزیزان اذربایجانی مارو شریک غم و دردتون بدونید