دادستان کل کشور گفت: در مورد 39 متهم پرونده فساد بزرگ مالی، یک دادنامه صادر شده منتها محکومیت‌های متهمان متفاوت است.

به گزارش خبرآنلاین؛ حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در ادامه نشست روز دوشنبه خود با خبرنگاران درباره پرونده فساد مالی بزرگ گفت: وکلای متهمان این پرونده 515 لایحه در این پنج ماه تحویل دادگاه داده‌اند و همانطور که استحضار دارید، این پرونده ظرف 20 روز قابل تجدیدنظر در دیوان عالی کشور است. دیوان عالی کشور حداقل باید 1660 برگ دادنامه را مطالعه کند؛ نه اینکه فقط آن را نگاه کند، بلکه باید کلمه به کلمه و سطر به سطر این دادنامه مطالعه شود. بعد از آن باید کل پرونده را مطالعه کند. علاوه بر این وکلای این 39 متهم که اعتراض می‌کنند، 39 لایحه اعتراضی نوشته می‌شود که این لوایح هم باید مورد مطالعه قرار گیرد. حتما پرونده‌ای با این حجم با اتهامات مختلف و متعدد متهمان در دیوان عالی کشور باید به دقت مورد مطالعه قرار گیرد تا نسبت به آن اظهارنظر شود.

وی اظهار کرد: ده‌ها هزار نفرساعت کار کارشناسی، تحقیقاتی و پیگیری برای ردیابی پول‌ها، سندسازی‌ها، شرکت‌های کاغذی و شناسایی اموال منقول و غیرمنقول انجام شد. شرکت‌ها و کارخانجات مورد نظارت قرار گرفتند تا رسیدگی به این پرونده منجر به تعطیلی آنها نشود و نهایتا با تلاشی که شد، بعضی از این کارخانجات نه تنها کارشان متوقف نشد، بلکه توانستند به سوددهی بیشتری برسند و تقریبا می‌توانم بگویم که کمترین خدشه‌ای به شرکت‌های فعال این گروه وارد نشد.

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: ارزیابی من این است که این 13 ماه نه تنها زمان زیادی نیست، بلکه با توجه به حجم و نوع کار، کسانی که در دادسرا و در بخش‌های مختلف کار کارشناسی کرده‌اند و همچنین جناب آقای سراج یک کار بسیار خارج از حد معمول و مترادف اداری انجام دادند تا پرونده به نتیجه برسد.

 

حکم عقرب سیاه به زودی اجرا می شود

وی در ادامه این نشست و در پاسخ به سوالی در مورد پرونده صادق مرادی معروف به عقرب سیاه تصریح کرد: حکم این پرونده به زودی اجرا می‌شود و همین امروز که من از دادستان تهران سوال کردم، گفتند این حکم مراحل نهایی خود را در دیوان عالی کشور طی کرده است.

خبرنگاری به نقل قولی از مطلبی از محمود خاوری مبنی بر متهم بودن مدیرعامل سابق بانک صادرات پرداخت که محسنی‌اژه‌ای در این باره گفت: در این مورد من چندین بار عرض کردم. اگر آقای خاوری می‌آمدند از خودشان دفاع می‌کردند، وضعیت مشخص می‌شد و برای خود او هم بهتر بود ولی متاسفانه ایشان نیامد و متاسفانه کشوری که به او پناه داده نیز در این زمینه همکاری نکرده است.

وی ادامه داد: در این پرونده نسبت به آقای خاوری کیفرخواست صادر شده و به دادگاه خواهد رفت و هرچند اگر خودش بود بهتر از خود دفاع می‌کرد اما دادگاه دقت نظر کافی را خواهد داشت. در مورد مدیرعامل بانک صادرات نیز قبلا گفته شد که بازپرس قرار مجرمیت صادر کرد و دادستان به این قرار نقص گرفت و پرونده را بازگرداند تا رفع نقص کند. پرونده او هم به دادگاه خواهد رفت و دادگاه اظهارنظر خواهد کرد.

خبرنگاری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که آیا قوه قضاییه از ظرفیت اجلاس عدم تعهد برای ایجاد روابط قضایی با کشورهای عضو نظیر تشکیل دادگاه داوری بین‌المللی کشورهای عدم تعهد در مقابل دادگاه لاهه استفاده کرده است؟ که سخنگوی قوه قضاییه گفت: این اجلاس حقیقتا ظرفیت‌های خوبی را ایجاد کرد و بسیاری از کسانی که در این اجلاس شرکت کرده بودند، خودشان هم به این دوره‌ای که ریاست آن به ایران واگذار شده است امید بسته‌اند از جمله اینکه سازمان‌های بین‌المللی را ناکارآمد می‌دانستند. طبیعی است که وقتی چنین اجلاس‌هایی برگزار می‌شود، مسائل و ظرفیت‌هایی ایجاد می‌شود اما این مساله را که به طور مشخص گفتید، خیر.

 

فائزه هاشمی 12 مرداد رفت، 29 برگشت

در ادامه، خبرنگاری با بیان اینکه قصد انتقاد از سخنگوی قوه قضاییه را دارد، گفت: در این دو ماهی که شما غیبت داشتید، یکسری اتفاقات قضایی افتاد که نه شما و نه دفترتان پاسخگو نبودید. دادستان تهران هم انگار در بایکوت خبری است. خانم فائزه هاشمی که حکمش ابلاغ شده یک مرتبه از کشور خارج می‌شود. آقای سعید مرتضوی که حکمش ابلاغ شده همچنان بر صندلی خود نشسته است اما دادستان تهران به دیوان می‌رود و حکم عقرب سیاه را از قاضی می‌گیرد. آقای پالیزدار در انفرادی به مشکل برمی‌خورد و حتی برخی سایت‌های بیگانه به این موضوع می‌پردازند.

محسنی‌اژه‌ای در این زمینه اظهار کرد: اولا دو ماه نیست که جلسه سخنگو تشکیل نشده بلکه حدود 34 روز است. این مطلب هم که دادستان تهران پرونده را از قاضی گرفته است، صحت ندارد. دادستان تهران پرونده عقرب سیاه را با جدیت پیگیری کرد و حکم این پرونده هم صادر شده که منتها یکسری تشریفات اداری دارد و همین امروز هم گفتند که حکم اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: خانم هاشمی هم در حالی که ممنوع‌الخروج نبوده در تاریخ 12 مرداد از کشور خارج شده بود و 29 مرداد هم به کشور برگشت. شاید تاریخ دوازدهم و بیست‌ونهم در جایی مطرح نشد و فقط اصل موضوع خروج از کشور گفته شد.

سخنگوی دستگاه قضایی در رابطه با مطرح شدن ممنوع‌المصاحبه بودن دادستان تهران نیز گفت: اینطور نیست. دادستان تهران مصاحبه اختصاصی ندارد. البته در حاشیه‌های جلساتی که حضور دارند ممکن است مصاحبه داشته باشند ولی مثل جلسات ما جلسات منظمی ندارند.

محسنی‌اژه‌ای درباره تاخیر در اجرای حکم دیوان عدالت اداری در مورد مرتضوی نیز گفت: دیوان عدالت حکم انتصاب مرتضوی را لغو کرد و وزیر هم باید کار خود را انجام دهد ولی من الان از اقدام وزیر خبر ندارم.

 

دستگیری 20 نفر در جریان زلزله/دولت کانادا خاوری را تحویل نمی دهد
محسنی اژه ای بعد از ظهر دوشنبه در مورد ممنوع المصاحبه بودن دادستان تهران گفت: در مورد دادستان تهران هم باید بگویم ایشان ممنوع المصاحبه نیست ولی نشست خبری نمی گذارد و اگر برنامه ای باشد در حاشیه آن صحبت می کند.

او در مورد دستگیری افرادی در جریان زلزله آذربایجان شرقی که در آن تعدادی منافق و بهایی قصد خرابکاری داشتند، گفت: صرف بهایی بودن جرم نیست ولی بیش از 20 نفر دستگیر شدند که اقدام آنها در حال بررسی است.

وی در مورد پرونده جواد لاریجانی نیز گفت: این پرونده در حال بررسی است همچنین در مورد پرونده آقای خاوری که به تازگی می گویند مصاحبه ای در یک نشریه داشته باید بگویم اگر ایشان از خود دفاع می کرد ثابت می شد که وضعیتش چگونه است هر چند که با کمال تاسف نه آن کشور ایشان را تحویل می دهد و نه پلیس بین الملل مدعی مبارزه با فساد است، همکاری داشتند، ولی کیفرخواست برای ایشان صادر شده و در حال رسیدگی است.

 

در آینده وارد بحث دریاچه ارومیه می شویم

محسنی اژه ای در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه وضعیت دریاچه ارومیه بسیار وخیم است و محیط زیست در خطر افتاده ولی دادستانی وارد نشده است، گفت: هنوز احساس نکرده ایم که باید وارد شویم و معلوم نیست در آینده شاید وارد شده و یا مواردی باشد دادستانی استان وارد می شود.

دادستان کل کشور در ادامه این نشست اعلام کرد: 17 متهم جدید پرونده شان در موضوع فساد مالی بزرگ در حال بررسی است و قاضی پرونده تغییر نمی کند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 240473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =