۰ نفر
۲۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۲

دوگانه‌سوزهای غیرمجاز جان می‌گیرند.

آذرجزایری: براساس گفته مسئولان تاکنون 15 خودروی دوگانه‌سوز غیرمجاز آتش گرفته‌اند و جان بسیاری از مردم به خطر افتاده است. این در حالی است که این روزها شاهد افزایش کارگاه‌هایی هستیم که خودروها را به طور غیرمجاز دوگانه‌سوز می‌کنند و کار به جایی رسیده که با توزیع برگه‌های تبلیغاتی سعی بر جذب مخاطب دارند و هنوز نیز هیچ نهادی خود را مسئول رسیدگی به این امر نمی‌داند.

اگرچه در این میان بسیاری از کارشناسان این آمار ارائه شده را خلاف واقعیت می‌دانند و معتقدند تاکنون بیش از 100 خودرو در کشور به دلیل نصب کیت و سیلندر غیرمجاز دچار آتش‌سوزی شده‌اند که علاوه بر صدمه به جان راننده باعث ایجاد خطر برای دیگر مردم نیز شده است. نگاهی گذرا بر گزارش‌های آتش‌سوزی خودروهای دوگانه‌سوز غیراستاندارد که هر روزه توسط مسئولان استان‌ها و شهرهای مختلف ارائه می‌شود نیز آماری بیش از 15 خودرو را نشان می‌دهد. در این بین با وجود آنکه گفته می‌شود دوگانه‌سوز شدن خودروها به صورت غیراستاندارد خطرات جانی بسیاری به همراه دارد اما هیچ نهادی خود را مسئول رسیدگی به این کارگاه‌ها نمی‌داند و در این بین مدیرعامل گاز خودرو در گفت‌وگو با «خبر» نهاد مسئول در این مورد را مردم می‌داند و تأکید دارد مردم باید کمک کنند و در صورت مشاهده چنین کارگاه‌هایی به ما خبر بدهند.

  

تبلیغات بدون دغدغه قانونی

 تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه‌سوز (همراه با برچسب، بیمه‌نامه و گارانتی معتبر) در اسرع وقت و با بهترین کیفیت شامل خودروهای پراید، پیکان، پژو آردی، پرشیا‌، پژو 405، سمند، وانت نیسان، وانت مزدا، وانت پیکان، پاترول و دلیکا (ون)!

مطلب فوق برداشت از برگه تبلیغاتی بود که خبرنگار «خبر» را به فکر پیگیری آن و نوشتن گزارش فوق انداخت.

یک شماره همراه روی این برگه تبلیغاتی درج شده و از هیچ‌گونه تلفن ثابت و یا آدرسی خبری نیست‌.

مسئول این کارگاه، می‌گوید: تمام مخزن‌های مورد استفاده در خودروها از دو شرکت ایرانی که در حال حاضر مشغول ساخت این مخزن‌ها هستند‌، تهیه شده و از استانداردهای لازم برخوردارند.

وی در پاسخ به این سؤال که کارگاه شما با مجوز قانونی مشغول به‌کار است‌، تأکید دارد‌: کارگاه وی با مجوز سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت مشغول به فعالیت است‌.

این در حالی است که طی دو سال گذشته طبق قانون، شرکت گاز خودرو عهده‌دار دو‌گانه‌سوزکردن خودروها و احداث جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی در کشور است و سازمان بهینه‌سازی هیچ‌گونه مسئولیتی در این خصوص ندارد‌. بر همین اساس نیز کاظمی، ‌مدیرعامل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت در گفت‌وگو با «گسترش صنعت»، تأکید دارد: این سازمان هیچ‌گونه مسئولیتی در خصوص ارائه مجوز به کارگاه‌ها برای دوگانه‌سوز کردن خودرو‌ها ندارد و چنین اظهارنظری کاملاً کذب است.

مسئول کارگاه مذکور همچنین با اشاره به درج ارائه بیمه‌نامه‌، برچسب و گارانتی معتبر در برگه تبلیغاتی خود‌، می‌گوید: بیمه‌نامه‌، برچسب و گارانتی معتبر از سوی شرکت «توسعه سبز» ارائه خواهد شد.

به گفته او‌، روزانه چیزی حدود 20 تا 25 خودرو در کارگاه آنها دوگانه‌سوز می‌شود‌.

وی در خصوص هزینه دوگانه‌سوز کردن خودروی پراید و پژو 405، می‌افزاید: خودروی پراید با رقمی‌ حدود 380 هزار تومان و پژو 405 با رقمی‌حدود 490 هزار تومان در مدت یک روز دوگانه‌سوز می‌شوند‌.

بر اساس گزارش خبرنگار «خبر» مدارکی که از سوی این کارگاه در جهت دوگانه‌سوز کردن خودرو دریافت می‌شود دقیقاً همانند مدارکی است که برای یک خودرو در شرایط قانونی و در یک کارگاه رسمی درخواست می‌شود‌.

در نهایت مسئول کارگاه با ارائه آدرس به خبرنگار ما خواستار مراجعه حضوری برای دوگانه‌سوز شدن خودرو شد‌. اما نکته جالب در این تماس آدرس کارگاه بود‌.

این کارگاه در کوچه پس‌کوچه‌های شهر قدس (جاده مخصوص کرج) واقع شده و تنها شناسه آن آدرس پلاکی است که اعلام می‌شود چرا که این کارگاه از هیچ‌گونه مشخصه‌ای چون تابلو و‌. . . برخوردار نیست و خود مسئول این کارگاه شناسه آن را ‌یک گاراژ بزرگ‌ می‌داند.

  

خطر در همین نزدیکی‌هاست

بر اساس قانون موجود‌، اولویت دوگانه‌سوزکردن خودروها در کارگاه‌ها با خودروهای عمومی‌ است و در این راستا نیز عرضه سوخت به خودروهای دو‌گانه‌سوز شخصی غیرقانونی محسوب ‌می‌شود‌.

این در حالی است که علاوه بر این‌که مصرف‌کنندگان با دو‌گانه‌سوز کردن غیرقانونی خودروها با مشکل تأمین سوخت (سی‌ان‌جی) مواجه می‌شوند از نظر فنی و امنیتی نیز مشکلات عدیده‌ای برای خودرو ایجاد می‌شود.

به گفته کارشناسان‌، دوگانه‌سوز کردن غیرقانونی یک خودرو در صورتی‌که از یک مخزن استاندارد استفاده نشود یا به درستی نصب نشود می‌تواند به‌راحتی یک خودرو را به آتش بکشد. براساس این گزارش در یک مخزن سی‌ان‌جی نصب شده در یک خودرو چیزی حدود 20 تا 30 متر‌مکعب گاز فشرده می‌شود که در صورت استاندارد نبودن مخزن علاوه بر این‌که خطر بزرگی خودرو را تهدید می‌کند بلکه ممکن است شعاع وسیعی از مکانی که خودرو در آن وجود دارد نیز با خطر مواجه شود.

  

ناظرین مردم هستند

براساس این گزارش تقریباً دوسالی است که پس از سهمیه‌بندی بنزین کارگاه‌های غیراستاندارد برای دوگانه‌سوز کردن خودروها فعالیت خود را علنی کرده‌اند و در این بین هیچ مرجع قانونی تاکنون مسئولیت رسیدگی و پیگیری این تخلفات را برعهده نگرفته است این در حالی است که براساس گفته‌های مدیرعامل شرکت گاز خودرو تاکنون 15 خودرو که توسط کارگاه‌های غیراستاندارد دوگانه‌سوز شده بودند در جاده‌های کشور آتش گرفته‌اند و این امر زنگ خطری جدی محسوب می‌شود

علوی در پاسخ به سؤال خبرنگار «خبر» مبنی بر نهاد مسئول برای رسیدگی به این تخلفات و جلوگیری از عواقب آن تأکید دارد: تنها راه همکاری مردم با شرکت گاز خودرو است.

براساس اظهارات وی، زمانی که مردم با چنین کارگاه‌هایی مواجه می‌شوند باید سریعاً مراتب را به شرکت گازخودرو اطلاع دهند تا ما پیگیر آن باشیم.

مدیرعامل شرکت گازخودرو معتقد است: بسترهای لازم از سوی این شرکت فراهم شده به گونه‌ای که به خودروهایی که برچسب نداشته باشند در جایگاه‌ها سوخت داده نمی‌شود. به گفته او، در حال حاضر براساس گزارش‌های ارائه شده از سوی برخی از جایگاه‌داران در طول شبانه‌روز خودروهای دوگانه‌سوز غیراستاندارد به جایگاه‌ها مراجعه می‌کنند و خواستار سوخت هستند که در بسیاری از شرایط به دلیل عدم تخصیص سوخت از سوی جایگاه‌دار مسئله با دعوا و سروصدا به اتمام می‌رسد.

وی با اشاره به این‌که هم‌اکنون کارگاه‌های رسمی‌ موظفند خودروهای عمومی‌ و دولتی را دو‌گانه‌سوز کنند و دو‌گانه‌سوز کردن خودروهای شخصی از منع قانونی برخوردار است، توصیه می‌کند: متقاضیان شخصی برای استفاده از گاز طبیعی به سمت خرید خودروهای کارخانه‌ای بروند که در حال حاضر توسط خودروسازان ایرانی در حال ساخت است‌. به گفته او خودروهای دوگانه‌سوز کارخانه‌ای از کیفیت بهتری نسبت به کارگاهی‌ها برخوردارند چرا که از اساس این خودروها برپایه دوگانه‌سوز بنا شده است‌. بر اساس گفته‌های مدیرعامل شرکت گازخودرو‌، هزینه دوگانه‌سوز کردن یک خودرو در کارگاه‌های رسمی‌ با احتساب یارانه‌، برای یک متقاضی کمتر از 100 هزار تومان است.

به گفته علوی‌، در صورت ترویج خودروهای دوگانه‌سوز شده غیر‌مجاز در کشور تعادل میان عرضه و تقاضای سی‌ان‌جی به هم خواهد خورد‌.

بر اساس گفته‌های وی‌، این شرکت صرفاً مسئول توسعه استفاده از سی‌ان‌جی در حمل‌و‌نقل عمومی ‌و ایجاد بسترهای لازم است و هیچ‌گونه مسئولیتی در خصوص مقابله با این‌گونه سودجویان ندارد. این در حالی است که از ابتدای دولت نهم تاکنون بر ترویج خودروهای دوگانه سوز تأکید شده اما تاکنون به دلیل عدم ایجاد بسترهای لازم این امر با مشکلات زیادی همراه شده است. براساس اظهارات کارشناسان، عدم دوگانه‌سوز کردن خودروهای شخصی از طریق کارگاه‌های مجاز و عدم پایبندی خودروسازها به تولید این نوع خودروها به دلیل دریافت نکردن مطالبات خود از جمله دلایلی است که باعث ترویج تبدیل غیرمجاز خودروها شده است.

در این بین با وجود افزایش آتش‌سوزی خودروهای دوگانه‌سوز غیراستاندارد که البته آمار کارشناسان بیش از رقم اعلام شده توسط مدیرعامل گاز خودرو است اما هنوز قانونی برای برخورد با این‌گونه سودجویان وجود ندارد و مشخص نیست کدام نهاد یا سازمانی باید مسئولیت این امر را برعهده بگیرد.

 

 

 

 

 

کد خبر 24602

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • گروگان IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۲
    0 0
    قابل توجه تصمیم گیرندگان سوخت بر خلاف تصور اقایانی که با خودروهای دولتی طی طریق مینمایند که انهم از جیب مردم است اکثر مردم کشور ما توانایی تهیه بنزین400 تومانی را ندارند اقای رویانیان عزیز تا حالا بنزین ازاد زدی؟

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین