اواخر مردادماه خبرآنلاین خبری به نقل از معاون وزیر نیرو در امور برق با تیتر" با 6 میلیون تومان آپارتمان خود را برقدار کنید" منتشر کرد.

آذرجزایری : این خبر مورد استقبال مخاطبان قرار رفت و سوالاتی در قسمت نظرات از سوی کاربران مطرح شد که در نهایت با پیگیری خبرآنلاین دفتر معاونت برق وزارت نیرو به آن پاسخ داد.(متن خبراول)

شما می توانید با 6 میلیون تومان یک پنل خورشیدی برروی پشت بام خود نصب کنید و یک کیلووات برق خورشیدی داشته باشید. در اینصورت دیگری نیازی به وزارت نیرو و دولت ندارید و به طور مستقل برق خود را تامین می کنید. البته در صورت آنکه برق اضافه داشتید هم می توانید به دولت بفروشید و از این مکان هم درآمدزایی کنید.
این طرح باید با حمایت و همکاری برخی از دستگاه ها مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری شود تا مشترکان بتوانند با استفاده از تسهیلات، چنین پنل هایی را در پشت بام خانه های خود نصب کنند.
البته اگرچه احداث این پنل ها 6 میلیون تومان هزینه در برخواهد داشت اما به هر حال آنچه از اظهارات مسوولان وزارت نیرو بر می آید اینکه قرار است به زودی تسهیلات برای جذاب شدن این طرح مورد تصویب قرار بگیرد. از ریز این تسهیلات هنوز خبری در دست نیست چراکه دولت هنوز تصمیم جدی خود را در خصوص جزییات آن نگرفته اما به هرحالل در این گزارش سعی شده به برخی از ابهامات این طرح جواب داده شود.
1. ظرفیت پیشنهادی برای هر واحد مسکونی یا تجاری 500 تا 1000 وات در نظر گرفته شده است.
2. هدف از نصب این سلولهای خورشیدی که به صورت موازی با شبکه برق موجود استفاده می شوند، تأمین بخشی از نیاز مصرف مشترکین است. در مواقعی که مصرف مشترکین بیش از تولید آن باشد به صورت همزمان مصرف مازاد از شبکه برق دریافت خواهد شد. اضافه تولید آن نیز به شبکه منتقل می شود. این فرآیند با کنتورهای دو تعرفه امکان پذیر خواهد شد.
3. با توجه به پلکانی بودن تعرفه های خانگی و تجاری و افزایش نرخ در پله های بالاتر از 400 کیلووات ساعت در ماه، استفاده از این واحدها منجر به کاهش قابل ملاحظه صورتحساب مشترک خواهد گردید. از اینرو مشترکینی که از متوسط مصرف بالایی برخوردار می باشند، در اولویت نصب و استفاده از این مولدها می باشند. بدیهی است در مراحل بعدی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و نزدیک شدن نرخ برق به میزان واقعی برای سایر مشترکین، این فرآیند از توجیه اقتصادی بالاتری برخوردار خواهد شد.
4. برای مشترکینی که علاوه بر مسائل اقتصادی به حفظ محیط زیست نیز علاقه مند می باشد، نصب و بهره برداری هر واحد یک کیلوواتی از انتشار سالیانه 8/1 تن مواد آلاینده به محیط زیست جلوگیری بعمل خواهد آمد.
5. به منظور کاهش قیمت تمام شده مولد خورشیدی برای مردم، وزارت نیرو، ساخت داخل مولد و پیش بینی
مشوق های مورد نیاز برای نصب و بهره برداری از آن را در دستور کار قرار داده است.
6. برای مناطق دور از شبکه‌های برق، این روش تامین برق می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.
7. در شرایط حوادث غیر مترقبه، مولدهای خورشیدی قادر خواهند بود بخشی از برق مورد نیاز را تأمین کنند.
8. استفاده از سلولهای خورشیدی علاوه بر تأمین انرژی پاک، اشتغالزایی قابل ملاحظه ای در مقایسه با نیروگاههای بزرگ حرارتی خواهند داشت که این موضوع در شرایط فعلی کشور فرصت مناسبی برای اشتغال جوانان خواهد بود.
9. با توجه به شدت تابش خورشید و شرایط محیطی در مناطق مختلف ایران در برخی از استانها استفاده از این نوع مولد خورشیدی توجیه بیشتری دارد که قرار است در سیاست گذاری های وزارت نیرو به آن توجه شود. (متوسط روزهای آفتابی در ایران 300 روز می باشد که حدود 6 برابر کشورهای اروپایی است.)
10. نحوه نصب صحیح و تمیز نگهداشتن صفحات سلولهای خورشیدی در میزان برق تولیدی مؤثر است.
11. مولدین خورشیدی با توجه به مشخصات فنی و استانداردهای جهانی در حد مقیاس کوچک و در محل مصرف نصب و بهره برداری می شود و استفاده از نیروگاههای خورشیدی بسیار بزرگ مقرون به صرفه نیست.
12. نیروگاههای در حد یک کیلووات حدود 5 الی 6 متر مربع فضا را اشغال می کند و وزنی معادل 7 الی 10 کیلوگرم در هرمترمربع خواهند داشت که برای منازل ساخته شده در سطح، آپارتمانهای با تعداد واحد کمتر براحتی قابل اجراست.
13. با طراحی مناسب این مولدین خورشیدی، امکان استفاده از آن با چشم انداز مناسب مانند آلاچیق و سایه بان کولر و ... است.
14. برای مجتمع هایی با تعداد واحدهای بیشتر راه حلهای دیگری از جمله نصب و بهره برداری واحدهای تولید همزمان برق و حرارت و برودت (CCHP) وجود دارد که می تواند راندمان استفاده از سوخت های فسیلی را تا 90 درصد برساند. در حال حاضر استفاده از مولدهای خورشیدی برای تأمین برق عمومی و اضطراری این مجتمع های براحتی امکانپذیراست.
15. طراحی و نحوه ساخت سلولهای خورشیدی بگونه ای است که امکان شکستن آن در حالت معمول کمتر و از لحاظ سرقت تمهیدات لازم قابل انجام خواهد بود.
16. با توجه به طراحی این مولد خورشیدی که بصورت موازی و همزمان با شبکه (on-grid) فعلی برق نسبت به تأمین برق بخشی از مصرف مشترک اقدام می کند، هیچ اختلال یا محدودیتی در نحوه تأمین برق یا استفاده از وسائل برقی مورد نیاز ایجاد نمی کند.
17. علاقه مندان جهت اطلاعات بیشتر به استانداردهای معتبر در این زمینه از جمله IEC 62109 که الزامات اتصال واحدهای تجدید پذیر را به شبکه فراهم می کند، مراجعه کنند.
18. با توجه به تدوین بسته حمایتی و تشویقی برای نصب نیروگاه خورشیدی کوچک وزارت نیرو پیشنهاد خود را از طریق دولت به مجلس ارائه کرده است که به محض تصویب اطلاع‌رسانی لازم بعمل خواهد‌آمد.
19. نیروگاههای خورشیدی در شرایط ابری بودن هوا نیز قادر به تولید بخشی از ظرفیت نامی خود هستند.
20. نمونه های نصب شده بر روی منازل مسکونی نشان میدهد که یک نیروگاه خورشیدی به ظرفیت 400 وات به صورت سایه بان کولر بطور متوسط 60 کیلووات ساعت انرژی در ماه، نمونه یک کیلو واتی حدود 180 کیلووات ساعت در ماه و نمونه 4/1 کیلوواتی 230 کیلووات ساعت انرژی در ماه تولید برق داشته اند. معادل این میزان تولید انر‍‍ژی از پله های بالای مصرف مشترک – که گرانترین است – کسر شده و منجر به کاهش صورتحساب برق مشترک خواهد شد.

/31221
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 239186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن CH ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۹
    32 21
    لازمه صدور چنین برقهایی به شبکه سراسری برق اصلاح خطوط انتقال نیرو برای کاهش تلفات است اگر قرار باشد برق تولیدی در خطوط انتقال برق تلفات زیادی داشته باشد مقرون به صرفه نخواهد بود.
    • بدون نام US ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۹
      35 14
      حال شما خوبه؟ خبرو خوندی؟ پنل رو پشت بوم قرار میگیره ، از پشت بوم تا تو خونه چقدرش تلف میشه؟
    • بدون نام US ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۹
      13 4
      البته طرح خوبیه ولی جلوی آنتن دهی رو نمیگیره/؟ و آیا با نصب اینها جا برای چیزای دیگه رو پشت بوم میمونه؟
    • من خودم تنها IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۹
      19 4
      اگه وزارت نیروی محترم بذاره این طرح اجرا بشه ..........حرف نداره.این کار رو الان تو اصفهان و شیراز (بنا به درخواست صاحب آپارتمان) انجام میدهند.این طرح خیلی به صرفه هست و الان تو ایران بیشتر تو مناطق محروم اجرا میشه که برق ندارن. دستگاه ذخیره سازی برق (یا ups) خیلی گرون هستند و اگه جایی مشاهده کردین که گرونه تعجب نکنید البته پول بیشتر بدی زمان شارژت از مثلا دوروز میشه یک هفته.(بستگی داره) این یعنی اینکه اگه سه روز یا یک هفته برق بره یا بارندگی باشه دستگاه برق مصرفی رو از قبل به مدت(بستگی به تعداد ups ها یا دستگاه ذخیره سازی) سه روز یا یک هفته ذخیره می کند. (مصرف بالا باشد زودتر تمام می کند) البته خیلی کم پیش میاد که برق یک هفته قطع بشه. یه چیز مهمتر>>>>>دیگه قبض برق نمیاد در خونتوووووووووون
    • عیرضا IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۹
      6 0
      خطوط انتقال نیرو برای جابجایی نیرو در مسافتهای طولانی می باشد در صورتیکه این روش تامین نیرو در مسافت های کوتاه و به صورت منطقه ای را با توجه به همه گیر بودن در پی خواهد داشت و به نظر من به تلفات خطوط ربطی ندارد. اگر کیفیت و طول عمر پنل ها بالا باشد با توجه به اینکه به نظر نمیرسد هزینه نگهداری بالایی داشته باشد می تواند بسیار کاربردی باشد.
  • مهران US ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۹
    34 9
    همین پنلها در آمریکا با 250 دلار بسته میشه با دلار 2000 تومانی میشه 500 هزار تومان . شش میلیون دیگه سر از سینه بریدن مردم بیچاره است
  • بدون نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۹
    21 1
    به جای اینکه انواع و اقسام وزارت خانه ها و نهادها و ارگان ها در این زمینه دخیل شوند یک زیر ساخت برای واگذاری این کار به بخش خصوصی تهیه کنید تا ببیند چطور در مدت کوتاهی و با استقبال خود مردم این طرح در سراسر ایران پیاده سازی می شود.
  • محمد IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۹
    16 7
    با توجه به طول عمر پنل های فوتوولتائیک که معمولا زمان تعویضشان 2 ساله هست . در کاربرد خانگی مقرون بصرفه نمیباشد . بدیهی است که با کاربرد پنل هایی به ظرفیت 1 کیلو وات (بگفته نویسنده 180 کیلووات ساعت در ماه) چیزی فقط در حدود 50 درصد نیاز های یک خانواده نرمال تامین میشود که باز توجیه پذیری سیستم را زیر سوال میبرد .
    • تبریز راد US ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
      8 3
      لطفا توجه داشته باشید عمر باطریها 2 سال است وعممر سلولهای خورشیدی نسبت به کیفیت آن از 15 سال تا 20 سال متغیر است
  • سالك IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۹
    3 2
    اين ايده بسيار خوبي است و قابل تحسين و اگ حمايت دولت وپرداخت تسهيلات براي خريد ان متصور شود و از طرفي خدمات بس از فروش نيز لحاظ شود و واقعا يك سيستم با كيفيت و با طول عمر طولاني باشد ميتواند علاوه بر روشنايي منازل در برخي موارد از وسايل گرمايشي هم در زمستان استفاده نمود به شرطي كه خاص شهرهاي افتابي مثل جنوب كشور نباشد
  • بدون نام IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۹
    15 10
    اگر روش خوبي بود خود دولت به جاي نيروگاه از اين صفحات استفاده ميكرد و برقش رو به مردم ميفروخت
    • بدون نام IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۹
      4 3
      این صفحات کمتر از 5 سال است که به میزانی از بهره وری رسیده اند که بشود از آنها استفاده تجاری کرد.
    • بدون نام IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۹
      8 1
      در اسپانیا و آمریکا نیروگاه های خورشیدی با ظرفیت تامین برق شهری احداث شده است.
  • بدون نام PL ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۹
    14 0
    سازمان انرژی های نو ایران بعد از حدود یک دهه فعالیت هنوز نتونسته یک فرمت حمایتی برای برق تجدید پذیر تصویب کنه. 1 کیلو وات جوابگوی مصرف خانگی نیست. قیمت جهانی 3 میلیون تومان برای هر کیلووات است که باز هم فرار است ما ایرانیها تاوان عدم ارتباط با دنیا را بدهیم. همچنین در دنیا برق تولیدی را به قیمت خیلی بالاتری نسبت به ایران خریداری میکنند چون محیط زیست برای دولتها مهم است
  • مقیمی IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
    4 0
    آنوقت دولت این برق گران را به کی بفروشه ؟ لابد بعداز مدتی وزارت نیرو عده ای را برای برداشتن این پنلها راپل می کنند!
  • حامد IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۱
    11 0
    به نظر من اگه دولت اين پنلها رو با قيمت ارزون به مردم ميداد كه همه بتوانند استفاده كنند هم دولت به ارزوي خودش ميرسيد و هم مردم به برق ارزون خودشون ميرسيدن . بجاي يارانه اين برنامه ها رو بزارن بهتره . با تشكر
  • مجيد IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۶
    13 8
    ميانگين مصرف يك آپارتمان 2 خوابه با متراژ 120 متر چقدره و چقدر سلول خورشيدي براي تامين برق مصرفي لازم داره ؟ آيا پياده شدن اين طرح باعث كاهش درآمد دولت نمي شه ؟ با در نظر گرفتن اين موضوع كه كشور ايران داراي منبع بزرك انرژي خورشيدي ميباشد . آيا فروختن اين سلول هاي خورشيدي با كسر ماليات ورود اين كالا يا توليد اين كالا در كشورباعث صدور برق به كشور هاي ديگه نمي شه ؟ دشت كوير وكوير لوت با دماي بالاي 50 درجه داراي چه پتانسيل توليد برق خورشيدي مي باشد ؟ آيا توليد برق از اين طريق نياز مارو به توليد برق به روش هاي ديگر وهزينه بر و خطرناك كاهش نمي دهد ؟ ظرفيت توليد برق از طريق انرژي خورشيدي در كشور ايران چند مگا بايت ميباشد؟
  • حسين IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    5 12
    به دليل گرون بودن و زود به زود بايد تعويض شوند پس فعلا ارزش استفاده در كشور خودمان رو ندارن
  • بی نام RO ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    1 0
    خوبه ولی اگه قیمتش ارزان بود خیلی بهتر بود
  • هادي A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۳
    4 0
    ايا اين طرح رو ميشه روي عينكهاي ريبون اجرا كرد كه بتونه شارژ باطري موبايل رو ساپورت كنه ؟
  • zeynab1375 RO ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
    0 0
    سلام ما ۱۲ واحدیم هر واحد تقریبا ۸۰ متره و دو خوابه برامون مقرون به صرفه میشه به کار بردنش ؟ شنیدم دولت وام میده ایا این درسته ؟