هم زمان با اعلام موجودیت یک ائتلاف جدید در عراق، پارلمان این کشور طی درخواستی رسمی از نخست‌وزیر، فرماندهان و وزیران امنیتی این کشور خواست برای بررسی پرونده‌ امنیتی عراق در پارلمان حضور یابند.

عبدالکریم السامرائی معاون رئیس کمیته‌ امنیت و دفاع پارلمان عراق، تأکید کرد: ریاست پارلمان طی درخواستی رسمی از نوری المالکی نخست‌وزیر عراق به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح، خواسته تا جهت بررسی پرونده امنیتی در پارلمان حضور یابد.

وی همچنین از درخواست‌های دیگر از وزیر دفاع، کشور، امور امنیت ملی و فرماندهان امنیتی عراق و همچنین فرمانده عملیات بغداد و رئیس سازمان اطلاعات برای حضور در پارلمان جهت رسیدگی به این موضوع خبر داد. السامرائی تأکید کرد: کمیته امنیت و دفاع پارلمان مجموعه سؤالاتی را تهیه کرده که از مسئولان ذی‌ربط می‌پرسد. وی افزود: پس از آن مردم عراق در جریان جزئیات کامل تحولات امنیتی قرار خواهند گرفت.

در همین حال ائتلاف جدیدی با عنوان «وحدت ملی» متشکل از 9 جریان سیاسی و همچنین برخی شخصیت‌های سیاسی و سران عشایر در عراق تشکیل و اعلام موجودیت کرد. به نوشته روزنامه الحیات، این ائتلاف مورد حمایت آیت‌الله فاضل‌المالکی و متشکل از برخی جریان‌هائی است که از ائتلاف وحدت عراق به رهبری جواد البولانی، وزیر کشور عراق جدا شده‌اند و از جمله این احزاب شورای گفت‌وگوی ملی به ریاست خلف العلیان و تشکل انصار‌الرسالة، به رهبری، مازن مکیه، است.

در همین رابطه خلف العلیان با اشاره به جدائی از ائتلاف وحدت عراق به رهبری البولانی به الحیات گفت: روشن نبودن دیدگاه‌ها و رویکردهای برخی ائتلاف‌ها علت جدائی ما از آنها بود و به همین دلیل به ائتلاف دیگری که نزدیک به خواسته‌های ملی ماست، پیوستیم.

وی افزود: برخی ائتلاف‌ها سعی می‌کنند از طریق ارائه برنامه‌های سیاسی که در ابتدا برنامه ملی به نظر می‌رسد، جریان‌های سیاسی را جذب کنند اما پس از تکمیل ائتلاف و تشکیل آن رویکردها و برنامه‌های حقیقی آن که عمدتاً بر رویکردها و برنامه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای تکیه دارد، آشکار می‌شود که با خواسته‌ها و رویکردهای عراقی‌ها تناسب ندارد.

وی در ادامه گفت: هدف ائتلاف جدید اجرای اصول دموکراسی و تقویت ارکان ملی به دور از دخالت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 23619

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =