درپی اعتراض بسیاری خوانندگان خبرآنلاین درباره آزمون نظام مهندسی درشهریورماه با مهندس سید مهدی هاشمی به گفت و گو نشستیم. اودراین گفت و گو عنوان داشت:« سازمان سنجش خودشان را موظف به پاسخگوی به ما نمی داند»

مهدی قنبر :مهندس سید مهدی هاشمی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و نماینده مردم تهران ،ری، اسلامشهر و شمیرانات درمجلس شورای اسلامی است. او در این گفت و گو برلزوم همکاری بیشتر میان سازمان نظام مهندسی با برگزارکنندگان آزمون تاکید کرد ونقش این سازمان را تنها به عنوان ناظر بر آزمون اعلام کرد.
 

- درکامنت های ارسالی خوانندگان خبرآنلاین عنوان شده بود که سئوالات مطرح شده در این آزمون غیر استاندارد بوده است. این سئوالات خارج ازمنابع معرفی شده و نیزغیرحرفه ای وفنی بوده است. اعتراض بسیاری از این افراد درباره نحوه سئوالات و اجرای امتحانات بوده است. شما به عنوان رئیس سازمان نظام مهندس برای رسیدگی به این مشکلات چه کارهایی انجام داده اید؟

برگزاری آزمون موضوعی نیست که ما بتوانیم درآن مداخله ای داشته باشیم. مسئولیت این موضوع با وزارت راه و شهرسازی است. ازسال گذشته این کارتوسط سازمان سنجش انجام گرفته است. بهرحال سازمان سنجش هم استاندارد هایی برای برگزاری واجرا آزمون هایش دارد وباید درآن چارچوب کارش را انجام دهد.البته ما نیز دراین میان ازهیچ خدمتی کوتاهی نخواهیم کرد. زیرا می خواهیم مشکلات پرسنل مهندسین سازمان به حداقل برسند. ولی مسئولیتی دراین رابطه نداریم. زیرا درطرح سئوالات ، تصحیح وبرگزاری آن هیچ نقشی نداشتیم.

- یعنی سعی نمی کنید هیچ تعاملی با مسئولین سازمان سنجش داشته باشید؟

البته توصیه هایی به سازمان سنجش می کنیم. اگرهم اخبار واطلاعاتی به دست مان برسد، نظارت هایی را به انجام می رسانیم .ازسوی دیگرتمایل داریم تا تجاربمان را نیزدراین باره به آنها منعکس و منتقل می کنیم.

- درمورد آزمونی که درشهریورماه برگزار شد وضعیت چگونه بود. آیا درباره سئوالات مطرح شده توصیه ای به سازمان سنجش داشتید؟

درمورد سئوالات و شرایط و زمان برگزاری توصیه هایی به دوستان داشتیم. اما اطلاعی از ازاین که توصیه ها مورد توجه قرار گرفته یا خیر ندارم.

- یعنی پیگیر آن نبوده اید که به توصیه های شما توجهی شود؟

اگر نیاز به اعمال وتوجه به توصیه هایمان نبود، هیچگاه به آنها توصیه ای نمی کردیم. بهرحال احساس نیاز کردیم

- نظارت شما دربرگزاری این آزمون چگونه بود؟

البته درمواردی بازدید ها و بررسی هایی را انجام داده ایم اما جایگاه نظارتی نداریم

- قطعاً مشابه مشکلات و نواقصی که خوانندگان خبر آنلاین درباره اجرای بحث برانگیز این آزمون مطرح کرده اند به اطلاع شما هم رسیده است. واکنشی شما به آن چه بوده است؟

ما تنها آن را منعکس می کنیم.
- جواب قانع کننده ای گرفتید؟
قرار نیست آنها به ما جوابی بدهند. ما فقط موضوع های مطرح شده را منتقل می کنیم. آنها خودشان را موظف به پاسخگوی به ما نمی دانند.
- شما به این نکته اشاره کردید که اگرتوصیه ای به دوستانتان در سازمان سنجش می کنید به این معنا است که آنها به این توصیه ها را اعمال کنند.
من گفتم ما توصیه می کنیم تا این موضوع را مد نظرشان قراردهند و اعمال کنند. این به آن معنا نیست که آنها باید این نظرات و توصیه های ما راعمل کنند. آنها که تحت امر ما نیستند. در واقع ما از آنها درخواست می کنیم.
- به نظرتان نباید پاسخ مشکلاتی که شما از نحوه برگزاری آزمون دارید را پاسخ بدهند؟
شما متوجه سخنان من نمی شوید من گفتم که ما موارد را منعکس می کنیم. دربرخی موارد نتیجه آن به ما اطلاع داده می شود و برخی موارد نیز به ما اطلاعی داده نمی شود. آنها الزامی به پاسخگویی ندارند. ما هم اصراری براینکه حتماً پاسخ بگیریم نداریم.
- پس معتقدهستید که نواقصی دراجرای این آزمون وجود داشته است
قطعاً اینگونه بوده. زیرا هر کاری نواقصی دارد. ما مشکلات آزمون را بصورت مکتوب منعکس کرده ایم. البته این آزمون نوپا است و سابقه چندانی ندارد. زیرا سازمان سنجش برای دومین بار است که این آزمون را برگزار می کند.پس طبیعی است که نواقصی داشته باشد.
- به نظرتان اگردرسال آینده حضورشما دربرگزاری و طراحی سئوالات پررنگ تر شود بهتر نیست؟
ما این درخواست را اعلام کرده ایم ولی تصمیم گیرنده سازمان سنجش است.

 

برخی ازپیام های ارسال مخاطبین خبرآنلاین درباره نحوه برگزاری آزمون های نظام مهندسی شهریور ماه به این شرح است.

« روی سخنم با مسئولین وکسانیست که در امر برگزاری آزمون های نظام مهندسی دخیل هستند تو را بخدا وجدانا اگر زمان تحصیل یا آزمون دادن خودتون بود بازهم راضی بودید اینطور سئوال بیاد مهندسین قدیمی که راحت رفتن بالا حالا که نوبت ماست عیب نداره بذارید بیشتر بخونیم اذیت بشیم اما تو رو خدا جفا نکنید کاری نکنید یک جوان در این اوضاع بد اقتصادی که دستش به هیچ جا بند نیست از همه چیز نا امید بشه آخر مسلمان این چه سئوالاتی که طرح کردی یعنی کسی نیست تو این سازمان عریض و طویل که یه فوق دیپلم عمران داشته باشه و بتونه خوب رو از بد در بیاره ... بخدا این سئوالات شان مهندسی رو پایین میاره .. تعجب میکنم بعضی دوستان خیلی راحت از کنار موضوع میگذرن .. یا بدتر اینکه دفاع میکنن ... آخه شما مهندسین ؟..شکر خدا یه ذره درایت»

امیرحسین کیافر نوشت:« سلام علیکم احتراما به استحضار می رساند اینجانبان شرکت کنندگان آزمونهای نظام مهندسی بخش های (نظارت و محاسبات ) مورخه 30 و31 شهریور ماه 91نسبت به موارد ذیل اعتراض شدید خود را اعلام کرده و خواهشمندیم که مسئولین محترم و مربوط نسبت به پیگیری مطالبات بحق مهندسان جوان همکاری لازم را مبذول فرمایند . باتوجه به اینکه سازمان سنجش مسئول طرح سئوال برای آزمونهای فوق الذکر می باشد چگونه است که سطح سئوالات واستانداردهای مربوط به طرح اینگونه آزمونها باید اینقدر پایین .مبهم وحالت معمایی داشته ودر مواردی خارج از مباحث معرفی شده برای آزمون باشد (سئوال 57 نظارت) آیا طراحان سئوالات خود یکبار سئوالات را از اول تا به آخر مرور کرده اند؟ »

بدون نام :« با سلام بنده یکی از معترضین به امتحان نظارت و محاسبات عمران نظام مهندسی مورخ 30 و 31 شهریور ماه هستم و چند روز پیش اعتراض خودم رو در این سایت نوشتم شاید که شما بتوانید پیگیری کنید ولی هنوز مطلبی در این زمینه روی سایت شما نرفته است. لطفا بررسی بفرمایید که در صورت وجود سوالات نمرات چگونه محاسبه می شود(چون قطعا داوطلبان برای سوالات اشتباه هم وقت گذاشته اند ولی به جواب نرسیدند و می توانستند وقتشون رو روی سوالات دیگر صرف کنند. چون واقعا وقت امتحان نسبت به نوع سوالات کم بود) با تشکر»

کارشناس ارشد سازه : «اینکه آزمون نظام مهندسی بسیار سختگیرانه برگزار گردد برای کل جامعه خوب است ولی چرا سالهای قبل بسیاری از افراد به راحتی وبا تقلب و اس ام اس در این آزمون قبول شدند و کار طراحی منازل مردم را به یکسری افراد غیر کارشناس در ازای پرداخت بخش کوچکی از حق الزحمه خود مینمایند . من پیشنهاد دارم که سازمان نظام مهندسی کلیه مهندسانی که بیش از 3 سال از دریافت اولین پروانه آنها میگذردرا مجاب نماید در این آزمونها شرکت کنند تا در صورت قبولی مجدد حق امضاء داشته باشند .ااین کار هم باعث میگردد ان دسته از مهندسان که سالهای قبل در آزمون قبول شده اند اطلاعاتشان به روز گردند و هم کسانی که با تقلب و... در آزمون قبول شده اند شناسایی گردند . امدوارم خانه های اقتصادی وایمن را برای مردم عزیز کشورمان طراحی نماییم. »
45235
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 247127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 71
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دهه شصتی IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    59 3
    بعضی از سوالات نظارت عمران در مباحث تاسیسات بود.مهندسان 7-8 سال پیش همین طوری قبول میشدن حالا که نوبت به ما رسید آسمون تپید.
  • بدون نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    36 1
    من کارشناس ارشد سازه از دانشگاه دولتی هستم که در آزمون شرکت کردم. متاسفانه چه در نحوه برگزاری آزمون و چه در بودجه بندی سوالات و زمان آزمون مشکلات بسیاری وجود دارد به گونه ای که پس از آزمون این سوال در ذهن من ایجاد شد که آیا مسولان برگزاری از هدف واقعی این امتحان و سطح شرکت کنندگان آگاهی دارند یا صرفآ آزمونی با تعداد سوالات مشخص و برای رفع تکلیف از خود برگزار می کنند.
  • بدون نام IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    65 2
    خیلی جالبه که نظام مهندسی حق اعتراض به امتحان و مطالبه حقوق شرکت کنندگان آزمون نظام مهندسی رو نداره!!!!!! وقتی نمی توانید از حقوق مهندسین عضو این سازمان دفاع کنید پیشنهاد می کنم که نظام مهندسی رو تعطیل کنید
    • بدون نام IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۲
      19 3
      موافقم
    • بدون نام IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
      17 2
      تعطیل کنیم بهتره
  • مهندس عمران IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    65 6
    من نمیفهمم اصلا این آزمون واسه چی هستش آخه یک مهندس چه گناهی کرده که چندین مرحله باید مورد آزمایش و گزینش قرار بگیره آیا تو نظام پزشکی هم وضعیت بر همین منواله ؟ مهندس مگه چند بار بایستی مدرک صلاحیت بگیره آیا دانشگاه و پروژه های اجرائی ( سوابق کاری ) کافی نیست؟
    • بدون نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
      23 23
      عزیز من بنده هم به عنوان یک پزشک با برگزاری این ازمون ها برای صدور مجوز کار برای کسی که تحصیلات دانشگاهی رو با هزار بدبختی تمام کرده به شدت مخالفم و این کار رو از اساس غلط و بیهوده میدونم ولی در رشته های پزشکی هم به این سادگی که شما فکر میکنید نیست...اولا که در طی دوران دانشجویی ما مجبور به گذروندن 2 امتحان جامع و سراسری برای دریافت اجازه ادامه تحصیل در ترمهای بالاتر هستیم(یکی در اخر ترم 5 به نام امتحان جامع علوم پایه و یکی هم در انتهای سال 6 به نام ازمون پره انترنی)بعد از فارغ التحصیلی و گذروندن هفت خوان طرح و سربازی و پروانه موقت و در انتها پروانه داثم طبابت شما ناگزیر به تمدید این پروانه هر 5 سال یکبار میباشید که تمدید اون هم مستلزم شرکت مستمر در کلاسهای بازاموزیه وگرنه اجازه کار لغو میشه
    • بدون نام IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
      13 1
      دوست عزیز صحبت این نیست که بچه های پزشکی زحمت نمی کشند من خودم دوستانی دارم که پزشک هستند واقعا وضع بهتری به نسبت دارند که جای شکردارد ویکی از دلایلش هم حمایت و برنامه ریزی وا حقاق حق تشکلات و صنفش هستدرحالیکه نه مهندسینو نهنظام مهندسی کاری برای احقاق حق اعضا نمی کنندمخصو صا افرادیکه تازه فارغ التحصیل می شوندوهیچ گونه حمایتی وجود نداردمن خودم فارغ التحصیل رشته معماری هستم در پروژه ساختمانی با حقوق 350 هزارتومان مشغول بکار شدم از ساعت8 تا 8خارج ازشهر که هزینه رفت امدش 150هزارتومان بود به صاحب شرکت گفتم حداقل مارو بیمه کن که گفت نه من هم چند روزی کار کرده بودم زدم بیرون حساب کردم توهمونچند روز بالای ده میلیون برای شرکت کار کردم ولیریالی نگرفتمافقطاسممون مهندسهدر اصلوضعیت مون از کارگرانهمبدتره
  • بدون نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    48 0
    اصل برگزاري اين ازمون توسط سازمان سنجش غلط هست، سازمان نظام مهندسي يك تشكل صنفي هستش نه يك سازمان دولتي كه با حق عضويت اعضا اداره ميشه، سازمان سنجش بايستي متولي ازمون هايي باشه كه اولويت افراد رو براي ادامه تحصيل مشخص مي كنه ولي توي نظام مهندسي اولويت مطرح نيست بلكه بايستي اگر همه شركت كنندگان هم شايستگي داشته باشند امكان پذيرفته شدنشون وجود داشته باشه و ملاك شايستگي هم بايستي توسط مهندسين تعيين بشه نه سازمان سنجش . اين از بي كفايتي مسوولان نظام مهندسي هست كه اين موضوع رو به سازمان سنجش سپردن و اين بزرگترين توهين به جامعه مهندسي كشورهست ....
  • ali IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    48 0
    با سلام و تشکر از سایت خبرآنلاین بابت پرداختن به این موضوع یاد چند ماه قبل می افتم که انتخابات نظام مهندسی بود.باور کنید روزی چند اس ام اس که آی مهندس عزیز بیا به من رای بده، ببین چطور از حقوقت دفاع میکنم!!!حتی یادمه یعضی از اس ام اس ها نصف شب می اومد. امسال نسبت به سالهای قبل شرکت در این انتخابات گسترده تر بوده. این هم از حمایت نظام مهندسی از مهندسین !!! واقعا خسته نباشید
  • بدون نام IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    42 2
    با سلام متاسفانه کیفیت سوالات در حد بسیار پایین و برای سازمان نظام مهندسی ما خجالت آور بود. بعد از جلسه امتحان از هر بنده خدایی رو دیدم شاکی بود.
  • نقشه بردار IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    12 0
    با سلام و تشکر از خبر آنلاین در آزمون نقشه برداری نظام، علاوه بر اشتباه بودن بعضی از سوالات و غیر قابل حل بودن آنها، در بعضی سوالات هم جواب بین گزینه ها نبود. حالا هم که کلید سوالات رو دادن دیدیم چند تا از سوالات هم تو کلید غلط جواب داده شده واقعا سطح همه آزمونهای سازمان سنجش اینطوری شده؟ چرا هیچ کس نمی تونه نظارت کنه؟ تازگیها هم تا میگی فلان چیز نقص داره یاد گرفتن میگن هیچ کاری کامل نیست. خدائیش این دلییله؟ مطمئن هستم تو بقیه آزمونها هم این ایرادات وجود داره. انگار این آزمون شده منبع درآمد سازمان و فقط می خوان آزمون برگزار کنند.
  • معين IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    24 0
    سپاس خبر آنلاين عزيز كه با پيگيري به موقع مشكلات ، براي هزارمين بار ثابت كردي كه پيگر حق مردم و مظلوماني ، اين مشكلات بيش از دو سال است (3-4 دوره اخير آزمون هاي مذكور ) كه گريبان گير داوطلبان آزمون نظام مهندسي شده ولي با مديريت ضعيف و محافظه كارانه اين چنين مديران بي كفايت حق جوانان اين مملكت پايمال مي شود و كسي نيست كه به فرياد اين جوانان نخبه و تحصيل كرده و ذخيره هاي انقلاب برسد ، ديدن لينك هاي زير كه نشانگر گوشه اي از درد دل ايشان است را به شما توصيه ميكنم ، شايد فرياد رسي باشد . http://www.iransaze.com/ftopict-34071.html http://www.iransaze.com/ftopict-34076.html http://www.iransaze.com/ftopict-34057.html
  • مهندس الهامی IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    22 1
    کارشناس ارشد سازه : «اینکه آزمون نظام مهندسی بسیار سختگیرانه برگزار گردد برای کل جامعه خوب است ولی چرا سالهای قبل بسیاری از افراد به راحتی وبا تقلب و اس ام اس در این آزمون قبول شدند و کار طراحی منازل مردم را به یکسری افراد غیر کارشناس در ازای پرداخت بخش کوچکی از حق الزحمه خود مینمایند . من پیشنهاد دارم که سازمان نظام مهندسی کلیه مهندسانی که بیش از 3 سال از دریافت اولین پروانه آنها میگذردرا مجاب نماید در این آزمونها شرکت کنند تا در صورت قبولی مجدد حق امضاء داشته باشند .ااین کار هم باعث میگردد ان دسته از مهندسان که سالهای قبل در آزمون قبول شده اند اطلاعاتشان به روز گردند و هم کسانی که با تقلب و... در آزمون قبول شده اند شناسایی گردند . امدوارم خانه های اقتصادی وایمن را برای مردم عزیز کشورمان طر
  • مهندس پاسوزيان A1 ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    21 3
    خبر انلاين متشكر لطفا نظرات منم بزارين ببنن همه وا قعا جاي تاسف است از ريييس صنف 1 گروه اونم نظام مهندسي بغال شده بوديم رييس صنفمون بيشتر به دادمون ميرسيد اخه يعني چي وقتي اشتباهي صورت گر فته بايد اصلاح بشه نه از زير بارش شونه خالي كنن من اميدوارم خبر انلاين صدايه ما را به جايي برسونه و به نداي حق گوش داده بشه اخه اين ازمون كجاش نوپاست من خودم دفعه 3 ومه شركت ميكنم و امثال و اقعا داريم پا سوز استباهات سازمان ميشيم باد وا قعا 1 جواب و اصلاح كنن و 3 4 سوال كه اشتباه شده را جبران كنن تا حقي ضايع نشه
  • امیر IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    16 1
    کارشناس ارشد مکانیک : من موندم بر اساس چه منطقی سازمان قبل از ارائه ی کلید سوالات انتظار دارد افراد اعتراض خود به سولات را ارسال کنند، سوالاتی که 100 در 100 درست زده بودم و الان نیز به صحیح بودنشان ایمان دارم از طرف سازمان نادرست اعلام شده است. خیلی دوس دارم بدونم تحصیلات افرادی که این نوع سوالات غیر تخصصی را طرح می کنند که خود نیز پاسخشان را نمی دونند تا بلافاصله بعد از امتحان در سایت قرار دهند در چه حد است.
  • داوطلب آزمون نظام مهندسی معماری IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    24 0
    سوالات اشتباه و غیر استاندارد و در نهایت بی دقتی طراحی شده بود
  • کارشناس ارشد برق IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    13 0
    سوالات تاسیسات برقی به شدت غیرکارشناسانه و حتی غیرمرتبط با ساختمان بود به عنوان مثال راجع به روشنایی اتوبان ها سوال شده بود. کلید سوالات هم بدتر از خود سوالات بود به عنوان مثال کلید یکی از سوالات اشتباه تایپی کتاب را به عنوان گزینه صحیح اعلام کرده بود
  • محمد رضا اعتصامی IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    16 2
    با سلام.با توجه به اینکه نحوه فبولی در این آزمون بر اساس درصد بالای 50 می باشد و هیچگونه تمایزی بین شخصی که مطالعه کرده با شخصی که اصلا نخوانده است وجود ندارد و به خاطر غیر استاندارد بودن سئولات و اشتباه طراح در آزمون نظارت عمران سال 91 حق بسیاری از مهندسای جوان این مملکت از بین رفته..تو این شرایط به اندازه کافی فشار های مختلف رو مردم هست.تو رو خدا شما دیگه کاسه داغ تر از آش نشید.من از سال 83 تا الان تو کار نظارت ساختمان هستم و اطلاعات اجراییم خیلی بیشتر از این مهندسایی بود که با sms قبول شدن......تنها کاری که باعث بشه خدا ازتون راضی باشه اینه که نمره اون 3 تا سئول رو که گزینه هاش اشتباه بودن رو مثل پاسخ صحیح به همه بدن..و در صد قبولیو از 50 کمتر کنن..ما اگه حتی قبول هم بشیم کلی دردسر داریم
  • ارشد سازه IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    12 0
    با سلام.به اعتراض دوستان پاسخ داده شد،اما پاسخی منفی.با توجه به کلید جدیدی که ارائه شد و پاسخ چند سوال تغییر کرد(که می توانست 2 گزینه ی صحیح داشته باشد و یا با تاثیر باشد) و یک سوال صحیح، که اکثر دواطلبین به درستی پاسخ دادند،به شکل عجیبی حذف شد(سوال 45 نظارت عمران)
  • کامران IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    17 2
    سلام . من 3 ماه وقت گذاشتم درس خوندم . اما وقتی رفتم سرجلسه آزمون محاسبات و نظارت عمران واقعا جا خوردم از اینهمه سوالات بی ربط. . کلی وقت گذاشتم روی چند سوال تا نزدیکترین پاسخ رو انتخاب کنم اما همه اون سوالا حذف شدند... شاید اگه وقتم رو صرف اون سوالات نمیکردم الان قبول می شدم .. عاجزانه خواهش میکنم تراز قبولی رو از 50درصد پایین تر بیارید تا اینهمه اشکالاتی که از طرف خود سازمان سنجش و دفتر امور مقررات ملی ساختمان بوده برطرف بشه برطرف بشه...
  • کامران IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۲
    22 3
    خبر آنلاین خواهش میکنم این خواسته مهندسای جوان رو پیگیری کن .. تراز قبولی آزمون رو کاهش بدن..
  • سیروس IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    13 0
    با سلام من کلید تصحیح شده سوالات عمران نظارت 91 را دیدم متاسفانه اشتباهات باز هم باقی مانده مانند سوال 19 که در مبحث 8 صراحتا نوشته اجرای ساختمانهای آجری بدون کلاف برای مناطق زلزله زده کم و متوسط مجاز می باشد و یا در سوال 60 که در مبحث 9 ارتفاع بتن ریزی را به کمتر از 1.2 متر محدود نموده گزینه 1 دفترچهA305 صحیح می باشد و سوال 44 که نه در مبحث 12 و نه در هیچ مرجع دیگر به آن اشاره نشده است
  • محسن IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    9 1
    با سلام، پاسخ سوال یک آزمون محلسبات نظام مهندسی در مورد ضریب مایعات در ترکیب بار برای سازههای بتنی با توجه به جدول صفحه ۱۷۱ مبحث نهم از آنجایی که وزن مخصوص آبهای در ارتباط با آنها بدلیل میزان مواد محلول در آنها متفاوت و نامعلوم میباشد مانند ضریب بار زنده عدد ۵/۱ میباشد اما در کلید سوالات ارائه شده مانند بار مرده عدد ۲۵/۱ داده شده که اشتباه میباشد.
  • حمید IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    7 0
    کی حالا نتایجو اعلام می کنند؟
  • احسان IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    10 9
    با سلام خدمت همه ی مهندسین عزیز خصوصا مهندسین عمران من دانشجوی ارشد سازه از دانشگاه دولتی هستم . می خواستم بگم توی بحث محاسبات که سرمایه گذاری کرده بودم و وقت خوبی رو صرف خواندن سوالات سالهای قبل کرده بودم بدون اغراق در تمامی سالهای قبل در حدود 45 سوال به بالا را به درستی جواب می دادم اما امسال با توجه به سوالات مبهم و شبیه به کنکور کارشناسی ارشد تونستم 38 سوال را به درستی جواب بدم.واقعا سطح سوالات امسال بالا بود.به همین جهت از دوستان تقاضا دارم برای قبولی در آزمون باید وقت و زمان بیشتری رو صرف این امتحان بکنند تا به امید خدا در آزمون های بعدی موفق باشند.
  • احمد IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    11 0
    سوال ۶۰ نظارت از نشریه ۳۲۷ سازمان مدیریت طرح شده که جز منبع آزمون نبوده .. اگه به صفحه ۷۱ این نشریه مراجعه کنید میبینید که گزینه ۱ به دلیل اینکه بتن با قیف ریخته میشه داخل قالب، هیچ اشکالی نداره.. ما از کجا باید بفهمیم اون خطی که تو شکل کشیده شده قیفه؟ اکثریت مهندسا با توجه به مبحث ۹ گزینه ۱ رو انتخاب کردن. چون ارتفاع سقوط بتن باید به ۱٫۲ متر محدود بشه..
  • افسانه US ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۴
    13 2
    این نتایج اعلام شده نهایی است؟ آیا نمیخواهند ارفاقی قایل شوند تا ظلم و اجحاف به شرکت کنندگان قدری جبران شود؟
  • محمد IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    8 1
    من در ازمون طراحی معماری 91شرکت کردم واقعا این چه وضعی ست بر چه اساسی تصحيح کننده برگه ها رو تصحيح کرده ایا انصاف است که بعداز این همه درس خواندن و وقت گذشتن این گونه حق مارا پایمال کنند وبه گونه سلیقه ای عمل کنند. واقعا از رسانه ها و مسئولین میخواهیم که به این موضوع رسیدگی کنند.
    • آرش IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
      3 0
      سلام نتایج آزمون تغییر کرد البته بعد از اینکه خیلی از افراد به دلیل قبول نشدن مجددا ثبت نام کردند و هزینه اضافه پرداخت کردند حالا معلوم نیست تکلیف این پول ها که بی جهت ریخته شد چی می شه؟
  • احمد IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    12 2
    دوستان 49 درصدی کسی اعتراض به نتیجه آزمون نداره؟؟؟؟؟؟؟
    • آمنه IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
      8 3
      سلام من 49 درصدی نیستم اما 47 درصدیم خیلی هم ناراحتم
    • بان IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
      10 2
      با حذف تعدادي سوال ، بايد درصد قبولي هم به همون نسبت بياد پايين مثلا در نظارت با حذف 2 سوال، درصد قبولي بايد بشه 48 نه همون 50
    • ب IR ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
      10 3
      من 45 شدم اعتراض دارم واسه اينكه من از يه شهر ديگه 2 ساعت توي راهم تا برسم مركز استان واسه امتحان و وقتي مي رسم استرس پيدا كردن صندلي كه واسه اون بايد تا آخر دانشگاه محل آزمون رو برم كه تازه برسم به ساختمون 5 طبقه و ... وقتي هم كه امتحان مي دم با اون همه خستگي، حل مي كنم مي بينم مورد داره سوال اونم وقتي از جواب خودم كاملا مطمئنم . مي دونيد چقدر وقتمون سر جلسه صرف حل سوالاي مورد دار شده؟
  • محمد IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    18 2
    من هم نسبت به نمره 48 درصدی آزمونی که اصلا معیار سنجش یک مهندس نیست اعتراض دارم کی می خواد به من جواب بده
  • اميد IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    5 13
    من كارشناس مكانيك هستم با اينكه زياد نخونده و3 تا از كتاب ها را نداشتم قبول شدم به نظرم بعضي از سوالات خيلي سخت بود ولي نسبت به سالهاي قبل راحتر بود البته من اولين بارم بود كه امتحان مي دادم سوالت سال قبل را همه را ديده بودم وتست زده بودم 52 درصد درست زدم
  • احمد IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    17 1
    اشتباهات باز هم باقی مانده مثل سوال 60 نظارت عمران که از نشریه ۳۲۷ سازمان مدیریت طرح شده که جز منبع آزمون نبوده .دوستان لطفا اعتراض کنند
  • عباس IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    14 1
    اشتباه غير عمدي ميشه 1 سوال تو يك آزمون نه اينهمه سوال تو همه آزمونها سرجلسه اعتماد بنفسم رو از دست دادم آخه هي 4 تا سوالي كه حذف شدن رو حل ميكردم فكر ميكردم تمركزم رو از دست دادم بجواب نميرسونم ... همه سوالاي حذفي محاسبات ساده بودن اگه غلط نبودن قابل حل بودن با يك درصد مردود شدم
  • بدون نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    17 2
    2 تا سوال حذف شده بعدش باز ميان نمره رو 30 تا سوال درست در نظر ميگيرند. من نميدونم چرا بايد سازمان نظام مهندسي ما اينقدر ضعيف باشه و اونها بخوان تائيديه مهندسي بدن. سازماني كه تو 60 تا سوال 4 تا غلط طرح ميكنه اصلا لايق نيست. حق خيلي ها خورده شده چون امتياز بندي باز هم از 50 بود ولي با حذف 2 سوال بايد به 48 برسه
  • پیمانه IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    17 3
    با توجه به مشکلات پیش آمده در خصوص آزمون نطام مهندسی خواهشمندیم حداقل تراز را برای رفع این مشکل کمی جابجا کنند.
  • علی IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    14 0
    سلام سوال 52 دوتا جواب داره که در اینصورت 48 هم قبول میشه
  • علی محمد IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    19 2
    سلام. پیشنهاد می شود با توجه به تعدادسوالات غلط طرح شده درهر آزمون حدنصاب نمره قبولی به همان نسبت کاهش یابد،چرا که زمان از دست رفته به دلیل رسیدن به جواب واسترسی که به علت عدم توانایی در جواب دهی برای فرد ایجاد می شود را نیز باید در نظر گرفت. البته این نظرات راشاید آزمون سازان سازمان سنجش بهتر از هرکسی بدانند منتهی تقاضا دارم این اشکال به وجود آمده را که به هرصورت می تواند ناخواسته حق تعدادی از شرکت کنندگان را ازبین برد،با دید کارشناسانه و رئوفانه نسبت به همیهنان اغلب جوانشان برطرف نمایند.آرزوی بهروزی وپیروزی برای خوانندگان این نظر
  • رضا از مشهد IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    22 1
    آیا می دانید در آزمون نظام مهندسی امسال در رشته عمران(نظارت و محاسبه) تعدادی سوال حذف شده و بجای اینکه نمره داوطلبین رو از تعداد سوالات باقی مانده حساب کنند از کل سوالات محاسبه وسوالات حذف شده رو رو تست های نزده گذاشتن ا.گر نمره داوطلب بالای 46 بوده می تواند قبول شود امتحان کنید .لطفا اطلاع رسانی کنید تا اعتراض به گوش مسئولین برسد.
  • هانا IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    9 1
    چرا کسی جواب ما رو نمیده؟نمره ها رو با سوالات حذف شده حساب کردن؟
  • شاهرخ فرزادمهر IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    9 2
    با سلام میخواستم از رئیس سازمان نظام مهندسی و سازمان مسکن و شهرسازی بپرسم که آیا نمیشه بجای برگزاری آزمون یک سری امتیازهای دیگه ای رو مثل ارائه 3 سال سابقه اجرایی از طرف مهندسی که در خواست پروانه اشتغال به کار مهندسی داره رو قرار بده و بعد از اعطائ پروانه اشتغال با برگزاری کلاسهای مختلف مهندسین رو با علم روز آشنا بکنن.لطفا در این مورد کمی تامل بفرمایید.
    • بدون نام US ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
      6 1
      3 سال قبل خيلي با الان فرق داشت مبحثاي اون موقع رو يه نگاه بندازين مي فهمين تازه سوالاي غير استانداردم نداشت
  • سيد رضا IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
    4 2
    خسته نباشيد ميخواستم در مورد سوال 52 آزمون محاسبات شهريور 91 بدونم كه تكليف چيه؟]منم گزينه مقطع غير فشرده رو زده ام اما با تغيير كليد مقطع لاغر را تو سايت مقررات زده اند. ميبايست چيكار كنم؟اگر اون تاييد شه من هم قبول ميشم مثل خيليا
  • محمد حسین IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    8 1
    در مورد سوال 3 محاسبات که دقیقااز راهنمای مبحث ششم برداشت شده اعتراض دارم . زیرا بر اساس خود مبحث ششم ، بار این دیوار را باید در محل واقعی آن اعمال کنیم که در این صورت هیچ کدوم از گزینه ها درست نیست.
  • احسان IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    13 2
    امتحانهای دانشگاهی مثلا فولاد یا بتن یا تحلیل ، نهایتا 3 یا 4 سوال داشت و حداقل 2ساعت و نیم وقت که ممتازترین دانشجوها تا آخر وقت سرچلسه امتحان بودندحالا همون سوالات شده 60تا که حداکثر 10تای سوالات وقت کمی نیاز دارندوبقیه رو باید چطوری تواین زمان کم حل کرد؟تازه وقتی که امتحان رقابتی نیست و ما هم که برای محاسبه ساختمانهایی که انجام می دیم محدودیت زمانی نداریم پس این شیوه سنجش مهندسین کاملا سوری ونادرست به نظر میرسه.
  • جلال IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    8 1
    متأسفانه كليد اصلاحي اعلام شده از كليد قبلي اشتباهتر ميباشد . لطفا بجاي اينكه تقصير را گردن اين و آن بيندازيد با يك عذر خواهي حد نصاب قبولي را پايين بياوريد .
  • رضا US ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    5 2
    آقاي رضا كاملا موافقم.وقت امتحان واسه اينكه به همه 60 تا تست برسيم واقعا و به شكل عجيبي كمه و جالبه كه تا حالا اينو درستش نكردن اگه اين امتحان رقابتي بود تعداد خيلي بيشتري قبول ميشدن از اين درصد كم قبولي الان كه 100 درصد بيشتر بود من 45 شدم.تازه امتحان فقط توي مراكز استان برگذار ميشه و من صبح امتحان به اون مهمي حدود 2 ساعت توي راهم...... اين چه وضعيه
  • مهدي IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    1 3
    از همطنان خبر آنلاين خواهش ميكنم كه در رابطه با تمام رشته ها با دكتر هوايي( مدير دفتر مقررات ملي ساختمان تهران- بلوار افريقا) مصاحبه گردد و در خواست كاهش تراز نمره درخواست شود و مشكلات مهندسان جوان كه با بدبختي درس خوانده و به اميد كار ميباشند حلشود تراز نمره را مانند سالهاي قبل به 47 كاهش دهند. با تشكر- رشته تاسيسات مكانيكي
  • مریم US ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    2 5
    من 49 درصد در رشته محاسبات زدم و واقعا انصاف نیست که من رو قبول نکنن
  • لیندا IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    4 0
    من هم از اسفند 89 آزمون نظارت و محاسبات رو شرکت میکنم ولی متاسفانه با اختلاف 3 تا 5 امتیاز موفق نمیشم.در حد توانم تلاشمو کردم ولی نمیدونم واقعا باس چیکار کنم... ناامیدم
  • علی داودی US ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
    9 2
    1- چه کسی باید پاسخگوی مهندسی با شد که میخواهد پروانه اشتغال به کار مهندسی را در یافت نماید و امر معاش نماید،آنهم در شرایط کنونی وضع اقتصادی جامعه 2- داوطلبی که برای 5 سوال دفترچه وقت گذاشته و برای جواب دادن به سایر سوالات کمبود وقت داشته، بعد از اعتراض داوطلبان سازمان اقدام به خذف سوالات می کند،تکلیفش چیست ؟ 3-اینجانب که بخاطر حدود یک سوال موفق به دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسی نشدم تکلفم چیست؟ (نمره کسبی 48%از 50% ) 4- در سوالات 1محاسبات گزینه 2 نیز باتوجه به مبحث 9 میتواند جواب صحیح باشد. 5- در سوالات 39محاسبات گزینه 2 نیز باتوجه به مبحث 9 میتواند جواب صحیح باشد. 6-سوال 6 محاسبات خارج از مواد آزمون می باشد.
  • موسی زاده IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
    6 1
    با سلام - همانطوریکه برگزار کنندگان آزمونهای نظام مهندسی برق می دانند که در طراحی سوالات آزمون شهریور 91 چقدر بی انصافی و بی عدالتی خود را بر همگان محرز و آشکار نمودند حداقل بخودشان جرات ندادند که پاسخ مهندسین عزیز و رفع موانع موجود را اعلام نمایند . یا بر خودشان عار بود یا اینکه گوش شنوایی ندارند . بسوزیم و بسوزیم . خدا داند
  • رضا IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
    6 1
    دفتر مقررات ملي تقريبا يك هفته پيش نظر كميته هاي به اصطلاح تخصصي خودشو روي پاسخنامه ها اعمال كرد ولي فقط به بعضي از اعتراضات رسيدگي شد و هنوز نمره سوالايي كه خارج از منابعي كه خودشون معرفي كرده بودند رو ندادند.هنوزم اعتراضا سرجاشه.2ماهه مارو الاف كردن همشم مي گفتن قول ميديم به همه اعتراضا رسيدگي كنيم اين چه وضعيه مگه دست خودشونه هركاري دلشون خواست بكنن حق ماست بايد بهش رسيدگي كنن
  • roya IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۲
    12 0
    متاسفانه در کشور ما مهندسین جایگاهی ندارنند اون از حقوقاشون ماهیانه800تا یک میلیون اینم از پروانه اشتغال به کارشون مملکت ما دکتر پرست هستند-برای رییس سازمان و همه همکارانم متاسفم
  • نیکی IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
    8 4
    سلام اقا محمد راستی من عنوان رشته ام تکنولوژی معماری متونم طراحی شرکت کنم میگن فقط اونای که عنوان مدرکشون مهندسی باشه میتونن لطفا برام توضیح بده که چطوریه
  • بی نام IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    7 1
    من بعد از کلی گرفتاری ودرس خواندن درازمون نظارت اسفند 91 شدم49درصد واقعا این درست که از اضافه کاری زن وبچه بزنیم وبا 1 غلط رد بشیم شما قضاوت کنید
  • احسان IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    6 1
    من بعد از کلی گرفتاری ودرس خواندن درازمون نظارت اسفند 91 شدم49درصد واقعا این درست که من رو به خاطر یک درصد رد کنید خوب یک کلاس برای ما بگذارید.
  • حسین IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    5 1
    من بعد از کلی گرفتاری ودرس خواندن درازمون نظارت اسفند 91 شدم49درصد واقعا این درست که من رد بشم
  • جواد A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    2 0
    سلام جواب سوال 10 آزمون نظام تاسیسات برقی اصلا با جزوات کتاب ها مقرارت آتش نشانی و... سازگار نیست
  • شهرام RU ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    4 4
    باسلام خدمت تمام مسئولين محترم خواهش مي كنم مانند رشته پزشكي كه بعد از فارغ التحصيل شدن پزشكان جوان بايد در مناطق محروم خدمت نموده وبعد اجازه مطب ونظام پزشكي دارند آزمون نظام مهندسي حذفگردد وبه جاي آن مهندسان بعد از سه سال كاركردن به آنها نظام مهندسي پايه سه نظارت و محاسبات داده شود.
  • میثم IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۱
    2 2
    پس همه بیخبرید...واسه بعضی شهر ها واسه عضو ها اس ام اس زدن که دوباره برید جوابها رو ببینید...خدا شاهده من کارنامه دوستمو دارم.30 تا زده تو کارنامه زدن 35 تا با 15 تا غلط قبولش کردن گفتن سوالا ایراد داشته اما تو تهران اصلا اینکارو نکردن که هیچ سوالای مورد دارو از کلید حذف کردن.اینا برنامشون اینه که تهران قبولی ندن.خدا لعنتشون نه خیر نبینن.من که دارم دیوونه میشم.واسه کردستان کلا نمره ها رو بالاتر از کارنامه زدن
  • عباس A1 ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
    2 0
    با سلام به دوستان : واقعا که پاسخ جناب هاشمی نه تنها قانع کننده نیست بلکه به نوعی باعث تاسف بنده به عنوان یک مهندس نیز هست که انگار ایشان هیچگونه تعهد و اشتیاقی برای رسیدگی به مشکلات مهندسین ندارند و باعث تعجب است که ایشان چگونه ریاست این سازمان را بر عهده گرفته اند
  • مهرشاد A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    4 1
    با این روال دیگه عمرا پایه 2 دست یافتنی نیست!! من که میرم از نظام استعفا بدم..
  • سارا A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
    0 0
    سلام یه سوال دارم لطفا راهنمایی کنید .ایا کسی که یکسال پیش فارغ التحصیل شده میتونه به صورت ازمایشی اامتحان نظام مهندس شرکت کنه؟
  • فاطمه A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    1 1
    سلام سوالات واقعا سخت بود همه سؤالا مفهومي بود كنكور كه نيست
  • حمید احمدی فرد A1 ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    4 1
    با سلام امتحان طراحی معماری سال به سال داره بد تر میشه و متاسفانه هیچ کس پاسخگو نیست. البته جای تعجبی نیست چون داریم تو یه مملکت جهان سومی زندگی میکنیم. خدا وکیلی تو کدام کشور این امتحان برگزار میشه. سازمان سنجش کنکوری هایی که برگه سفید دادن یا غیبت داشتن رو مجاز به انتخاب رشته کرده . اونوقت میخواد امتحان نظام برگزار کنه. واقعا مملکت داریم
  • پناهی IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    4 1
    در ازمون طراحی مرداد 94 شرکت کرده بودم عین طرحم رو به استادی که چند سال پیش رتبه یک کشوری این ازمون بودند نشون دادم جواب ایشون مثل دید قطعی خودم به این نتیجه مثبت بود. امروز جوابها رو دادند و من با نمره 19 مردود اعلام شدم... نمی دونم تا کی تا کجا می خان به روح ما ضربه بزنن؟ موقع کنکورمون ظرفیتا پاینن بود موقع فارغ التحصیلیمون کار نبود و اوضاع اقتصاد کشور نابسامان پروانه هم عملا بهمون نمیدن ما رو تو اوج پرکشیدن همیشه شکستن