کارگردان فیلم سینمایی «یه حبه قند» در پاسخ به منتقد ثابت برنامه «هفت» یکی از صحنه‌های فیلمش را به این برنامه فرستاد.

الهام نداف: جمعه شب در بخشی از برنامه «هفت» جمال ساداتیان تهیه‌کننده سینما که گفته فعلا در این حوزه کار نمی‌کند، درباره کناره‌گیری مقطعی خود از سینما توضیح داد: « فضایی که امسال در سینما حاکم شده که مسببش حوزه هنری است، غبارآلود و ناجوانمردانه است. من بیشتر موضوعات اجتماعی را در فیلم‌هایم مورد بررسی قرار می‌دادم و وقتی درباره سینمایی که ما در آن فعالیت داریم این گونه صحبت می‌شود و من که از خانواده مذهبی و هستم به عنوان کسی قلمداد می‌شوم که از مسائل مذهبی فاصله گرفته‌ام، ترجیح می‌دهم فعلا کار نکنم.»


وی ادامه داد: « تا زمانی که آدم‌هایی که هیچ درکی از سینما ندارند و فیلم‌ها را تحریم می‌کنند حضور دارند، تصمیم گرفتم کار نکنم. من نمی‌توانم در فضای عبارآلود کار کنم مگر اینکه خیرخواهی پیدا شود و وضع موجود را مورد نقد قرار بدهد تا ببینیم از این دو طرف دعوا کدام یک مصلح سینما هستند.»


ساداتیان با اشاره به موضع نگرفتن خانه سینما در خصوص تحریم فیلم‌های سینمایی توسط حوزه هنری عنوان کردک «در خانه سینما دوستان ما معمولا عملکرد معاونت سینمایی را مورد نقد قرار می‌دادند. حالا چرا به حوزه هنری  که به مراتب از معاونت سینمایی بدتر عمل می‌کند واکنش نشان نمی‌دهند؟ اگر بر عملکرد حوزه هنری صحه گذاشتید و آن را قبول دارید خوب بگویید و اگر قبول ندارید که چرا حرفی نمی‌زنید. این اتفاقات اخیر در سینما تسویه حساب‌های سیاسی است و من ترجیح می‌دهم در این فضای سیاسی کار نکنم.»


اما در بخش دیگری از برنامه «هفت» سعید منتظرالمهدی رئیس ناجی هنر در خصوص وضعیت فیلم «خانه پدری» گفت: «قصه «خانه پدری» تمام شده است و اکران یک اثر خلق شده در اختیار ارشاد است. ما با هر آنچه ارشاد گفته موافق هستیم. رفتار فراتر از قانون هم نمی کنیم. ارشاد با نگاهی که به جامعه این تصمیم را می‌گیرند و قطعا حذفیات این فیلم به نفع جامعه است و ما هم تابع تصمیم ارشاد هستیم.»


وی درباره رضایت کیانوش عیاری کارگردان فیلم «خانه پدری» درمورد حذفیات این فیلم گفت: «آقای عیاری موافق این اصلاحات نیستند. ما  هم نمی‌خواهیم سهم ایشان را بخریم و اگر قرار به اکران شود ما هم تصمیمی به خرید نداریم و همه چیز قانونی مشخص است. اگر اصلاحات قرار باشد انجام بگیرد ما هم به اکران با این اصلاحات موافق هستیم.»


اما بخش دیگری از «هفت» به پاسخ میرکریمی در خصوص اظهارات مسعود فراستی درباره فیلم «یه حبه قند» اختصاص داشت. در برنامه دو هفته قبل «هفت» فراستی در بخش نقد فیلم «من همسرش هستم» با اشاره به فیلم «یه حبه قند» و اقدام حوزه هنری برای اکران نکردن فیلم‌های تحریمی گفت: «فیلم رضا میرکریمی به هیچ وجه ارزشی نیست. در این فیلم زنی با پرتاب «یه حبه قند» می‌میرد و این اصلا منطقی نیست. آن هم زنی که متدین‌ترین عضو خانواده است و البته به نماز خواندن او هم ایراداتی وارد است.»


رضا میرکریمی نیز بهترین پاسخ به صحبت‌های فراستی را صحنه‌ای از فیلم دانست که فراستی درباره آن صحبت کرده بود. در این صحنه شمسی فضل الهی بازیگر نقش زن دایی خواب است و یکی از شخصیت ها با پرتاب یه حبه قند او را از خواب بیدار می‌کند و او با این کار نمی‌میرد.


میرکریمی قضاوت درباره حرف‌های فراستی را منوط به دیدن این صحنه دانست و آن را به مردم سپرد.
 

58246

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 252124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
    34 32
    فیلم یه حبه قند رو دیدم به نظرم هیچ مفهومی رو نرسوند فقط یک مقدار زیادی ادا و اصول. پس حق رو به آقای فراستی میدم
  • بدون نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
    28 20
    این آقای فراستی میشه بگن اصلا از فیلمی خوششون اومده؟
  • علی رضا IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
    30 29
    استاد عزیز جناب میرکریمی، شما چرا خاطر خود را مکدر میکنید؟ این آقا برای اینکه خودنمایی کند و بدون اینکه فیلم را دیده باشد این حرفها رو میزند. شما کار بسازید، نیازی به فرستادن به اسکار نیست. این مردم به شما اسکار دلشان را می دهند
  • بدون نام IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
    26 20
    بسيارزيبا بود. آقاي فراستي نديده فيلم هايي كه دوست ندارند رو مي كوبند!
  • شاهرخ پهلوان FR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
    23 24
    ببخشید من نمیدونم غیر از آقای فراستی سینما کارشناس نداره ؟ایشون تمام نظراتی که توی برنامه میدن پر از کینه و ایراده ...اصلا معلوم نیست با کی و چی موافقا ....واقعا که ......
  • بدون نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
    27 21
    درود بر میر کریمی عزیز
  • بدون نام IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
    19 18
    آفرین به آقای میرکریمی جواب دندان شکن نه ...سرشکن بود
  • رضا IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
    20 13
    و البته به قول خود فراستی این سکانس در تایید حرفاش یود
  • بدون نام IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
    36 15
    فراستی نگفت میمیرد.گفت بسیار زشت است که میخواهد با زدن قند به او ببیند که او زنده است یا مرده.
  • پارادیزو IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    17 3
    میرکریمی یکی از فیلمسازان محبوبم است ولی واقعا نشون داده که نقد پذیر نیست و تمجید و تعریف پذیر است. اینکه تنها میاد و روبروی مخالف خودش نمیشینه با هر توجیهی که باشه ، نشوندهنده ضعفشه اگه واقعا حق باهاشه نباید از نشستن روبروی مخالفش هیچ ترسی داشته باشه
  • جان فورد IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۴
    20 3
    من برنامه نقد فیلم "من همسرش هستم " رو از سایت راسخون دانلود کردم و دارم دقیقا حرفهای فراستی رو بارها گوش کردم فراستی میگه که پیرزنه که تنها نمازخون فیلم هست خوابیده و به سمتش قند پرتاب میشه نمیگه می میره بلکه میگه با یه حبه قند به استقبال مرگ این زن میره! یعنی این زن مسلمون نمازخون خوب و ... رو چقدر داره تحقیر میکنه و این در حالیه که فیلم ادعای ارزشی بودن رو مطرح میکنه البته فراستی اساسا با این تقسیم ارزشی و بی ارزشی و ... مخالفه اما ادعاهای فیلم داره به اسمون میرسه