فاطمه آلیا معتقد است نظام کنونی سوریه می‌تواند اصلاحات مورد نظر را در این کشور انجام دهد.

به گزارش خبرآنلاین، او نماینده تهران و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم است.آلیا از جمله نمایندگانی است که هنوز در مجلس نهم عضو هیچ کمیسیونی نیست. او بعد از اعتراض به عدم قرار گرفتن نامش در لیست اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم، عضو هیچ کمیسیونی نشده است و باید تا سه ماه آینده برای بازگشتش به کمیسیون امنیت ملی صبر کند.
آلیا در حال حاضر رئیس فراکسیون حقوق بشر مجلس است. این فراکسیون در هفته گذشته نشستی را با موضوع سوریه برگزار کرد و به بررسی بحران سیاسی در این کشور پرداخت. با او در این گفت وگو درباره شرایط سوریه، اصلاحات در این کشور و سرنوشت نظام بشار اسد گفت وگو کردیم. مشروح این گفت وگو اینک پیش روی شما است.

تحلیلتان از وضعیت نظام سوریه چیست؟ هم اکنون بین دیدگاه رسمی دستگاه سیاست خارجی و نقطه نظرات برخی تحلیل گران، تفاوت هایی وجود دارد. با توجه به جمیع شرایط، فکر می کنید نظام بشار اسد باقی خواهد ماند؟
ما دو گروه نداریم؛ ولی اگر یک گروهی نظر متفاوتی می دهند، دلیلش چیست؟ الان نظر غالب در کشور، حمایت از سوریه در مقابل جبهه استکبار و پشت صحنه ای است که رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس، آن را حمایت می کنند. از طرفی مسئولین ما با معارضین صحبت کردند و ما هم نظرمان این است که اصلاحات سیاسی لازم در کشور سوریه در فرآیند دموکراتیک توسط هیات حاکمه صورت بگیرد. در عین حال لازم است از سوریه به عنوان یک کشور عضو خط مقدم مبارزه با رژیم صهوینسیتی، حمایت شود. البته کسانی هم نظر متفاوتی دارند و می گویند نظام سوریه باید اصلاحاتی را انجام دهد، اما نظر غالب این است که ما از سوریه حمایت می کنیم؛ به این دلیل که ایجاد جو ناامنی و فضای ترور در این کشور «به بهانه اصلاحات» است.
مردم بحرین هم همین را می خواهند یا در عربستان مگر همین وضعیت نیست؟ ما نمی توانیم استاندارد دو گانه داشته باشیم. چون ما می دانیم شدت قضیه بهانه است و آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در این ماجرا ها نقش دارند و به دنبال تضعیف جبهه مقاومت در منطقه هستند. اما درعین حال پیگیری می کنیم که روند اصلاحات توسط هیات حاکمه –نه بیگانگان- در این کشور انجام شود.

اخیرا یکی از مقامات کشورمان اظهار داشت مساله ما دولت سوریه نیست، بلکه حفظ محور مقامت است؛ ارزیابی شما از این اظهار نظر چیست؟
محور مقاومت بودن بدون دولت، در شرایط حاضر معنی ندارد. ما الان تمامیت سوریه را به رسمیت می شناسیم و از آن دفاع می کنیم. تز سوریه بدون اسد، دیدگاه مقامات ترکیه است تا به شکلی بحث بیداری اسلامی را به شکل وارونه در کشور سوریه هم پیاده کنند، اما جمهوری اسلامی از ملت و دولت سوریه حمایت می کند و همواره هم تاکید دارد که فرآیند اصلاحات در اسرع وقت باید اتفاق بیفتد. خود بشار اسد هم اصلاحات را قبول دارد و در حال اجرا کردن فرآیند آن است. کما اینکه انتخابات مجلس این کشور هم انجام شد.

یکی از اشکالات منتقدان به سیاست خارجی آن است که بهتر بود ما قبل از این وقایع، از کشور سوریه بخواهیم اصلاحات را در کشور خود اجرایی کند. از نگاه منتقدان، ما در سه دهه گذشته که در این کشور یک حزب خاص حاکم بود و 30 سال وضعیت فوق العاده حاکم بود، چشم خود رابر روی واقعیات سوریه بسته بودیم. این انتقاد را قبول دارید؟
نه، این کسانی که سنگ اصلاحات در سوریه را به سینه می زنند، چطور یک باره به فکر این موضوع افتادند؟ اینها بهانه است. اهل تحلیل هم می دانند که قصه حمله به عراق هم همین بود و به بهانه سلاح اتمی به عراق حمله کردند. قصه سوریه هم همین است. این سوال را باید از آنها بکینم که الان یادشان افتاده است که در سویه باید اصلاحات صورت بگیرد. الان یک استفاده ابزاری از ترکیه می کنند. فکر می کنم اگر خود مقامات ترکیه بخواهند تصمیم بگیرند، این چنین عمل کنند ولی با یک در باغ سبز نشان دادن که « ترکیه عضو اتحادیه اروپا خواهد شد» وضعیتی را به وجود آوردند که اصلا به صلاح ترکیه نیست. اضافه بر اینکه این درگیری ها در خود ترکیه هم وجود دارد و گروهک پژاک مقابل دولت است. این درگیری ها در سوریه هم است و تنها بزرگ نمایی می شود.
برخی هم به بهانه اصلاحات در حال دخالت در امور داخلی سوریه هستند. دولت مرکزی سوریه باید تقویت شود و خودش این اصلاحات را انجام دهد.

البته اصلاحات در سوریه موضع رسمی جمهوری اسلامی است و چندین بار هم توسط مقامات ارشد کشور بیان شده است.
بله، انتخابات آزاد باید انجام شود. منتها برخی قصدشان آن است که از اصلاحات به عنوان ابزار سیاسی استفاده می کنند.

ترکیه، عربستان و قطر در مواضع ضد سوری فعال بودند. فکر می کنید مداخله این کشور ها جایگاه آنها را در منطقه با چه تغییری روبرو می کند؟
ما ضمن اینکه عربستان، ترکیه و قطر را کشور های منطقه می دانیم اما واقعا خوشایند ما نیست که این کشور ها تحت فشارهای بین الملی در امور سوریه دخالت کنند.اما تاثیر این حرکت ها چیست؟ ببینید! ملتها خیلی بیدار شدند و در جریان موج بیداری اسلامی، کشور ها متوجه هستند که عربستان در یمن و امور سوریه دخالت کرد. این کشورها اگر در این رویه تجدید نظر نکنند، دیر یا زود در مقابل خشم ملت های خودشان قرار خواهند گرفت. به هر حال پشتوانه ملی یک دولت برای حکومت ها و دولت ها مهم است و کشور سوریه نامش در صف اول مقاومت در مبارزه با رژِم صهیونیستی است و همه ملت ها هم رژیم صهوینیستی را یک غده سرطانی و جعلی می دانند.

پیش بینی می کنید رژیم بشار اسد باقی بماند؟
اسد می ماند به این دلیل که مردم سوریه، اسد را قبول دارند. برخی از کشور ها این قضایای تروریستی را بزرگ نمایی می کنند تا بگویند تروریست ها همان موج بیداری اسلامی هستند، در حالی که بدنه کشور سوریه، اسد را قبول دارند.

 /29212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 237263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجيد از مراغه IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
    54 1
    مگر اولين اعتراضات از طرف مردم سوريه نبود ؟ درست است كه سوريه در خط مقاومت است ولي نوع حكومت در آن مثل بحرين و عربستان و ..... نوعي موروثي شده است و بشار را مردم سوريه انتخاب نكرده بلكه حزب بعث انتخاب كرده است . و بشار بايد اصلاحات را قبل از اينكه اعتراضات به جنگ تبديل نشده بود سريعتر انجام ميداد و متاسفانه امروز خيلي دير شده و قدرتهاي بزرگ نخواهند گذاشت سوريه با اين حكومت به ارامش قبلي برگردد .بر فرض محال هم اگر بشار در قدرت بماند با توجه به خرابي ها و ويرانيهاي بوجود امده مشكلات اقتصادي مردم بيشتر خواهد شد و مشكلات اقتصادي و اسلحه موجود در دست مردم هر روز از يك گوشه كشور سر بر آورده و ادامه حكومت را براي بشار غير ممكن خواهد كرد.بزرگان با تحليل درست منافع ملي مان را تضمين كنند
    • بدون نام IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
      31 1
      اینکه ایشان میگوید یکدفعه یاد اصلاحات افتادند از ان حرفهاست پس انتظار دارند 60 سال دیگر ال اسد حکومت کند وانتخابات انحوری برگزار شود ال اسد در قدرت ضمنا مردم سوریه به هیچ عنوان خواهان روال گذشته نیستند ماهم بهتر است فکز منافع خودمان باشیم و این چه نوع خط مقدم مقاومت است که طول 60 سال گذشته حتی یک گلوله به اشغالگران شلیک نکرده
  • بدون نام IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
    23 1
    مثل وزیر خترجه که می گفت سوریه ارام است وبعد از ان 50 نفر ایرانی به گروگان گرفته شدند
  • بدون نام IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
    27 3
    مردم سوریه یک کشور دمکرات می خواهند.نه یک حکومت موروثی مادام العمر
  • محمد IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
    25 2
    از کجا فهمیدی که مردم سوریه قبولش دارن؟
  • بدون نام IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
    26 1
    این خانوم نماینده با استناد به چه آماری میگن بدنه جامعه سوریه اسدو میخاد؟!!
  • بدون نام US ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
    22 1
    ایشان فرموده اند: "مردم بحرین هم همین را می خواهند یا در عربستان مگر همین وضعیت نیست؟ ما نمی توانیم استاندارد دو گانه داشته باشیم." خب نتیجه گیری خود ایشان چیست؟ پس بعد از اینهمه خسارت و آوارگی مردم و تلفات چطور می گویند اسد که به اصطلاح باید رئیس جمهور منتخب باشد ( و نه مثل شاه عربستان و بحرین که حکومت را موروثی می دانند) باید بماند؟
  • بدون نام IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
    22 1
    خودش گفته آماده کناره گیری از قدرت هستم!!!! حالا شما دلت می خواد بماند یک حرف دیگه ست.
  • اسد IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
    22 1
    حالا من یک سوال برام پیش امده اینهم که نکنه اینکه میگن دهها هزار نفر کشته شدن دروغه.شنیدم 50000نفر یا بیشتر به اردن وترکیه پناهنده شدن.البته شاید اینها چون با اسد مخالفند بشر محسوب نمی شوند.
  • بدون نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    7 0
    خبر آنلاين دستت درد نكه هر از گاهي يه مصاحبه اي از مسئولان منتشر مي كني فراست و دور انديشي و فرهيختگي شون براي ما آشكار ميشه دستت درد نكنه
  • sasan IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    6 1
    خانم نماینده کاش عنوان شما رئیس فراکسیون حقوق بشر نبود چه جوری عنوان شما با بمباران مردم سوریه توسط دولت جور در میاد ؟
  • manouchehr IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    0 7
    بعضی ها حرف اربابهای استکباری وصهیونیستی خود را تکرار می کنند وچشمشان را در مقابل جنایا ت آل یهود درعربستان وبحرین بسته اند وبه گوشهایشان پنبه فرو کرده اند که حق را نشوند آقایان تحلیل گر اولأ مگر در یک کشور با اعتراض عده ای قرار است حکومت کنار برود وسرنوشت کشور را به آنها بسپارد پس چرا در امریکا درجنبش وال استریت سردمداران امریکا این کار را نکردند چرا دراغتشاشات انگلیس نخست وزیز انگلیس که درخارج ازکشور بود سراسیمه خود را به انگلیس رساند وبه سرکوب دانشجویان که به شهریه خود اعتراض داشتند پرداخت وآنها را ارازل واوباش خواند حتی پلیس انگلیس درب منازل را می شکستند وداخل منازل مردم می رفتند وآنها را دستگیر می کردند چرا این اصلاحات درجوامع غربی وحکومتهای وابسته آنها انجام نمی گیرد
    • داود IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      3 0
      اقای منوچهر شعار تلویزیونی نده اینجا صحبت سوریه است نه جای دیگر وقتی درباره انها حرفی زده شد تحلیل هم میبنی بعدشم اعتراض عده ای نیست انقدر هست که فقط 20000نفر دراثر بمباران وگلوله تانک کشته شدند اینگنه سلاحها درحال حاضر دست مردم نیست اگر ال اسد پایگاهی دربین مردم داشت 50000نفر درترکیه و اردن نبودند میایستادند واز ال اسد دفاع میکردند