اجساد جدیدی از مدفون‌شدگان زلزله در روستاهای آذربایجان شرقی با همت امداد‌گران هلال‌احمر از خاک بیرون کشیده شد.

این خبر را خبرگزاری فارس منتشر کرده است. اجساد جدیدی از مدفون‌شدگان زلزله شنبه روستاهای آذربایجان شرقی دقایقی پیش، از زیر انبوهی از خاک بیرون کشیده شد. در این عملیات جست‌وجو و نجات که به کمک سگ‌های زنده‌یاب انجام شد. جسد زن 27 ساله‌ای در روستای سرخ‌گاو از توابع استان آذربایجان شرقی از خاک بیرون کشیده شد.تیم‌های امداد و نجات به همراه سگ‌های زنده‌یاب در حال جست‌وجو برای پیدا کردن اجساد دیگری از مدفون‌شدگان این زلزله هستند.


2 نفر در ورزقان سالم از زیر آوار بیرون آورده شدند
2 نفر از روستاییان شهرستان ورزقان سالم از زیر آوار بیرون آورده شدند. مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی اعلام کرد این دو نفر از بازماندگان یک خانواده پنج نفری هستند که به کمک سگ‌های زنده‌یاب هلال احمر نجات یافتند.  وضعیت سلامت این افراد خوب گزارش شده است.


22 پس لرزه در 12 ساعت گذشته در اهر و ورزقان
22پس لرزه از ساعت (00 / 00 ) تا ساعت (00 / 12 ) امروز شهرستان های اهر و ورزقان را لرزانده است .

مرکز لرزه نگاری کشور وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک تهران اعلام کرد : نخستین پس لرزه امروز ساعت 13 دقیقه و 22 ثانیه بامداد با قدرت 2 / 3 درجه در مقیاس امواج درونی زمین ( ریشتر ) شهرستان ورزقان را تکان داد و آخرین پس لرزه نیز ساعت 11 و 21 دقیقه با قدرت 7 / 2 درجه در مقیاس امواج درونی زمین روی داد.
بزرگترین پس لرزه صبح امروز 5 / 3 ریشتر قدرت داشت که در ساعت 9 و 58 دقیقه شهرستان ورزقان را تکان داد .
روز گذشته 50 پس لرزه در منطقه اهر و ورزقان به ثبت رسید.


رئیس بهزیستی : ‌اقلام 25 کامیون در مناطق زلزله زده توزیع می شود
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت :‌ امروز 25 کامیون شامل اقلام و کمک های مردمی از طریق این سازمان در میان مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی توزیع می شود .
‌همایون هاشمی در مصاحبه زنده با شبکه خبر سیما افزود :‌ از ساعات نخست این حادثه گروه های سیار و مجتمع های تامین وارد عرصه شده اند و از امروز ظهر علاوه بر اقدامات صورت گرفته‌10 هزار وعده غذا میان روستانشینان زلزله زده ای که 100 درصد روستایشان تخریب شده است توزیع می شود.
وی به اجرای طرح محب در مناطق زلزله زده اشاره کرد و گفت :‌ بر اساس این طرح از داغدیدگان حادثه ،‌حمایت های اجتماعی و روانی می شود که در همین خصوص 16 گروه شامل پزشک ،‌روانپزشک ،‌روانشناس و مددکار اجتماعی به منطقه اعزام شده اند و پس از شناسایی آسیب دیدگان ،‌مداخلات اجتماعی و روانشناسی خود را انجام می دهند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور ، شناسایی و نگهداری کودکان بی سرپرست ناشی از این حادثه را از دیگر وظایف سازمان بیان و اضافه کرد :‌ این کودکان که خوشبختانه تعدادشان کم است تا حد امکان با رعایت سازو کارهای قانونی به خانواده های درجه یک آن ها سپرده می شوند اما اگر این امکان حاصل نشد از طریق سازمان بهزیستی ساماندهی خواهند شد . هاشمی گفت: ‌البته تعدادی از این کودکان بی سرپرست هم اکنون در اختیار خانواده هایی به عنوان امین موقت هستند. وی افزود:‌ بازسازی خانه های مددجویان سازمان بهزیستی که در این حادثه تخریب شده از دیگر وظایف ماست و در این خصوص از همه خانوارهای زیرپوشش سازمان حمایت های روحی روانی و معیشتی می شود.
هاشمی گفت :‌ به همه روستا مهدها و مجتمع های ثابت هم دستور داده شده است که پذیرش و حمایت های مالی و تغذیه ای را تا اطلاع ثانوی انجام دهند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با این حال از مردم درخواست کمک کرد و از خیران خواست کمک های نقدی خود را به شماره حساب 90190 بانک ملت در سراسر کشور واریز کنند .
وی گفت: از همه استان ها اقلام نقدی و غیر نقدی گسترده ای جمع آوری شده است که در روزهای آینده توزیع می شود.

 

سه بازیگر دیگر «خنده‌بازار» هم راهی مناطق زلزله‌زده شدند

صبح روز سه‌شنبه ـ 24 مرداد ماه ـ سه تن دیگر از بازیگران «خنده بازار» راهی مناطق زلزله‌زده‌ی آذربایجان شدند. فرید شب‌خیز ـ تهیه‌کننده برنامه «خنده بازار» با اعلام خبر بالا،  به ایسنا گفت: یزدان فتوحی، ابراهیم شفیعی و محمدرضا خسروی سه بازیگر «خنده بازار» هستند که برای ابراز همدردی با مردم زلزله‌زده‌ی آذربایجان، راهی این منطقه شدند.
شب‌خیز همچنین یادآور شد: شهاب عباسی، کارگردان و بازیگر «خنده بازار» که پدر و مادرش هم اهل شهر تبریز هستند، از همان ساعات اولیه‌ی پس از وقوع زلزله در آذربایجان حضور داشته است. 

روز دوشنبه برنامه‌های زنده و پرمخاطب شبکه سه از جمله «ماه عسل» و «نود»، حضور کارگردان «خنده بازار» در مناطق زلزله‌زده را به تصویر کشیدند. همچنین پیام‌های تسلیت بازیگران «خنده بازار» به تناوب از این شبکه پخش شد. ابراهیم شفیعی، یزدان فتوحی، کوروش معصومی، محمدرضا خسروی و حامد تهرانی بازیگرانی بودند که پیام تسلیت آنها از تلویزیون و لا به لای برنامه «نود» پخش شد. 

بر اساس این گزارش ، پخش «خنده‌بازار» در یک شب بعد از زلزله، انتقاداتی را متوجه تلویزیون کرده بود که شبکه سه سیما سعی کرد با این اطلاع‌رسانی و اعلام تسلیت بازیگران «خنده بازار»، به انتقادها پاسخ دهد.

 

تخریب صددرصدی 120 روستا

رییس سازمان مدیریت بحران کشور از واردشدن خسارت صددرصدی به 120 روستا در زلزله آذربایجان‌شرقی خبر داد.

حسن قدمی به ایسنا گفت: از همان لحظات اولیه وقوع زلزله با توجه به شناختی از روستاها داشتیم حدس زدیم که خسارت ناشی از آن زیاد باشد، بنابراین در پی آن با کارگروه‌های خود در سطح استان تماس گرفته و آنها را به محل‌های حادثه اعزام کردیم.

وی با بیان اینکه نیروهای ما در فاصله کمتر از یک ساعت از وقوع حادثه در اکثر مناطق مستقر شده‌اند، تصریح کرد: پس از وقوع زلزله بیمارستان‌ها و اماکن برای معالجه مجروحان و مصدومان در سطح استان پیش‌بینی شد و نیز بیمارستان‌هایی در استان‌های همجوار نیز به حالت آماده‌باش درآمدند. قدمی با بیان اینکه در شهر تبریز حتی نمازخانه‌ها و کتابخانه‌ها نیز به تخت‌های امدادی مجهز شد خاطرنشان کرد: در شهر ورزقان که فاقد بیمارستان بود نیز بیمارستان صحرایی دایر کردیم. به گفته وی در پی وقوع این زلزله ارتش نیز بیمارستانی صحرایی با ظرفیت 200تن را آماده کرده بود که البته استفاده‌ای از آن صورت نگرفت. 

قدمی با بیان اینکه شمار مجروحان و کشته‌شدگان بسیار کمتر از مقداری بود که پیش‌بینی می‌کردیم، اظهار کرد: اگر این حادثه در ساعات پایانی شب رخ می‌داد بدون شک شمار مجروحان و کشته‌شدگان آن افزایش می‌یافت.حتی ممکن بود شمار تلفات آن به بالای 3000تن برسد. وی با بیان اینکه نوع مصالح استفاده شده در ساخت خانه‌ها که عمدتا از گل و کاه‌گل و چوب بوده و سبب شده تا ریزش آن روی افراد، موجب خفگی و مرگ آنان شود، اظهار کرد: همین موضوع باعث شد تا پس از ریزش آوار افراد فضایی برای ماندن نداشته باشند.


فردی زیر آوار نمانده است 

رییس ستاد مدیریت بحران با بیان اینکه پس از 12 ساعت از وقوع حادثه اعلام کردیم که هیچ یک از شهروندان زیر آوار نمانده است، خاطرنشان کرد: پس از وقوع حادثه به وسیله تیم‌های جستجو و نجات و دستگاه‌ها و سگ‌های زنده‌‌یاب به محل اعزام شده، گفت: در ساعت شش صبح روز بعد ما خیالمان بابت اینکه فردی زیر آوار نمانده است راحت شد، البته ممکن است که در یکی دو مورد استثناء مواردی هم پیدا شود اما نمی‌توان ادعا کرد که تیم‌های ما جایی را جستجو نکرده‌اند.

قدمی با بیان اینکه اولویت سازمان مدیریت بحران در تمام حوادث این چنینی ابتدا نجات افراد است، اظهار کرد: از صبح روز یکشنبه پس از این که خیالمان از نجات افراد راحت شد عملیات‌مان را برای اسکان اضطراری و توزیع آذوقه و اقلام اولیه مورد نیاز میان زلزله‌زدگان را آغاز کردیم. 

رییس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین با تاکید بر اینکه بحث مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده از اولویت‌های اصلی دولت‌های نهم و دهم بود، گفت: از ابتدای دولت نهم تاکنون در حدود یک میلیون و 400 هزار واحد روستایی را بازسازی کردیم و برای سایر واحدها نیز دولت در حد امکانش آمادگی دارد. 

قدمی همچنین با بیان اینکه با تایید استاندار به زلزله‌دیدگان این حادثه یک میلیون تومان کمک معیشتی تعلق می‌گیرد، گفت: همچنین 2.5 میلیون تومان برای خانه‌هایی که به طور صددرصد تخریب شده‌اند و نیز 12.5 میلیون تومان با سود چهاردرصد برای بازسازی خانه‌های با بافت فرسوده تعلق خواهد گرفت. وی با اشاره به تاکید ریاست جمهور بر بازسازی 20 هزار خانه روستایی اظهار کرد: برخی از خانه‌هایی که در این زلزله تخریب شده‌اند، تخریب‌شان ناشی از زلزله‌ای 6.2 ریشتری نبود بلکه با زلزله‌ای کمتر از این نیز این خانه‌ها تخریب می‌شدند. 

 وی با تاکید بر ضرورت پیگیری بیمه حوادث از سوی شهروندان درباره کمک‌های نقدی نیز گفت: بهترین نوع کمکی که مردم می‌توانند به این زلزله‌زدگان داشته باشند اهدای وجوه نقدی است که به همین منظور شماره حساب 99999 جمعیت هلال‌احمر در بانک ملت آماده دریافت این کمک‌هاست.

 

خسارات 200 میلیارد تومانی به اهر

فرماندار شهرستان اهر میزان اولیه خسارات ناشی از زلزله در این شهرستان را بیش از 200 میلیارد تومان اعلام کرد. رضا صدیقی با بیان اینکه خسارات ناشی از زلزله به مناطق مسکونی، ادارات، راه‌ها، پل‌ها و ... وارد شده است،به ایسنا گفت: میزان اولیه خسارات بیش از 200 میلیارد تومان برآورد شد، اما میزان قطعی آن هنوز مشخص نشده چرا که کارشناسان و تیم‌های ارزیاب همچنان برای بررسی آن در محل هستند. 

فرماندار شهرستان اهر با بیان اینکه اقدامات اخیر در خصوص اسکان اضطراری اتمام یافته و هم‌اکنون عوامل اجرایی گام‌های بعدی را برای ارزیابی خسارت آغاز کرده‌اند، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون عملیات‌آوار و خاکبرداری در شهرستان اهر آغاز شده و بنیاد مسکن نیز در این خصوص برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده است. 

 

تخریب 50 درصد خانه‌ها در اهر 

صدیقی با اشاره به تخریب 50 درصدی خانه‌ها در شهرستان اهر اظهار کرد: همچنین در این شهرستان 305 روستا وجود دارد که 70 روستا بین 50 تا صددرصد تخریب شده‌اند.

 

پیام تسلیت سازمان نظام پزشکی به بازماندگان زلزله آذربایجان شرقی
سازمان نظام پزشکی کشور وقوع زلزله و از دست دادن تنی چند از هموطنان در استان آذربایجان شرقی را به بازماندگان این حادثه تسلیت گفت.
به گزارش فارس، در پیام سازمان نظام پزشکی آمده است: واقعه جانگداز زلزله در استان آذربایجان شرقی و شهرهای اهر، ورزقان و هریس و درگذشت ده‌ها تن از مردم شریف و غیور این استان در این حادثه موجب تألم و تأثر شد. سازمان نظام پزشکی کشور با عرض تسلیت به بازماندگان این حادثه برای آنان صبر جمیل و برای درگذشتگان رحمت و غفران الهی را از خداوند متعال مسالت می‌کند.همچنین این سازمان، آمادگی خود را برای ارائه کمک‌های امدادی و تخصصی پزشکی اعلام می‌دارد. امید می‌رود نهادهای مسئول و دستگاه‌های امدادی در رسیدگی سریع، عاجل و همه جانبه به آسیب‌دیدگان و مجروحان از هیچ کوششی دریغ نورزند. 

47282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 236081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • mohsen IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    10 0
    واقعا ناراحت شدم امیدوارم دیگه از این دست اتفاقات تو ایران عزیزمون پیش نیاد
  • بدون نام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    17 1
    شبکه ی 3 باید عذرخواهی میکرد. آخرین آمار چقدره؟
  • بدون نام IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    8 1
    خدايا كمكشون كن
  • سجاد IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    11 0
    من از ملت عزیزمان تشکر می کنم. واقعا خیلی کمک می کنند ولی باز هم نیاز ها خیلی زیاد است خبلی ها حتی چادر هم ندارند.
  • بدون نام IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    13 0
    خدایا این پس لرزه ها کی تموم میشه؟؟؟؟؟
  • بدون نام US ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    15 0
    پس چی شد؟ عملیات امداد و نجات که از 10 صبح پریروز تموم شده بود!
  • امين IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    251 8
    سلام وزير بهداشت كه در مجلس گفته بود امداد و نجات تمام شده كه پس اين زنده ها و اجساد از مريخ آمدن؟؟؟؟
    • بدون نام IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
      0 12
      استاد خواب بودی تاریخ ها را نگاه کن. وقتی خواب بودی وزیر بهداشت اونجا بود
    • بدون نام IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
      4 0
      وزیر بهداشت نبود رییس مدیریت بحران گفت
  • بدون نام IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    222 3
    زلزله 6 ریشتری تو ژاپن تلفات بده وزیر مسکنشون خود کشی میکنه !
  • جلیل IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    این خسارت هزینه 200 تا فوتیالیسته
    • بدون نام IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
      چرا بادرامد دکترا واختلاسها مقایسه نمی کنی
    • بدون نام IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
      12 4
      دکتر 13-14 سال درس میخونه هر چی هم در بیاره حقشه
    • بدون نام IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
      7 2
      چرا با درآمد وکیل ها ومهندس های بساز بفروش مقایسه نمی کنید
  • بدون نام IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    83 12
    دنیای این روزای من ، هم قد تن پوشم شده ، اینقدر دورم از تو که ، دنیا فراموشم شده هر شب تو رویای خودم آغوش تو تن میکنم آینده این خونه رو با شمع روشن میکنم
    • سعید IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
      28 43
      این چه ربطی داره ؟!؟
    • همدردی IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
      2 1
      دمت گرمممممممممممممممم اصلا مال استاد اقبالی نیست.......................
  • mohammad IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    114 2
    گفته بودند كسي زير آورها نمونده و همه رو بيرون آورده اند.پس اينا رو از كجا بيرون آوردند؟
  • انور IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    91 5
    بازسازی کل مناطق زلزله زده یکصدم هزینه های صرف فوتبال کشور نمیشه
  • بوکانی IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    138 6
    پول ملت را حیف و میل فوتبال نکنید سر پناه زلزله زدگان را بسازیدبهتره
    • بدون نام IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
      13 0
      فکر کنم 3000میلیارد تومان رو برگردونند و بدهند برای بازسازی و مقاوم سازی خانه های زلزله زده و در خطر زلزله بهتر باشه. بودجه ورزش باید درست تقسیم بشه ولی نباید قطع بشه. آخه این همه نفت تو این 7 سال فروخته اند. چرا باید همچین خونه هایی وجود داشته باشه؟؟!!
  • بدون نام IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    8 2
    بعضی ها تو این هیر و ویری چه گیری به فوتبال دادن . اختلاس میکنن با کرور کرور ککشون هم نمیگزه هیچکی هم نیست بگه بالا چشت ابروست . حالا یه عده بند کردن به فوتبالی که همه دنیا همینطوره.
  • نیکان IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    7 0
    عدد و رقم اعلام کردن خیلی راحته آقای رییس ستاد مدیریت بحران.لطف کنید اعلام کنید کدوم روستاها دقیقا مقاوم سازی شدن?
  • پري IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    5 0
    لطفابه انهايي كه زير آوارمانده اند كمك كنيد
  • س IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    5 1
    شماها بجای کمک کردن به زلزله زدها نشستین خسارت وارده رو حساب کردین............. ای وای.............
  • شهرام IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    2 0
    آقایون ورزشی از هر کجا میلیاردها پول میدهند به بازیکنان ،از همانجا خرج زلزله زدگان کنند، البته پولهای حلالش را
  • مهراد IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    8 0
    دولت بايد يارانه مرحله 19 (شهريور)را به افراد مناطق زلزله زده اختصاص بده تا اين افراد قبل از فصل سرما خانه دار بشوند
  • علی US ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
    11 0
    ۲۰۰ میلیارد تومن مساویست با یک پانزدهم ۳۰۰۰ میلیارد تومن. اگر جنابان اختلاسگر خمس اختلاسهاشون رو بدند می شه سه برابر خسارات وارده از زلزله.
    • ناشناس IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
      1 0
      خدا رفتگانتو بیامرزه چه خوب گفتی... حرف دل خیلیاست...
  • بهرام از منطقه آزاد ارس IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
    7 0
    ای مردم به داد زلزله زدگان برسید خواهش میکنم ما از کودکی آموختیم که {دست به دست هم بدهیم به مهر تا اهر راکنیم آباد }
  • بدون نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
    14 0
    چرا صدا و سيما هي اين در و اون در مي زنه كه مسئولينش عذر خواهي نكنن.آقا پخش برنامه خنده بازار ربطي به بازيگراش نداره مقصر مديره شبكه و رئيس صدا و سيماست و متاسفانه فرهنگ عذر حواهي رو ندارن.خبر آلاين تو رو بخدا چاپ كن.
  • ناشناس IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
    1 0
    شاید نشه زلزله رو پیشبینی کرد ولی میشه تلفاتشو به حداقل رسوند....ماچرا تا یه چیزی نشه اقدام نمیکنیم؟؟؟(قابل توجه مسئولین محترم) تورو جون هرکی دوست دارین یه کم برای وقت ارزش قائل شین ...لاقل بیاین درمورد دریاچه ارومیه که خشک شدنش به اندازه ی یه زلزله ی10 ریشتری خطرناکه وقتو هدر ندین... این مردم حقشون این بی توجهی ها نیس بخدا...کی میخواین به جای شعار و وعده وعید عمل کنین؟؟؟؟؟؟؟؟ توروخدا بچاپ
  • علی IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
    2 0
    من دیروز تو منطقه بودم،خونه ها همشون ویرون شدن،ای خدا!آخه اون جایی که اونا بودن با باد تکون میخورد،حالا معلومه با اون زلزه این طور میشه.
  • رضا IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
    2 0
    وقتی 120 روستا 100 درصد تخریب شده چطور فقط 300 کشته داده ؟؟؟؟؟ ما هم که بوقیم
  • نیما US ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
    1 0
    چطور دو نفر زنده بیرون آورده شدن در حالی که گفتن آورا برداری تموم شده آخه چطور
  • سیمین IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
    2 0
    چرا کشوری که روی منابع عظیم نفت خوابیده، دارای خانه هایی است که با یک زلزله 6 ریشتری به خرابه ای تبدیل میشوند و چند صد نفر قربانی میدهد.