گفت‌وگو با رئیس اتحادیه مشاوران املاک

سمیه فتحی: در چهار سال اخیر وقتی قیمت‌ها به شکل نجومی افزایش یافت هیچ‌یک از مسئولان جرأت نداشتند قیمت مسکن را اعلام کنند اما مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک از این فرصت بهره برد و شاید تنها مرجعی است که به صراحت اعلام می‌کند قیمت مسکن با کاهش یا افزایش مواجه بوده است اما این در حالی است که کارشناسان مسکن و صاحب نظران این بخش به این مسئله خرده می‌گیرند که چرا مشاوران املاک باید قیمت اعلام کنند. هرچند رئیس این اتحادیه اعتقاد دارد: «ما دلالیم یعنی دلالت کننده. نبض بازار به دست مشاوران املاک است. ما بهتر از هر مسئول و مقامی می‌توانیم قیمت اعلام کنیم، کسی مار مجبور نمی‌کند در قیمت‌ها دستکاری کنیم و بالا و پایین بگوییم. با توجه به این که بخش خصوصی هستیم قیمت‌های واقعی را اعلام می‌کنیم و این مسئله به نفع مردم است». اما در این میان زمزمه‌هایی از ورشکستگی مشاوران املاک به گوش رسیده است که ادامه رکود در بازار مسکن هم بر کار مشاوران املاک تأثیر گذاشته است و حتی خسروی نیز از نابسامانی اوضاع کار مشاوران املاک خبر داده است.

خسروی در گفت‌وگو با خبر می‌گوید: با توجه به این که رکود بازار مسکن طولانی شده است ظاهراً این موضوع بر فعالیت بنگاه‌های مسکن تأثیر گذاشته است و حتی وضعیت کار آنها دچار نابسامانی شده است به طوری که درسال در حدود 30 تا 40 انصرافی داریم که اخیراً نیز افزایش یافته است.

وی می‌افزاید: برخی مشاوران املاک با توجه به اینکه رکود دربازار مسکن طولانی شده است و نمی‌توانند چندان معامله کنند و خریدار یا فروشنده به پای میز معامله نمی‌آیند مجبور شده‌اند این حرفه را رها کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تأکید بر این که در حال حاضر با توجه به آماری که از سراسر کشور گرفته شده است سهم هر مشاور املاک دو معامله است، می‌گوید: آن وقت چگونه می‌توان توقع داشت این افراد با آرامش به کار خود ادامه دهند و در واقع بنگاه‌های مسکن تعطیل شده‌اند.

 

به گفته او، توان خرید بسیار پایین است، اگر می‌خواهیم از این وضعیت خارج شویم دولت باید ترتیبی اتخاذ دهد تا مردم بتوانند از عهده مخارج خرید مسکن برآیند. وگرنه با ادامه این وضعیت مشخص نیست این بازار به چه سرنوشتی مواجه خواهد شد.

خسروی با اعلام اینکه بسیاری از مشاوران املاک متضرر شده‌اند، تصریح می‌کند: این در حالی است که در گذشته بسیاری از افراد به علت سوددهی این بخش وارد این حرفه شده بودند اما الان حتی یک متقاضی برای راه‌اندازی بنگاه مسکن نداریم.

وی همچنین درباره بازار مسکن هم می‌گوید: بازار مسکن که در رکود، زمینگیر شده است و هیچ رونقی مشاهده نمی‌شود هرچند روند کار رو بهبودی است. چراکه خریدار و مصرف‌کننده می‌تواند با توجه به اینکه قیمت‌ها به کف رسیده خرید کند. البته باید دید مسئولان امر برای ساماندهی این بازار چه خواهند کرد.

وی می‌افزاید: متأسفانه امروز اگر قیمت مسکن دچار نوسان شده است بخشی از آن به فرهنگ غلط در جامعه برمی گردد چراکه مردم ما تصور اشتباهی دارند و فکر می‌کنند هر کالایی که در حال گران شدن است باید بخرند اما در این در حالی است که در دنیا وقتی کالایی گران می‌شود مردم آنقدر نمی‌خرند تا اینکه فروشنده مجبور به شکستن قیمت می‌شود. اما در ایران گویا افتخار است جنس گران می‌خریم. وقتی سه سال پیش قیمت مسکن افزایش پیدا کرد مردم هجوم آوردند، امروز نیز اگر تغییر در بازار ایجاد شود ممکن است با هجوم مردم قیمت‌ها بازهم افزایش یابد، لذا باید فرهنگ جامعه نیز تغییر کند و این وظیفه رسانه‌هاست که بیشتر در این زمینه کار کنند. نباید این‌گونه باشد که مردم ما خواهان جنس گران باشند.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 23758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احد IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۹
    0 0
    آقاي محترم مردمي كه شما از آن حرف مي زنيد و مي گوييد كه وقتي گران شود مي خرند آنهايي هستند كه مسكن را جهت زاپاس براي خود و همسرو فرزندانشان مي خرند كسي كه در خرج روزانه اش هم مانده چطور مي تواند الان كه بقول شما مسكن ارزان شده چند برابر بانك مسكن پول جور كند و يك مسكن 40 متري در تهران بخردتورا خدا انصاف بدهيد