معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت،‌معدن و تجارت با بیان اینکه مطالبات قطعه‌سازان تا پایان شهریورماه پرداخت خواهد شد، گفت: از این تاریخ به بعد هیچ قطعه سازی بیش از سه ماه مطالبه نخواهد داشت.

محسن صالحي نيا، معاون امور صنايع و اقتصادي وزارت صنعت،‌معدن و تجارت پیش از ظهر امروز در یک  نشست خبري خود با حاضر شد و از  پرداخت مطالبات قطعه‌سازان تا پايان شهريور خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین صالحی نیا عنوان کرد: « از اين تاريخ به بعد هيچ قطعه سازي بيش از سه ماه مطالبه نخواهد داشت. »

بخش هایی از اظهار نظر های معاون امور صنايع و اقتصادي وزارت صنعت،‌معدن و تجارت در ادامه آمده است:

*تمركز بر افزايش توليد ميزان خودرو در كشور طي 6 ماهه دوم سالجاري به رغم تمام محدوديتها و با تمهيدات انديشده شده است و امیدواریم در اين مدت روند طبيعي توليد در بخش خودرو را در كشور تجربه خواهيم كرد.

*با توجه به شرايط و محدوديتهاي پيش آمده در ارتباط با تامين مواد اوليه در برخي اقلام نظير روغن نباتي با كاهش بين 10 تا 12 درصدي و در توليد پودر شوينده با كاهش 4درصدي روبرو بوديم كه با تامين نهاده ها و مواد اوليه ،‌شرايط براي افزايش توليد بهبود پيدا خواهد كرد.

*كاهش 16 رصدي توليد لاستيك خودرو  ناشي از همين عدم تامين مواد اوليه و افزايش قيمتها است كه در مقايسه با ميزان توليد خودرو از وضعيت چندان نامناسبي بهره مند نيست.

*طي 5 ماهه سالجاري،‌ توليد خودرو در كشور بالغ بر 405 هزار دستگاه خودرو بوده اين در حاليست كه اين ميزان در سال گذشته بالغ بر 620 هزار دستگاه بوده است.

*تكميل ظرفيت طرح هاي نيمه تمام با توجه به برنامه هاي توسعه اي، ارتقاء كيفي براي توسعه رقابت پذير،‌اصلاح الگوي مصرف ،‌تامين منابع مالي براي سرمايه در گردش و پرداخت تسهيلات ،‌تامين ارز مورد نياز و روش هاي بهينه سازي زنجيره توليد از ديگر مواردي است كه امسال به آن پرداخته خواهد شد.

*از ابتداي سالجاري تاكنون در برخي از توليدات شاهد افزايش و بعضاً كاهش توليد بوده ايم.

*افزايش توليد در برخي رشته هاي شاخص نظير فولاد خام به نسبت مشابه سال گذشته با 6/7 درصد رشد روبرو بوده است كه اين رقم حدود 93 درصد از برنامه پيش بيني شده را شامل مي‌شود.

*در بخش فرآوري معدني و كاني نيز، سيمان با 5/4 درصد ، شيشه و جام نيز با 8/8 ،‌ تلويزيون LED وLCD با 7 درصد افزايش توليد همراه بوده است.

*فرش ماشيني با 5/4 درصد ،‌كفش 5/1 درصد و چرم با 5/0 درصد رشد و افزايش توليد مواجه بوده است كه با توجه به نرخ ارز در سالجاري وضعيت اين صنعت بهتر خواهد شد.
*طي ماه اخير 340 ميليارد تومان تسهيلات به قطعه سازان پرداخت شده است كه تا پايان شهريورماه نيز 170 ميليارد تومان ديگر به آنان پرداخت خواهد شد.

*كاهش قيمت خودرو طي نيمه دوم سال جاري اتفاق خواهد افتاد. تعديل قيمتها از برنامه ريزي هايي است كه در بسياري از صنايع به ويژه صنعت خودرو در نظر گرفته شده است كه اميدواريم در نيمه دوم سال شاهد اجراي آن باشيم.

*بهترين راهكار براي ايجاد تعادل در قيمت ها و كاهش اختلاف قيمتي بازار و كارخانه، افزايش توليد محصولات است و در راستاي همين امر تمهيداتي براي رفع محدوديت هاي موجود در توليد كه از مهمترين آن تامين مالي است اخذ شده است.
*در خصوص درخواست افزايش قيمت شركت هاي خودروساز باید گفت که اين شركت ها مدارك خود را در خصوص افزايش هزينه براساس ميزان ارز وري به سازمان حمايت ارسال كردند و اين سازمان در حال بررسي درخواست ها با توجه به شرايط كنوني توليد است.
*فعلاً مرجع گمرك همان ارز 1226 توماني است كه براساس قانون محاسبه مي‌شود.

*اگر قرار باشد نرخ رسمي پايه گمركي تغيير كند وزارت اقتصاد و دارايي نظرات خود را اعمال خواهد كرد.

*ارز مرجع تنها براي واردات كالاهاي اساسي و دارو تخصيص مي‌يابد و هيچ يك از صنايع امكان دريافت ارز مرجع براي واردات كالاهاي غير ضروري را ندارند.

*براساس دستورالعمل ممنوعيت استفاده از كالاهاي وارداتي مشابه توليد داخل در دستگاه‌هاي دولتي تا كنون 3 فهرست شامل 600 قلم كالا براي جلوگيري از واردات تهيه و به دستگاه‌هاي دولتي ابلاغ شده است كه فهرست جديد از يك ماه پيش در كارگروه حمايت از توليد مراحل نهايي را مي‌گذراند.
3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 242012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۹
    4 1
    دستورالعمل ممنوعيت استفاده از كالاهاي وارداتي مشابه توليد داخل باعث افزایش قیمت میشه چون رقابت نیست گاهی تا 2 برابر قیمت جهانی
  • بدون نام IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۹
    11 0
    پس با این توضیحات روشن جناب آقای معاون گرانی ها در نیمه دوم سال هم ادامه دارد ،همه چی آرومه ،من چقد بدبینم