نقش ابزارهای جدید در تبلیغ دین اسلام چیست و حوزه های علمیه و روحانیان ما تا چه حد توانسته اند از این ابزارهای ارتباطی در تسهیل انتقال پیام های دینی به مخاطبان بهره گیرند؟ کارشناسان دینی و ارتباطات به این سوال پاسخ می دهند.

از دید دکتر محمد علی الستی، استاد علوم ارتباطات و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، گام نخست، استفاده از ابزارهای ارتباطی در اشاعه مبانی دینی لازم است تا جایگاه فرایند ارتباط در مقوله دین برای انتخاب شیوه های مطلوب شناسایی شود، چرا که اگر بتوانیم شیوه های ارتباطی را منطبق بر مبانی دینی بازتعریف کنیم و درجه انسجام آن را ارتقاء دهیم یا اصلاح کنیم، بی شک موفق خواهیم شد تا به وسیله بازتولید اصولی شیوه های ارتباطی که مبتنی بر بازشناسی عناصر اصلی ارتباطات و کنش آنان بر یکدیگر است، به اهداف دینی خود برسیم. از دیگر مسائل مطرح در حوزه ارتباطات دینی، توجه به ظرفیت های موجود در ابزارهای ارتباطی مدرن است، چرا که بعضی نظریه پردازان ارتباطی از جمله علی گرانمایه پور بر این عقیده اند که «رسانه های امروزی مکمل آموخته های دینی اند و توان انتشار این مضامین را در مناطق برون مرزی نیز دارند. متأسفانه آموزه های دینی و اشاعه آنها توسط ابزارهای ارتباطی، وسیله ای برای تبلیغات سیاسی جوامع شده است، چرا که سردمداران این رسانه ها به شیوه های مختلف سعی دارند که اسلام را دین خشونت و دین خویش را دین کامل و حامی صلح بشر معرفی کنند. از این رو، باید کارشناسان ارتباطی و مذهبی با دقت بیشتری نسبت به گذشته به این مقوله بپردازند.»
از دید حجت الاسلام و المسلمین سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر سابق حوزه علمیه قم، ابزارهای ارتباطی جدید فرصت هایی طلایی اند که می توانند ما را در برداشتن گام های بلند در گستره دین بیش از هر زمان دیگر یاری کنند. تلویزیون و رادیو از جمله ابزارهایی اند که از قدمت بیشتری نسبت به ابزارهای مدرنی چون اینترنت و وبلاگ برخوردارند. هر جامعه ای، حتی نوع توسعه نیافته آن، با این دو ابزار آشنایی کامل دارد. از این رو، انتقال پیام مورد نظر توسط این دو ابزار در مقابل سایر ابزارها از پیچیدگی کمتری برخوردار است. با این حال، این دو ابزار هم دارای معایب خاص خود هستند.
/30462

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 240743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =