با همکاری شوراها، شهرداری‌ها و دهیاری‌های در شهرها و روستاهای مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی، تخفیفات و معافیت‌های لازم در هزینه‌های صدور پروانه، در حدود ساخت و سازهای اعمال خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین، در حالی که بازسازی مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی آغاز شده است، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از صدور اسناد جدید در مناطق زلزله‌زده و صدور فراخوان عمومی در این‌باره خبر داد.(اینجا بخوانید)

 

تخفیف و معافیت برای صدور پروانه ساخت در مناطق زلزله‌زده
معاون عمرانی وزیر کشور گفت: با همکاری شوراها، شهرداری‌ها و دهیاری‌های مربوطه در شهرها و روستاهای مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی، تخفیفات و معافیت‌های لازم در هزینه‌های صدور پروانه که از طریق مصوبات شوراها مقرر خواهد شد، در حدود ساخت و سازهای قبلی با همکاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اعمال خواهد شد.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا ارشادمنش که به همراه معاونان و مدیران حوزه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در مناطق زلزله‌‌زده آذربایجان به سر می‌برد، گفت: در حال حاضر کار آواربرداری توسط شهرداری‌ها، وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و بخش خصوصی انجام می‌شود که مشارکت شهرداری‌ها در این زمینه بیش از سایرین به چشم می‌آید.

وی با اشاره به تشکیل ستاد هماهنگی و پشتیبانی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در وزارت کشور و تشکیل ستادهای استانی و شهرستانی در استانداری آذربایجان‌شرقی و فرمانداری‌های مربوطه برای حمایت و پشتیبانی از مناطق زلزله‌زده، افزود: با حضور نیروهای شهرداری استان‌های همجوار استان آذربایجان‌شرقی در مناطق زلزله‌زده، پاکسازی این مناطق از زباله نیز صورت می‌گیرد.

معاون عمرانی وزیر کشور همچنین با بیان اینکه دهیاری‌ها در مناطق آسیب‌دیده زلزله اخیر استان آذربایجان‌شرقی نقش بسزایی در ارایه خدمات سریع و به موقع به هموطنان نیازمند داشته‌اند، افزود: نزدیک بودن دهیاری‌ها به محل حادثه اعم از دهیاری‌های روستاهای زلزله‌زده و دهیاری‌های شهرستان همجوار و امکانات و تجهیزات مستقر در این دهیاری‌ها نقش بسزایی در ارایه خدمات داشته است.

وی همچنین گفت: از ساعات اولیه پس از زلزله، امکانات و ماشین‌آلات عمرانی و خدماتی تمامی دهیاری‌های روستاهای زلزله‌زده و روستاهای اطراف آنها در اختیار هموطنان حادثه دیده بود و دهیاری‌ها اقدامات مختلفی شامل ارائه اطلاعات اولیه سانحه‌دیدگان در روستاها مشتمل بر مجرومان و جان‌باختگان به ستاد مرکزی مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی، حضور موثر در آواربرداری، تدفین هموطنان عزیز از دست رفته، بازگشایی معابر، جمع‌آوری زباله، دفن بهداشتی لاشه حیوانات و توزیع امکانات و تجهیزات و مایحتاج عمومی ارسال شده به منطقه داشته‌اند.

معاون عمرانی وزیر کشور با اشاره به ضرورت ایجاد زیرساخت‌های لازم در مناطق زلزله‌زده به ویژه در حوزه‌های مدیریت شهری و روستایی، اظهار امیدواری کرد که با حمایت‌های دولت خدمتگزار و پشتیبانی شهرداری‌ها به ویژه شهرداری‌های استان آذربایجان‌‌شرقی و استان‌های همجوار و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در سطح کشور، زمینه اسکان دائم و بازسازی مناطق زلزله‌زده پیش از آغاز فصل سرما به نحو مطلوبی صورت پذیرد.

 

کانون سردفتران مرکز بهداشت در مناطق زلزله‌زده احداث می‌کند
براساس تصمیم هیات مدیره، کانون سردفتران و دفتریاران با یاری و کمک سردفتران اسنادرسمی سراسر کشور، یک مدرسه یا مرکز بهداشت در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی احداث می‌کند.

کانون سردفتران و دفتریاران اعلام کرد: از این رو ضمن تسلیت مجدد به جهت جان باختن تعداد کثیری از هموطنان در اثر وقوع زلزله در شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس در آذربایجان شرقی از همکارانی که تاکنون نسبت به واریز وجوه خود یاریگر هموطنان آسیب دیده بوده‌اند تقدیر می‌شود.

 

نماینده اهر: تاسیسات زیربنایی‌کشاورزی اهر آسیب جدی ندیده است
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس، با بیان اینکه در زلزله اخیر به تاسیسات زیربنایی کشاورزی این شهرستان آسیب جدی وارد نشده است، بر ضرورت اسکان دائم زلزله زدگان در کمتر از دوماه به دلیل آغاز فصل سرما در منطقه تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، عباس فلاحی باباجان در حاشیه بازدید از مناطق زلزله‌زده با بیان اینکه زلزله تنها منجر به مسدود شدن چند چشمه روستایی و منحرف شدن مسیر یکی دو رودخانه شده بود، افزود: با همکاری مردم، چشمه‌ها بازسازی و رودخانه‌ها به مسیر اصلی برگردانده شد.

نماینده مردم اهر و هریس با بیان اینکه آب کشاورزی منطقه از سد بالادست تأمین می‌شود ادامه داد: این سد نیز سالم بوده و هیچ خسارتی ندیده است مشکلی از لحاظ تامین آب کشاورزی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه منطقه اهر و هریس سردسیر است و طی یکی دو ماه آینده هوای سردی بر منطقه حاکم می‌شود، افزود: ضروری است اسکان دائم زلزله‌زدگان هرچه زودتر انجام شود.

فلاحی با بیان اینکه معاون اول رئیس جمهور گفته است اعتبار بسیار مناسبی برای اسکان مردم وهمچنین دام واحشام روستاییان درنظر گرفته شده است، افزود: معاون اول رئیس جمهوراعلام کرد ردیف اعتباری مناسبی برای کمک به زلزله‌زدگان این منطقه درنظر گرفته شده و برای ساخت منزل مسکونی هر خانواده زلزله زده 12.5 میلیون تومان به صورت وام و4 میلیون تومان بلاعوض پرداخت خواهد شد. 

نماینده مردم اهر و هریس با بیان اینکه از 305 روستای شهرستان اهر 80 روستا خسارت دیده است، افزود:خسارت جزئی نیز به برخی منازل مسکونی شهر اهر وارد شده است.

 

انتشار شماره حساب شخصی برای کمک به زلزله‌زدگان؛ ترفند جدید کلاهبرداران
سرپرست معاونت تشخیص و پیشگیری از جرایم پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا از شناسایی کلاهبردارانی خبر داد که با انتشار حساب‌های شخصی خود در فضای مجازی به بهانه کمک به زلزله‌زدگان، از مردم پول دریافت می‌کردند.

سرگرد علی نیک نفس با اعلام خبر شناسایی و برخورد با برخی افراد سودجو در فضای مجازی به ایسنا گفت: پس از وقوع زمین‌لرزه در شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی برخی افراد سودجو با سوء‌استفاده از شرایط حاکم بر جامعه و احساسات مردمی با انتشار شماره حساب‌های شخصی از کمک‌های مردمی سوء‌استفاده کردند.

وی با بیان اینکه برخی افراد سودجو اقدام به انتشار شماره حساب‌های تقلبی و شخصی در فضای مجازی در پوشش کمک به زلزله‌زدگان کرده بودند گفت: حتی این افراد سودجو با سوء استفاده از نام افراد شهیر و بنام از جمله ورزشکاران، هنرمندان و حتی سازمان‌ها اقدام به جمع‌آوری کمک‌های نقدی مردمی کرده بودند.

سرپرست معاونت تشخیص و پیشگیری از جرایم پلیس فتای ناجا با بیان اینکه برخی افراد دیگر نیز نادانسته و از روی حسن نیت شماره حساب این کلاهبرداران را در فضای مجازی منتشر کرده بودند، گفت: تحقیقات نشان داد که این شماره حساب‌ها، شماره حساب شخصی افراد سودجو است و این کمک‌ها به جای پرداخت به زلزله‌زدگان در جیب کلاهبرداران می‌رفت.

نیک‌نفس با بیان اینکه تعداد این کلاهبرداران زیاد نیست، گفت: با توجه به شرایط موجود، پلیس فتا رسیدگی به این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و با جدیت و حساسیت خاصی این مسئله را تا رسیدن به سرانجام پیجویی می‌کند.
47282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 238095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
    10 0
    در میادین اصلی شهر هم امامزاده ها و خیریه های گم نام، صندوق فطریه و کمک به زلزله زدگان گذاشته اند و اصلا معلوم نیست که این پول ها کجا میره. هر کسی میتوانه یک میز بزاره وسط میدون. حتی اگر خیریه ثبت شده باشد و یا یک امامزاده ثبت شده باشد، باز تضمینی نیست.