رومانی فیلم «آن طرف تپه‌ها» به کارگردانی کریستیان مونگیو را برای شرکت در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار 2013 معرفی کرد.

به گزارش خبرآنلاین، این فیلم ماه مه در شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن برنده جوایز بهترین فیلمنامه (مونگیو) و بهترین بازیگر زن (کریستینا فلوتور و کاسمینا استراتان) شد.
 

«آن طرف تپه‌ها» بر مبنای اتفاقی واقعی در سال 2005 ساخته شده که در آن زنی جوان به نام ایرینا کورنیچی در صومعه دورافتاده تاناکیو در شرق رومانی در مراسمی که برای رهایی او از شیطان برپا شده بود، درگذشت.
 

در فیلم مونگیو، نام کورنیچی به آلینا تغییر کرده است. او و بهترین دوستش وویکیتا در یک یتیم‌خانه بسیار وحشتناک که نیکولای چائوشسکو دیکتاتور رومانی آن را تاسیس کرده، بزرگ می‌شوند.

«آن طرف تپه‌ها» مسیرهای متفاوت این دو زن در نوجوانی را دنبال می‌کند. وویکیتا خدا را انتخاب می‌کند و راهبه می‌شود. درمقابل آلینا می‌کوشد در آلمان زندگی تازه‌ای را آغاز کند، اما تجربه زندگی در غرب برای او هولناک است، به همین خاطر به رومانی بازمی‌گردد و دوستش را در یک صومعه پیدا می‌کند.
 

آلینا می‌کوشد وویکیتا را قانع کند همراه او بیاید و صومعه را ترک کند، اما وویکیتا نمی‌پذیرد و از آلینا می‌خواهد با او در تاناکیو بماند. آلینا در صومعه دچار اسکیزوفرنی می‌شود. او با خشونت با کشیش‌ و راهبه‌ها برخورد می‌کند. آلینا را به بیمارستان می‌برند، اما دکتر او را به صومعه باز می‌گرداند.

وقتی کسانی که باید به آلینا کمک کنند، پشت او را خالی می‌کنند، اوضاع خراب‌تر می‌شود. کشیش و راهبه‌های صومعه با این فرض که شیطان وجود آلینا را تسخیر کرده، با بستن او به چند قطعه چوب که به شکل صلیب به هم متصل شده‌اند، می‌کوشند او را «نجات» بدهند.

آلینا چند روز به همین حالت نگهداری می‌شود و کشیش دستور می‌دهد برای خروج شیطان از وجود او دعاهای کلسیای ارتدکس را بخوانند. وقتی او از هوش می‌رود، نیروهای اورژانس بالای سرش می‌آیند، اما آلینا چند ساعت بعد می‌میرد.

کشیش و راهبه‌های صومعه سال 2007 به جرم مشارکت در قتل کورنیچی به زندان محکوم شدند.
 

«آن طرف تپه‌ها» تولید مشترک رومانی، فرانسه و بلژیک است و برادران داردن که خود دو بار برنده جایزه نخل طلای کن شده‌اند، در تولید فیلم مشارکت داشته‌اند.

مونگیو سال 2007 با فیلم «چهار ماه، سه هفته و دو روز» برنده جایزه نخل طلا شد. آن فیلم نیز نماینده رومانی در اسکار بود، اما به فهرست پنج نامزد نهایی را پیدا نکرد.
 

منتقدان، فیلم جدید مونگیو را به خاطر طرح داستانی بسته و جذابیت جهانی آن مورد تحسین قرار داده‌اند.
 

مونگیو 44 ساله در جشنواره کن از منتقدان خواست «آن طرف تپه‌ها» را با «چهار ماه، سه هفته و دو روز» مقایسه نکنند.
 

او گفت: «چه قدر خوب می‌شود مردم این فیلم را ببیند و امیدوارم منتقدان آن را به عنوان فیلمی مستقل بپذیرند، بی‌آنکه آن را با هیچ چیز دیگر بخصوص با فیلم قبلی‌ام مقایسه نکنند.»
 

اسامی نامزدهای هشتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار 15 ژانویه 2013 (26 دی‌ماه) اعلام و مراسم اعطاء جوایز 24 فوریه (دوشنبه هفتم اسفند به وقت ایران) در هالیوود اند هایلند سنتر در لس آنجلس برگزار می‌شود.
 

ورایتی / 10 سپتامبر / ترجمه: علی افتخاری
 

5858
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 242468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =