معرفی «یه حبه قند» به عنوان نماینده منتخب ایران در اسکار 85 واکنش‌های مختلفی را از طرف مدیران و اهالی سینما به همراه داشته است.

الهام نداف: سرنوشت نماینده ایران در اسکار 85، بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان معلوم شد. این معرفی در حالی اتفاق افتاد که بنیاد سینمایی فارابی هیئت انتخاب معرفی نماینده ایران به اسکار را به صورت رسمی معرفی نکرده بود.
 
با همه این‌ها، فارابی در آخرین ساعات روز یکشنبه 2 مهرماه اعلام کرد کمیته انتخاب فیلم ایرانی برای معرفی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی متشکل از خانم‌ها پوران درخشنده و نیکی کریمی و آقایان شهرام اسدی، فریدون جیرانی، حسین زندباف، علی شاه‌حاتمی، حمیدرضا صدر، علی معلم و امیر اسفندیاری به جلسات خود پایان داد و «یه حبه قند» را به عنوان فیلم برگزیده سینمای ایران را به آکادمی معرفی کرد.
 
اما جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی صبح روز دوشنبه با صدور پیامی ضمن تبریک به اعضای هیئت انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار 2013 و دست‌اندرکاران فیلم «یه حبه قند» ، خواستار تحریم اسکار شد.
 
وی در بخشی از بیانیه خود اعلام کرد: «پیشنهاد می‌نمایم تا زمانی که دست‌اندرکاران آکادمی اسکار نسبت به سازندگان فیلم موهن به ساحت قدسی و ملکوتی پیامبر عظیم الشأن و پیامبر آخر الزمان حضرت محمد صلی اله علی و آله و سلم، واکشنی در خور شأن نشان نداده‌اند به عنوان همدلی و همراهی با قلوب مجروح و زخم دیده یک ونیم میلیارد مسلمانان جهان و بلکه هفت و نیم میلیارد آزادگان جهان از مشارکت سینمای ایران در این رویداد سینمایی امتناع شود.»
 
شمقدری همچنین افزدود: «بدیهی است تحریم اسکار 2013 تا زمانی است که این آکادمی نسبت به این فیلم موهن واکنش مناسبی انجام دهد و خود را از سازندگان آن مبرا سازد.»
 
پیش از معرفی نمانیده ایران به اسکار 85 و بررسی‌های ابتدایی حرفی از تحریم این رقابت سینمایی نبود. این اتفاق درست بعد از معرفی نمانیده ایران و تشکیل جلسات هیئت انتخاب افتاد.
 
مدتی بعد از صدور این بیانیه حسن نجاریان قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی ضمن بی‌ربط بودن فیلم موهن به آکادمی اسکار و هالیوود، به فارس گفت: «بنیاد سینمایی فارابی یکی از اولین نهادهایی بود که تولید و پخش فیلم موهن به ساحت پیامبر اعظم (ص) را محکوم کرد. ما تحقیقات‌مان را انجام دادیم و هنوز هم بر این عقیده داریم که سازنده این فیلم موهن با هالیوود هیچ ارتباطی نداشته است. اگر کوچکترین ارتباطی بین این دو موضوع پیدا می‌کردیم حتما اسکار را تحریم می‌کردیم.»
 
وی بیانیه شمقدری را یک پیشنهاد دانست و نه دستور و تاکید کرد « یه حبه قند» را به عنوان نماینده ایران به اسکار معرفی می‌کنیم.
 
اما بیانیه شمقدری واکنش دیگر مسئولان فارابی را هم در پی داشت. امیر اسفندیاری سخنگوی هیئت انتخاب نماینده سینمای ایران به اسکار به ایسنا گفت «خوشحالم فیلمی به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار معرفی شده که حداقل در طول فیلم 10 ـ 15 بار نام مبارک حضرت رسول(ص) ذکر می‌شود.»
 
وی این اطمینان را داد که درباره تحریم بارها صحبت و بررسی شد و پیش از این هم در کمیته‌ای در فارابی بررسی‌های دقیق صورت گرفت.
 
اما اسفندیاری برای دفاع از عملکرد هیئت انتخاب به نکته قابل توجهی در خصوص فیلم موهن اشاره کرد و پای سفر رئیس جمهور و همراهانش به آمریکا را به میان آورد: «با توجه به اینکه فیلم موهن ساخته شده که حتی نامش را نمی‌توان فیلم گذاشت مرتبط با هالیوود نیست، قرار شد ایران نماینده‌اش را معرفی کند. همان طور که رئیس جمهور محترم کشورمان به آمریکا می‌روند و از این فرصت برای دفاع از مواضع جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کنند، ما هم باید از فرصت‌های موجود نهایت بهره را ببریم.»
 
این کارشناس حوزه بین‌الملل عنوان کرد: «ما باید حرف خودمان را بزنیم. البته رئیس محترم سازمان سینمایی هم پیشنهادی دادند که قابل تامل است ولی جمع‌بندی نظر هیئت انتخاب با توجه به همه مسائل و جوانب این بود که ما این تریبون را از سینمای ایران نگیریم.»
 
علی معلم یکی از اعضای هیئت انتخاب معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار 85، مانند دیگر مسئولان فارابی بیانیه شمقدری را تنها یک پیشنهاد خواند و عنوان کرد: «ساخت فیلم موهن کار جعلی و خارج از حوزه سینما است، مانند اینکه بچه‌ای در گوشه‌ای از دنیا کاری بسازد و آن را بزرگ کند که این ربطی به صنعت سینمای آمریکا ندارد.»
 
اما جمال شورجه نیز به عنوان دومین مخالف فرستادن نماینده ایران به اسکار بعد از شمقدری واکنش نشان داد. وی به باشگاه خبرنگاران گفت: «تحریم اسکار با توجه به اهانت بی‌شرمانه و گستاخانه‌ سینمای هالیوود به پیامبر اکرم(ص) باید صورت گیرد. زیرا بعد از نمایش این  فیلم نه تنها این حرکت محکوم نشد بلکه بخش سینمایی هالیوود دایره‌ی ترویج این فیلم را وسیع‌تر کرد.»
 

این کارگردان تا جایی پیش رفت که فرستادن فیلم به آکادمی اسکار را حرام دانست: «رئیس جمهور نیز باید در جلسه‌ای در سازمان ملل خواهان تحریم اسکار از سوی کشورهای اسلامی و نفرستادن فیلم به اسکار شود، زیرا تحریم اسکار حمایت از کیان و شرف مسلمانان و اسلام است و فرستادن فیلم به اسکار حرام است. فرستادن فیلم به اسکار و تحریم آن امری دوگانه و محال است و سینمای دلسوز و ارزش گرای ما به فرستادن فیلم به اسکار و حضور در این جشنواره که سردمداران آن عناد مستقیم و آشکارا ایران را دارند نیازی ندارد و باید این موضوع را نیز به همه‌ مجامع هنری به طور رسمی اعلام کنیم.»
 
58246

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 245713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام GB ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    110 9
    خوب عزیزان اینجا ایرانه دیگه ! فیلم تو یوتیوب پخش میشه ، جیمیل رو میبندن ! حالا هم میخوان فیلم رو به اسکار معرفی نکنن ! به امکان زیاد از هفته های بعد هم دیگه فیلم های امریکایی و اروپایی پخش نخواهند شد ! جالب تر اینکه نوبت که به خودشون میرسه ، میرن به سراغ منافع نظام ! خوب به قول اقای اسفندیاری رئیس جمهور هم میتونست نره به امریکا ! به نشانه اعتراض ! ( من یکم عوضش کردم :d ) ، ولی خوب دیگه ! نوبت که به مردم بیچاره میرسه همه چی محکوم میشه ، نوبت که به خودشون میرسه همه چی ازاده !
    • بدون نام IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
      41 1
      جی میل چون امنیتش بالاس و غیرقابل نفوذه خیلی وقته قرار بوده بسته شه، دنبال بهونه بودن که از آسمون رسید
    • بدون نام IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
      4 38
      باهوش جان یوتیوب مال گوگله
    • بدون نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
      6 0
      اتفاقا" اين فيلم بايد توي مراسم اسكار شركت كنه تا همه دنيا بدونن يك فيلم كه سازندگان و هنرمنداش مسلمان هستن، تا چه حد موفق بوده. در غير اينصورت سر جاي اولمون برمي گرديم!!!
  • بدون نام IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    جالبه از یک طرف رییس جمهور با هیئت 100 نفری به امریکا سفر میکنند از طرف دیگر معاون سینمایی ایشان با نفرستادن یک فیلم خواستار تحریم امریکا می شوند!!!!!!
    • بدون نام IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
      12 88
      اون سازمان ملله
  • بدون نام US ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    108 8
    آقا همه چیز رو که دارن به فیلم موهن ربط میدن چطوره قیمت ارز و سکه رو هم به اون ربط بدن شاید تمام مشکلات و گرونی ها حل شد؟ چطوره؟
  • فیلترنت US ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    106 3
    آقا ما که گوگل رو فیلتر کردیم میگن300 هزار میلیون دلار ضرر دیده فکر کنم اگه اسکار رو هم تحریم کنیم اقتصاد آمریکا به کلی نابود بشه
  • بدون نام IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    61 3
    فرمایش آقای معلم «بچه‌ای در گوشه‌ای از دنیا کاری بسازد و آن را بزرگ کند که این ربطی به صنعت سینمای آمریکا ندارد» جالب توجه بود....
  • منتقد IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    44 12
    این که باور داشته باشیم، اسکار واقعا به فکر جایزه دادن به برترین هاست، در اشتباهیم. اسکار بیشتر یک جایزه ی سیاسی و فرهنگی (ترویچ فرهنگ خودشان) است تا هنری... ولی اینکه اسکار را تحریم کنیم موافق نیستم. چرا که با این کار خودمان داریم به این فیلم موهن ماهیت می دیم و بزرگشون می کنیم و به اسکار و هالیوود می چسبانیمش. این درواقع همان کاردستی کودکانه ایست که در اینترنت آپلود شده و هیچ گونه ارزش هنری ندارد. مانند میلیون ها نفری در دنیا که فیلم هایی را با دوربین گوشی می گیرند و در اینترنت به اشتراک می گذارند. آنهم برای سرگرمی و معروف شدن صفحه شان و یا سایت شان... موفق باشید
    • مسعود فراستی IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
      32 3
      با قسمت اول حرفات مخالفم
  • بدون نام IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    72 6
    چه شانسی اوردیم این اتفاق (فیلم موهن) به فیلم جدایی نادر از سیمین سال پیش نخورد ! واقعن شانس اوردیم ! چه جایزه ای از دست می رفت ! آخه چه ربطی به اسکار داره این فیلم موهن ؟ ما همیشه کاسه داغتر از آش هستیم !
  • بدون نام IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    32 0
    من نمیدونم مسئولین "با بصیرت" ما چرا این افتضاح رو فیلم میدونند. یک ویدئوی بسیار کم ارزش رو یک انسان بی خرد ساخته.نباید اون رو داخل مسائل سینما بکنیم.
  • parisa CZ ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    31 0
    آقا جان نفرستادن فیلم به اسکار "مثل این می مونه که من با همسایه ام قهر باشم بعد به بچه هام بگم دیگه نمی خواد برید مدرسه چون از جلوی خونه ی همسایه رد می شید" یه کم فکر کنید آخه...
  • مصطفی IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    39 0
    ما جهان سومی ها تا کی میخوایم پشت شعار دادن قایم بشیم نمیدونم.کدوم یکی از این آقایون سیره نبوی رو اجرا می کنند که حالا دم از رسول الله می زنند؟!!!
  • الهام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    8 1
    نظر نمیدم چون با تمام نظرهای قبل از خودم موافقم/همش درست بود /