پدیده زیرمیزی دلایل بسیار زیادی دارد و مشکلی است که هنوز راه حلی یرای آن پیدا نشده است.

زهرا تالانی:از جمله تفاوت تعرفه در بیمارستان‌های مختلف است، مثلا یک خدمت در بیمارستان دولتی با قیمت ده هزار تومان ارایه می‌شود اما پزشک می تواند همان خدمت را در بیمارستان خصوصی با قیمت 50 هزار تومان ارائه دهد. ضمن اینکه 50 درصد همان هزار تومان هم با تاخیر 6 ماهه پرداخت می شود.
 کارشناسان و نمایندگان مجلس همواره از اینکه بیمه‌ها و دولت، خود را کنار کشیده‌ و پزشکان را در مقابل مردم قرار داده‌اند، انتقاد می‌کنند. چرا که آنها معتقدند تعرفه‌های پزشکی واقعی تعریف نشده و اختلاف‌ها بین تعرفه‌های دولتی و خصوصی فاحش است.
اما این بار وزیر یهداشت به طور جدی اعلام کرد که پزشکان زیرمیزی بگیر اخراج می‌شوند.
وزیر بهداشت در گفت وگو با فارس می گوید: راه حل اساسی حذف کامل زیرمیزی پزشکان، اجرای کامل برنامه پزشک خانواده و اختصاص 6 هزار میلیارد تومان سهم وزارت بهداشت از هدفمندی یارانه‌ها است اما دانشگاههای علوم پزشکی کماکان اگر با موردی از شکایت از زیرمیزی پزشکان برخورد کنند، آنها را اخراج می‌کنند.
البته احتمالا منظور وزیر از اخراج پزشکان برای زیرمیزی گرفتن از بیمارستانهای دولتی بوده است .چرا که وزارت بهداشت در بیمارستان های خصوصی که نمی تواند دخالتی داشته باشد و البته تعرفه های این بیمارستان ها نیازی به گرفتن زیر میزی ندارد! به هرحال دریافت زیرمیزی در نظام سلامت همواره یکی از چالش های پیش روی مدیران نظام سلامت و بیماران است. به طوری که تاکنون راهکارها و برنامه های مختلفی برای حذف این پدیده تدوین و تعریف شده است اما همچنان شاهد دریافت پول هایی در بخش درمان کشور هستیم که شان و منزلت جامعه پزشکی را زیر سئوال می برد و با وجود هشدارهایی که از سوی وزیر و سایر مسئولین نظام سلامت در این خصوص داده شده، پزشکانی هستند که بنا به مقتضایات و شرایطی که دارند، حاضر می شوند این قبیل پول ها را از بیماران خود دریافت کنند.
45232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 246853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    4 1
    اخراج ميكنيم يعني تشكر ميكنيم؟
  • بدون نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    7 6
    چند سال قبل دکتر زنان قرار بود همسرم رو بیمارستان دولتی عمل کنه بهم گفت روز قبلش بیا مطب 400 تومان بیار من هم تا پول جور شد بخاطر اینکه شب شده بود نرفتم مطب گفتم فردا تو بیمارستان بهش میدم قبل عمل. فرداش که رفتیم بیمارستان هرچه منتظر موندیم خانم دکتر تشریف نیاوردن!!! عصر رفتم مطبش از حرفای منشیش فهمیدم واسه ندادن پول بوده! فکر کرده بود نمیخوام پول بدم! من پول رو دادم و عمل روز بعد انجام شد ولی اصلا یک ریال اون پول رضایت ندارم و متاسفم از به اصطلاح پزشکانی که اکثرا با وجود وضعیت مالی خوب این طور خود رو به دریوزگی میزنن اونم واسه گرفتن پولی که قیر قانونی هست و از نظر شرعی حرام! و مریض هم با نارضایتی مجبوره بده جالب اینکه بعد به نظام پزشکی زنگ زدم گفت غیر قانونیه ولی کاری از ما ساخته نیست!!!
    • بدون نام IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
      1 2
      با بااینا الکی حرف می زنند اگه دکتر زیرمیزی نگیره بیمارتو مداو نمی کنه و اگه دکترها زیرمیزی نگیرند نمی تونن سوار ماشین اخرین مدل بشن یا تو بهترین نقطه های شهری خونه بخرند
  • بدون نام IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    2 3
    چند مدت پیش به صورت اورژانسی باید عمل آپاندیس میشدم بعد از معاینه دکتر شماره مطبش رو داد و گفت با منشیش تماس بگیریم.بعد از تماس با منشی مشخص شد باید 200000 هزار تومن زیرمیزی به دکتر بدیم. میخوایم اینو بگم تا زمانیکه دکترای ما خودشون رو قشر جدا از مردم میدونند و تو بیمارستان به اصطلاح آقایی میکنن همه کار میتونن بکنن و شما هم هیچ کاری نمیتونید انجام بدید. باید فرهنگ عوض بشه. همین!!
    • Meek IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
      0 0
      عجب است که دنبال هر مسئله اجتماعی را که میگیریم، طلاق، ازدواج، مهریه، ثبت نام مدرسه، تعمیرگاه، رانندگی، موتور سیکلتها، ارتشاء و ........... میرسیم به آنجا که فرهنگ باید عوض شود، یا باصطلاح این روزها "فرهنگ سازی" شود. این درحالی است که بیش از هرچیز ما به فرهنگ خود می بالیم. اگر چیزی که مایه این همه مباهات وافتخارماست، تااین حد نیاز به تغییر دارد، پس تکلیف ما با آن دیگرچیزها، ( که تعدادشان هم لا تعد و لاتحصی است و چند قلم از آنها را برشمردم) که به ضعفشان در نزد خودمان معترفیم، چـــه خواهد بود؟ اگرکسی میتواند بدون ماستمالی جواب دهد!
  • بدون نام IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 2
    بیمارستان های خصوصی شفاف نیستند و پولهایی که می گیرند حساب و کتاب ندارد و صورتحساب و رسید درستی نمی دهند والا زیر میزی هم یکی از اشکال شفاف نبودن و فساد است .
  • بدون نام IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    1 2
    در ایران بیمارستان های خصوصی چرا یک وب سایت ندارند و نرخ هایشان را خیلی درست و دقیق اعلام نمی کنند ؟! برای عمل جراحی دنبال یک بیمارستان در اروپا بودم به وب سایت بیمارستان که مراجعه کردم تمام سرویس های جراحی و هزینه های جانبی حتی هزینه اقامت در آن شهر و خیلی چیزهای دیگر خیلی دقیق ذکر شده بود اتفاقا با نرخ های دلار یکسال قبل از نرخ های ایران هم ارزان تر بود.
  • پزشک دور از خانه IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    4 0
    دوست عزیز میشه یه مبلغ جراحی تو اروپا رو هم بگد بعد با تعرفه دولتی مقایسه کنید؟ البته حق جراح رو
  • پزشک دور از خانه IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    3 0
    اینجور مواقع هم سراغ ملیونی بگیرا نمیرن. میرن سراغ کسی که با صد یا دویست تومان عملی رو انجام میده که کنار گوششون با چند ملیون هم با ناز انجام میشه. اخه تعرفه دولتی میدونید چیه؟ خود من هجده ماه تو منطقه محروم بدون ریالی زیرمیزی حدود هزار عمل ریز و درشت انجام دادم با نتایج عالی و کمترین مشکلات پول از مردم گرفتن برام سخت بود .انقدر سیستم دولتی حقم رو ضایع کرد حتی پولی که وزارتخونه به پزشکای مناطق محروم داده رو با دلایل من دراوردی دانشگاه مربوطه بالا کشید که حالا مجبورم مستقیم حق عمل رو از بیمار میگیرم البته در حد صد یا دویست تومان.تو این سیستم اگه کسی بخواد صادقانه کار کنه هم اینقدر ازار میبینه که فرار میکنه.بد نیست مسوولین اول سختیها و اسیبهایی که به افراد میدن رو اعلام کنن بعد ....
  • Meek IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    0 2
    پنجاه سال هرروز 20 نخ سیگارکشیدن، روزهای بلند تر بهار حتی5-6 نخ بیشتر، زبر وخشن شدن صدا و عدم افاقه درمانهای اولیه، تشخیص تومور بر تارصوتی راست، استروبوسکوپی وگزارش SCC ، انجام بیو پسی و اعلام تعجب جراح متخصص ازخوشخیم بودن تومور (پرسیدم : دکتر بر چه اساس میفرمائید خوش خیم است و چه درصدی از اطمینان دارید ، جواب داد بر اساس بیش از 45 سال تجربه و از شکل ظاهری که پولیپ یا الرژی یا .... است و 98 درصد) ولی بهرصورت آنالیز نمونه در آزمایشگاه همان بیمارستان خصوصی و تائید SCC - (گفتم دکتر گفته بودید 98 درصد خوش خیم است، جواب داد، خوب دیگه). همین جراح متخصص علاوه بر دستمزدی که براساس نرخ رسمی از بیمارستان میگیرد، دومیلیون تومان هم بی رسید و زیرمیزی از من گرفت