وزیر امورخارجه اجرای کامل کنوانسیون سلاحهای شیمیایی را عاملی در جهت ارتقا صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی دانست.

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در شصت و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد ، در نشست عالی رتبه پانزدهمین سالگرد لازم الاجرا شدن کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی که در مقر سازمان ملل متحد برگزار شد به نمایندگی از جنبش عدم تعهد و به عنوان اولین سخنران تاکید کرد: جنبش عدم تعهد به اهمیت نقش کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی ظرف 15 سال گذشته در جلوگیری از اشاعه سلاح‌های شیمیایی و همچنین نابودی این سلاح‌ها واقف است.
صالحی در این نشست که با حضور تعدادی از مقامات ارشد کشورها و شخصیت‌های بین المللی از جمله بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد برگزار شده بود،اضافه کرد: اعضای جنبش عدم تعهد همچنین مفاد سند نهائی اجلاس سران عدم تعهد در تهران در اوایل شهریور ماه گذشته در تهران که متضمن موضع اصولی اعضای این جنبش در قبال کنوانسیون سلاح‌های شیمیائی است را مورد تاکید قرار می‌دهد و و جلوگیری از ظهور و تولید نوع جدید سلاح‌های کشتار جمعی را ضروری می داند.
اهم صحبت‌های وزیر امورخارجه را در ادامه به نقل از ایسنا بخوانید:
- پیوستن کشورهای غیر عضو به کنوانسیون سلاح‌های شیمیائی عامل ارتقاء صلح وامنیت بین المللی است. از این رو این جنبش از همه دولتهای عضو کنوانسیون سلاحهای شیمیائی که هنوز تعاملی با دبیرخانه فنی سازمان منع سلاحهای شیمیائی ندارند ،می‌خواهد که گامهای ضروری را برای اجرای کنوانسیون در سطح ملی بردارند.
- کشورهای جنبش عدم تعهد که عضو کنوانسیون سلاحهای شیمیائی هستند، به طور جدی نگران عدم رعایت تعهدات توسط کشورهای دارنده سلاحهای شیمیائی عضو کنوانسیون به ویژه در حوزه امحاء ذخیره سلاحهای شیمیائی که قرار بود تا 29 آوریل سال 2012 عملی کنند، هستند. در این رابطه عدم رعایت تعهدات از سوی این کشورها ، اعتبار و تمامیت این کنوانسیون را در معرض خطر قرار داده است.
- جنبش عدم تعهد از ایجاد یک شبکه حمایت بین‌المللی برای قربانیان سلاحهای شیمیائی و یک صندوق داوطلبانه در این جهت حمایت می‌کند و در این چارچوب از از کشورهای عضو کنوانسیون می‌خواهد که به این صندوق داوطلبانه کمک کنند.

 

رامین مهمانپرست سخنگو و رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه کشورمان در سخنانی در نشست مقامات عالی‌رتبه درباره پانزدهمین سالگرد لازم الاجرا شدن کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک ، با اشاره به کمکهای بیش از 455 شرکت عمدتا غربی به توسعه سلاح‌های شیمیایی توسط صدام گفت: صدام به عنوان عامل اصلی استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه ایران به سزای اعمال خود رسید و حالا نوبت مجازات آنهایی است که به وی در تولید این سلاح‌های غیرانسانی کمک کردند.
وی که به نمایندگی از ایران در این نشست سخن می‌گفت همچنین با اشاره به اینکه ایران اصلی‌ترین قربانی سلاحهای شیمیایی در دهه های اخیر است، گفت که در نتیجه حملات شیمیایی صدام به ایران در زمان جنگ تحمیلی هشت ساله، بیش از 100 هزار نفر از شهروندان ایرانی، شامل 7 هزار نفر از غیرنظامیان شهید و مصدوم شدند که تعداد زیادی از مصدومان هنوز هم از شدت صدمات وارده رنج می برند.
سخنگو و رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه سخنان خود گفت: ایران برای اجرای موثر و متوازن کنوانسیون بویژه برای امحای کامل تمامی سلاح‌های شیمیایی اهمیت زیادی قائل است و در این راستا معتقد است که کشورهای اصلی دارنده سلاح‌های شیمیایی (روسیه و آمریکا) که به تعهد خود در نابود کردن همه سلاح‌های شیمیایی خویش پایبند نبوده‌اند، باید با سرعت همه ذخائر این‌گونه سلاحهای خود را در کمترین زمان ممکن از بین ببرند.
/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 247694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =