ایسنا نوشت:

رییس انجمن پسته ایران اعلام کرد: از سال 2011 ایران در جایگاه دوم تولید پسته در جهان قرار گرفت و امسال و سال آینده و به طور قطع برای همیشه در رده‌ دوم تولید پسته قرار خواهیم داشت.

محسن جلال‌پور  با بیان این‌که آمریکا در تولید پسته از ایران پیشی گرفته ‌است، گفت: تا سال گذشته ایران با تولید حدود 200 هزار تن پسته در جایگاه اول تولید این محصول قرار داشت و آمریکا دومین کشور تولیدکننده پسته به شمار می‌رفت اما این کشور با افزایش تولید از سال 2011 اولین کشور تولیدکننده پسته در جهان شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه آمریکا عمده محصول تولیدی‌اش را در بازار داخلی خود مصرف می‌کند، صادرات کمی دارد و ایران همچنان جایگاه اول صادرات خود را در بازارهای جهانی حفظ کرده است.

جلال‌پور گفت: سال گذشته آمریکا 210 هزار تن پسته تولید کرد و بر اساس برآوردها امسال میزان تولید محصول این کشور به 280 هزار تن می‌رسد.

رییس انجمن پسته تصریح کرد: میزان برداشت پسته در آمریکا سه برابر ایران است، چرا که باغات آنها به صورت یکپارچه بوده و مشکل و محدودیت آب هم ندارند لذا بهره‌وری آنها در تولید این محصول از ایران بالاتر است.

جلال‌پور نهایت میزان برداشت پسته در ایران را 800 کیلوگرم در هر هکتار عنوان و تصریح کرد: کشور ما به دلیل این‌که دارای اراضی خرده‌مالکی بوده و محدودیت آب دارد، با بهره‌وری پایین تولید می‌کند.

رییس انجمن پسته از افزایش تولید این محصول در ایران نسبت به سال گذشته خبرداد و اظهار کرد: با وجود اینکه محصول پسته ایران و آمریکا در سال جاری افزایش می‌یابد هیچ‌گونه نگرانی نداریم، چرا که میزان مصرف سرانه جهانی هم افزایش یافته و پسته ایرانی جایگاه خوبی دارد. از سوی دیگر با توجه به این‌که مصرف پسته در کشور آمریکا بالاست، بیشتر تولید این کشور در بازار داخلی‌اش مصرف می‌شود.

جلال‌پور پیش‌بینی کرد که طی سه ماهه فصل پاییز 50 درصد از پسته امسال صادر شود.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 235973

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    7 0
    "ايران در جايگاه دوم توليد پسته در جهان قرار گرفت و امسال و سال آينده و به طور قطع براي هميشه در رده‌ دوم توليد پسته قرار خواهيم داشت." يعني گارانتي ميكني كه سوم و چهارم و.... دهم نشيم؟