عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم ضمن انتقاد از روند جدی کاهش تولید خودرو در کشور، علت اصلی این امر را بی توجهی طولانی خودروسازان انحصاری نسبت به داخلی سازی تولید قطعات و کاهش وابستگی به کمپانی های فرانسوی دانست.

حسین گروسی، نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد ضمن حضور در کافه خبر گفت: قرار بوده مطابق اهداف برنامه پنجم توسعه تولید سالانه خودرو در کشور به 3 میلیون دستگاه برسد اما در حال حاضر شاهد کاهش 60 و 40 درصدی تولید ایران خودرو و سایپا هستیم. این آمار رسمی است و اگر دوستان وزارت صنایع و معادن آن را قبول ندارند، آمارشان را ارایه دهند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در توضیح دلایل این کاهش به انتقاد از عملکرد خودروسازان پرداخت و افزود: وقتی که استراتژی تولید خودرو نداریم همین اتفاق می افتد که سال ها وابستگی ما به کمپانی پژو و رنو همچنان حفظ شده و با اعمال تحریم آنها تولید داخلی کاهش می یابد.
نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در ادامه انتقاد از وضعیت فعلی صنعت خودرو کشور این سوال را مطرح کرد که چرا در شرایطی که دولت های فرانسوی پس از ورود امام خمینی(ره) به ایران در موضع خصمانه با ما قرار داشته اند، صنعت خودروی ما باید وابسته به این کشور باشد؟
وی افزود:این پرسش مردم است و باید سیاستگذاران صنعت خودرو به آن جواب بدهند، خودروهای فرانسوی معروفند به استهلاک بالا، آن وقت ما رفته ایم و وابسته به آنها شده ایم.
گروسی تصریح کرد:پس این ادعای خودروسازان که وابستگی به خارج را طی سال های گذشته کاهش داده اند، چندان واقعیت نداشته است.
وی در تحلیل دلایل مشکلات موجود در صنعت خودرو گفت: زمانی که اصل 44 در خصوص خودروسازی ها اجرا نمی شود و انحصار دولتی پابرجا مانده، رخداد وضعیت فعلی طبیعی است.
گروسی افزود:اگر این شرکت ها خصوصی بودند، بدون ترید در فضای رقابتی افزایش تیراژ تولید آنها همراه با کاهش قیمت و تنوع تولید و بهبود کیفیت می شد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: زمانی که خودروهای تولید داخل ما با این کیفیت پایین و تنوع کم و مدل های ثابت عرضه می شود، حتی مشتری داخلی را جذب نمی کند چه رسد به تحقق اهداف صادراتی.
گروسی افزود:گذشته از این بها ندادن به قطعه سازان داخلی موجب شده تا با واردات قطعات بی کیفیت خارجی به خصوص چینی، سطح کیفی تولیدات کشور پایین آید. گذشته از این تاخیر خودروسازان در پرداخت مطالبات نقدی قطعه سازان موجب زمینگیر شدن آنها شده است.
وی تاکید کرد:قطعه سازان ایرانی بسیار توانمندند و اگر توجه کافی به آنها می شد، در حال حاضر افت تولید خودرو در کشور بدین شکل رخ نمی داد.
نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد گفت: اگر تنوع تولید و کیفیت و قیمت محصولات ایرانی بهبود یابد، یقینا با کار فرهنگی می شود، نظر اکثر مردم را برای خرید داخلی و حمایت از صنایع داخلی جلب کرد.
وی افزود:اما طی سال های گذشته خودرویی مثل پراید را بدون توجه به شرایط ملی وارد کرده ایم، خودرویی که برای تردد در کشوری جزیره ای طراحی شده و در حد یک دمپایی راحتی بوده ولی ما آن را عرضه کرده ایم و مردم برای سفرهای طولانی و عبور از جاده های کوهستانی ایران استفاده کرده اند و رکورد تلفات جاده ای را با این خودرو ثبت کرده اند.
گروسی تاکید کرد:اصلاح وضع موجود نیازمند توجه جدی به انحصارزدایی، ایجاد رقابت بخش خصوصی و تاکید بر افزایش کیفیت، تنوع تولید و کاهش قیمت تولید برای حضور در بازارهای جهانی است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود:این مسیری تجربه شده است که کشورهایی مثل کره جنوبی همپای ما آزموده اند والا عرضه تمام تولید در بازار داخلی آن هم با شرایط فعلی جاده ها و استانداردهای تولید دردسر آفرین است.
متن کامل نشست کافه خبر به زودی منتشر خواهد شد.

/3131

کد خبر 240385

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • گرفتار IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    94 1
    احسنت به شما که با شهامت واقعیات را بیان کردید و مانند دیگران ضمن کتمان حقایق به شعور مردم توهین نمی کنید. این حداقل کاری است که مسئولین می توانند بکنند.
    • بدون نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
      17 1
      من بعنوان قطعه ساز خودرو با 20 سال سابقعه میخوام واقعیتهایی را بگم: سیاستهای 2خودروساز دولتی تو این 7سال مسیر غلطی را طی میکند ازجمله ادامه صنعت کپی و مونتاژ و ادغام قطعات و مجموعه های خودروهای دیگر باهم و ساخت خودرو غیر استاندارد ....بوده. در صورتیکه خودروسازان کشورههای اسیای شرقی که قدمت کاری انها از ما کمتر است هرچند ماه خودرو جدیدی ارایه میکنند مانند هیوندایی... ولی ما کارمان شده تعویض سپر و چراغ و ... انگار که این مملکت افرادمتخصص نداره و یعنی مهندسهای ما که الان تو بهترین جاههای دنیا مدیریت میکنند واختراع دارند اندازه مالزی هم نیستیم....بهرحال این سیاست باعث سرخوردگی نیروههای فنی . توقف ورکود صنایع قالبسازی وطراحی و توسعه تکنولوژی در صنعت خودرو شده ودلیل دیگه 2نرخی شدن دلار..
    • بدون نام IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
      16 0
      در کشور را به روی خودروهای وارداتی بسته اید و فضا را برای دو خودروی قراضه پراید و 405 انحصاری کرده اید. یکی از آنها تکنولوژی 25 سال پیش کره جنوبی است و دیگری تکنولوژی 25 سال پیش فرانسه. هر دو در تیراژ نیم میلیونی تولید میشوند. پیکان وانت تکنولوژی 50 سال پیش انگلیس در مقیاس 100 هزار عدد در سال تولید میشود.
  • bbb IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    67 1
    آفرین. واقعا قشنگ صحبت کرده. مسائل رو همونطور که هست اذعان کرده و مثل آقایون دیگه، نیومده تکذیب کنه.
  • بدون نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    74 1
    خوب شد يك نفر گفت چرا قيمت ماشين بدون بهبود كيفيت بالا رفته
  • راد IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    64 3
    باید در یه طرح 5 ساله این مونتاژ کارهای داخلی رو که فقط با بازار انحصاری و رانت و وام دارن ارابه مرگ میسازن رو تعطیل کرد و یک یا دو خود رو ساز به در بخور هیوندائی ، کیا ، تویوتا ..... بیان ایران کارخونه بزنن با سرمایه خودشون ، هر قطعه سازی هم که میتونه کیفیت رو رعایت کنه تا 20 ، 30 درصد اونها راضی میشن شراکت ، هم مشکل آلودگی هم میشه هم بنزین هم مرگ و میر ، کارگرها هم که کیفی هاشون در همون کارخونه ها و مراکز تعمیر و سرویس و نگهداری جذب میشن ، همه از شر مشکلی یه نام خودرو ساز بی کیفیت خلاص میشن
    • بدون نام IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
      18 1
      عالیست!با نظرتان موافقم! اما برای انتخاب کمپانی کیفیت و قیمت را در نظر بگیریم حالا برنده می خواهد بنز باشد یاتویوتا یاbmw یا هرکمپانی خوب دیگه! ملت ایران لیاقتشان بیشتر از این حرفهاست.
  • بدون نام IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    50 8
    آقا صنعت منتاژ سازي را جمع كنيد به خدا مردم گناه دارند كه هزينه صاحب صنهعت شدن در زمينه خودرو سازي را بايد با جان خود بدهند آي شما كه ادعا داريد
  • بدون نام IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    61 5
    جناب آقاي نماينده، فكر مي كني توليد و طراحي خودرو ملي همين طور از آسمون مي آد؟ نه عزيز من. جامعه اي پر انرژي، شاد و سالم، اقتصاد رقابتي و سالم و توليد محور و خيلي بستر هاي آماده مي خواهد من دانش آموخته دانشگاه صنعتي اصفهان و شريف هستم. تا به امروز بيش از 90% از دوستان من مهاجرت كرده اند و آنهايي هم كه مانده اند پشيمانند و افسرده و كار مهمي هم انجام نمي دهند و يا انسان هاي دلسوزي نيستند و بيشتر به دنبال دلال بازي و بخور بخور هستند. . دلسوزترين و پاك ترين بچه ها بين كساني بودند كه مهاجرت كردند. با كدام نيروي متخصص واقعي مي خواهيد خودرو طراحي كنيدو خودكفا شويد؟
  • بدون نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    45 7
    چرا تعرفه واردات خودرو کاهش پیدا نمی کنه؟ تولید داخلی نمونده که بخواد ازش حمایت شه
  • بدون نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    20 9
    همیشه مشکل ما در ایران این بوده که بعضی مدیران خودشان را بهترین مدیر می دانند ولی حرف های می زنند که معلوم است هیچی بلد نیستند مثلا می گویندما تحریم هستیم و فلان و بهمان و... ولی اگر این مدیران مدیر واقعا قوی بودند هیچ تحریمی نمی تونست برای اینها مشکل درست کنه.
  • ali IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    26 12
    با بیشتر صحبت ها موافقم اما اینکه می گویند : (خودروهای فرانسوی معروفند به استهلاک بالا ) هیچ مبنای منطقی و علمی ندارد و تجربه من در استفاده از 206 مدل 82 و بعد از آن یاریس و بعد سوناتا دقیقا برعکس این بود و نمی توان تولید خودرو با قطعات چینی را مبنای استهلاک فرانسوی ها دانست.
    • بدون نام IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
      13 5
      علي جان، ياريس مال شركت تويوتا ژاپن و سوناتا مال شركت هيونداي كره جنوبي است!
    • بدون نام EU ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
      8 6
      اتفاقا خودروهای فرانسوی به استهلاک بالا و همچنین قیمت بالاتر از ارزش واقعی و موتورهای کم توان در سطح جهان مشهور هستند. خودروسازان فرانسوی کاهش شدید فروش در اروپا طی چند سال اخیر داشتند در حالی که خودروسازان آلمانی سود دهی و افزایش فروش داشته اند. نمونه‌ی داخلی آن پژو ۴۰۷ است که فروش ناامید کننده‌ای داشته و نمونه های موجود (حداکثر مدل ۲۰۰۹) افت قیمت بالایی در بازار دست دوم دارند.
  • محمد رضا AE ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    40 7
    با سلام و ادب اقایان چرا همش حرف میزنید حرف زدن که هیچ فایدی ندارد ما مگه چه گناهی کردیم که نمیتونیم مثل کشورهای دیگه 1000 تا انتخاب داشته باشیم انواع مدل ها با کمپانی های معتبر و مدل روز خودرو
  • محمدرضا IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    15 6
    تا وقتی انحصار وجود داشته باشه، وضع همینیه که هست و مردم حق انتخاب ندارند.
  • بدون نام IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    12 1
    این است خودروی ملی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • علی IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    11 2
    بلاخره یکی از مسولین پیدا شد حرف دل مردمو بزنه .این یکی واقعا نماینده مردمه......
  • بانام!! IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    12 1
    شما که خودتون عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بودین پس منتقد چی هستید؟ در این سمت عملکردتون چطور بوده؟ آیا کوچکترین تغییری ایجاد کردید؟
  • محمد IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    13 0
    واقعا که ! مردم بیچاره دارن تلف میشن تو این جاده ها ! که معموله نصف تلفات ناشی از خودروهای بی کیفیت داخلیه بعد آقایون فکر جیب خودشونن که پر از پول کنن
    • پويا IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
      7 10
      شما علي ايحالٍ نصف دومش كه عدم وجود فرهنگ رانندگي و جاده هاي استاندارد هستش رو درست كنيد
  • بدون نام IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    6 0
    چقدر دیر فهمیدید و این ناکامی ها در زمینه صنعت خودرو و بقیه موارد همه در اثر همین دیر فهمیدن هاست و الآن این بقول شما دمپایی راحتی و آن قراضه فرانسوی از دور خارج شده نجات دهنده صنعت خودرو فرانسه و به قهقرا برنده صنعت خودرو ما ،در میان زندگی مردم خودشو پهن کرده که جمع کردن کارشناسان و فعالان اقتصادی بسیار با ضریب هوشی بالا را طلب میکنه
  • شاهین IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    4 5
    علت اصلی کاهش تولید کارخانه ها کاهش قدرت خرید مردم است و باتوجه التهاب بازار اکثر مردم به این دلیل علاقه به ارتقا مدل خودرو خود ندارند،
  • بدون نام IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    9 1
    این همه سال می گذره هنوز نتونستن یه 206 را 100درصد تولید داخل کنند و خجالت هم نمی کشند فقط مردم باید جور این وضع الان را بکشن! می خوام بدونم اگه 206 را ما تولید داخل کرده بودیم غیر این بود که پژو به ما چند مدل از ماشین های جدید تر را هم می داد که تولید کنیم؟غیر این بود که وقتی می خواست تحریم مان کند خنده ش می گرفت؟
  • بدون نام IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
    10 0
    حرفات قشنگ بود آقاي گروسي ولي حرف زدن فايده نداره ، تا وقتي كه دولت در ازاي توليد هر خودرو مبلغ بالايي رو از خودروساز طلب ميكنه و واسه خودش نون دوني باز كرده و تعرفه واردات هم سر به فلك ميكشه اوضاع همينه هر از چند گاهي هم يكي از نمايندگان مجلس مثل شما يه چيزي ميگه اون هم ساكت ميشه. اين وسط فقط مردم هستند كه متضرر ميشوند
    • بدون نام GB ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
      3 0
      حرف شما بسیار درسته و من هم فکر می کنم هرچند بیان چنین اظهاراتی از سوی یک نماینده خودش جای سپاسگزاری داره ، اما ما مردم نیاز داریم که ببینیم بصورت عملی هم با این مسائل برخورد میشه. الآن موضوع خودرو در کشور واقعاً حاد شده و نیاز به پیگیری جدی داره. بویژه که با زندگی مردم مستقیماً ارتیاط داره

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین