ایسنا نوشت:

يك متخصص تغذيه گفت: خطر زايمان زودرس و تولد نوزاد زير وزن طبيعي از عوارض بارداري است زيرا وزن مادران در دوران بارداري به اندازه کافي اضافه نشده است.
 

دکتر لادن گياهي با اشاره به اين که دوران بارداري و شيردهي از دوره‌هاي آسيب پذير زندگي است، گفت: توجه به دريافت پروتئين کافي در دوران بارداري ضروري است. در صورت عدم دريافت پروتئين کافي از اندوخته پروتئيني در ماهيچه‌ي بدن مادر جهت رشد جنين استفاده مي‌شود.
اين متخصص تغذيه با تاكيد بر اهميت وزن گيري مطلوب در دوره بارداري گفت: ويژگي‌هاي ژنتيکي، وضعيت سلامت مادر، فعاليت فيزيکي او، باورهاي فرهنگي و وضعيت اجتماعي - اقتصادي از عواملي هستند که با افزايش وزن بارداري ارتباط مستقيم دارد.
وي با بيان اينکه آگاهي از وضعيت وزن قبل از بارداري اولين گام براي تعيين روند وزن گيري بهينه است، افزود: زناني که اولين بارداري را تجربه مي کنند، زنان کمتر از 25 سال و زنان داراي سطح تحصيلات ابتدايي، معمولا بيش از حد طبيعي وزن مي گيرند.
وي با اشاره به عوارض افزايش بيش از حد وزن در زنان باردار گفت: در اين زنان احتمال ابتلا به ديابت بارداري و تولد نوزاد با وزن بالاي 4 کيلوگرم بيشتر مي‌شود و احتمال زايمان طبيعي کاهش يافته و موفقيت در شيردهي کامل در اين مادران پائين‌تر است.
دكتر گياهي با اشاره به اينکه خطر زايمان زودرس و تولد نوزاد زير وزن طبيعي از عوارض بارداري است که وزن مادران در دوران بارداري به اندازه کافي اضافه نشده است، افزود: احتمال ايجاد اختلالات فيزيکي و شناختي و مرگ و مير در نوزادان اين مادران بيشتر از سايرين بوده و احتمال ابتلا به بيماري‌هاي مزمن نيز در آينده فرزند آنها در بزرگسالي افزايش مي يابد.
عضو تيم تخصصي مرکز فوق تخصصي درمان ناباروري و سقط مکرر ابن سينا در خصوص روند افزايش وزن در سه ماهه اول بارداري گفت: افزايش وزن بين یک تا دو و حداکثر تا سه کيلوگرم در اين دوره توصيه مي‌شود، افزايش وزن مناسب در سه ماهه دوم و سوم نيز حدود 350 تا 450 گرم در هفته است.
وي با اشاره به مهم ترين نکات در پرهيز غذايي در دوره بارداري گفت: در اين دوره تغييرات هورموني باعث ضعيف‌تر شدن عملکرد سيستم ايمني بدن مي‌شوند و اين امر مبارزه با ميکروب‌ها را که ممکن است از طريق غذا وارد شوند دشوارتر مي کند، بنابراين محافظت در برابر مسموميت غذايي در دوره بارداري بسيار مهم است.
اين متخصص تغذيه با تأکيد بر اينکه مواد غذايي يخ زده در يخچال بايد يخ زدايي شوند، افزود: زنان باردار بايد از مصرف غذاهاي دريايي نيمه خام و نيمه پخته، مصرف تخم مرغ و گوشت نيمه پخته و خوراکي‌ها و سس‌هايي که از تخم مرغ خام يا نيمه پخته استفاده مي‌کنند پرهيز كنند.
 


دکتر گياهي همچنين با اشاره به توصيه‌هاي کاربردي جهت اصلاح الگوي غذايي در دوران بارداري گفت: زنان باردار بهتر است از سرخ کردن غذاها خودداري کرده، حتي الامکان غذاها را به شکل آب پز، بخارپز و کبابي مصرف کنند.
 


وي در خصوص نحوه ي مناسب دريافت مواد قندي و نشاسته‌اي بدن گفت: بايد به جاي مصرف قند و شکر به همراه چاي از ميوه خشک استفاده شود و مصرف دوغ و آب ميوه‌هاي طبيعي جايگزين نوشابه‌هاي گازدار شود.
 


301301
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 242155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =