۰ نفر
۲۲ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۴

آمار جدید مبتلایان به ایدز در ایران در حالی اعلام شده که چندی پیش رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این آمار را چهار برابر بالاتر اعلام کرده بود.

سه هفته مانده به سالروز جهانی مبارزه با بیماری ایدز، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمار افراد مبتلا به ایدز در کشور را 20 هزار و 130 نفر اعلام کرده است. این رقم براساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تا اول مهر امسال به‌دست آمده است.

در مجموع 20 هزار و 130 نفر افراد مبتلا به ویروس «اچ. آی. وی» در کشور شناسایی شده‌اند که از این تعداد تاکنون دوهزار و 97 نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده و سه هزار و 409 نفر هم فوت کرده‌اند.

علت ابتلا به اچ. آی. وی/ایدز در میان کل مواردی که از سال 1365 تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد 69/8درصد، رابطه جنسی 8/5 درصد، دریافت خون و فرآورده‌های خونی 1/2 درصد و انتقال از مادر به کودک6/0 درصد بوده است.

این آمار جدید مبتلایان به ایدز در ایران در حالی اعلام شده که چندی پیش رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این آمار را چهار برابر بالاتر اعلام کرده بود. عباس صداقت در مردادماه امسال اعلام کرد که براساس آخرین تخمین میزان مبتلایان به ایدز در ایران حدود 83 هزار نفر است. این مقام وزارت بهداشت در همین حال هشدار داده بود که در صورت وجود نداشتن راه‌های پیشگیری و هشدار‌دهنده آمار ایدز ظرف دو سال 40درصد بالا می‌رود.

به گفته صداقت، هم‌اکنون بیشترین راه ابتلا به ایدز، مربوط به معتادان تزریقی است که 7/69درصد تعداد مبتلایان را به خود اختصاص داده و میانگین سنی ابتلا به ایدز در ایران 25 تا 34 سال است.

برنامه ایدز سازمان ملل متحد در گزارشی که مردادماه سال گذشته منتشر کرد، شمار تقریبی مبتلایان به ایدز در ایران در سال 2007 (دوسال‌پیش) را از 68 تا 100 هزار کودک و بزرگسال برآورد کرده بود.

براساس گزارش وزارت بهداشت، نخستین مورد بیماری ایدز در ایران در سال 66 از طریق خون آلوده وارداتی در یک کودک مشاهده شد.

ایدز نوعی اختلال در دستگاه ایمنی بدن است که با ویروس اچ‌آی‌وی و از طریق اعتیاد تزریقی، استفاده از سرنگ مشترک، رابطه جنسی غیر ایمن، استفاده از خون‌آلوده و از مادر آلوده به جنین منتقل می‌شود.

گزارش‌ها نشان می‌‌دهد که الگوی انتقال ایدز در ایران از سرنگ مشترک به سمت روابط جنسی در حال تغییر است. وزارت بهداشت هم اعلام کرده که برای پیشگیری از ایدز، افراد با رفتارهای جنسی پرخطر می‌توانند با مراجعه به مراکز مشاوره‌ای، خدمات محرمانه دریافت کنند.

برای اجرای برنامه دوم کشوری مهار ایدز که از سال 86 شروع شده، سالانه حدود هشت میلیارد تومان اعتبار برای مهار این بیماری نیاز است. افزایش آمار ایدز از رقم حدود 16هزار نفر در سال 86 به رقم‌های بالاتر، زنگ خطر را در این باره به‌صدا درآورده است.

پیشگیری از این بیماری در برنامه چهارم توسعه قرار گرفته بود. بر اساس این برنامه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستگاه‌های مربوطه مکلف‌ هستند تا پایان دوره برنامه چهارم توسعه، یعنی از سال 84 تا سال 88، اقدامات لازم را جهت پیشگیری از بیماری ایدز انجام دهند.

مسئولان نهادها و سازمان‌های مربوطه هرازگاهی وعده‌های برای بیماران مبتلا به ایدز می‌دهند از جمله چندی پیش وزارت رفاه اعلام کرده بود بنا دارد امکانات شلغی برای این بیماران فراهم آورد؛ در حالی که هنوز آمار دقیق و قطعی از این بیماران در دست نیست.

روز اول دسامبر برابر با 10 آذرماه روز جهانی ایدز نامگذاری شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 24363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =