۰ نفر
۲۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۷

ایرنا نوشت:

با تشدید تظاهرات و راهپیمایی های ضد ژاپنی در چین ، رسانه های پکن روز دوشنبه خواستار آمادگی عمومی برای انجام آنچه ˈ ماموریت مقدس ˈ علیه ژاپن خواندند، شدند.
 شهرهای مختلف چین از جمله پکن طی 24 ساعت گذشته شاهد تجمع و اعتراض های گسترده علیه اقدام ژاپن در ادعای مالکیت بر جزایر مورد منازعه ˈ دیائویو ˈ در دریای شرقی شده است .

این وضعیت باعث شده که علاوه بر نیروهای پلیس از صبح امروز نیروهای ضد شورش با تجهیزات لازم به خیابان های منتهی به سفارت ژاپن در پکن آمده و اوضاع را زیر نظر بگیرند.

روزنامه های چین امروز مطالب بیشتری در مورد تنش با ژاپن اختصاص دادند و نوشتند که ما برای انجام ˈماموریت مقدسˈ عزم راسخ داریم و مردم همه متحد هستند.

رسانه های گروهی گزارش کرده اند که عزم مردم ، دولت و ارتش چین برای دفاع از تمامیت ارضی و حق حاکمیت مستحکم و بی تغییر است و اگر ژاپن سوء قضاوت کند باید میوه تلخی را بچیند .

گزارش ها حاکی است که چین همچنین توانایی های نظارتی دریایی خود را با توجه به پیچیده تر شدن شرایط افزایش داده و ناوگانی از کشتی های خود را به ماموریت در دریای شرقی و آبهای نزدیک ژاپن فرستاده است.

دولت چین اعلام کرده که فعالیت های غیرقانونی در آبهای این کشور را متوقف و از حقوق دریاهای حراست خواهد کرد.

شش فروند کشتی گشت دریایی چین اکنون در اطراف جزایر ˈ دیائو یو ˈ مستقر شده اند.

با این وصف مقام های چین از مردم خواسته اند در جریان اعتراض های میهن پرستانه دست به اقدامات خشونت آمیز و غیرقانونی نزنند.

این در حالیست که ˈ یوشیهیکو نودا ˈ نخست وزیر ژاپن از دولت چین خواسته است از جان و مال ژاپنی ها در این کشور حراست کند.

اعتراض ها در شهرهای مختلف چین برای ژاپنی های مقیم و مامور مشکل آفرین شده است.

منابع خبری امروز اعلام کردند بیشتر رستوران ها و اماکن مربوط به ژاپنی ها در برخی شهرها نظیر شانگهای در شرق این کشور در چند روز گذشته بسته شده است.

در شهر ˈ گوانگجو ˈ در جنوب چین نیز مردم در مقابل کنسولگری ژاپن تجمع کرده اند و گزارش ها نشان می دهد شمار معترضان در شهرهای مختلف چین به 100 هزار نفر نزدیک شده است.

در حالی که مردم در شهر ˈ شن جن ˈ در جنوب چین بشدت دست به اعتراض و تجمع زده و حتی با پلیس درگیر شده اند ، ماموران چینی نیز با دستگاه های آب پاش در حال پراکنده کردن جمعیت هستند.

از سوی دیگر نیروی دریایی چین رزمایشی جنگی را در دریای شرقی آغاز کرده است.

چین در این رزمایش از زیردریایی و جنگنده های خود بهره گرفته است.

نیروی دریایی اعلام کرده 16 برنامه عملیاتی و رزمایشی برای جنگنده ها و زیردریایی ها و کشتی های جنگی تشریح کرده است.

در جریان این رزمایش تاکنون بیش از 40 فروند موشک شلیک شده است.

کارشناسان می گویند که فردا (سه شنبه) روز سرنوشت سازی در اعتراض ها علیه ژاپن خواهد بود.

با توجه به اینکه 18 سپتامبر ( 28 شهریور) مصادف با روز اشغال بسیاری از نقاط چین از سوی نظامیان ژاپن است ، پیش بینی می شود تظاهرات در سراسر این کشور ابعاد گسترده تری بخود بگیرد.

وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه ای خواستار آرامش مردم در اعتراض ها و جلوگیری از خشونت شده است.

از سوی دیگر دولت چین اعلام کرده مساله جزایر دیائو یو را در سازمان ملل طرح خواهد کرد و ژاپن همزمان چنین درخواستی را مطرح کرده است.

منابع رسانه ای در چین امروز گفتند چینی های مقیم خارج از کشور نیز طی دو روز اخیر دست به تحرکاتی علیه ژاپن در کشورهای محل اقامت خود زده اند.

در شهر لس آنجلس در آمریکا بیش از 10 هزار چینی علیه ژاپن اعتراض کرده اند و گفته شده ناآرامی ها بتدریج به آمریکای شمالی کشیده خواهد شد.

در چنین اوضاع ناآرامی ˈ شینیچی نیشیمایا ˈ 60 ساله که به عنوان سفیر جدید ژاپن در چین تعیین شده بود پس از بیهوش شدن در یکی از خیابان های توکیو و انتقال به بیمارستان صبح دیروز درگذشت .

وزارت خارجه ژاپن توضیح زیادی درباره علت مرگ وی نداده است.

روزنامه ˈچاینا دیلیˈ امروز در گزارشی به تحریم ها علیه ژاپن اشاره کرد و نوشت : چین به عنوان یک اقتصاد بزرگ قدرت چنین کاری را دارد و می تواند ژاپن را تحریم کند.

این روزنامه می نویسد که ژاپن در این شرایط بیشتر از چین ضرر خواهد کرد.

بنا به آمار گمرگ چین ، صادرات ژاپن به این کشور در شش ماه اول امسال به 73 میلیارد و 720 میلیون دلار و واردات آن به 91 میلیارد و 340 میلیون دلار رسید.

از سوی دیگر ژاپنی ها تاکنون 83 میلیارد و 970 میلیون دلار در چین سرمایه گذاری کرده اند اما چینی ها فقط یک میلیارد و 30 میلیون دلار در آن کشور سرمایه گذاری داشته اند.

ناظران بر این باورند که استمرار این شرایط می تواند دو کشور را وارد یک مناقشه جدی و تمام عیار کند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 243913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرمان IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
    6 3
    از دیدگاه چشمای بادومی دنیا خیلی ملی گرایانه دیده میشه
  • محمد IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
    10 2
    ایکاش مردم ما هم چه در خارج و چه در داخل کشور بعد از اتهامات دولت امارات سر قضیه جزایر سه گانه واکنش جدی نشون میدادن